Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Vatsatreeniä syville lihaksille?

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Tammi
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 18
Lauteille: Syyskuu 2009

Vatsatreeniä syville lihaksille?

#1

Viesti Tammi »

Vatsalihastreeniä pitäisi (minun ja kaikkien muiden) tehdä monestakin syystä.

Monesti vatsalihastreeniä saa myös muun jumppaamisen ohessa, kun pitää keskittyä pitämään keskivartalo tiukkana, siis vatsa sisässä ja lantio kohdillaan.

Mutta antakaahan hyvät taistelijat neuvoja seuraavaan pulmaan: Miten ihminen, jonka vatsalihakset (varsinkin ne syvät) ovat erittäin huonot tai itse asiassa lähes olemattomat voisi treenata niitä helposti (siis neuvoja huolimattomalle)? Kun haluaa harjoittaa syviä vatsalihaksi, pitää niihin keskittyä. Keskittymistä vaatii myös se muun jumpan ohella "paketin pitäminen tiukkana". Jos tämän keskittymisen muun pyörimisen ohessa kokee vaikeaksi ja haluaa päästä vatsalihasten kehittämisessä ainakin hyvään alkuvauhtiin, niin mitä liikkeitä kannattaisi tehdä?

Hulavanteen pyöritys ilmeisesti kehittää myös niitä syviä lihaksia. Siinä ei tarvitse oikeastaan keskittyä mihinkään muuhun, kun siihen pyörimisen ylläpitoon. Siksi siitä tykkään. Mitä muita helppoja juttuja suosittelisitte?
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Vatsatreeniä syville lihaksille?

#2

Viesti Mika »

Itse olen havainnut omalla kohdallani sekä asiakkaideni kanssa erään tietyn yksinkertaisen, urheilijoille tarkoitetun patterin mainioksi. Etupotkijat voivat katsoa sitä täältä.

Pidot noin yleisesti ovat ihan hyviä.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Tammi
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 18
Lauteille: Syyskuu 2009

Vatsatreeniä syville lihaksille?

#3

Viesti Tammi »

Nöy. Mä en ole etupotkija.
Kuvake
PDC
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 3966
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Kokkola
Etulaji: Aikido

Vatsatreeniä syville lihaksille?

#4

Viesti PDC »

Annan omakohtaisen neuvon. Tee niitä "normaaleja" vatsojakin. Mulla oli selkä tosi kauan (varmaan yli vuoden) kipee joka johtu heikoista vatsalihaksista ja korsetista. No, aloin fysion ja OMT neuvosta tekeen syviävatsoja vahvistavia harjoituksia. Tein niitä, mutta en vatsoja muuten. Mutta heti kun aloin tekemään MOLEMPIA, niin selkäkivut katosivat melkein kokonaan.

Hyviä harjoitteita mitä itse olen tehnyt on

Lankkupidot ja kiertävät (täällä oli molempiin ohje, en lukenut muuta tekstiä klikkaa

Jalkojen nostot penkillä (sama kuin tämä, mutta meet penkille ja pidät kiinni penkistä pään kohdilta niin paljon kuin tarve, mitä pienempi pito sitä vaikeempaa http://jenna.gym-space.fi/files/2010/10/49398167.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;)

Kahvakuullalla kahden ja yhden käden heilautus (" onclick="window.open(this.href);return false; / " onclick="window.open(this.href);return false;)

Sitten yksi mistä en löytänyt kuvaa on sellainen, että jalat koukussa makaat maassa. Vedät korsetin ja pakarat tiukaksi ja rullaat persettä ja lantiota ylös maasta, ja pidät jännityksen. Sitten vaikeutat, ja nostat toisen jalan suoraksi, pidät jännityksen, ja toista toisella.

Sitten vahvistat ihan KAIKKIA lihaksia myös. Selkää, jalkoja ym ym.
Jasir
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 77
Lauteille: Elokuu 2009
Paikkakunta: Tampere

Vatsatreeniä syville lihaksille?

