Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Vuokratyö

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Kuinka pitkään olet yhteensä tehnyt vuokratöitä?

1—2 päivää
1
2%
3—10 päivää
0
Ei ääniä
11—30 päivää
1
2%
1—2 kk
2
5%
2—3 kk
1
2%
3—6 kk
5
12%
6—12 kk
5
12%
1—2 vuotta
5
12%
2—3 vuotta
5
12%
yli 3 vuotta
4
10%
En ole tehnyt
13
31%
 
Ääniä yhteensä: 42

kivi
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1053
Lauteille: Huhtikuu 2011
Paikkakunta: nurmijärvi

Vuokratyö

#1

Viesti kivi »

Onko muuten kellään tietoa, että jos menee töihin vuokratyö firman kautta, niin miten ne palkka asiat menevät. Eli kuka siinä maksaa tekijän palkan, ja ottaako se vuokratyö firma siitä jotain osuuksia itselleen?

Ylipotkija: Ketju jaettu ja äänestys lisätty 24.5.2011.
Kaikki kirjoitukseni ovat omia mielipiteitä, eikä niille löydy välttämättä mitään tieteellistä näyttöä ellei toisin mainita. Ne eivät siis edusta kenenkään tai minkään muun osapuolen kantaa, eivätkä tiettyinä kellonaikoina välttämättä edusta allekirjoittaneenkaan kantaa.
-Minä ihan ite
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Suuri kysymysketju

#2

Viesti bodyguard »

Yleensä noi kai menee niin että se vuokrafirma velottaa työvoimasta X€/tunti ja sitten maksaa sulle Y€/tunti. Sehän se vuokratyövoiman idea on että kun ei ole omilla listoilla jengiä niin voi millon vaan ilmottaa että nyt ei enää tarvitakkaan jengiä + että kaikkien saikkujen yms. sattuessa kohdille joutuu se vuokrafirma ettimään korvaavan työvoiman.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Suuri kysymysketju

#3

Viesti Lasse Candé »

kivi kirjoitti: Kysymys lähinnä heräsi, kun kaveri sanoi että se vuokta firma vie siitä osan päältä että mun liksa voisi olla alle liiton määräämän minimin. Mutta ilmeisesti näin ei voi olla, ellen itse sössi sopimuksen teossa.
Olen ollut yhdessä vaiheessa vuokrafirmalla töissä siten että tienasin päivästä noin 1,3-2,5 kertaa sen mitä olisin tienannut sen firman leivissä joka tilasi vuokrafirmalta palvelun. Vaikka jäi päiviä puuttumaan palkka nousi huomattavasti suuremmaksi kuin talon työntekijöiden. Lisäksi sai lähteä kotiin 30min-tunnin aiemmin, heti kun keikat loppuivat. Silloin kun halutaan vauhtia työntekoon ja voidaan ajatella että vauhti lisää isojen rahojen virtaa (eli esim liikkuu kallista tavaraa linjan läpi ja kysymys on siitä kuinka paljon pystytään liikuttamaan sekä on volyymivaihtelua ajanjaksosta toiseen, jopa päivittäin) tuollainen ratkaisu voi olla erittäinkin järkevä. Yhtään se ja palkkaero eivät tosin kasvata sitä miten paljon talossa tykätään vuokrafirman työntekijöistä.

Luullakseni melko yleinen kuvio on että palkka on about sama. Joskus arvelisin että vuokrafirmassa työskentely suht tehokkaasti sulkee ovet siltä firmalta miltä vuokratyö tilataan. Tämä tosin varmasti on tapauskohtaista.

Itse välttäisin vuokrafirmassa työskentelyä nykymaailmassa, mutta sellainen ihminen jolle ei meinaa niin paljoa olla hyvissä väleissä talon porukan kanssa en suosittele omaa ajatusmaailmaani. Lisäksi ei voine yleistää että on hankalaa noin sosiaalisesti. Vai tukeeko kovin monen muun havainnot tätä?
Muutenkin valkkailun mahdollisuudet ovat käytännössä hieman rajalliset, joten joskus voi olla "pakko".



