Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Materialismi

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Koetko olevasi materialisti?

Selkeästi
4
10%
Jonkin verran
16
41%
En oikein tiedä...
5
13%
En koe
14
36%
 
Ääniä yhteensä: 39

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Materialismi

#1

Viesti Mika »

Aloitetaanpa tästä aihe, jos vaikka joitakin kiinnostaisi keskustella.

Itse koin jonkinlaisen tai oikeastaan aika suurenkin vapautumisen tunteen, kun yli kaksi vuotta sitten erään suuren muuton yhteydessä hankkiuduin eroon suuresta osasta konkreettisista omistuksistani. Tiedättehän sen tunteen, kun ostoksilla käyminen saa hyvän mielen aikaan? Se on mielestäni hyvä asia, jos siihen ei liity esimerkiksi jonkin tyhjiön paikkaamista tai jos se ostoksilla käyminen ei ole vakava itsetarkoitus. Nykyään en käy kaupoissa muutoin kuin silloin kun tarvitsen jotakin. Tokihan vaikka kirppareita on kiva kierrellä silloin tällöin, mutta silloinkaan en etsimällä etsi mitään. Jos jotakin tarpeellista osuu eteen, sitten pysähdyn, mutta harvinaista sekin on. Toki nyt kun pian matkaamme läntiseen Eurooppaan, kierrämme myös kirppareita ja varmasti kauppojakin jonkin verran, mutta en usko ostavani mitään mistään. No, sen näkee sitten, mutta mitään pakkomiellettä tai intohimoa ostamista tai materiaa kohtaan en tunne. Minulla on jo kutakuinkin kaikki se omaisuus jota ikinä tässä elämässä tarvitsen. Olen vapaa lapy

Tässä on yksi lyhyt blogikirjoitus aiheesta: Japanese Trends Worth Watching: De-ownership, Demonetization & De-materialism


Tämä on mieleiseni tutkimus. Samaistun 8-)
Is John Lennon's line "imagine no possessions" not as idealistic as it once seemed? According to a new study in the Journal of Consumer Research, globalization has led to a new class of "global nomads" who are less attached to material objects.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Jklak
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 274
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Espoo/Karakallio
Etulaji: ZNKR jodo 3.dan
Sivulajit: Kendo 2.dan, ZNKR iaido 2.dan, Shindo Muso ryu jojutsu, Muso Shinden ryu iaido.
Takalajit: Aikikai aikido, Judo, Taekwon do

Materialismi

#2

Viesti Jklak »

Olin juuri tänä aamuna komennettu vaimon "kassien kantajaksi" Tapiolan Stockan hulluille päiville. Oli oikeastaan hauskaa olla tarkailevana silmäparina kyseisessä "materialismirynnäkössä"
Jarkko Lakkisto
Kendo 2. dan, ZNKR jodo 3. dan, ZNKR iaido 2. Dan
Porin kendoseura - Dai Kuma Ken Kai / jodovastaava

" As the Spirit Wanes, the Form Appears." © C.Bukowski
Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane

Materialismi

#3

Viesti Polvi »

Kyllähän sitä pitää kaikenlaista rompetta olla! En nyt siis puhu mistään koriste-esineistä ja vastaavista, vaan lähinnä viihde-elektroniikasta, kulkuvälineistä ja vastaavista. Nykyisenä okt-asujana myös erilaisten työkalujen houkuttelevuuskerroin on noussut eksponentiaalisesti.

Varsinaista shoppailua en harrasta, vaan hankin tavaraa tarpeeseen. Toki esim vaatteita tulee ostettua enemmän kuin "tarvitsee", mutta yleensä nuokin hankinnat tulee jonkin tarpeellisen, esim uusien kenkien, myötä. Ollaankin emännän kanssa naureskeltu, että kun me lähdetään vaateostoksille, mulla on parin kaupan jälkeen kourat täynnä kasseja ja emäntä ei ole ostanut mitään. :D
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
Kuvake
PDC
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3966
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Kokkola
Etulaji: Aikido

Materialismi

#4

Viesti PDC »

Siivosin juuri ja nautin siitä kun asunnossa on mahdollisimman vähän tavaraa. Huonekalujakin. Vaihdoin jopa pienemmän maton koska silloin näkyi paremmin lattian sileä, tyhjä pinta.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Materialismi

#5

Viesti Mika »

PDC kirjoitti: Siivosin juuri ja nautin siitä kun asunnossa on mahdollisimman vähän tavaraa. Huonekalujakin. Vaihdoin jopa pienemmän maton koska silloin näkyi paremmin lattian sileä, tyhjä pinta.
8-)

En tunne sanonnan alkuperää, mutta kuulemma kiinalainen se on. Jotenkin näin se kuuluu: "Your life is like a room: the more stuff there is, the harder it is to lie down and relax." Näkisin että tuossa on paljon perää.

