Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Rannekelloketju

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 70
Viestit: 6443
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Rannekelloketju

#46

Viesti AlexMachine »

McKe kirjoitti: Mitä mahtaa maksaa rannekellon huolto?
Olen nyt pari päivää opetellut pitämään vanhusta kädessä, tällainen 50-60 -lukujen taitteen mekaaninen Omega, tuntuu sen verran luontevalta että taidan opetella ihan tosissani rannekellon käyttäjäksi. Kello käy ihan hyvin ja pitää aikansa, mutta veikkaan että tätä ei ole aukaistu ainakaan 80 -luvun jälkeen, jos ikinä. Koitin googletella mutta en juuri viisastunut, osaisiko joku arvioida hintahaarukkaa?
Ehjäähän ei tarvitse korjata, mutta luulisi rasvojen hivenen jo kovettuneen ja putsailun olevan paikallaan.
Jussi tuossa jo aika hyvin antoikin osviittaa. Tämä sillä edellytyksellä että mekaaninen kellosi on käsin vedettävä eikä automaatti. Automaatti Omegat ovat heti astetta pari vaikeampia huoltaa, riippuen hiukan siitä jos automaatti on ns Bumper tai ei. Hintaan saa sitten laittaa satasen pari lisää ja osa sepistä ei edes halua huoltaa.
Jos kello tosiaan on käsin vedettävä niin 150-200 pitäisi saada aika lailla täyden huollon.
Kelloa pitäisi huoltaa 5-7 vuoden välein. Tosin kello käy helposti 10-15 vuottakin ilman huoltoa, mutta silloin koneiston öljyt ovat osin jämähtäneet ja osin kadonneet ja se taas kuluttaa liikkuvia osia ja seuraava huolto voikin vaatia enemmän vaihdettavia osia = Kalliimpi.
Okei, kuva tulikin kun kirjoitin viestiä. Mukava, omaa aikaansa henkivä remmi sulla on. Lasi on aika naarmuinen ja kulunut (Salkarit kelloliike Vaasassa joskus kertoi että heillä ehkä on vanhoihin Omegoihin alkuperäisiä laseja. ) Uusi lasi ei paljoa maksa ja niitä on useimmilla sepillä, Omegan oma hiukan hintavampi.

Tyylikäs kello muuten. Itselläni on pari tuollaista sub second viisarilla olevaa. Plussaa tulee kun kello on ollut suvussa sinulla. Omegan alkuperäinen nuppikin näytti olevan.

Vinkki, kun seppä avaa kellon, pyydä että saat ottaa valokuvat (tai ainakin kirjoittaa tiedot ylös sekä takakannesta, että koneistosta). Helpottaa jos jos joskus tarvii varaosaa tms.
Lisäksi sen avulla voin tarvittaessa kertoa enemmän kellostasi ja tarkempaa vuotta ym.
http://media.photobucket.com/image/omeg ... 46-1SC.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuossa kuvassa näkyy hyvin takakansi. 2848-1sc on se tärkeä tieto. Kellon koneistossa taas on kaiverrettu caliberi numero, joka sinun kellossa voisi olla esim 351, 330, 410, 420. Kolminumerinen luku joka tapauksessa.
The beatings will continue until morale improves.
McKe
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 903
Lauteille: Elokuu 2008

Rannekelloketju

#47

Viesti McKe »

Kiitoksia tiedoista, voi olla että menee hetki ennenkuin saan sepälle asti kiikutettua. Pyydän sitten ottamaan kuvia. Pitää nyt laittaa takaisin laatikkoon tuo siksi aikaa että on huollettu, etsin jostain vähän tuoreemman tikittimen käteeni. Mun mielestä tuossa on ihan mahtava fiilis, ei mitenkään pröystäilevä, henkii omaa aikaansa. Tykkään.
Kuva valehtelee sen verran, että lasi ei näytä ollenkaan naarmuiselta paljaalla silmällä. klo 11 kohdalla olevan naarmun huomaa kyllä kun lähempää tarkastelee, suttuisen näköinen kellotaulu kuvassa johtunee suurimmaksi osaksi kuvaajasta, näyttää tarkennus osuneen tuonne remmin puolelle ja vähän ehkä tärähtikin. Mun mielestä tuo viisareiden tausta näyttää hienolta näin livenä, jonkinlaista kangasta(?) jonka kudokset loistaa hienosti kun valo tulee eri kulmista.

