Uuh, ooh, nyt on tullut niin monta hyvää viestiä tähän loistavaan ketjuun, että en lainaa kuin yhtä:
TimoS kirjoitti:
Sieltä opitaan se "moottori" jolla sitten ne varsinaiset tekniikat tehdään. Eli sen tärkeys ei välttämättä olisi tekniikoissa, vaan se opettaisi sen, kuinka niihin tekniikoihin saadaan se voima. Joka tapauksessa, Sanchin on noissa tyyleissä nk. tanren-kata eli hmmm, mikähän mahtaisi olla hyvä suomennos.... länsi-savon murteella puhutaan conditioning/training/strengthening/building the body
Meillä Sanchin kuuluu opetukseen, se tulee jo aika alkuvaiheessa tehtäväksi, eli 5. kyun vyöarvolle (tyylisuunta pohjautuu kiukkariin, sieltä perua). Ehkä yksi aliarvostetuimpia katoja mitä on, itse olen sen merkitystä ja tuota voimantuottoa miettinyt paljon, varsinkin battodo-pohjalta jossa leikkausharjoituksissa miekanisku viedään läpi ei vain käsivoimin, vaan myös haraa tiputtamalla ja alavartalon käytöllä. En Sanchin-kataa itsekään alkuvaiheessa juuri noteerannut, mutta nyt se viehättää kun olen alkanut ymmärtää kehon mekaniikkaa ja ehkä jonain päivänä vielä tajuan, että tässä se on. Voi pojat. Kun vähän myöhemmin pääsen opettelemaan Tenshoa, homma auennee leveämmälle.
Meillä shimeä kokeillaan silloin tällöin treeneissä, jos vyökokeessa tulee tehtäväksi Sanchin sitä testataan varmasti esim. alavartaloon suunnatuin hitain mutta voimakkain potkuin, selkään tai rintaan tönimisellä ja käsivarsista vastustamalla. Itse shimen aikana "tiputan haran", eli ajattelen että haran kohdalla on ikään kuin lyijypaino joka tippuu lattiaa kohti ja jaloista kasvaa juuret maahan. On palautteen mukaan toiminut ja mikäs se, onhan tätä elopainoa ja lantiovoimaa plus sitä osaa jo vähän käyttääkin.
Eniten meillä on treeneissä tehty Sanchinia ihan viimeiseksi, kaikkien rajuimpien sparri-sessioiden päälle. Siinä kuulee porukan ibukista kuka vielä jaksaa tiristää viimeisetkin mehut lattialle.