Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Karaten Sanchin-kata

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Karaten Sanchin-kata

#1

Viesti tohtorismies »

Mitä se on?

Mitä kaikkea siinä harjoitellaan?


Lasse Canden inspiroimana laitan ketjun tänne siinä toivossa että joku asiaan oikeasti perehtynyt sanchinia harjoitellut siis avaa näkemystään.

Kiitos.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 51
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Sanchin

#2

Viesti TimoS »

Sanchin on monen karatetyylin, pääsääntöisesti "Naha-te" tyylien, perusta, jonka päälle aletaan rakentamaan. Poikkeuksen tuohon "Naha-te" - tyylien joukkoon muodostavat Isshin ryu (joka on pohjiltaan puoliksi Gojua) sekä Shobayashi Shorin ryu (jonka perustaja on Isshin ryu:n perustajan pikkuveli). Ei siinä ole mistään sen kummemmasta kyse. Erilaisia sovelluksia siihen varmasti voidaan liittää, niitä en ole päässyt näkemään, koska olen tähän päivään mennessä tehnyt kyseisen katan vain kerran joskus vuosia sitten.
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Sanchin

#3

Viesti tohtorismies »

TimoS kirjoitti: Sanchin on monen karatetyylin, pääsääntöisesti "Naha-te" tyylien, perusta, jonka päälle aletaan rakentamaan. Poikkeuksen tuohon "Naha-te" - tyylien joukkoon muodostavat Isshin ryu (joka on pohjiltaan puoliksi Gojua) sekä Shobayashi Shorin ryu (jonka perustaja on Isshin ryu:n perustajan pikkuveli). Ei siinä ole mistään sen kummemmasta kyse. Erilaisia sovelluksia siihen varmasti voidaan liittää, niitä en ole päässyt näkemään, koska olen tähän päivään mennessä tehnyt kyseisen katan vain kerran joskus vuosia sitten.

Kiitos.

Mites se lihasjännittely sinun silmiesi läpi?

Mikä sen merkitys on?
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 51
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Sanchin

#4

Viesti TimoS »

tohtorismies kirjoitti: Mites se lihasjännittely sinun silmiesi läpi?

Mikä sen merkitys on?
Sitä kun ei meillä erityisemmin korosteta tai oikeastaan edes treenata, ainakaan tuossa muodossa, niin joudun spekuloimaan. Minä näen sen kutakuinkin vastaavana kuin kiukkariotteluissa nähtävä kaverin hakkaaminen. Eli opitaan sitä kautta ja erityisesti sillä, että joku testaa asentoasi ja lihasjännitystäsi, kestämään lyöntejä/potkuja. Tässä jotain asiasta http://en.wikipedia.org/wiki/Sanchin#Shime" onclick="window.open(this.href);return false;

" onclick="window.open(this.href);return false;
Videolla 4 erilaista versiota Sanchin-katasta, 2 kiinalaista, 2 okinawalaista (Goju ja Uechi versiot)
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Sanchin

#5

Viesti tohtorismies »

Samoja olen minäkin spekuloinut ja kiitos vain wikipedia linkistä sekä tube linkeistä mutta onhan ne katsottu jo moneen kertaan...
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Sanchin

#6

Viesti Jussi Häkkinen »

Sanchinista oppinee parhaiten liittymällä okinawalaista Goju- tai Uechi-ryuta opettavaan seuraan. Karatea treenaamattomalle videoiden tuijottelu tai pitkäkään selitys ei merkitse mitään, ellei sitten tarkoituksena ole kasata jonkinlaista tietoteosta.

Timo: Kyllähän meilläkin tuohon shimeen silloin tällöin törmäilee. Muutamien tekniikan keskeisten- ja oheiselementtien opiskelua ja testaustahan se on. Osansa toki on iskunsiedollakin.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 51
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Sanchin

#7

Viesti TimoS »

Jussi Häkkinen kirjoitti: Timo: Kyllähän meilläkin tuohon shimeen silloin tällöin törmäilee. Muutamien tekniikan keskeisten- ja oheiselementtien opiskelua ja testaustahan se on. Osansa toki on iskunsiedollakin.
On toki, mutta pyrinkin sanomaan, hieman huonosti tosin, että tuollainen Goju ja Uechi tyylinen shimen tarkistaminen ei ole meillä mitenkään järjestelmällistä. Toki minultakin on muistaakseni Naifanchi-kataa tehdessä tarkistettu shime, mutta ne ovat olleet yksittäistapauksia.
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Sanchin

#8

Viesti Jussi Häkkinen »

