Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kokkaaminen

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa

Osaatko kokata?

Olen mies ja kyllä osaan, hyvinkin
58
41%
Olen mies ja osaan jonkin verran
46
33%
Olen mies ja pystyn juuri pitämään itseni (ja läheiseni) eväissä
10
7%
Olen mies ja osaan tehdä voikkarin
8
6%
Olen nainen ja kyllä osaan, hyvinkin
13
9%
Olen nainen ja osaan jonkin verran
4
3%
Olen nainen ja pystyn juuri pitämään itseni (ja läheiseni) eväissä
1
1%
Olen nainen ja osaan tehdä voikkarin
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 140

Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 52
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Kokkaaminen

#106

Viesti Kari Aittomäki »

Tavi taitaa olla jonkinlainen lintunen?
Ei tavata tääläpäin , tai mistäs minä tiän. Siskolikka ukkoineen on bongari, mä vaan haekaelen.

Veijosen olen kerran kääntäny hartioista ympäri ja pukannut tiehensä, se on riitaisa veikkonen laskujurrissa.
Ei ois päästäny mua vessasta (!) pois. Hesarilla oli tää.
Toinen samanalan kampakeraamikko on Aake Kalliala, se oikeesti mieltää olevansa kovajätkä koska on kerrotusti tehny joskus ovea. Ja kenties muistakin syistä.
Hänen tuuppimiseensa reagoin vaihtamalla paikkaa.
Hesperiassa oli tää.

Bodyguard, Äijä oli aikanaan ihan ammattimainen ponunkeittäjä.
Ne tiettävästi teki ainaki kolmenlaatusta tavaraa, joista ykköstuote oli kuulemma hyvin pehmeää ja napakkaa.
Tietotaito on tallella, nää kaksoset eli Äijä&broidinsa oli niitä varsinaisia keittelijöitä..
Nyt jo edesmennyt Mauno oli Äijää mukavampi tapaus ja on opettanu keittelyn saloja serkkupojille.

Ponu on hyvää kyllä, ei siinä mitään.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 52
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Kokkaaminen

#107

Viesti Kari Aittomäki »

No voi tatti kun oon hidas..
- Haben Sie tavi?

Heitän hohtimeni kaivoon ja hyppän ite perään.
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Kokkaaminen

#108

Viesti tohtorismies »

Lintupa lintu. http://fi.wikipedia.org/wiki/Tavi" onclick="window.open(this.href);return false;. Veijosella on joku vessassa v!ttuilu mieltymys. Se on old school riidanhaastaja.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Kokkaaminen

#109

Viesti bodyguard »

Youtubesta löytyy tuo viime viikolla (?) tullu No reservations tekniikkaspesiaali. Siinä on hyvät ohjeet tiettyihin perusjuttuihin kuten kanan, munakkaan, pihvin, hampurilaisen jne. valmistamiseen. Yleisesti mielestäni kokkiohjelmien ja -kirjojen ongelma on se että perusasioita ei selitetä senkummemmin vaikka ne nyt on kuitenkin se tärkein juttu ruoanlaitossa, ei se että kuinka monta grammaa mitäkin maustetta milloinkin tulee.

" onclick="window.open(this.href);return false;

Tossa eka osa, ne muut löytyy siitä vierestä.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 60
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Kokkaaminen

#110

Viesti Mika »

Hienoa! Oletteko viime aikoina käyneet kursseilla?
Kasvanut kiinnostus ruokaa kohtaan näkyy kokkikurssien suurena suosiona. Kurssikeittiöt täyttyvät yhä useammin myös yritysporukoista.

- Kokkailu on jälleen muodissa, ja se näkyy meilläkin, sanoo Anni Wanless Kuura Events&Kichenistä.

- Kaikille avoimet kokkikurssit ovat lisääntyneet, ja etenkin yritykset tilaavat kursseja. Sen sijaan, että mennään viettämään firman yhteistä iltaa ravintolaan, tullaankin laittamaan ruokaa.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
MikkeM
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Viestit: 1621
Lauteille: Heinäkuu 2009
Paikkakunta: Klaukkala.

Kokkaaminen

#111

Viesti MikkeM »

En,työnantaja on joskus järjestänyt jotain kursseja,olin joskus tyhjänpäiväisellä wokkikurssilla.
Kuvake
Antti Koljonen
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 426
Lauteille: Syyskuu 2006
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Muay Boran
Takalajit: Historiallinen miekkailu
Kombatan
Sin Moo Hapkido
Thainyrkkeily

Kokkaaminen

#112

Viesti Antti Koljonen »

Osaisko joku antaa Tampereen seudulta suosituksia hyvistä kokkikursseista?

