Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Tabata-intervallit

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
pepe
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 37
Lauteille: Tammikuu 2006

Tabata-intervallit

#91

Viesti pepe »

Itte vedän soutulaitteella 1min soutu 1min lepo 10sarjaa.Nuo lyhyet 20sekunnin vedot vain ei jotenkin soudussa tunnu.Ottaa kyllä keuhkoihin ja lihakset on hapoillla pohkeista lähtien...Ekat sarjat tuntuu kevyeltä,mutta jo kuudennen kohdalla toivoisi sen olevan viimeinen.
Hikoilu ei lopu millään,useasti joutuu käymään suihkussa kahdesti.
Samoin kahvakuulalla paremmin toimii minulle 1minuutin vedot.
No nuo kyllä ovat enemmän intervalli treenejä kuin Tabataa...
marcus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 1117
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Tabata-intervallit

#92

Viesti marcus »

Kalle Koskinen kirjoitti: Huomioksi vielä se, että minä en lue kirjallisuutta treenimenetelmistä sen kummemmin, enkä seuraa viimeisimpiä tutkimustuloksia. Tutkin ja kokeilen paljon fiiliksen mukaan ja omaksun kaiken mikä tuntuu toimivan minulle. Minitaukojen sallimattomuus Tabata-intervallin nimeä käytettäessä menee liian pikkutarkaksi puuhaksi. Tulee melkein Mitä On Karate-ketju mieleen.
Ok - totta että tuli liuttua pikkasen akateemisen nysväämisen asteelle :D... Tottakai viimekädessä vain käytännöllä, eli treenillä ja tuloksilla on merkitystä.

Se mitä hain takaa oli, että jos treenimetodi on kehitetty esim. kuntopyörällä VO2maxin kehittämiseen, pitäisikö sitä muokata hieman, jos sekä treeniväline että tavoite vaihtuvat? Jos tuota hommaa katottaisiin tarkemmin (mihin minulla ei riitä tieto), niin voisi löytyä paremmin punnerruksiin, kyykkyihin yms sopivia metodeja. Eli harjoituskohtaisesta optimoinnista kyse.

Termin käyttöön liittyen hain sitä, että onko itse Tabatan (treenin suunnittelija) ideana ja saavutuksena ollut kehittää esim. treenimetodi minkä asioiden kehittämiseen. Jos termiä aletaan käyttää jakson pituuteen, vaikka tulokset/treenivaikutus on ihan erilainen kuin alkuperäisellä metodilla, niin voisko sille vain laittaa erotuksena toisen nimen? Tämä tosin on ihan riippuvainen siitä onko sillä oikeasti väliä onko se pyöräilyä, soutua, kyykkyjä vai mitä.

Oli miten oli, hyvä metodi, hyvä jaksotus jne mitä itse olen sitä tehnyt (kyykyillä, kuntopyörällä ja soutulaitteella).
"Through violence, you may 'solve' one problem, but you sow the seeds for another."
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Tabata-intervallit

#93

Viesti tohtorismies »

Onhan se noinkin.

Mutta jokatapauksessa ajattelin lähteä vetämään joku päivä "myllylät" ei en pieksä kännissä ketään ja ota huummeita jotka lisäävät suorituskykyä " onclick="window.open(this.href);return false;

Vaan suojuoksua tabatana, oksettaa jo valmiiksi.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Tabata-intervallit

#94

Viesti L.K. »

Totta kai eri harjoitteet/liikkeet kuormittaa eri tavalla. Tätä itse ainakin koitin juuri sanoa.

Minusta tuo sykli on kuitenkin yleisesti ottaen pirun hyvä jos haluaa ottaa vaikka treenien loppuun sellaisen
loppujumpan että jokainen tuntee tehneensä. Huonokuntoisempikin jaksaa tehdä jollain tasolla töitä sen 20s,
mutta esim. 1min kovalla temmolla on monelle liikaa.

Lisäksi tuo on hyvä setti vetää lajitreeniä myös. Esim. säkki/BOB-mättöön loistava rytmitys tahi myös
erilaisiin potkutreeneihin. Toimis varmaan myös heittotreeninä tms. jos on vaan useampi suorittaja.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Lehe
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1196
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Saaristo

Tabata-intervallit

#95

Viesti Lehe »

Ollaan Liedon osalta käytetty tuota aika paljonkin juuri treenien loppusinettinä. Esimerkiksi kovia suoria lyöntejä potkutyynyyn ja huohottelut tekemällä kevyttä varjoa, jossa korostetaan käsien ylhäällä pitämistä. Lisäksi tuossa saa sellaista knockdown-matsaamiseen liittyvää fiilistä. Siinä kun on tehokkaita intervalleja ja toisaaltaan taas pieniä "keräilyhetkiä", jolloin ehtii vetää liian vähän happea.
Se mikä ei tapa, sattuu s-tanasti..
Kuvake
Aleksi T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2189
Lauteille: Kesäkuu 2009

Tabata-intervallit

#96

Viesti Aleksi T »

Ensi kertaa säkin hakkaamisen lisäksi kokeilin näitä. Ensin tein 5 minuutin kuntopiirin kolme kertaa ja "finisherinä" tabatoja, liikkeenä 5 kg painoilla Enamaitin kirjoissa Double Trouble -nimellä kulkeva. Eli kyykyssä ollaan ja heilautetaan painot pään yläpuolelle pitäen kädet koko ajan suorina. 4 intervallia jaksoin painaa kahden painon kanssa, sitten vedin 4 yhdellä painolla kättä vaihtaen ja viimeisin intervalli kahdella painolla.

Uskomattoman paljon hengästyi ja sydän hakkasi ihan hulluna jo tokan intervallin jälkeen. Vatsalihakset alkoi pettämään tuon asennon pitämisen suhteen, muuten keho väsyi tasaisesti ja lopuksi tuntui ettei oikein missään ole enää voimaa, että jaksaisi edes seisoa.

Illalla voisi kokeilla jotain kevyempää liikettä tai sitten vaihdellen vaikka kahden liikkeen välillä.
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Tabata-intervallit

#97

Viesti L.K. »

Kannattaa kokeilla juuri nimenomaan eri liikkeiden kanssa. Parhaan vasteenhan saa ainakin omasta mielestä liikkeillä joita pystyy tekemään vähintääkin kohtuu kovalla temmolla ja suht paljon sen 20sek työosuuden aikana.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 37 kurkkijaa