Osaatko AlexMachine heittää jotain arviota jälleenmyyntihinnasta. Tuskin kovin arvokas rahallisesti. Ei sillä että olisin myymässä, isältäni sain ja pojalleni annan kun oikea päivä koittaa.
Rules are just helpful guidelines for stupid people.
Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane

Rannekelloketju

#48

Viesti Polvi »

Pitkään olin ihaillut Radon mustia rannekelloja ja vihdoinkin sain moisen, kun rakas vaimoni osti (minun rahoilla) viime syksynä häämatkallamme minulle tällaisen:

Kuva

Kuvassa näyttää aika tylsältä, mutta livenä todella näyttävä kello.
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 70
Viestit: 6443
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Rannekelloketju

#49

Viesti AlexMachine »

McKe kirjoitti: Mun mielestä tuo viisareiden tausta näyttää hienolta näin livenä, jonkinlaista kangasta(?) jonka kudokset loistaa hienosti kun valo tulee eri kulmista.

Osaatko AlexMachine heittää jotain arviota jälleenmyyntihinnasta. Tuskin kovin arvokas rahallisesti. Ei sillä että olisin myymässä, isältäni sain ja pojalleni annan kun oikea päivä koittaa.
Jos tuo tausta näyttää "kankaiselle" luulen että kyseessä on ns vohvelikuvioinen - waffle dial. Hienoja luonnossa.
Luulen että kellon on ns cold capped, eli pinnoitettu kullalla mutta tavallinen metalli alla - vaikea sanoa kuvasta, niin hyväkuntoisen saa ostettua kun metsästää noin 400-500€
sanoisin että huollon ja puhdistuksen jälkeen arvo on siinä 500 hujakoilla ehkä jopa enemmän.
Vohvelitaulu ei ole niin yleinen. Tosin markkinat sen hinnan määräävät mutta tuo on varmaan aika oikea arvio. Kellon sisältämä cal vaikuttaa myös vähän hintaan, toisia on tehty vain pieniä sarjoja jne

Tuosta saa muuten tosi monipuolisesti käteen istuvan kellon jos ostaa pari erilaista remmiä, esim Hirsch tekee laadukkaista ja moni kellokauppa myy Suomessakin hintaan 20-80€. Joku vaalean ruskea krokotiilin nahkaa imitoiva nahkaremmi kustantaa ehkä 30-40€ vaihdettuna.
Jos haluaa itse opetella vaihtamaan, spring bar tool hakusanalla löytää, halvimmat ovat muutaman euron. Sitten parilla eri rannekkeella saa aina makuun ja tyyliin sopivan kellon.
Esim tällainen:
http://www.watchobsession.co.uk/HIRSCH- ... trap-HONEY" onclick="window.open(this.href);return false;

tuo liike on Briteissä joten tullia ja veroa ei tule. Mutta tosiaan Hirschiä löytää kyllä kotimaastakin.
Edit: tuo ranneke on liian leveä, mutta ideana siis. Rannekeen kanssa pitää vain mitata "lug"ien sisämitta jos netistä tilaa.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
Vanhakankea
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 3401
Lauteille: Helmikuu 2010

Rannekelloketju

#50

Viesti Vanhakankea »

Polvi kirjoitti: Pitkään olin ihaillut Radon mustia rannekelloja ja vihdoinkin sain moisen, kun rakas vaimoni osti (minun rahoilla) viime syksynä häämatkallamme minulle tällaisen:

Kuvassa näyttää aika tylsältä, mutta livenä todella näyttävä kello.
Jos on keraaminen ranneke, älä tiputa ainakaan kovalle laattalattialle. Palat ei kestä tiputusta ja jos tippuu, niin kysy parista Rado-huollosta palojen hintaa, niissä on aika roima haitari, muistaakseni 30-100 €.

Rouvalla on Rado ja minusta kyllä ihan helvatun tyylikäs kapistus.

Itsellä Citizen EcoDrive titaanirannekkeella, kun kaikki muut tuntuu inhottavan kylmiltä mutta titaani on aina lämmin ihoa vasten. Tyylikkäämpi Longines jäi tuon takia käyttämättä kun teräsmöntti ranteessa ei tuntunut kivalta. Mulla olisi varmaan satoja kelloja, jos pystyisin niitä pitämään. Ja kello tietty vasemmassa kädessa, viisaritaulu ranteen sisäpuolella 24/7.
* Entinen idealisti - nykyinen nihilisti
** Suoraan huipulle pääsee vain oikotietä
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 11249
Lauteille: Kesäkuu 2008

Rannekelloketju

#51

Viesti Jorge »

Titaani on myös ystävällinen aralle (nikkeliallergiselle, atooppiselle) iholle.

Itse hankin tuollaisen
http://www.tissot.ch/?mod_collections65 ... 1/scroll_/" onclick="window.open(this.href);return false;

ja ranteen raapiminen loppui siihen.