Mun käymät kurssit rajoittuvat yläasteen köksäntunteihin ja niistäkin ajoista on vierähtänyt jo toistakymmentä vuotta.
“If liberty means anything at all, it means the right to tell people what they do not want to hear.” (George Orwell)
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 60
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Kokkaaminen

#113

Viesti Mika »

Gozo kirjoitti: Osaisko joku antaa Tampereen seudulta suosituksia hyvistä kokkikursseista?
Riippuu tietysti minkälaista kurssitusta etsit, mutta tällaiselle melko aloittelijalle Sampolan kurssit osoittautuivat mainioiksi pari vuotta sitten. Aion mennä vastakin. Tosin syksyllä pääsee vasta seuraavan kerran ohjatusti hellapoliisiksi, mutta alla olevasta linkistä voi tutkailla tämän kevään tarjotinta.

ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Antti Koljonen
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 426
Lauteille: Syyskuu 2006
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Muay Boran
Takalajit: Historiallinen miekkailu
Kombatan
Sin Moo Hapkido
Thainyrkkeily

Kokkaaminen

#114

Viesti Antti Koljonen »

Kiitos Mika, sieltähän löytyy paljonkin kaikkea kiinnostavaa. Ainakin kala- ja kasvisruokien opettelu kiinnostaa ja jotkut kansalliset teemat myös (mm. Italia, Espanja, Meksiko). Sampolan tarjonnassa kiinnostaa myös kurssi oluen käytöstä ruoan valmistuksessa.

Lisää vinkkejä otetaan kiitollisena vastaan. :)
“If liberty means anything at all, it means the right to tell people what they do not want to hear.” (George Orwell)
Kuvake
SirSamuel
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 854
Lauteille: Maaliskuu 2010

Kokkaaminen

#115

Viesti SirSamuel »

Osaan ja vaikka fine dining kamaa en pöytään saakaan niin aina on kaverit tykänny. Jopa yks nainen alkoi ehdottamaan mulle master chef ohjelmaan menoa mutta ohitin sen vitsinä! Joskus jopa laitan vaan ihan itselleni herkkuja ja kokeilen erilaisia yhdistelmiä. Ongelmaksi vaan tulee, etten pysty kahta kertaa tekemään samanlaista ruokaa, jos joskus on onnistunu jossain ihan vaan päästä keksimällä!
"Ainoastaan erinomaisen lahjakkaita hoitajia, joiden luotettavuutta ja tarkkuutta on monta kertaa koeteltu, voipi lääkäri ottaa lähimmiksi apulaisikseen operationeissa ja haavain sitelemisessä, täten osoittaen ikäänkuin erityistä kunnioitusta hoitajaa kohtaan." (T Billroth: Käsikirja sairainhoidossa, 1885)
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 60
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Kokkaaminen

#116

Viesti Mika »

SirSamuel kirjoitti: Ongelmaksi vaan tulee, etten pysty kahta kertaa tekemään samanlaista ruokaa, jos joskus on onnistunu jossain ihan vaan päästä keksimällä!
Noin sen kuuluukin toimia :thumbsup:

Olen viime aikoina taas intoutunut wokkailemaan. Voisitteko jakaa joitakin wokkaamiseen liittyviä oivalluksianne, jotta saisin syvyyttä "taitoihini"? :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
MikkeM
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Viestit: 1621
Lauteille: Heinäkuu 2009
Paikkakunta: Klaukkala.

Kokkaaminen

#117

Viesti MikkeM »

Jaa aikoinaan tuli väännettyä wokkeja oikein päätoimisesti,kai sitä jotain on jäänyt mieleenkin.

Kun sä et lihaa syö niin sulle tuo bratwurstin laittaminen wokin sekaan ei toimi :)

Perusasiat sulla varmaan lienee hallussa ?

Eli kuuma pannu,kunnon öljyä,makua saa maapähkinäöljyillä yms.

