Keiju kirjoitti:
Yleensäkin ihmettelen, miten taistelulajien harrastus voi soveltua kaikille? Väkivaltaisiin playkkaripeleihin addiktoituneet lapset menettävät todellisuudentajun jo peleissään, sitten he innostuvat taistelulajeista, sisältäväthän suurin osa väkivaltaelokuvista nimenomaan itämaisia taistelulajeja.
Sori, mutta *köh*bullshit*köh*

Ei pahalla.
Sananen itsestäni ja tuttavapiiristäni; kun olin n.4-5v sain parkumisen jälkeen vihdon ja viimein luvan katsoa Shingen Suuri Samurai:n viimeisen jakson, jossa oli suuri joukkotaistelu. Lempisarjani tuolloin oli He-Man. Ala-asteella minun ja kavereitteni mielestä mitä raaempi elokuva oli, sen parempi jne. Pelasimme pleikkarilla ja tietokoneella, katsoimme elokuvia ja sarjoja, luimme sarjakuvia ja kaikin tavoin nautimme suuria annoksia tätä "väkivaltasaastaa joka turmelee pienten lasten viattomat ja vaikutusalttiit mielet". No, homma kuitenkin (joidenkin kohdalla valitettavasti) on niin, että me kykenimme ajatteluun. Monet ihmiset osaavat ajatella emmekä me olleet poikkeus. Vaikka näin Terminatorin 7v:nä, pelasin tuntitolkulla Street Fighter ja Mortal Kombat II:sta 11v:nä ja Doomia, Duke Nukemia ja Diabloa 14v:nä ja Falloutia 16v:nä...en silti ole tappanut yhtäkään ihmistä, enkä ole vieläkään aloittanut ainuttakaan tappelua. Sama pätee tietääkseni kyseisiin kavereihini, joskaan en ole heidän kanssaan ollut yhteydessä muutamaan vuoteen.
Sitten koulussa oli näitä poikia joita oli hyvin varjeltu kaikelta "väkivaltasaastalta" ja heitä näki usein tappelemassa ja potkimassa maassamakaavaa.
Voidaanko tästä vetää päätelmä, että väkivaltaviihde tekee ihmisen väkivallattomaksi, ja että väkivaltaviihteestä erossa pysyminen aiheuttaa väkivaltaista käytöstä? EI!
Tästä voidaan johtaa päätelmä, että jotkut ihmiset ovat väkivaltaisia, jotkut eivät. Pelit, TV, kirjat, hyttyset ja kesäkeitto ovat vain tekosyitä surkealle kasvatukselle ja/tai kieroutuneelle mielelle. Miksi vanhemmat eivät ota vastuuta teoistaan ja lapsensa kasvatuksesta? Hyvä kysymys. Miksi jonkun mieli kieroutuu? No, kysytään, että miksi joku sairastuu syöpään? Joillakin niin vain tapahtuu. Joskus siihen on syy (esim. surkeat vanhemmat) ja joskus niin vain tapahtuu.
Mutta on ahdasmielistä ja mielestäni edesvastuutonta lähteä syyttämään satuja ongelmista.
Lajeja harrastavat lähiöhuligaanit sitten hakeutuvatkin herkemmin ja rohkeammin tilanteisiin, joissa kokeilla taitojaan.
Me olemme kaikki ihmisiä riippumatta siitä mitä harrastamme tai harrastammeko lainkaan. Osa lajeja harrastavista on mätiä omenoita, osa ihmisistä jotka eivät harrasta edes kanien kasvatusta ovat mätiä omenoita. Sitä vain kauhistellaan aina lehtiotsikoissa jos joku kiinni jäävä rikollinen on joskus ottanut pari Karate-tuntia: sehän oli se Karate joka pakotti hänet tappamaan sen mummon!
Olen nähnyt aika jokusen katutappelun ja vain kerran yksi tyyppi oli selkeästi painin harrastaja. Hänkin oli nimenomaan hyökkäyksen kohtaaja, eli hän puolusti itseään...14 vuotias jannu ja hyökkääjä oli 21v mies jolla oli veitsi. Jälkimmäinen sai turpiinsa kiitos nuoremman treeneissä oppimien taitojen. Kumma kun tämä tapaus ei päässyt lehtiotsikoihin...
Itsepuolustamiseksi luulisi riittävän otteista irrottautuminen tavallisille kansalaisille
Ja mihin laajaan tositilanteiden kokemuksiin ja/tai empiirisiin tutkimuksiin perustat tämän väitteen?
Vai onko tuo vain mutu-pohjalta? Kuinka monessa itsepuolustustilanteessa olet siis itse ollut ja miten olet niistä selvinnyt?
Tiedän useamman kuin yhden tavallisen kansalaisen ja ison läjän ammattilaisia jotka varmasti arvostaisivat niitä maagisia "irrottautumisia" jotka suojaavat pesäpallomailan ja ruuvimeisselin iskuilta, jengin teräskärkisiltä saappailta ja mustasukkaisen aviomiehen nyrkeiltä.
Onko siinä järkeä, ettei useampikaan poliisi saa autoonsa potkivaa hulttiota (tämä on itse nähty)?
Tuo ei ole kiinni taistelulajeista. Jokainen osaa potkia ilman harrastamistakin. Olen minäkin nähnyt kuinka 120kg piripää pieksee ensin poliisia kunnes useampi poliisi tulee paikalle ja he saavat pamppujen avulla taltutettua hänet. Kyseinen kaveri ei ollut ikinä, ikinä ottanut ainuttakaan oppituntia (tunsin hänen veljensä). Hän oli vain treenannut salilla. Pitäisikö punttistreenit siis kieltää muilta kuin poliiseilta, vartijoilta ja sotilailta?