Jklak, Hulluista Päivistä mullekin tämä tuli mieleen :D
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
PDC
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3966
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Kokkola
Etulaji: Aikido

Materialismi

#6

Viesti PDC »

Tuo on kyllä totta. Nukun huonommin mitä enemmän tavaraa on kämpässä. Tai esillä, eikä esim. kaapissa.
Kuvake
Jklak
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 274
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Espoo/Karakallio
Etulaji: ZNKR jodo 3.dan
Sivulajit: Kendo 2.dan, ZNKR iaido 2.dan, Shindo Muso ryu jojutsu, Muso Shinden ryu iaido.
Takalajit: Aikikai aikido, Judo, Taekwon do

Materialismi

#7

Viesti Jklak »

Vaikka asunto olisi tyhjä ja kaikuva, pölyä kerääntyy......

En oikei usko että "mööpeleiden" määrä korreloi materialismiin.

Mitä mieltä olette Ikean puujakkaroiden suhteesta Artekin vastaaviin "aitoihin". Yhden Artekin koivuisen jakkaran hinnalla saa yli 20 Ikean vastaavaa.

Ajatelma: Lähes tyhjän huoneen nurkkaan on pinottu torni Ikean jakkaroita ja verhoina on käsin painetut, vanhat lakanat; tai sitten voisi olla Marimekkoverhot ja Artek-jakkara pino. ??? Materialismia vai minimalismia
Jarkko Lakkisto
Kendo 2. dan, ZNKR jodo 3. dan, ZNKR iaido 2. Dan
Porin kendoseura - Dai Kuma Ken Kai / jodovastaava

" As the Spirit Wanes, the Form Appears." © C.Bukowski
Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane

Materialismi

#8

Viesti Polvi »

Mika kirjoitti: En tunne sanonnan alkuperää, mutta kuulemma kiinalainen se on. Jotenkin näin se kuuluu: "Your life is like a room: the more stuff there is, the harder it is to lie down and relax." Näkisin että tuossa on paljon perää.
Kyllä se löhöäminen ja rentoutuminen on paljon helpompaa, kun on kunnon löhämisalustat ja sopivasti viihde-elektroniikkaa! :)

Hommasin juuri pari kappaletta sellaisia helkkarin isoja säkkituoleja (tai miksi noita sanotaankaan). Koeköllöttelin noista toisen ja meinasin nukahtaa välittömästi, kun tuossa oli niin mainio loikoilla. Odottelen parhaillaan videotykkiä postista ja "pienten" asennustöiden jälkeen pitäisi päästä löhöämään ja rentoutumaan oikein kunnolla hyvän av-viihteen parissa. :)
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
Kuvake
Beorn
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1880
Lauteille: Helmikuu 2007
Paikkakunta: Rauma

Materialismi

#9

Viesti Beorn »

Mika kirjoitti: Nykyään en käy kaupoissa muutoin kuin silloin kun tarvitsen jotakin.
Itse yritän käydä kaupassa vain silloin, kun on pakko. Jos nimittäin kävisin kaupassa myös/aina silloin, kun (kuulemma) tarvitsen jotakin, en mahtuisi enää asumaan kotonani. Tässä ei ole kysymys pelkästään semanttisesta kikkailusta. Pakon edessä ostaminen ei myöskään tarkoita mitään askeesia, hyvä sikari ja laadukas kahvi on ihmisen ilo.

Joudun työni vuoksi välistä "viihdytetyksi" kaikkinaisin viihde-elektroniikan keinoin. Kyllä ihmettelen, kuinka jatkuvasti moista sontaa seuraavat ihmiset voivat olla tyytyväisiä ylipäänsä. Joka viikko nimittäin keksitään esim. uusi entistä parempi hammasharja. Ihmettelen, kuinka kiiltäviksi ja hohtaviksi ihmisten hampaat tätä menoa tulevatkaan. On varmaan jo ensivuonna kuljettava alati hitsauslasit päässä, ihan siltä varalta, että joku sattuu hymyilemään. Minun hampaani eivät kiillä lainkaan niin hohdokkaina kuin pitäisi.