Vaikka eihän se tässä ketjussa esitetyn määritelmän mukaan mikään kello ole, vaan ajannäyttäjä, mutta omiin tarpeisiini riittävä.
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Rannekelloketju

#52

Viesti DeusVult »

McKe kirjoitti: Yläasteaikoina lopetin kellon pitämisen, koska kännykästä näki sekä ajan että päivämäärän, eihän kellolla muuta funktiota ollut.
Onhan sillä. Paljonkin.
Samasta syystä lopetin rannekellon pitämisen joskus parinkympin jälkeen, enkä itse ainakaan vielä ole nähnyt mitään syytä palata niihin takaisin. :( Se on yksi potentiaalisesti rikkoutuva tai johonkin unohtuva tai huoltoa kaipaava asia vähemmän, ja tosiaan kun sen kellonajan näkee kännykästä tai seinäkellosta tai televisiosta tai tietokoneestakin...
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane

Rannekelloketju

#53

Viesti Polvi »

Vanhakankea kirjoitti:
Polvi kirjoitti: Pitkään olin ihaillut Radon mustia rannekelloja ja vihdoinkin sain moisen, kun rakas vaimoni osti (minun rahoilla) viime syksynä häämatkallamme minulle tällaisen:

Kuvassa näyttää aika tylsältä, mutta livenä todella näyttävä kello.
Jos on keraaminen ranneke, älä tiputa ainakaan kovalle laattalattialle. Palat ei kestä tiputusta ja jos tippuu, niin kysy parista Rado-huollosta palojen hintaa, niissä on aika roima haitari, muistaakseni 30-100 €.
On joo keraaminen. Kiitos vinkistä, yritän olla tiputtelematta. Hienosti toi materiaali kuitenkin hylkii likaa. Vielä reilun puolen vuoden päivittäisen käytönkin jälkeen kiiltelee ihkusti, vaikken ole kertaakaan pessyt tai muuten huoltanut ja päälle on tosiaan kaatunut jos jonkinlaisia nesteitä.. :partyman:
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 51
Viestit: 19113
Lauteille: Helmikuu 2005

Rannekelloketju

#54

Viesti Jussi Häkkinen »

Rado on omanlaisensa ja arvostan kovasti tyylikieltä, joka poikkeaa muista. Voisin kuvitella juuri Polven kaltaisen miehen käteen - moderni, "sleeper sport" -henkinen meininki.

Omassa ranteessani killuu nykyisellään kello, jonka huoltohinnan kyselykin hirvittää. Ensimmäisen sukupolven Grand Seiko kun pitäisi oletettavasti lähettää nousevan auringon maahan. Gnääh. Varovainen arvioni on, että huoltohinnalla saisi joko minttikuntoisen käytetyn tai jopa uuden Speedy Pro:n.

Seikon kikkelinpidennysarvo on, btw, olematon, mallista riippumatta. Olen silti kiintynyt tiukuun. Kaunis, ei paistinpannuhalkaisijainen ja muutenkin toimiva työkalu.

Beaterina sitten Seikon 5.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Vanhakankea
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 3401
Lauteille: Helmikuu 2010

Re: Rannekelloketju

#55

Viesti Vanhakankea »

Polvi kirjoitti: On joo keraaminen. Kiitos vinkistä, yritän olla tiputtelematta.
Sulla tuskin on ranneketjua samassa kädessä mutta ranneke myös naarmuuntuu metallia vasten.
* Entinen idealisti - nykyinen nihilisti
** Suoraan huipulle pääsee vain oikotietä
MikaelF
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 902
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Rannekelloketju

#56

Viesti MikaelF »

Itse olen myös heikkona kelloihin. Ensimmäinen kelloni oli omilla rahoillani ostamani Citizen "karaten kova" perus vedettävä - on vielä tallessa. Sen jälkeen tuli erinäisiä kvartsi-ajannäyttjiä. Nykyään käytössä Omega Planet Ocean ja Panerai Luminor Marina, pitäisi vielä jossain vaiheessa hankkia joku ns pukukello.
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 70
Viestit: 6443
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Rannekelloketju

#57

Viesti AlexMachine »

Jussi Häkkinen kirjoitti: Seikon kikkelinpidennysarvo on, btw, olematon, mallista riippumatta. Olen silti kiintynyt tiukuun. Kaunis, ei paistinpannuhalkaisijainen ja muutenkin toimiva työkalu.

Beaterina sitten Seikon 5.
Ei Seiko, tai Grand Seikokaan tosiaan tuo lisää senttejä, mutta WIS:ien (Watch idiot savant:in) piirissä Seikolla on kyllä kova kannattajakunta. Antaahan Seiko Best bang for a buck, niin sanotusti. Grand Seiko taas puolestaan nauttii jo varsinaista arvostusta piireissä.
Snowflake mallia olen itsekin muutamaan otteeseen ihastellut.

