Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kinesioteippaus

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Kinesioteippaus

#1

Viesti Andy »

Onko kellään kokemusta kinesioteippauksesta? Itsellä tänään ensimmäistä kertaa laitettu teipit ruhjevammaan/revähdykseen. Kyllä tuolla vaikutusta tuntuu olevan, mutta vaikea tietysti muutaman tunnin kokemuksella sanoa mitään tarkempaa.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Tapani
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1996
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Turku

Kinesioteippaus

#2

Viesti Tapani »

No mun kokemuksesta voi lukea tosta edellisestä Fightsportistakin, mutta siis lenkkeilyn estänyt juoksijan polvi parani kahdella teippauskerralla kokonaan. Ei ole sen jälkeen oireillut. Kummallista.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Kinesioteippaus

#3

Viesti Mika »

Itselläni ei varsinaiseen aiheeseen ole kommentoitavaa, mutta tiedän että Potkun fyssareilla on. Kommentoinevat ehtiessään.
Monet uskovat, että kipuja voi lievittää ja nivelten liikkuvuutta voi parantaa kinesioteippauksella. Eli teippauksella, joka käytännössä siirtää ihoa ja sen alaisia kudoksia hyvin kevyesti paikasta toiseen. Voiko sellainen toimia?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kaptah
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1198
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Pori

Kinesioteippaus

#4

Viesti Kaptah »

Sen verran omakohtaista kokemusta on, että Fyssari teippasi olkapääni. Totesi sen roikkuvan toista alempana. Jokin hartian lihas ei oikein pelittänyt, ja salli sen olkapään siis roikkuvan. Olkapää teipattiin niin, että teippi veti olkaa ulkorotaatioon ja taaksepäin. Pikkuhiljaa "osasin" itsekin pitää sen oikean ryhdin. Tuloksena hartiajumittelu loppui, tosin se lusmuillut pikkulihas kipeytyi alkuun, kun jotui hommiin pitkästä aikaa. Mutta teippaus auttoi.

Ko. fyssari piti siis koulutusta pienempien tapaturmien teippauksesta. Ja omasta mielestä se on vaikeampaa kuin normi urheiluteippailu. Siis vaikeampaa tehdä niin, että siitä on oikeasti apua. Tai no joo, helppojakin keissejä löytyy. Kuten se juoksijan polvi.
Kohtuus kaikessa - kohtuudessakin
_____________________________

Sin Moo Hapkido 4.Dan
Haedong Kumdo 3.Dan
saarikko
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1567
Lauteille: Maaliskuu 2005

Kinesioteippaus

#5

Viesti saarikko »

Rami teippas mun selän nyt keväällä. Autoi hyvin. Itse en osaa tota teippausta (varsinkaan omaan selkään) mutta olis kiva oppia.
nipsuli
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 965
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Helsinki
Takalajit: HJJ, BJJ, modernisoitu shaolin kung fu, thainyrkkeily, escrima

Kinesioteippaus

#6

Viesti nipsuli »

Täältä löytyi melko tarkat ohjeet joihinkin teippauksiin, kun tässä jokin aika sitten etsiskelin. Meinasin kokeilla tohon mun polveen, mutta en sitten kokeillutkaan. Joku muu saa sitten kommentoida, miten oikein nuo videot ohjeistavat teippaukset tekemään...
Kuusikko
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 834
Lauteille: Lokakuu 2007

Kinesioteippaus

#7

Viesti Kuusikko »

Plantaarifasciitti parani kolmella teippauksella eli viikossa. (Eli siis tuollainen jalkapohjan kiputila, luupiikkinä myös tunnetaan hiukan harhaanjohtavasti).
Feo, Fuerte y Formal
diesel 64
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1396
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Kinesioteippaus

#8

Viesti diesel 64 »

Mielenkiintoista,pitäisköhän kokeilla polveen? Onkohan Vaasassa päteviä teippaajia?

Aiheesta tuli vastaan:


https://publications.theseus.fi/bitstre ... sequence=2" onclick="window.open(this.href);return false;

AJ
Kaptah
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1198
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Pori

Kinesioteippaus

#9

Viesti Kaptah »

nipsuli kirjoitti: Täältä löytyi melko tarkat ohjeet joihinkin teippauksiin, kun tässä jokin aika sitten etsiskelin. Meinasin kokeilla tohon mun polveen, mutta en sitten kokeillutkaan. Joku muu saa sitten kommentoida, miten oikein nuo videot ohjeistavat teippaukset tekemään...
Hei Cool. Näyttää ihan asialliselta. Pitänee opiskella joskus ajan kanssa.
Kitoos. :bow:
Kohtuus kaikessa - kohtuudessakin
_____________________________

Sin Moo Hapkido 4.Dan
Haedong Kumdo 3.Dan
Kuvake
TuuP
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 43
Lauteille: Maaliskuu 2010
Paikkakunta: Helsinki

Kinesioteippaus

#10

Viesti TuuP »

Omalla kohdalla on toiminut hyvin. Vuosina 2010-11 fyssari teippaili olkapäitä ennen supraspinatuksen ehjäystä (sekä vas. että oik.olkapää). Viimeiset viikot ennen operaatiota meni ilman kipulääkkeitä ja lihasten oikeden liikeratojen palautuminen nopeutui - jumpata tietysti piti niinkuin piti. Ei kinesioteipistä jeesusteipiksi ole, mutta melkein :) Immobilisaation jälkeen tilanne oli tyly - käsi nousi max. 10 cm ja lapa nousi siipimäisesti taakse. Lihakset oli joko surkastuneet tai ne jotka oli paikalla ei enää muistaneet, mitä piti tehdä. Nyt voi treenata kuin ennenkin, jopa paremmin.