Vuokratyöt ja vastaavat perinteisestä 40h vakkariduunista poikkeavat jutut ovat paitsi tulevaisuutta, myös jo tätä päivää. Harmi ettei ilmapiiri ja duunareiden järjestäytyneisyys ole vielä kaikin osin kehityksessä kiinni. En voi varmaksi väittää, mutta fiilikseni on että ammattiliitot pitävät ehkä hieman liikaa kynsin hampain kiinni vanhasta maailmasta, mikä saattaa kostautua myös vanhan ajan mallin työntekijöille, joita edelleen myös suuri ellei suurin osa on. Kaikkien etuja kun katsottaisiin (jopa riippumatta siitä kuuluuko liittoon vai ei), olisi vaikeampi polkea ketään ja silloin olisi vaikeampaa turvautua keinoihin jotka perustuvat polkemiseen. Mutta nyt alkaa jo vähän karkaamaan, joten treenaamaan.
MikkeM
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1621
Lauteille: Heinäkuu 2009
Paikkakunta: Klaukkala.

Vuokratyö

#4

Viesti MikkeM »

Itse olin reilu 2 vuotta vuokrafirman listoilla,palkka oli parempi n vakkarina ja työ oli pääsääntöisesti helpompaa/kevyempää kuin vakkarina ollessani,toisinsanoen sain rahani helpommalla kuin vakityössä:

Miinukset oli silloin,että jos jouduit saikuille,niin sait rahaa ainoastaan sovituista päivistä,esim: jos olit sopinut työt ma-ke ja sait saikkua ma-pe saat rahaa vain keskiviikkoon asti,joissakin firmoissa on myös voi olla myös kk/palkalla,mutta silloin on pakko mennä sinne minne käsketään.

Toinen miinus oli(nyt on ainakin siinä firmassa missä itse olin),että lomalta paluurahoja ei ollut/maksettu,jos olit lomalla,et ollut töissä,eli et ollut oikeutettu lomaltapaluurahaan,nyt asia on siis muuttunut.

Tilin päälle meillä tuli 9% lomakorvaus päälle.

Itse olen pohtinut palaamista takaisin vuokratyöhön,palkka on parempi saat tehdä tai olla tekemättä työtä niin paljon kuin haluat,eikä tarvitse välittää työilmäpiiristä/tai sen puutteesta.

Omalla alalllani(ravintola-ala) se kehittää taitoja ja ammattitaitoa nopeammin kuin vakityö,sekä extraamisessa tarvitaan hyvää ammattitaitoa ja ennenkaikkea hyvää asennetta,että kun mennään tekemään töitä,niin silloiin niitä tehdään.

Omien keikkojen pituus oli 1 pv-3 kk ja suurin osa paikoista oli ns vakipaikkoja,kun oli saanut nimeä ja luottamusta,soittivat ja pyysivät uudestaan keikalle.
Riposte
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 481
Lauteille: Helmikuu 2011

Vuokratyö

#5

Viesti Riposte »

Mitä lasketaan vuokratyöfirmoiksi? Kaikki Suomen pienet aateekoofirmat, jotka myivät työvoimaa sille matkapuhelifirmalle?
MUOKKAUS: en jaksa korjata typoja
Kuvake
susitar
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 888
Lauteille: Maaliskuu 2006

Vuokratyö

#6

Viesti susitar »

Riposte kirjoitti: Mitä lasketaan vuokratyöfirmoiksi? Kaikki Suomen pienet aateekoofirmat, jotka myivät työvoimaa sille matkapuhelifirmalle?
Ai jaa, vain pienet? Eikö ne kaikki myy nykyään työntekijöitään sinne ja tänne. Perässä ei meinaa pysyä, että missä seuraavan pestinsä taas tekee. Työntekijää pyöritetään kuin hyrrää...
Kas-Pin 2004 ->
Taijiquan (Yang) 2006 ->
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 93841
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Vuokratyö

