Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Motivaatio levällään pitkin mattoa - keskustelua treenifilosofiasta ja asennoitumisesta

Kamppailu-urheilulajit eli BJJ, MMA, nyrkkeily, paini, potkunyrkkeily, thainyrkkeily jne.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Motivaatio levällään pitkin mattoa - keskustelua treenifilosofiasta ja asennoitumisesta

#46

Viesti AriJ »

Riku Ähvä kirjoitti: Motivaatiota löytää kysymyksestä: "Miksi treenaan?"
Itse olen käyttänyt - tuosta johtaen - kysymyskolmikkoa;

1) Miksi treenaan?
2) Miten haluaisin treenta?
3) Treenaanko siten kuin haluaisin?

varsin jos viimeiseen kysymykseen tulee "en" niin jotain pitäisi kai teherä, vääränlaisen pakkopullan syönti ei varmasti auta motivaatiossa, ja siten uskoisen myös vaikuttavan kehittymiseen....
______________________
Vlad Tepes
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6831
Lauteille: Elokuu 2005

Motivaatio levällään pitkin mattoa - keskustelua treenifilosofiasta ja asennoitumisesta

#47

Viesti Vlad Tepes »

Tässähän on monenlaista hyvää vastausta jo tullut Kuukkelin kysymykseen. Lähestyisin asiaa itse näin helpolla yksinkertaistuksella: Oma apu on paras apu! Eli ota vastuu tekemisestäsi. Jos haluat lopettaa, niin lopeta, mutta tee se vain, jos et oikeasti halua painia. Jos jäät pelon tai häpeän takia pois, tulet tekemään niin muissakin elämäsi ongelmissa. Sori, jos tämä kuulostaa raa'alta, mutta itsepä kysyit.

Minun pitää muutaman tunnin päästä olla tilanteessa, jossa minulta oletetaan paljon suurempaa kompetenssia kuin minulla on asiaan. En silti jää pois, koska haluan olla siinä mukana ja se on urallani merkityksellistä. Aina voi keksiä jonkin tekosyyn, jotta voi jäädä kotiin voivottelemaan omaa surkeuttaan, mutta niin ei voiteta mitään tässä elämässä. Kovalla työllä saa arvostusta ja menestystä tai kaatuu yrittäessä.

Pelko tai häpeä ei saa olla syynä siihen, että istuu kotona sohvalla.
Jesus
potkutyyny
potkutyyny
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1
Lauteille: Marraskuu 2011

Motivaatio levällään pitkin mattoa - keskustelua treenifilosofiasta ja asennoitumisesta

#48

Viesti Jesus »

steelduck kirjoitti: Huoh... kukaan ei taas puhunut haaveilusta, etteikö tarvittaisiin kovaa treeniä, vaan niistä tavoista miten motivoida itseään välitavoitteilla päästäkseen sinne minne on menossa ja keskittymällä niiden taisteluiden voittamiseen eikä koko sodan voittamiseen helpottaa motivaatiota, kun sodan voittaminen tuntuu niin kaukaiselta. Ja kun monien taisteluiden kautta kouliintuu kovaksi taistelijaksi, niin alkaa niitä sotiakin voittamaan.

Nyt minä kyllä luovutan, kun kukaan ei ymmärrä mitä tarkoitan. :)

Älä masennu teräsankka, mä ymmärrän sun pointin. Tavoitteita on hyvä asettaa vaikka ne olisi pieniäkin. Eikös Robert Heleniuksenkin tavoite ole voittaa maailmanmestaruus mutta ei ole vielä valmis kohtaamaan Klitchkoa. Välitavoitteena on sitten voittaa muita äijiä ja loputa sitten siihen titteliotteluun.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 18952
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Motivaatio levällään pitkin mattoa - keskustelua treenifilosofiasta ja asennoitumisesta

#49

Viesti Andy »

Paitsi että tuossa jutussa ei vieläkään puhuttu välitavoitteista...
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
steelduck
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 923
Lauteille: Helmikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Motivaatio levällään pitkin mattoa - keskustelua treenifilosofiasta ja asennoitumisesta

#50

Viesti steelduck »

Andy kirjoitti: Paitsi että tuossa jutussa ei vieläkään puhuttu välitavoitteista...
Juttu on kyllä huonosti kirjoitettu, mutta mistäs muista kuin välitavoitteista siinä puhutaan. Otat välittavoitteeksi, että selviät jonkin kaverin kimurasta ja kun olet sen "pelin voittanut" keskityt seuraavaan etappiin.

