Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kaverilliset iltamapainit

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Kaverillinen humalassa tapahtuva kamppaileminen?

Huono idea
45
60%
Huono idea, paitsi jos...(mitä?)
10
13%
Hyvä idea, paitsi jos...(mitä?)
10
13%
Hyvä idea!
8
11%
En osaa sanoa
2
3%
 
Ääniä yhteensä: 75

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Kaverilliset iltamapainit

#1

Viesti Mika »

Kännipaineista nyt puhutaan. Painimisella tässä yhteydessä tarkoitetaan mitä tahansa kamppailullista toimintaa, jossa on loukkaantumisen vaara. Aihetta on viime aikoina sivuttu, joten aloitetaanpa oma aihe näin perjantain kunniaksi.

Mitä mieltä olette?

Minusta se on kategorisesti huono asia. Varsinkin uudessa porukassa vältän kertomasta olevani kamppailija, ja jos tunnen porukasta entuudestaan jengiä mutta tiedän muitakin saapuvan paikalle, saatan pyytää tuttujani olemaan kertomatta mitään harrastuksistani.

En muista ikinä kännipainineeni, mutta en nyt ihan vannomaankaan mene. En kuitenkaan usko. Sen muistan, että pari kertaa olen joutunut aika voimakkaastikin kieltäytymään hanakoista kutsuista. Olen suoraan sanonut, että vedän sitten ihan täysillä päähän, jos väkisin tulet iholle. Ei onneksi ole tarvinnut toteuttaa.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mänzy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4951
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Bujinkan Budo Taijutsu, HEMA
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, historiallinen miekkailu (italialainen tyyli)

Kaverilliset iltamapainit

#2

Viesti Mänzy »

Minusta se on hyvä idea, koska kännipaini nyt vaan on hauskaa. Äänestin kuitenkin "hyvä idea, paitsi jos", sillä valikoin tarkkaan kenen kanssa hommaa teen. Jos pystyn luottamaan porukkaan ja tietämään, ettei kellään ole liiallista voitontahtoa, lähden mukaan. Tällainen tilanne on kieltämättä erittäin harvinainen.

Ymmärrän kyllä täysin muitakin kantoja. Omallakin kohdalla on tullut hyvin lieviä vahinkoja, mutta siis vain sellaisia, joita normaaleissa treeneissä pidettäisiin asiaan kuuluvina.
Mikko Mänttäri

In the game of thrones you win, fanat ad patolg, or you die.
nipsuli
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 965
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Helsinki
Takalajit: HJJ, BJJ, modernisoitu shaolin kung fu, thainyrkkeily, escrima

Kaverilliset iltamapainit

#3

Viesti nipsuli »

Mun mielestä kyllä huono idea. Kännissä ei tule ajateltua turvallisuusasioita vaan silloin mikä tahansa tuntuu hyvältä idealta, samoin painit saattaa muuttua yhtäkkiä leikkimielisestä painimisesta tosissaan vääntämiseksi. Koordinaatiokyky ei kännissä myöskään ole ihan parhaimmillaan, joten vahingossa voi osua jonnekin minne ei pitäisi. Parit kännipainit oon sivusta seurannut, mm. yhdessä toisen pää osui jäänmurikkaan --> aivotärähdys, ja toisessa tuli sitten verta nenästä kun klyyvari osui pöydän kulmaan. Nämä vammat nyt tietty on mahdollista saada treeneissä ehkä muutenkin, mutta noissa em. tilanteissa olisi oikeasti voinut käydä pahemminkin.

Edit: krjotusvirhe ;)
Viimeksi muokannut nipsuli, maalis 18, 2011, 16.46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Kaverilliset iltamapainit

#4

Viesti Mika »

Minusta ne riskit vain ovat liian suuret. Tottakai se riippuu porukasta, mutta teininä kun näitä näki, usein joku loukkasi itsensä edes lievästi. OK, ei ole vakavaa, mutta kannattiko? No, jonkun mielestä kannatti.

Tanglangissa lanseerasimme jo alkuvaiheessa ajatuksen, että "ensin lyödään, sitten juodaan, ei koskaan päinvastoin". Noooo... Kaksi aika pahaa tapausta muistan. Toisessa yhdeltä potkulaiselta hajosi tärykalvo, toisessa yksi joutui sairaalaan aivotärähdyksen kera.