#5

Viesti Jasir »

Tasapainolauta nyt ainakin, jos sitä nyt hauskana pitää, itse en välitä.
Fysioterapeuttini neuvoi minulle tämmöistä liikettä: Mene lattialle selällesi niinkuin tekisit tavallisia ylävatsalihaksia. Tosin nosta jalat koukussa ilmaan 90 asteen kulmaan. Polvet 90 asteen kulmassa myös. Tämän jälkeen laske varpaita maahan yksi jalka kerrallaan. Jos pidät jalan koukussa se on helpompi, myöhemmin voi edetä jalkaan suorana.
Syvät vatsalihakset myös ymmärtääkseni jännittyvät voimakkaan uloshengityksen tuloksena, joten itse olen ainakin pitänyt hengitystä kaikissa liikkeissä mukana. Tuossakin liikkeessä voisit hengittää ulos voimakkaasti samalla kun lasket varpaita maahan.
Tuo on toiminut ainakin minulle! ^^
Jani0
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 9
Lauteille: Tammikuu 2011

Vatsatreeniä syville lihaksille?

#6

Viesti Jani0 »

Tätä on hankala selittää kirjallisesti, mutta parit BJJ-treenit takana ja kummallakin kerralla käyty tuota peruskeinumista maassa selälteen. Olkapäät, niska ja peppu koholla maasta. Selän varassa keinumista ja tarpeen mukaan suunnan muuttamista. Helpompi toteuttaa mikäli on kaveri pistämässä hieman painetta yrittämällä päästä side mountiin.

Kyllä mulla ainakin tuntuu.
Kuvake
kala
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 932
Lauteille: Huhtikuu 2005

Vatsatreeniä syville lihaksille?

#7

Viesti kala »

Muutama ohjevideo syvien vatsalihasten liikkeisiin:
http://www.ehow.com/video_2365382_rever ... ength.html" onclick="window.open(this.href);return false;
karate ni sente nashi

"Civilized men are more discourteous than savages because they know they can be impolite without having their skulls split."
Conan The Cimmerian
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Vatsatreeniä syville lihaksille?

#8

Viesti Elina »

Tuossa jo tulikin hyviä liikkeitä. Yleisin ohje taitanee olla, että vedät napaa sisään ja ylöspäin, jotta saat aktivoitua poikittaista vatsalihasta. Uloshengityksessä poikittainen vatsalihas saattaa venyttää pallealihasta ylöspäin, mutta pääsääntöisesti uloshengitys taitaa aktivoida suoria vatsalihaksia. Jos vaikka tunnustelee sitä uloshengitystä, niin kun keuhkot ovat niin tyhjät kuin mahdollista, pallean venymisen ja poikittaisen vatsalihaksen jännittymisen voi ehkä vähän paremmin tuntea, mutta kyllä se poikittaisen vatsalihaksen tekemä työ vaikuttaisi tuntuvan vasta siellä uloshengityksen ihan loppuvaiheissa.
Kuvake
Kuhmu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2558
Lauteille: Toukokuu 2005

Vatsatreeniä syville lihaksille?

#9

Viesti Kuhmu »

kannattaiaiko treenata kokovartalon syviä lihaksia,eikä vain vatsan tai selän. Ikään kuin kokonaisuutena?
”You must enjoy this”.
Kuvake
Tyttö
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 7295
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Kirkkonummi
Etulaji: Krav Maga
Sivulajit: Judo
Takalajit: Defendo, Karate (shorinji-ryu)

Vatsatreeniä syville lihaksille?

#10

Viesti Tyttö »

Suosittelisin osallistumaan laadukkaille Pilates-tunneille. Ei ole mikään "helppo juttu", vaikka sellaista aloitusviestissä toivottiin, mutta varmasti toimiva. Monilla ihmisillä päällimmäiset vatsalihakset ovat niin vahvat, että ne ottavat heti liikkeen alussa "ohjat", eivätkä syvät lihakset ehdi aktivoitua ("tärkeintä ei ole itse liike, vaan mitä tapahtuu ennen liikettä"). Liikkeen, hengityksen ja lihasten aktivoitumisjärjestyksen oppiminen ottaa aikansa. :)

Edit: typot
Krav Maga 1998 > ja Judo 2006 >
KMG Instructor: Self Defence, Kids & Teens, Combat & Fighting, VIP, Women
Ammattivalmentaja
Method Putkisto ja MP Pilates -ohjaaja
Kahvakuulaohjaaja
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Vatsatreeniä syville lihaksille?