Onko se nyt niin vaikeaa ymmärtää, että ihmiset ajattelevat eritavalla ja tuo on hyvin yleinen "itsesuggestio" tapa millä noita välitavoitteita voi itselleen pään sisällä asettaa.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 93914
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Motivaatio levällään pitkin mattoa - keskustelua treenifilosofiasta ja asennoitumisesta

#51

Viesti Mika »

steelduck kirjoitti: Onko se nyt niin vaikeaa ymmärtää, että ihmiset ajattelevat eritavalla ja tuo on hyvin yleinen "itsesuggestio" tapa millä noita välitavoitteita voi itselleen pään sisällä asettaa.
Ei ole (ja itsekin tuen ainakin tuota kuvailemaasi tapaa, vaikken artikkelia olekaan lukenut), mutta jotkut ehkä näkevät asian toisella tavalla. Subjektiivistahan tämä on.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
tinkezione
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 381
Lauteille: Syyskuu 2009
Paikkakunta: Malmö

Motivaatio levällään pitkin mattoa - keskustelua treenifilosofiasta ja asennoitumisesta

#52

Viesti tinkezione »

Sparreissa tulee taputettua toisinaan rutkastikin ja tuntuu, että on ihan sonta eikä mikään suju. Olen koittanut asennoitua sparritreenaamiseen siten, että joka ikistä jannua vastaan koitan väkisin ajatella ensin teknisesti enkä automaattisesti käytä koko ruhoni painoa pakottamaan tilanteita haluamikseni. Samaten yritän muistaa kustakin positiosta jonkun pienen yksityiskohdan, josta olen melko varma, että en aina muista tehdä. Motivaatio säilyy paremmin, kun tietää jo kertoa itselleen, että mitä teki tai on tekemässä väärin. Flow with the go ja sillai mutta ei se oikein saa sellaista hälläväliä-painiskeluakaan sitten olla. BJJ on siitä hassu laji, että vaikka kuinka tuntuu jatkuvasti siltä, että sparreissa on asiakaspuolella, niin kokemattomampia tai ylipäätään tuntemattomampia sällejä vastaan virpoessa huomaa oppineensa matkan varrella yhtä sun toista, joka yhtäkkiä toimiikin. Maileja mittariin ja tervettä itsetutkiskelua, sillä se motivaatio kai pysyy?

(En tiedä, oliko tässä mitään tolkkua.)
Eat healthy, exercise regularly, die anyway.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 18952
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Motivaatio levällään pitkin mattoa - keskustelua treenifilosofiasta ja asennoitumisesta

#53

Viesti Andy »

steelduck kirjoitti:
Andy kirjoitti: Paitsi että tuossa jutussa ei vieläkään puhuttu välitavoitteista...
Juttu on kyllä huonosti kirjoitettu, mutta mistäs muista kuin välitavoitteista siinä puhutaan. Otat välittavoitteeksi, että selviät jonkin kaverin kimurasta ja kun olet sen "pelin voittanut" keskityt seuraavaan etappiin.

Onko se nyt niin vaikeaa ymmärtää, että ihmiset ajattelevat eritavalla ja tuo on hyvin yleinen "itsesuggestio" tapa millä noita välitavoitteita voi itselleen pään sisällä asettaa.
Ei, koska siinä ei puhuta mitään siitä "seuraavasta etapista". Ja tähän nimenomaiseen tapaukseen se ei oikein sovellu syystä jonka HarriN jo kertoi. Kaveri treenaa liian vähän. Ei tuolla treenitahdilla yksinkertaisesti voi kehittyä jatkuvasti, vaan sillä saavuttaa vain tietyn tason, jossa sitten pysyy tai jopa huononee, jos noita monen viikon taukoja alkaa tulla.