Muutama kuukasi on mennyt edellisen kellon hankinnasta ja taas alkaa kuume, se vanha tuttu, nousemaan. Eli 56X sarjan koneistolla olevaa Omegan PiePan Constellationia metsästän. Jostain 60-luvun alusta mielellään jos vielä alkuperäiseltä omistajalta löytäisi. Ruotsin Tradera sivustolla oli yksi, joka alkuperäinen laatikko ja kaikki kuitit. Satuin vain näkemään kun huutokauppa oli sulkeutunut...
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Rannekelloketju

#58

Viesti L.K. »

Ymmärrän hyvin että laatu maksaa ja ihmiset laittavat rahaa vaikka mihin isoja summia.

Siltikin, onko esim n.1000eur tai enemmän maksava kello oikeasti enää muuta kuin jonkin sortin statussymboli?

Ymmärrykseni mukaan jo 200-300eur hintaankin (mikä sekin on minusta aika paljon) saa todella hyviä ja kestäviä kelloja.

Voin toki olla väärässä ja tietty jos rahaa on niin mikäs siinä.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 70
Viestit: 6443
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Rannekelloketju

#59

Viesti AlexMachine »

L.K. kirjoitti: Ymmärrän hyvin että laatu maksaa ja ihmiset laittavat rahaa vaikka mihin isoja summia.

Siltikin, onko esim n.1000eur tai enemmän maksava kello oikeasti enää muuta kuin jonkin sortin statussymboli?

Ymmärrykseni mukaan jo 200-300eur hintaankin (mikä sekin on minusta aika paljon) saa todella hyviä ja kestäviä kelloja.

Voin toki olla väärässä ja tietty jos rahaa on niin mikäs siinä.
Ehkä joillekin statussymboli, itse pidän ja arvostan mekaanisia kelloja esteettisistä ja teknisistä syistä. Sitä paitsi esim tumman puvun kruunaa siihen sopiva kello ja toisaalta kello on asuste ihan yhtä lailla farkkujenkin kanssa. Onko 60t€ Audin ostaminen järkevää? Ei, Skoda ajaa lähes saman asian.
Mutta onko Audin ostaminen mielekästä jos on riittävästi rahaa? Ehkä on jos se sille tuntuu.
Tosin hyvän kaupan tekemällä arvokello pitää hintansa, joskus nouseekin mukavasti. Kestää sitä paisti isältä pojalla ja pojan pojalle, mitä Audi tuskin tekee.
Kuten mainittu, makuasioita ja 100- 200€ Seiko riittäisi toiminnallisesti lähes mihin vain.
Viimeisen Omegani ostin reilulla tonnilla erään kellokaupan tyhjennysmyynnistä muutama kk sitten. Uusi vastaava liikkuu jossain 3t€ hujakoilla ja käytetyistä pyydetään ja saadaan yli 2 tonnia ja hinnat tuskin tuosta laskevat. Joten mielestäni tein esteettisesti miellyttävän sijoituksen jota voin käyttää joka päivä ja se pitää arvonsa (huollotkin mukaan laskettuna)

Edit: vaikka vietänkin kohtuullisesti aikaa kotiteatterin edessä ja haluan siellä hyvät laitteet, on minun paljon vaikeampi perustella itselleni 2t€ telkkarin, kuin saman hintaisen kellon hankintaa. Eli oikeastaan on vain kyse siitä mistä pitää ja mitä arvostaa.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Rannekelloketju

#60

Viesti L.K. »

AlexMachine kirjoitti: Edit: vaikka vietänkin kohtuullisesti aikaa kotiteatterin edessä ja haluan siellä hyvät laitteet, on minun paljon vaikeampi perustella itselleni 2t€ telkkarin, kuin saman hintaisen kellon hankintaa. Eli oikeastaan on vain kyse siitä mistä pitää ja mitä arvostaa.
Juuri tätä tarkoitin loppupeleissä.

Autoasiathan eivät ole koskaan järkeviä, eihän kukaan osta autoja muulla kuin tunteella:=D

Toisaalta, en usko että kukaan ostaa 60t Audia tms. ilman että siihen on varaa..?
Tonnin-parin kellojahan voi vielä joku ostaakin, siis tarkoitan "varattomuudella" sitä että kyse ei ole mistään huipputuloisesta.

Kuitenkin sitten taas minusta kellon ja auton vertailu ei ole muutenkaan ihan sama asia kuitenkaan. Toinen on monelle aika välttämätön, ei toki ehkä se 60t Audi :)

Edelleen, kukin laittakoon rahansa mihin lystää ja jos eritoten ei ole pienestä kiinni.
Asustehan kello toki on, mistäs muuten se sanontakaan "tukka hyvin ja kello näkyy" tulisi :smt003

Siltikin, pitäisin kelloa nimenomaan tuosta syystä enempi statussymbolin kuin vaikka sitä autoa.
Kellon funktio on kuitenkin aika marginaalinen versus vaikka sitten se auto.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 110 kurkkijaa