#11

Viesti obmijoy »

http://www.potku.net/forum/viewtopic.ph ... 50#p527112" onclick="window.open(this.href);return false;

noin
ongelma on ehtiä aktivoida nuo lukot
lukkopaini vei multa selkäkivut mutta pohjalla oli jumppaa 3-4x päivä ja 2kk sairaslomaa takana omt ja jäsenkorjaajat jopa hiilaaja ihan kaikki paitsi niskalaukaus

eli keskivartalon pientenlihasten toimita oli vahvaa ja treeni säännölistä mutta joku epätasapaino oli joka antoi pullistumien(4 ja 5) aiheuttaa kipua lukkopainilla tuli jokin tasapaino ja kivut lähti pysyvästi

lähtihän ne jumpallakin mutta vain 5minuutiksi heti ku kyulmeni kivut palas
selkäni kaipasi siis vauvaliikuntaa eli mattokonttailua
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
Kuvake
Huppu
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 493
Lauteille: Lokakuu 2010

Vatsatreeniä syville lihaksille?

#12

Viesti Huppu »

vaihe1. Menet tavalliseen asentoon selälle makaamaan ja jalat koukkuun

Vaihe2. nostat selkää 10cm irti maasta (ok voi nostaa vähän enemmänkin alkuun)

Vaihe3. Liikut sivuttais suunnassa niin, että kosket vuorotellen molempia nilkkojasi käsillä. Siis kun heilahdat oikella puolelle, niin oikea käsi osuu oikean jalan nilkkaan ja pidät jännityksen kokoajan ja sama toiselle puolelle. Liikkeen mitää olla kaartava eikä suinkaan kulmikas.

Onnistuu alkuun paremmin jos saat jalat johonkin kiinni tai joku pitää niitä paikallaan. Tarkoitus ei ole siis liikkua paljoakaan ylöspäin/eteenpäi vaan keinua ilmassa sivulta sivulle ja käsi aina hakee nilkan. Paketti pysyy väkisinkin kasassa, koska muuten liikkestä ei tule mitään.
Oss!
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Vatsatreeniä syville lihaksille?

#13

Viesti Lasse Candé »

Polvennostot sellaisessa ryhdissä että näyttäisi että nousevat itsestään. Ei anneta pepun mennä taakse eikä ylävartalon eteen tai taakse. Eli "erotetaan" ylävartalo liikkeestä. Sitten säkin hakkaaminen rentona. Tosin näissä on Tytön mainitsema ongelma että ovat ulkoisia neuvoja. Voi olla että ideaan pääsee käsiksi vasta kun on saanut fiiliksen miltä jutun pitäisi tuntua.

Itse käytän tiettyä lämmittelyrutiinia niiden aktivointiin ja samalla liikelaajuuksien avaamiseen. Koko ketjuun, mitä Kuhmu tuossa hieman peräänkuulutti. Fiilikseni on ettei rutiinista saa noista asioista kokemattomat heti irti kaikkea. Sen takia tarkoitus on myös kehittyä itse rutiinissa.

Myös hartioiden pyörittely eroteltuna harjoittaa. Erottelun tajuaminen tosin saattaa olla melko hankalaa ja tässäkin hyötyä saa vasta kun on pohjalla fiilis.


Meillä kaikessa tekemisessä on sisäänleivottuna syvien lihasten harjoittelu, joten ei tarvitse herättävän rutiinin ja polvennostojen lisäksi juuri muuta "erillistä" tehdä.
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Vatsatreeniä syville lihaksille?

#14

Viesti tohtorismies »

Kuhmu kirjoitti: kannattaiaiko treenata kokovartalon syviä lihaksia,eikä vain vatsan tai selän. Ikään kuin kokonaisuutena?
Jep!

Jottain raskaita koko kropan liikkeitä missä on pakko vetää se intra -abdominaalinen paine kohdilleen.

Ja opettelee jännittämään sen kroppansa kunnolla sitten tekee RASKAITA liikkeitä. Vatsalle niin se tahtoo potkia ne syvät pakki lihakset peliin.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Vatsatreeniä syville lihaksille?

#15

Viesti Lasse Candé »

Opettajani on nostanut harjoitteita tehdessä Wadon kannalta eritellysti esiin tämän
http://en.wikipedia.org/wiki/Iliopsoas" onclick="window.open(this.href);return false;
ryhmän lihakset ja tämän
http://en.wikipedia.org/wiki/Quadratus_lumborum_muscle" onclick="window.open(this.href);return false;
mutta toki harjoittelun hyöty on universaali.
Olkaa hyvät.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 46 kurkkijaa