Jos haluaa asettaa välitavoitteita ja edistyä sitä kautta, niin tokihan se treenimäärä pitäisi olla sellainen, että edistymistä tapahtuu myös reaalimaailmassa eikä vain sillä että saavuttaa enemmän "voittoja" alentamalla rimaa.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Sape
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 374
Lauteille: Elokuu 2007

Motivaatio levällään pitkin mattoa - keskustelua treenifilosofiasta ja asennoitumisesta

#54

Viesti Sape »

tinkezione kirjoitti: BJJ on siitä hassu laji, että vaikka kuinka tuntuu jatkuvasti siltä, että sparreissa on asiakaspuolella, niin kokemattomampia tai ylipäätään tuntemattomampia sällejä vastaan virpoessa huomaa oppineensa matkan varrella yhtä sun toista, joka yhtäkkiä toimiikin. Maileja mittariin ja tervettä itsetutkiskelua, sillä se motivaatio kai pysyy?

(En tiedä, oliko tässä mitään tolkkua.)
Hyvä huomio ja pätee varmasti kaikkiin kamppailulajeihin. Pituushyppääjä mittaa senttejä, bodaaja rautaa, mutta kampittelijalla ei ole mitään suoranaista asteikkoa oman edistyksensä mittaamiseen.

Välillä on hyvä käydä vieraalla salilla painimassa. Siellä voi huomata, että onkin edistynyt kun saa pyöritellä oman tasoisia tai jopa oletettavasti korkeampitasoisia (vyöarvoon peilaten tuntematon kohdatessa).
Kuvake
Dojon Jäykin
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2694
Lauteille: Syyskuu 2010
Paikkakunta: Helsinki

Motivaatio levällään pitkin mattoa - keskustelua treenifilosofiasta ja asennoitumisesta

#55

Viesti Dojon Jäykin »

Mä olen aika paljon loppuvuotta kohden pysytellyt pois kaikesta touhuiluista lajitreenien suhteen.
Tulos:
-paikat vetreänä, eivät tukossa ja kipeänä.
-punnerruksia jaksaa heti tuplat-triplat.
-portaita jaksaa juosta ylös-alas kevyemmin ja nousevimmin askelin, leikkisästi.

Mitä mun pitäisi tästä ajatella? Alkuvuodesta ajattelin taas aloittaa tiukemmin, mä en vaan tajua miten se nostaisi mun olemiseni ja elämiseni laatua. Eiks tuommoinen ohjattu hojoaminen ja muu jumppa vaan ole mun juttuni? Lämpöjoogaan?
Kuvake
Riku Ähvä
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 505
Lauteille: Elokuu 2009
Paikkakunta: Porvoo
Etulaji: BJJ/SW
Takalajit: Shukokai Karate

Motivaatio levällään pitkin mattoa - keskustelua treenifilosofiasta ja asennoitumisesta

#56

Viesti Riku Ähvä »

Dojon Jäykin kirjoitti: Mä olen aika paljon loppuvuotta kohden pysytellyt pois kaikesta touhuiluista lajitreenien suhteen.
Tulos:
-paikat vetreänä, eivät tukossa ja kipeänä.
-punnerruksia jaksaa heti tuplat-triplat.
-portaita jaksaa juosta ylös-alas kevyemmin ja nousevimmin askelin, leikkisästi.