#7

Viesti Mika »

Riposte kirjoitti: Mitä lasketaan vuokratyöfirmoiksi? Kaikki Suomen pienet aateekoofirmat, jotka myivät työvoimaa sille matkapuhelifirmalle?
Tätä voisi varmaankin pitää jonkinlaisena määritelmänä:
Vuokratyössä työnantaja vuokraa työntekijänsä toisen työnantajan (työn vastaanottaja, käyttäjäyritys, toimeksiantaja, työn tilaaja) työhön. Työntekijä työskentelee työn vastaanottajan työnjohdon alaisuudessa ja valvonnassa. Työskentely tapahtuu useimmiten työn vastaanottajan työpaikalla. Vastaanottaja suorittaa korvauksen työvoiman luovuttajalle, ei työntekijälle itselleen. Työntekijä saa palkkaa omalta työnantajaltaan.

Vuokratyön piiriin kuuluvat myös lähetetyt työntekijät joiden työsuhteesta on lisää tietoa Ulkomaalaisten työnteko Suomessa-osiossa.

Vuokratyö on erotettava alihankinnasta ja aliurakoinnista, jossa työn tilaajan ja alihankkijan tai aliurakoitsijan välillä on sopimussuhde tietyn lopputuloksen aikaansaamisesta.


Wikin mukaan maassamme on satoja työvoiman välitykseen erikoistuneita yrityksiä. Tämä oli minulle yllätys, vaikkakin olen havainnut tämän ilmiön yleistyvän. Siihen liittyen voisin aasinsillan kautta sanoa, että tuo MikkeM:n kertomus oli muistaakseni ensimmäinen myönteinen, jonka olen kuullut.

Itse tein yhden kesän töitä välikäden kautta. Se sopimus oli kyllä helvetin mielenkiintoinen: minä sitouduin olemaan jokainen arkipäivä käytettävissä kahdeksan tuntia, mutta välitysfirma sitoutui tarjoamaan minulle töitä 0—8 tuntia päivässä. Jep...

Pidän ilmiötä vaikeana enkä lainkaan ongelmattomana.
MUOKKAUS: Niin joo, olinhan minä eräällä kuntosalilla muutaman vuoden töissä välittäjän kautta (muutin siis ääntäni). Nykyään he palkkaavat taas itse työntekijänsä.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Vuokratyö

#8

Viesti bodyguard »

Joo, harvoin ne tosiaan noinpain menee noi vuokrafirmoissa tyoskentelyt. Useammin sita saa huonomman palkan ja ennenkaikkea paskemmat tyoehdot.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

#9

Viesti TimoS »