Jep. Mutta tuo ylimääräisestä omaisuudesta vapautuminen on vapauttavaa. Minulla on jossain määrin kirjoja. Luovuin nyt muuton yhteydessä niistä, joita en aivan välttämättä tarvitse. Kunhan joskus lähden pitemmälle purjehdukselle (tai muutoin viisastun), luovun lopuistakin. Paitsi ehkä Ryōkanista ja parista muusta en.
Jussi Pirnes

Rikkaus ja mahti ovat aina olleet silkkaa unta,
kirjoitukset tuoksuvat hyvältä vielä sadan vuoden kuluttua.
Ryōkan :::DIY:::
Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane

Materialismi

#10

Viesti Polvi »

Beorn kirjoitti: Joudun työni vuoksi välistä "viihdytetyksi" kaikkinaisin viihde-elektroniikan keinoin. Kyllä ihmettelen, kuinka jatkuvasti moista sontaa seuraavat ihmiset voivat olla tyytyväisiä ylipäänsä. Joka viikko nimittäin keksitään esim. uusi entistä parempi hammasharja.
Miten hammasharja liittyy viihde-elektroniikkaan? :p
Kyllä ainakin minä katson esim elokuvia mielummin isosta telkkarista/tykillä HD-laatuisena, kuin jostain 14" mustavalkotelkkarista.
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 11232
Lauteille: Kesäkuu 2008

Materialismi

#11

Viesti Jorge »

Polvi kirjoitti: Miten hammasharja liittyy viihde-elektroniikkaan? :p
En viitsi kertoa näin perhesivustolla....
Poista käyttäjä 3276
Viestit tässä aiheessa: 3

Materialismi

#12

Viesti Poista käyttäjä 3276 »

Mä koen että materialismi on nykysellään aika usein väärinkäytetty termi. Etenkin viihde-elektroniikkaa ja henkilökohtasia kulkuneuvoja nimitetään materialistisiksi hankinnoiksi, ja joskus ihmiset sorsii toisiaan, nimitellen materialistiksi ku yks ostaa jotain tämmöstä uutta.

Kun mä mietin uutta autoa, uutta älypuhelinta tai uutta tietokonetta jne. niin mä en mieti sitä, miten ne muka on kasa kylmää ja elotonta rautaa, materiaa jota palvotaan, tai sitä miten saa nyt muutamalla tonnilla tai satkulla tämmöstä synteettistä materiaa ja ruuveja ja muttereita. Ehei, mä mietin sitä miten vapaa tunne ihmiselukalla on, ku se saa mennä sillä uudella autolla lujempaa ku juosten, taittaa pitkiä matkoja kavereiden kanssa tai kyydittää lapsensa kouluun. Se on henkeä, ei pelkkää materiaa. Kukaan ei osta näitä koneita ja laitteita sen materian takia, vaan sen hengen takia.

Uuden älyluurin tai tietokoneen kohdallakaan ei kyse oo materiasta, vaan henkensä kytkemisestä suurempaan kokonaisuuteen, maailmanlaajuseen tietoverkkoon, jossa sun mieli voi kommunikoida toisten eläjien kanssa kuin välittömästi, jakaa iloja ja suruja, kokemuksia ja saada enemmän henkeä ku ilman näitä vempaimia. Olla osana digitaalis-hengellistä maailmaa ;)

Kyllä materialismi ehkä johonkin pätee, mutta pääasiassa kyse on mun mielestä kulutuskulttuurin vastareaktiosta, enkä mä tietty puolusta kulutuskulttuuria itessään, vaan kaikkea sitä materiaa jolla on suunnatonta käyttöarvoa ja sitäkautta suunnatomasti henkeä. Plussana muuten keräileminen, muotoilu, maalaus, ehostus, korjaus, muokkaus. Niinku piirteinä joita paljolla käyttöarvottomallakin materialla on, joka tuo omalta osaltaan myös henkeä.

Materialismi on ajatuksena ja etenkin leimana usein ihan hanuristaä 8-)
kivi
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 1053
Lauteille: Huhtikuu 2011
Paikkakunta: nurmijärvi

Materialismi

#13

Viesti kivi »