Mitä mun pitäisi tästä ajatella? Alkuvuodesta ajattelin taas aloittaa tiukemmin, mä en vaan tajua miten se nostaisi mun olemiseni ja elämiseni laatua. Eiks tuommoinen ohjattu hojoaminen ja muu jumppa vaan ole mun juttuni? Lämpöjoogaan?
Jos pysyttelee poissa treeneistä niin yleensä se meinaa sitä ettei kiinnota tai ei ole aikaa. Sun tapaus kuulostaa ennemmin siltä että et oo tehnyt punttia. :O Ja jos sulla lajitreeneissä menee paikat noin jumiin, niin venyttely (enemmän). Ei se hojoaminen ole vaan kaikkien juttu. Empiirisen tutkimukseni perusteella 20% jatkaa yli kaksi vuotta hopailua. Eli ei sitä väkisin kannata vääntää, paitsi jos tykkää. :)
zzkettu
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 124
Lauteille: Helmikuu 2010

Motivaatio levällään pitkin mattoa - keskustelua treenifilosofiasta ja asennoitumisesta

#57

Viesti zzkettu »

Kannattaisi tutustua muihin lajeihin välillä. Voit huomata olevasi lahjakas jossain muussa.
Itsekin joutunut läpikäymään aikamoisen koulun ennenkuin se oma juttu lopulta löytyi.
Kannattaa miettiä myös, miksi harrastaa kilpalajia jos ei ole paloa menestyä, sillä jos kilpailuvietti on niin silloin kyllä asuu salilla eikä paljon muuta ajattele kuin treenaamista.
Tsemppiä Äläkä masennu! Kyllä se siitä.
Jos et siedä kuumuutta, pysy pois keittiöstä.
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Motivaatio levällään pitkin mattoa - keskustelua treenifilosofiasta ja asennoitumisesta

#58

Viesti L.K. »

Riku Ähvä kirjoitti:
Dojon Jäykin kirjoitti: Mä olen aika paljon loppuvuotta kohden pysytellyt pois kaikesta touhuiluista lajitreenien suhteen.
Tulos:
-paikat vetreänä, eivät tukossa ja kipeänä.
-punnerruksia jaksaa heti tuplat-triplat.
-portaita jaksaa juosta ylös-alas kevyemmin ja nousevimmin askelin, leikkisästi.

Mitä mun pitäisi tästä ajatella? Alkuvuodesta ajattelin taas aloittaa tiukemmin, mä en vaan tajua miten se nostaisi mun olemiseni ja elämiseni laatua. Eiks tuommoinen ohjattu hojoaminen ja muu jumppa vaan ole mun juttuni? Lämpöjoogaan?
Jos pysyttelee poissa treeneistä niin yleensä se meinaa sitä ettei kiinnota tai ei ole aikaa. Sun tapaus kuulostaa ennemmin siltä että et oo tehnyt punttia. :O Ja jos sulla lajitreeneissä menee paikat noin jumiin, niin venyttely (enemmän). Ei se hojoaminen ole vaan kaikkien juttu. Empiirisen tutkimukseni perusteella 20% jatkaa yli kaksi vuotta hopailua. Eli ei sitä väkisin kannata vääntää, paitsi jos tykkää. :)
Empiirinen tutkimuksesi on aika optimistinen, uskallan väittää että prosenttiluku on oikeasti paljon pienempi..
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
J-A
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 159
Lauteille: Joulukuu 2010

Motivaatio levällään pitkin mattoa - keskustelua treenifilosofiasta ja asennoitumisesta

#59

Viesti J-A »

L.K. kirjoitti: ...uskallan väittää että prosenttiluku on oikeasti paljon pienempi..
Onks tosiaan noin? :(
Aika rankkaa, jos jengi lopettaa noinkin hurjalla prosentilla... :(
Lowclass
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1417
Lauteille: Huhtikuu 2010
Etulaji: Krav maga
Sivulajit: Nyrkkeily, MMA, Kali
Takalajit: Shotokan, taido yms...

Motivaatio levällään pitkin mattoa - keskustelua treenifilosofiasta ja asennoitumisesta

#60

Viesti Lowclass »

Puhutaan kai monesta eri asiasta. Venyttely.. Välillä aikoinaan huomasi karatessa ja taekwondossa että pien tauon jälkeen oli notkeampi. Tuo voittaminen treeneissä.. Monta eri tasoa, kaveripiirissä parasta kun ei lasketa voittoja eikä häviöitä voi vai treenata tullakseen paremmaksi. Ei siis kisatavaraa tai henkseleitä. Ei onnistu välttämättä isosa seurassa.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 26 kurkkijaa