Onhan se mahdollista painia turvallisesti hyvässä porukassa, tottakai, mutta itse en halua ottaa mitään riskiä tässä asiassa. Olisi ikävä joutua hermostumaan omaan kaveriinsa jonkin tahattoman vahingon takia. Pidän kavereistani.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Villi Sika
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 61
Lauteille: Marraskuu 2010

Kaverilliset iltamapainit

#5

Viesti Villi Sika »

Yksinkertaisesti huono idea ja ihan perustuen tuohon tapaturma-alttiuteen. Hauskoja ideoitahan ne painit on nousuhumalassa, mutta kännissä kun koheltaa, saattaa vahinkoja sattua. Nimim. kaverin luun vahingossa katkaissut.

Parempi se on selvinpäin painia.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Kaverilliset iltamapainit

#6

Viesti flammee »

Villi Sika kirjoitti: Yksinkertaisesti huono idea ja ihan perustuen tuohon tapaturma-alttiuteen.
Samalla logiikalla voisi pitää kilpailua ja erityisesti kovalla kontaktilla, vähillä säännöillä ja suojilla huonona ideana. No okei, eihän se loukkaantuminen niin turhalta tunnu jos se tapahtuu kisoissa kuin illanvieton yhteydessä.


Vastasin siis että hyvä idea jos... Reunaehtoina vois olla esim. se että voi luottaa niihin kavereihin, eli ei ennalta tuntemattomien kanssa, on turvallinen paikka, ei tehdä täysillä eikä pyritä satuttamaan. Tuomarin tarpeellisuudesta en ole ihan varma. Ja oikeastaan muu ei kannata kuin mattopaini, koska koordinaatio on sen verran heikompi että potkujen/heittojen/lyöntien yms. kanssa katoaa kontrolli herkästi, ja harvemmin noissa sattuu olemaan suojavarusteitakaan mukana.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Villi Sika
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 61
Lauteille: Marraskuu 2010

Kaverilliset iltamapainit

#7

Viesti Villi Sika »

flammee kirjoitti: Reunaehtoina vois olla esim. se että voi luottaa niihin kavereihin, eli ei ennalta tuntemattomien kanssa, on turvallinen paikka, ei tehdä täysillä eikä pyritä satuttamaan. Tuomarin tarpeellisuudesta en ole ihan varma. Ja oikeastaan muu ei kannata kuin mattopaini, koska koordinaatio on sen verran heikompi että potkujen/heittojen/lyöntien yms. kanssa katoaa kontrolli herkästi, ja harvemmin noissa sattuu olemaan suojavarusteitakaan mukana.
Melkoiset reunaehdot, mahtaa kännissä muistua mieleen. Tosin mistä minä tiedän, vaikka jotkut olisivat kännissäkin hyvin kontrollissa :oops:
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 11231
Lauteille: Kesäkuu 2008

Kaverilliset iltamapainit

#8

Viesti Jorge »

Kyllä se nyt vaan on järjenköyhää touhua. Omaan saldooni kuuluu mm. noin 30 kg kevyemmän kaverin kylkiluun katkaisu teemalla antiikin olympialaiset eli munasillaan paini.

On niitä haavereita sattunut aika paljon kaveripiirissä muutenkin mm. yli 5 sentin avovekkiä takaraivoon (ihme ettei kallo haljennut tuosta "takedownista") yms., joten vahvasti sitä mieltä, että ei mielellään....
KingBuzzo
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 130
Lauteille: Syyskuu 2009

Kaverilliset iltamapainit

#9

Viesti KingBuzzo »

flammee kirjoitti:
Villi Sika kirjoitti: Yksinkertaisesti huono idea ja ihan perustuen tuohon tapaturma-alttiuteen.
Samalla logiikalla voisi pitää kilpailua ja erityisesti kovalla kontaktilla, vähillä säännöillä ja suojilla huonona ideana. No okei, eihän se loukkaantuminen niin turhalta tunnu jos se tapahtuu kisoissa kuin illanvieton yhteydessä.
Ja tällä logiikalla auton ajaminen kännissä ei ole riskialttiimpaa kuin selvänä, koska molemmissa voi sattua haavereita...
Kuvake
bantza
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1122
Lauteille: Elokuu 2007

Kaverilliset iltamapainit

#10

Viesti bantza »