Sen verran romu olen, että kävin "teippaus for dummies" kurssin alkuvuodesta. Itseäni olen teippaillut siitä saakka niin pitkältä kuin notkeus riittää (plantaari fascia, tensor fascia latae, biceps femorin pää (polven lateraalisivu), SI-nivel, kaulan mol.sivut). Ihan ok on toiminut vaikka olen käyttänyt vain näitä yleisohjeita (kurssit, kirjallisuus). Jos oikeasti tietäisi jotain - kuten fyssarit - niin teippaus olisi varmaan hyvin tehokas, mutta yleisteippauksilla olen itse päässyt ainakin hyvään alkuun. Onnistuin tosin saamaan hyvän hedarin, kun teippasin kaulaa vain toiselta sivulta, mutta virheistä viisastuu - teippiä ei kannata säästää :oops: Korostan, että itse siis liimailen kasaan vanhoja ja tunnettuja vaivojani, uudet ja mielenkiintoiset käyn näyttämässä fyssarilla. Monimuotoiset oireet ja teippaukset kannattaa ehdottomasti jättää ammattilaisille. Niin ei sitten käy niin että kipu häviää, mutta itse syy jää juonimaan kudosten syvyyksiin. Ja teippiäkin säästyy :)

Niin ja on se erilaista kuin urheiluteippaus, mutta opittavissa.
Kuvake
Vanhakankea
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3401
Lauteille: Helmikuu 2010

Kinesioteippaus

#11

Viesti Vanhakankea »

Olen itse menossa sekä tuohon perus- että jatkoteippauskurssille kunhan tässä aika järjestyy. Pitää varmaan kaivaa anatomian opukset esille, ettei teippaa ketään sairaalakuntoon. Nooh, lähinna tuo rouvaa ja itseäni onkin tarkoitus teippailla.
* Entinen idealisti - nykyinen nihilisti
** Suoraan huipulle pääsee vain oikotietä
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Kinesioteippaus

#12

Viesti Elina »

Oon käynyt istumassa yhden kinesioteippausluennon, koulutus itsessään jäi sairastumisen takia väliin, mutta olen menossa koulutukseen kohtuupiakkoin. Ja mua teippaillaan aina välillä kotona harjoitusmielessä, eli olen useaankin kertaan ollut teipattuna. Hirveästi en vielä asiasta tiedä, mutta tässä muutama hajatus.

Kinesioteippauksessa on tietyt periaatteet, ja sitä voi käyttää hyvin moneen tarkoitukseen (esim. asennon korjaaminen, kivun lievittäminen) - tavoite sitten ei niin kovin yllättävästi sanelee sen, kuinka teipataan, mutta kinesioteipin etuhan tavalliseen teippiin on se, että se ei sinällään tue liikaa eikä estä liikettä. Voisi kai puhua ns. fasilitoivasta tuesta, eli tuki on sen verran kevyt, että se auttaa oikeassa liikeaktivaatiossa ja/tai aktivoi lihaksia sen sijaan että passivoisi niitä. Siksikin kannattaa huomioida, että jos kyse on esimerkiksi vammakohdan tukemisesta, niin tarvitaanko järeämpää tukea kuin kinesioteippiä.
Kuvake
Lohikäärmepallo
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 792
Lauteille: Syyskuu 2006

Kinesioteippaus

#13

Viesti Lohikäärmepallo »

Jonkun verran olen teippaillut ja hyväksi havainnut. Kinesioteipillä saa aktivoitua tai rauhoitettua lihaksia, riippuen siitä millainen on teippauksen tarkoitus. Ligamenttien tukemiseen, rasitusvammojen ehkäisyyn ja ruhjeiden paranemisen nopeuttamiseen olen tehnyt ihan onnistuneita teippauksia.

Perusperiaatteet eri teippaustekniikoissa ovat melko yksinkertaisia, mutta vaativat jonkin verran perehtymistä lihasanatomiaan.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Kinesioteippaus

#14

Viesti MikaM »

Ilmeisesti tämä toimisi myös hyppääjän polven kanssa?
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Kinesioteippaus

#15

Viesti Andy »

Nyt on teipit olleet muutaman päivän paikoillaan ja sellainen fiilis on, että niiden laittamisen jälkeen revähdyksen paraneminen on nopeutunut. Tietysti on mahdotonta sanoa, etteikö käänne parempaan päin olisi voinut tapahtua teipeistä riippumatta, mutta ainakin on mahdollista, että niistä on ollut apua.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 38 kurkkijaa