Riposte kirjoitti: Mitä lasketaan vuokratyöfirmoiksi? Kaikki Suomen pienet aateekoofirmat, jotka myivät työvoimaa sille matkapuhelifirmalle?
MUOKKAUS: en jaksa korjata typoja
Tähän ei ole olemassa yksiselitteistä vastausta, osittain koska käsitteet vuokratyöfirma, alihankkija ja konsulttifirma ovat osittain päällekkäisiä käsitteitä.
Jos nyt yritän kuitenkin vähän avata sitä, miten minä nuo erot käsitän:
  • vuokratyöfirmoilla ei (välttämättä) ole mitään omaa varsinaista tuotekehitystä, vaan ne vain "myyvät" työntekijöitään eri firmoihin projekteihin (jotka sitten mahdollisesti jälleenmyyvät/loppusijoittavat ihmisiä). Yksi tälläinen firma on mielestäni Manpower.
  • alihankkijafirmoilla taas on omaa tuotekehitystä ja he saattavat, esim. juuri kumisaapasfirman tapauksessa, saada vastuulleen jonkin hilavitkuttimen kehitys ja/tai ylläpitovastuun, joskus kokonaan, joskus osittain. Tai sitten palvelu ostetaan heiltä valmiina tiettyjen speksien mukaisena. Pari esimerkkiä tulee mieleen: Tieto, Logica ja Accenture, myös erinäiset intialaiset firmat (kuten TCS)
  • konsulttifirmat taas ovat sellaisia, että sieltä tulee ihminen/ihmisiä johonkin tiettyyn projektiin tekemään jotain tiettyä osaa ja kun projekti on ohitse, tyypit joko vaihtavat täysin toiseen projektiin tai joskus jatkavat saman tuotteen seuraavan version parissa. Tälläisiä firmoja on sitten paljon ja eri kokoisia ja ne ovat verkostoituneita eli vähän kuin aikaisemmissakin, joku toinen firma saattaa ostaa heidän palveluksiaan ja sitten sijoittaa loppuasiakkaalle tekemään töitä. Muutama esimerkki tälläisistä: Tieto, Logica, Elan IT (eli sama firma kuin Manpower)
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
Puni
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3845
Lauteille: Kesäkuu 2010
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taekwondo Ilshin
Sivulajit: -
ITF Taekwon-Do
(Ch'ang Hon)
WT Taekwondo
(Kukkiwon, SimUu)
Takalajit: -
Urheilu
Kilpailu
Yhteystiedot:

Vuokratyö

#10

Viesti Puni »

Tätä nykyä olen virallisesti ajatellen vuokratyöläinen, mutta sattuneesta syystä jo pitkälle toista vuotta samalla tilaajalla.

Kyseessä on siis varsin hassu järjestely yrityksen sisällä; sekä vuokrafirma, että tilaajani ovat samaa konsernia.

Mun onni että suomessa edelleen rakennetaan, muuten voisi olla yhtä helvettiä tämä oman itsensä työnjohtovelvoitteen toteuttaminen.
Kuvake
Jussi*M
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1534
Lauteille: Maaliskuu 2005
Etulaji: Karate JKF Wadokai
Sivulajit: Haidong Gumdo, nyrkkeily

Vuokratyö

#11

Viesti Jussi*M »

Olen ollut vuokratyöntekijä opiskellessani, ja ajallisesti sijoittuu vuosiin 1999 - 2004. Lyhyitä 1-3 päivän keikkoja satunnaisesti. Huonona voi pitää vuokratyöläisen asemaa, eli jos karrikoiden sanotaan että nenän asento ei miellytä asiakasyritystä niin se on siinä. Huonona voi pitää myös silloisen vuokratyönantajan asennetta meihin "kauppatavaroihin". Karrikoituun kysymykseen "olemmeko me edes ihmisiä?" sain vastaukseksi "te olette työpanoksia joita minä vuokraan!". Tässä oli taustalla varastokeikka jossa meitä oli muutaman äijän ryhmä ja työnä purkaa kontista pahvilaatikoita edelleenlastattavaksi junanvaunuun. Tavoiteaika kontin purulle oli annettu, mutta koska konttiin oli päässyt kosteutta olivat laatikot turvonneet hieman. Tästä syystä reunimmaiset piti aina nyhtämällä nyhtää irti ennen kuin koko rivistö "irtosi". Tämä hidasti hommaa tietysti emmekä saaneet sitä tavoiteajassa tehtyä. Myös asiakasyrityksen työnjohto ja työntekijät saivat todeta tilanteen.