TimoS kirjoitti:
Jussi Häkkinen kirjoitti: Timo: Kyllähän meilläkin tuohon shimeen silloin tällöin törmäilee. Muutamien tekniikan keskeisten- ja oheiselementtien opiskelua ja testaustahan se on. Osansa toki on iskunsiedollakin.
On toki, mutta pyrinkin sanomaan, hieman huonosti tosin, että tuollainen Goju ja Uechi tyylinen shimen tarkistaminen ei ole meillä mitenkään järjestelmällistä. Toki minultakin on muistaakseni Naifanchi-kataa tehdessä tarkistettu shime, mutta ne ovat olleet yksittäistapauksia.
Näin toki. Samat elementit toki tulevat muuallakin esille, mutta Goju-ryu ja Uechi-ryu opiskelevat niitä kenties...hmm...kihonmaisemmin.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Sanchin

#9

Viesti tohtorismies »

Jussi Häkkinen kirjoitti: Sanchinista oppinee parhaiten liittymällä okinawalaista Goju- tai Uechi-ryuta opettavaan seuraan. Karatea treenaamattomalle videoiden tuijottelu tai pitkäkään selitys ei merkitse mitään, ellei sitten tarkoituksena ole kasata jonkinlaista tietoteosta.

Timo: Kyllähän meilläkin tuohon shimeen silloin tällöin törmäilee. Muutamien tekniikan keskeisten- ja oheiselementtien opiskelua ja testaustahan se on. Osansa toki on iskunsiedollakin.

No enhän minä karatea treenaakkaan. Flirttailen maksimissaan sille.

Turpaanvetoa.

No tuo nyt sikäli ei tarjoa mitään uutta tottahan toki jännityksillä on osansa siinä miten ottaa ne pommit vastaan.

Sitä kiukkarin tyylistä sparria nyt tulee viikoittain harrastettua.

Mutta eikös se jussi ole ihan sama olla keskustelematta yleisesti ottaen mistään millään foorumilla?


Kun minun silmääni se juurikin on sitä isometristä jännitystä liikkeessä.

Osaatko sinä jussi sanchinin? Ja harjoitteletko?
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Sanchin

#10

Viesti Jussi Häkkinen »

tohtorismies kirjoitti:

Osaatko sinä jussi sanchinin?

Mitä nyt osaamisella tarkoitetaan. Silloin tällöin olen tehnyt.

Ja harjoitteletko?

Ei tarpeen treenata aktiivisesti. Goju-ryuta treenaamattomalle sen muodolla on lähinnä kuriositeettiarvo. Pystyy tekemään leireillä mukana, mikäli on edes ulkomuodosta haju. Pari kertaa on testattukin, jännää.

On Sanchinissa toki muutakin kuin sitä "pommien" vastaanottoa.

Keskustelu ei toki ole turhaa, mutta tyylien sisäiset asiat lienevät sangen selvästi tavaraa, josta keskustellaan julkisesti vähän nihkeämmin. Ulkopuolisilta kun ei niihin mitään uutta saa ja sisällä oleville asiat ovat sangen selviä. Tämä ei silti tee foorumeita turhiksi ja esim. Sanchinin osalta historiassa ja osassa "Naha-te" -tyyleissä (etenkin niiden ytimenä) piisaa kyllä ihan hyvin juteltavaa.

Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Sanchin

#11

Viesti KungFuMiäs »

Ulkopuolisilta kun ei niihin mitään uutta saa ja sisällä oleville asiat ovat sangen selviä.

Totta helkkarissa voi saada ulkopuolisilta uutta omaan tekemiseen. Lajeilla kun näyttää olevan taipumus kerätä tärkeiden asioiden päälle kerrostumia erinäisiä asioita jotka jonkun mestarin mielestä ovat hyviä osata. Se homman ydin on sielä, mutta oppilas ei välttämättä osaa keskittyä siihen tarvittavalla tavalla. Siitäkin syystä että monet opettajat keskittyvät enemmän opettamaan "ehjiä lajipaketteja" kuin painottamalla ydinasioita, tämähän ei toki ole mikään huono juttu välttämättä, mutta tekemisen elävyys kärsii. Kun näkee/kuulee/lukee muiden tekevän suunnilleen samoja asioita eri tavoilla niin ne ydin asiat aukeavat. Yhdestä näkökulmasta katsottuna asia helposti hukkuu kaiken muun sekaan. Kun näkökulmia saa lisää niin asiasta tulee tavallaan kolmiulotteista ja se aukeaa ihan uudella tavalla.
Aina voi oppia uutta.

Tämä ei silti tee foorumeita turhiksi ja esim. Sanchinin osalta historiassa ja osassa "Naha-te" -tyyleissä (etenkin niiden ytimenä) piisaa kyllä ihan hyvin juteltavaa.

Minua kiinnostaa tämä historia. Onko Sanchin oikeasti näiden lajien ydin? Miksi? Mitä se antaa karatekalle? Pahat kielet kun puhuvat että Sanchinin sisältö ei koskaan kulkeutunut Japaniin täysin.

Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 51
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Sanchin

#12

Viesti TimoS »

KungFuMiäs kirjoitti: Minua kiinnostaa tämä historia. Onko Sanchin oikeasti näiden lajien ydin? Miksi? Mitä se antaa karatekalle?
Vastatkoon Jussi tarkemmin, mutta minulla on sellainen käsitys asiasta, että koska Sanchin on Gojun ja käsittääkseni myös Uechin pohjakata. Sieltä opitaan se "moottori" jolla sitten ne varsinaiset tekniikat tehdään. Eli sen tärkeys ei välttämättä olisi tekniikoissa, vaan se opettaisi sen, kuinka niihin tekniikoihin saadaan se voima. Joka tapauksessa, Sanchin on noissa tyyleissä nk. tanren-kata eli hmmm, mikähän mahtaisi olla hyvä suomennos.... länsi-savon murteella puhutaan conditioning/training/strengthening/building the body
Minähän en Sanchinia tunne, mutta meillä Seisan on jossain määrin vastaavassa asemassa.
Pahat kielet kun puhuvat että Sanchinin sisältö ei koskaan kulkeutunut Japaniin täysin.
Niin noh, pahat kielet myös puhuvat, ettei ne tiedot Intiasta ole aikoinaan kulkeutuneet täysin Kiinaan :)
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 31
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Sanchin

#13

Viesti Lasse Candé »

KungFuMiäs kirjoitti: Totta helkkarissa voi saada ulkopuolisilta uutta omaan tekemiseen. Lajeilla kun näyttää olevan taipumus kerätä tärkeiden asioiden päälle kerrostumia erinäisiä asioita jotka jonkun mestarin mielestä ovat hyviä osata. Se homman ydin on sielä, mutta oppilas ei välttämättä osaa keskittyä siihen tarvittavalla tavalla. Siitäkin syystä että monet opettajat keskittyvät enemmän opettamaan "ehjiä lajipaketteja" kuin painottamalla ydinasioita, tämähän ei toki ole mikään huono juttu välttämättä, mutta tekemisen elävyys kärsii. Kun näkee/kuulee/lukee muiden tekevän suunnilleen samoja asioita eri tavoilla niin ne ydin asiat aukeavat. Yhdestä näkökulmasta katsottuna asia helposti hukkuu kaiken muun sekaan. Kun näkökulmia saa lisää niin asiasta tulee tavallaan kolmiulotteista ja se aukeaa ihan uudella tavalla.
Aina voi oppia uutta.
Jätkä meni törkeästi kirjoittamaan mun filosofian tähän ketjuun. :D
Eli siis helvatan hyvin sanottu!
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Sanchin

#14

Viesti KungFuMiäs »

Niin noh, pahat kielet myös puhuvat, ettei ne tiedot Intiasta ole aikoinaan kulkeutuneet täysin Kiinaan :)
:D Niin koska Boddhidarma, intialainen taistelumunkki, ei halunnut näyttää kaikkea kiinalaisille taistelumunkeille.

No mutta tässähän on kyse vähä lähemmästä historiasta ja lähes identtisistä liikesarjoista. Tuli vaan mieleen kun tässä olen viime aikoina lukenut noita Steve Morriksen textejä joissa hän kertoo kuinka kiinalaiset mestarit oli nauranut japanilaisten taitajien formeille jotka tulivat kiinalaisista tyyleistä. Ja olen kuullut samankaltaista monelta muulta jotka ovat tutkineet näitä asioita. Itse en tiedä tästä koska en tunne karatea, mutta asia kiinnostaa.
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Sanchin

#15

Viesti KungFuMiäs »

Lasse Candé kirjoitti:
KungFuMiäs kirjoitti: Totta helkkarissa voi saada ulkopuolisilta uutta omaan tekemiseen. Lajeilla kun näyttää olevan taipumus kerätä tärkeiden asioiden päälle kerrostumia erinäisiä asioita jotka jonkun mestarin mielestä ovat hyviä osata. Se homman ydin on sielä, mutta oppilas ei välttämättä osaa keskittyä siihen tarvittavalla tavalla. Siitäkin syystä että monet opettajat keskittyvät enemmän opettamaan "ehjiä lajipaketteja" kuin painottamalla ydinasioita, tämähän ei toki ole mikään huono juttu välttämättä, mutta tekemisen elävyys kärsii. Kun näkee/kuulee/lukee muiden tekevän suunnilleen samoja asioita eri tavoilla niin ne ydin asiat aukeavat. Yhdestä näkökulmasta katsottuna asia helposti hukkuu kaiken muun sekaan. Kun näkökulmia saa lisää niin asiasta tulee tavallaan kolmiulotteista ja se aukeaa ihan uudella tavalla.
Aina voi oppia uutta.
Jätkä meni törkeästi kirjoittamaan mun filosofian tähän ketjuun. :D
Eli siis helvatan hyvin sanottu!
Se on hienoa jos tätä saa sovellettua myös muuhun kuin kamppailun harjoittelemiseen.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 37 kurkkijaa