Itse olen materialisti, enkä pidä asiaa mitenkään pahana. Tykkään ostella asioita. En nyt juurikana mitään koriste-esineitä, mutta juurikin tuota Polven mainitsemaa viihde-elektroniikkaa. Nykyisellään ei minulla ole varaa mitään juuri ostella, mutta olen kyllä aivan varma että mikäli talous antaa vaan periksi, niin jossain vaiheessa tulee kunnon kotiteatterit, ja erityisesti akustiikka vehkeet hankittua. Toinen himo on musiikki levyt. Nykyisellään niitä köllöttää hyllyssä vaivaiset +-130, mutta toivoisin voivani kasvattaa kokoelmaa huomattavakin suureksi. Ylipäätään en näe varsinaista syytä siihen miksi asioita ei saisi ostella vain koska tahtoo omistaa ne. Tämä lienee taas asia jossa muuta mieleni muutaman vastauksen jälkeen :D. Mutta siltikin, miksi säästellä rahaa, kun ei sillä itsessään kuitenkaan mitään tee? Joku voi nauttia kylpeä kolikoissa, mutta itse mielummin ostan vaikka kylppäriin kalliin porealtaan ja kylven siinä.
Kaikki kirjoitukseni ovat omia mielipiteitä, eikä niille löydy välttämättä mitään tieteellistä näyttöä ellei toisin mainita. Ne eivät siis edusta kenenkään tai minkään muun osapuolen kantaa, eivätkä tiettyinä kellonaikoina välttämättä edusta allekirjoittaneenkaan kantaa.
-Minä ihan ite
Kuvake
Beorn
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1880
Lauteille: Helmikuu 2007
Paikkakunta: Rauma

Materialismi

#14

Viesti Beorn »

Polvi kirjoitti: Miten hammasharja liittyy viihde-elektroniikkaan? :p
Kyllä ainakin minä katson esim elokuvia mielummin isosta telkkarista/tykillä HD-laatuisena, kuin jostain 14" mustavalkotelkkarista.
Siinä viihdykkeen ohessa monesti tulee sellaista tietoa tai kuluttajainformaatiotako se nyt on, sitä se taitaa olla.

Hyviäkin elokuvia toki on ja niitä on mukava katsoa laatuisista kamppeista. Saludo ei kuitenkaan muutu Yirgaksi, vaikka joisit sitä kultaisesta kupista (tämä lause sisältää nk. vertauksen). Yirga maistuu hyvälle muovimukistakin (tämäkin lause sisältää nk. vertauksen). Titanic uppoaa tietysti näyttävämmin isommalla ruudulla, mutta 14'' saattaisi paljastaa sen, että juttu olisi saanut jäädä tekemättä. Itselläni on kohtuullisen laatuisa äänentoistolaitteisto. Purkkimusiikin nautitsemiseen riittää kuitenkin kaksi suhteellisen laadukasta kanavaa, jopa yksi olisi tarpeeksi. Ongelma ei olekaan laadukkaat (tai laaduttomat) vehkeet, vaan ihmisen tyytymättömyys. Minulle on opetettu, että tarvitsisin Bachin kuuntelun täydellistämiseksi enemmän kanavia = enemmän romua. Kyllä en tarvitse. Eräs oppilaani kertoi äitinsä opettaneen, että ihmisen silmä ei tule koskaan täyteen ja se oli kyllä viisaasti sanottu. Monella hifistilläkin jää musiikki kuuntelematta, kun kuunnellaan taajuusvastetta. Ja haaveillaan uudesta vahvistimesta (välipuihat nyt ainakin on vaihdettava), vaikka entinenkin on kelvollinen. Aina ollaan hiukan tyytymättömiä. Vielä suurempi ropleemi on se, että tekemisen sijaan ihmiset todellakin viihtyvät ja viihtyvät liian hyvin. Minäkin tunnen monta, jotka seuraavat kokkiohjelmia ja polttavat itse teevedenkin pohjaan.
Jussi Pirnes

Rikkaus ja mahti ovat aina olleet silkkaa unta,
kirjoitukset tuoksuvat hyvältä vielä sadan vuoden kuluttua.
Ryōkan :::DIY:::
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Materialismi

#15

Viesti flammee »

Itse kattelen 19" töllöstä, itse asiassa arvostan teeveessä sitä että se mahtuu kaappiin, eli ei tarvi pitää koko aikaa näkyvillä.. ;) Kyllähän kotiteattereilla tietysti jotain saavutetaan, mutta eiköhän tuohon uutuuden viehätyksen jälkeen totu silleen ettei se enää niin oleellista nautintoa tuo. Ihmisellä on tapana sopeutua ja tottua. Tosin ei se tarkoita etteikö kannattaisi hankkia uusia juttuja, koska onhan se uutuuden viehtätyskin jotain ja kyllä uusissa jutuissa on monesti ihan sellasia ominaisuuksia ja kerroksia, jotka antavat jotain ihan uutta ja syvempää kokemusta. Ja sitten kun on tottunut siihen niin hankkii taas jotain uutta ja taas on kivaa. :D Mikäs tarve tässä on ajatella sillä tavalla että asioiden pitäs kestää kauan? Jos materialismilla pystyy boostaan onnellisuutta tai vaikkapa treenimotivaatiota niin varmaan ihan hyvä asia?
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 76 kurkkijaa