Sen keikan jälkeen oli hiljaista, ja kysyinkin "mitäs varastolle kun ei ole nyt kuulunut?" "-niin tuota... se viimekertainen keikka ei mennyt ihan putkeen ja teitä ei enää haluta sinne...". Mie siihen että miksi ei meille kerrottu että näin oli reagoitu ja että tähän oli hyvä syy. Miksi "orjapäällikkö" ei maininnut meille mitään vaan antoi meidän turhaan odottaa soittoa jota ei tulisi kuulumaan... Vastaukseksi sain vain että ei sillä ole merkitystä. Olisin kuitenkin odottanut vähän ymmärrystä työnantajalta tai pahoittelua että asiakasyritys reagoi näin. Täydellinen välinpitämättömyys osoitti hyvin mikä arvomme on työnantajalle. Tämä ei ollut ainoa tilanne jossa tuntee olevansa arvoton kauppatavara, mutta yksi hyvä esimerkki siitä että olosuhteiden vuoksi epäonnistunut homma ei ole syy epäonnistua vuokratyöntekijälle.
"On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.". -emeritusprofessori Osmo A. Wiio
*Kirjoitan yksityishenkilönä ja harrastajana, eivätkä kommenttini edusta minkään organisaation virallista kantaa.*
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 93841
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Vuokratyö

#12

Viesti Mika »

Tuokaan tarina ei ole ainut laatuaan, ja itsekin koin hieman samanlaista kohtelua sen yhden kesän aikana (mutta saatana kostin, kuten olen aina tässä elämässä tehnyt, jos on mielenkiintokynnys ylitetty :badgrin: ). Tuollaisia on silti ikävä lukea.

Onhan näitä tarinoita.
Yhtiö oli käyttänyt merkittävässä määrin vuokratyövoimaa samoihin aikoihin kun yhtiöstä oli irtisanottu työntekijöitä taloudellisista ja tuotannollisista syistä. Kysymyksessä ei näytetty olleen työhuippujen tasaaminen tai muu työehtosopimuksessa edellytetty syy, jonka vuoksi työtä ei olisi voitu teettää omilla työntekijöillä. Yhtiö oli jatkanut virheellistä käytäntöä, vaikka työntekijäpuolelta oli kiinnitetty asiaan huomiota yhteistoimintaneuvotteluissa. Yhtiö oli siten rikkonut työehtosopimusta tieten. Työnantajaliitto oli laiminlyönyt asiassa valvontavelvollisuutensa.

Kysymys myös neuvotteluvelvoitteen täyttymisestä ja kanteen tutkimisesta.


No, tämä on anekdotaalista, mutta eiköhän jokainen meistä tiedä vastaavia tapauksia lähipiiristä:
Siinä sana jota Marja käyttää usein kuvaillessaan aiempaa työtään. Hän oli useita vuosia henkilöstönvuokrausyrityksen palveluksessa, joka vuokrasi häntä yrityksiin ja kauppoihin, joissa tarvittiin hänen apuaan.

– Neljäkymmentä tuntia viikossa täyttyi usein niin, että tein töitä monessa eri paikassa.

– Yhdessä liikkeessä oli mahdollisuus tehdä työ tehokkaammin, joten laadin listan parannettavista asioista. Jonkin ajan kuluttua jätin listan työnantajalle.

– Sitten yhtäkkiä minut kutsuttiin henkilöstönvuokrausyrityksessä esimiehen pakeille. Hän kertoi, että sopimukseni päättyy ja ettei palveluksilleni enää ole tarvetta, Marja kertoo.

– Samalla töitäni vähennettiin niin, että viikkotyöaikaa jäi 15 minuuttia!

Erityisesti Marja näki punaista siksi, että samoihin tehtäviin palkattiin heti toinen henkilö.

– Se osoitti, ettei työ ollut tarpeetonta. Minun jälkeeni samoja tehtäviä on hoitanut moni muu.



VUOKRATYÖOPAS (PDF)

ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
MikkeM
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1621
Lauteille: Heinäkuu 2009
Paikkakunta: Klaukkala.

Vuokratyö

#13

Viesti MikkeM »

Ravintola-alalla vuokratyö on suosittua,tälläkin hetkellä,jos tarvis huomiselle kokkia,niin voi olla varma,ettei löydy(ainakaan hyvää).