Wokilla voi tehdä myös jälkiruokia,lämmintä hedelmäsalaattia esim.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 60
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Kokkaaminen

#118

Viesti Mika »

MikkeM kirjoitti: Perusasiat sulla varmaan lienee hallussa ?
Enpä menisi vannomaan... brushteeth
Eli kuuma pannu,kunnon öljyä,makua saa maapähkinäöljyillä yms.
Pannun kuumuudesta olen kuullut kahta versiota: keskilämmöllä tai tosi kuumalla. Olen kokeillut molempia enkä sinänsä ole huomannut suurta eroa, mutta opin tuosta keskilämmöstä vasta joskus syssyllä. Mitä käytännön eroja noilla kahdella on sitten?

Öljynä olen viime aikoina käyttänyt seesamiöljyä. Paljonko muuten käytätte wokatessa öljyä? Minulla tuntuisi kuluvan ihan reippaasti... brushteeth :D
Wokilla voi tehdä myös jälkiruokia,lämmintä hedelmäsalaattia esim.
Oho! Eipä olisi tullut mieleenikään, kiitos :D
Olisiko vielä joitakin ohjeitakin jakaa?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 11232
Lauteille: Kesäkuu 2008

Kokkaaminen

#119

Viesti Jorge »

Mika kirjoitti: Pannun kuumuudesta olen kuullut kahta versiota: keskilämmöllä tai tosi kuumalla. Olen kokeillut molempia enkä sinänsä ole huomannut suurta eroa, mutta opin tuosta keskilämmöstä vasta joskus syssyllä. Mitä käytännön eroja noilla kahdella on sitten?

Öljynä olen viime aikoina käyttänyt seesamiöljyä. Paljonko muuten käytätte wokatessa öljyä? Minulla tuntuisi kuluvan ihan reippaasti... brushteeth :D
No Wikipediastahan tästäkin aiheesat saadaan referaatti:

http://en.wikipedia.org/wiki/Stir_frying" onclick="window.open(this.href);return false;
Stir frying is an umbrella term used to describe two Chinese cooking techniques for preparing food in a wok: chǎo (炒) and bào (爆). The term stir-fry was introduced into the English language by Buwei Yang Chao, in her book How to Cook and Eat in Chinese, to describe the chǎo technique.[1][2] The two techniques differ in their speed of execution, the amount of heat used, and the amount of tossing done to cook the food in the wok. Cantonese restaurant patrons judge a chef's ability to perform stir frying by the "wok hei" produced in the food. This in turn is believed to display their ability to bring out the qi of the wok.
Chao technique

The chao technique is similar to the Western technique of sautéing. A traditional round-bottom cast iron or carbon steel pan called a wok is heated to a high temperature. A small amount of cooking oil is then poured down the side of the wok (a traditional expression in China regarding this is "hot wok, cold oil"), followed by dry seasonings (including ginger and garlic), then at the first moment the seasonings can be smelled, meats are added and agitated. Once the meat is seared, vegetables along with liquid ingredients (for example often including premixed combinations of soy sauce, vinegar, wine, salt, sugar, and cornstarch) are added. The wok then may be covered for a moment so the water in the liquid ingredients can warm up the new ingredients as it steams off. To keep the meat juicy, usually a cook would take the seared meat out before vegetables are added, and put the meat back right before vegetables are done. In some dishes, or if the cooking conditions are inadequate, different components may be stir fried separately before being combined in the final dish (if, for example, the chef desires the taste of the stir fried vegetables and meats to remain distinct).

The food is stirred and tossed out very quickly using wooden or metal cooking utensils. Some chefs will lift the wok to the side to let the flame light the oil or add a dash of wine spirit to give the food extra flavor. Using this method, many dishes can be cooked extremely quickly (within a minute).

Some dishes that require more time are cooked by adding a few dashes of water after the stirring. Then the wok is covered with a lid. As soon as steam starts to come out from under the lid, the dish is ready. In this case, the food is stir fried on high heat for flavor and then steamed to ensure that it is fully cooked.


Bao technique

The wok is heated to a dull red glow. With the wok hot, the oil, seasonings, and meats are added in rapid succession with no pause in between. The food is continually tossed, stopping for several seconds only to add other ingredients such as various seasonings, broths, or vegetables. When the food is deemed to be cooked it is poured and ladled out of the wok. The wok must then be quickly rinsed to prevent food residues from charring and burning to the wok bottom because of residual heat.

The main ingredients are usually cut to smaller pieces to aid in cooking. As well, a larger amount of cooking fat with a high smoke point, such as lard and/or peanut oil, is often used in bao.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 60
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Kokkaaminen

#120

Viesti Mika »

No niin, pitihän se arvata, että noilla kahdella on ihan virallisestikin omat koulukuntansa :D
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 78 kurkkijaa