Vastasin huono idea. Mutta tää on vähän tämmönen älkää tehkö niinkuin minä teen, vaan niinkuin minä sanon. :)
Eli omassa kaveripiirissä on henkilöitä joiden kanssa iltaa viettäessä ajaudutaan tuohon painiin lähes poikkeuksetta jossain vaiheessa. Kännissä sitten ei sitten osata taputtaa lukkoihin tai kuristuksiin ajoissa ja saattaapa toinen hieman innostua vetämään kovempaa toisen onnistuneista suorituksista. Toisaalta näistä kavereista kaikki ovat sellaisia joiden kanssa olen paininut myös selvinpäin, osa jotain harrastanutkin. Ja nykyään oma taitotasoni on niin paljon korkeampi, että pystyn melko suvereenisti hallitsemaan painia ja täten pitää homman turvallisena. Vaan huomaapa sitä itsekkin kännissä helposti kiivastuvansa jostain tyhjästä. Olen yhden kaverin kuristanut tajuttomaksi kännipaineissa. Eli kaiken kaikkiaan huono idea.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Kaverilliset iltamapainit

#11

Viesti flammee »

Villi Sika kirjoitti:
flammee kirjoitti: Reunaehtoina vois olla esim. se että voi luottaa niihin kavereihin, eli ei ennalta tuntemattomien kanssa, on turvallinen paikka, ei tehdä täysillä eikä pyritä satuttamaan. Tuomarin tarpeellisuudesta en ole ihan varma. Ja oikeastaan muu ei kannata kuin mattopaini, koska koordinaatio on sen verran heikompi että potkujen/heittojen/lyöntien yms. kanssa katoaa kontrolli herkästi, ja harvemmin noissa sattuu olemaan suojavarusteitakaan mukana.
Melkoiset reunaehdot, mahtaa kännissä muistua mieleen. Tosin mistä minä tiedän, vaikka jotkut olisivat kännissäkin hyvin kontrollissa :oops:
Tuon verran tarvittanee että se ei ole niin huono idea.. Toisaalta joo, kännissä ei aina jätä toteuttamatta ideoita, vaikka sattuisikin tulemaan mieleen että ne on huonoja. :)
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
SirSamuel
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 854
Lauteille: Maaliskuu 2010

Kaverilliset iltamapainit

#12

Viesti SirSamuel »

Vastasin huono idea paitsi jos...painii sellaisen kans joka ei IKINÄ ole mitään kamppailujuttuja tehny tai katsonu edes nyrkkeilyä telkkarista. Silloin se painikumppani ei lähde(välttämätä) tosissaan vääntään ku tietää et toinen osaa solmia susta vaikka rusetin. Yleensähän sellaisis tilanteissa se 'paini' on sellaista "Näytä joku ninjajuttu..!" taikka sit "Opeta toi mulle?"! Täydellisen huonoksi se idea muuttuu sitten, jos se mitään koskaan harrastamaton kaveri onkin sitä mieltä, et tuollaista kamppailujutuista ole yhtään mihinkään ja alkaa vääntää ihan v***sti paljon! Silloin täytyy vain olla tekemättä mitään ja todeta et joo ei noista kamppilujutuista kyl mihkään oo et sä voitit!!! Yleensä kuitenkin itse päätän olla sen kummemmin mainitsematta moisista harrastuksista. Kaverit jotka tietää mun jotain tappeluhommaa harrastavan eivät siitä meteliä(edes päissään) pidä ku tietävät etten itsekään pidä..!
"Ainoastaan erinomaisen lahjakkaita hoitajia, joiden luotettavuutta ja tarkkuutta on monta kertaa koeteltu, voipi lääkäri ottaa lähimmiksi apulaisikseen operationeissa ja haavain sitelemisessä, täten osoittaen ikäänkuin erityistä kunnioitusta hoitajaa kohtaan." (T Billroth: Käsikirja sairainhoidossa, 1885)
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Kaverilliset iltamapainit

#13

Viesti AriJ »

Känni - ei kontrollia, ei älliä. Paini - loukkaantumisriski. 1+1....
______________________
Kuvake
Lohikäärmepallo
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 792
Lauteille: Syyskuu 2006

Kaverilliset iltamapainit

#14

Viesti Lohikäärmepallo »

Jos kontrolli ja turvallisuus ovat päämääriä, niin miten se känni asiaan liittyy?

Olen paininut kännissä, mutta toisaalta se ei ole edes lähellä tyhmintä asiaa, jonka olen kännissä tehnyt.
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Kaverilliset iltamapainit

#15

Viesti JanneM »

Ihan huono idea. IMO
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 51 kurkkijaa