Tunnen muutamia tyyppejä jotka tekee extra keikkaa,tekee esim kahta vuoroa päivässä/6 päivää viikossa,yms ja sitten viettää esim tammikuun Thaimaassa/lomalla.

Mä tykkäsin,tosin jos olet hyvä työntekijä saat parempaa liksaa,paremmat keikat jne,sitten sellainen "ei niin hyvä tyyppi" voi olla huonommassa asemassa.
Kuvake
TommyV
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 362
Lauteille: Marraskuu 2009

Vuokratyö

#14

Viesti TommyV »

Omien kokemuksieni mukaan nämä vuokratyö jutut ovat kyllä täysin saatanasta. Itse tuli oltua noin 2 vuotta vuokratyöfirman kirjoilla kahdessa eri yrityksessä, yhdessä noin 14 kk ja toisessa 6kk. Se miksi alunperin menin tähän hommaan mukaan oli koska muuta ei ollut tarjolla ja koska minulle luvattiin että olisi suuri todenäköisyys että pääsisin yrityksen kirjoille jonku epämääräisen ajan kuluttua. Koko 14kk ajan jonka olin tässä yhdessä yrityksessä tein samaa työtä kuin kaikki muutkin mutta palkkaa sain silti koko ajalta tessin määrämän minimi palkan eikä minua koskenut yrityksen bonus palkkio järjestelmät joita talon muut työntekijät saivat. Yhdistettynä tähän vielä se epävarmuus siitä että tartteeko huomenna tulla töihin niin minun mielestä tämä oli kyllä täyttä tårta på tårta ja minun mielestä koko järjestelmän saisi kieltää lailla. Ja tää parasiitti periaate että minun tekemisistä hyötyy joku joka ei oikeastaan tee minulle muutakuin hallaa on kyllä aika ärsyttävä ajatus. Ei voi muuta sanoa kuin että onneksi pääsin siitä kierteestä pois.

Edit: Niin no se hyvä näistä paskiaisista pitää sanoo että nopeasti ne sai hankittua minulle työtä.
Pyjamasankari
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1878
Lauteille: Joulukuu 2008

Vuokratyö

#15

Viesti Pyjamasankari »

Ketään sen enempiä syyttelemättä tai ottamatta kantaa ketä oikeasti tekee mitäkin, mutta eikös Sedu ole kunnostautunut tuossa vuokratyöbisneksessä oikein kunnolla?

YLE TV1 MOT:
Maria Hinnon työnantaja on Sedu Koskinen, jonka yritysten liikevaihto kasvaa kiivaasti ja ravintolat levittäytyvät ympäri Suomen. Vuoden lopulla niitä pitäisi olla jo 33. Koskinen on moderni yrittäjä, joka myös työllistää nykyaikaisin keinoin.
Koskinen on jo pitkään käyttänyt ravintoloissaan lähinnä vuokratyövoimaa.
Vuokratyövoima tulee tilaajayritykselle ainakin puolitoista kertaa kalliimmaksi tehtyä työtuntia kohti kuin oma työvoima, sillä henkilöstönvuokrausyritys perii kulut välistä. Sedu Koskinen on ratkaissut pulman niin, että hän vuokraa työntekijänsä itse itselleen neljän oman henkilöstövuokrausyrityksensä kautta. Ne ovat nimeltään Max, Smile, Happy ja Onni Henkilöstöpalvelut.
Koskinen konserni kiertää siis lakisääteisiä työnantajan työttömyysvakuutusmaksuja jakamalla henkilöstökulut useaan henkilöstövuokrausyritykseen. Jos yrityksen palkkakulut näet pysyvät vuodessa alle 840940 euron vuodessa, lakisääteinen maksu on 0,7% palkkakuluista. Ylimenevältä osalta ne nousevat 2,8 prosenttiin. Säästö on helposti kymmeniä tuhansia euroja vuodessa.
http://yle.fi/mot/kj050912/kasikirjoitus.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 90 kurkkijaa