Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Koulukiusaaminen

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa

Olin/Olen...

...kiusattu
156
48%
...kiusaaja
23
7%
...en kumpikaan
77
24%
...kumpikin
67
21%
 
Ääniä yhteensä: 323

Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Koulukiusaaminen

#691

Viesti MtJ »

Andy kirjoitti: Ymmärränkö nyt oikein, että olette sitä mieltä, että koska verot pitää maksaa ajallaan, on ok kirjoittaa keksittyjä tarinoita, joiden valehtelee olevan totta? Jos ei, niin miten tuo verotusjuttu liittyy mihinkään?
No jos mulla rupeaa verot painamaan päälle, niin istun vaika liekanarussa tien poskessa tuntipalkalla, että saan ne verot raavittua kasaan, ettei tarvi käräjille lähteä. Sen verran tuo laillistettu ryöstö kirpaisee, että periaatteessa se ajaa jopa asuntolainan edelle elämässä.

Andy kirjoitti: Väitätkö vakavissasi, että on sama asia kirjoittaa fiktiivinen kirja, joka esitetään fiktiivisenä ja kirjoittaa fiktiivinen kirja, joka esitetään faktana sekä tämän lisäksi kerätä asian tiimoilta rahaa rekisteröimättömälle yhdistykselle?
Mun mielestä tämä kirja, joka on kirjoitettu jostain faktan ja fiktion sekamaastosta, on vähintään epäselvä asia, mutta pääosin iltaroska ja iltapulu ynnä muut kuralla elävät on tehneet siitä etukäteen tarjoillun jutun yleisölle, jossa erityisesti nostetaan jalustalle se, että kirjan kirjoittaja olisi hyötymistarkoituksessa väittänyt tarinaansa faktaksi.

Toisella puolen on sitten se itse kirjoittaja, joka on alkanut selitellä ja pyöristellä ja joka tietenkin lisää sen iltalehden uutisointia sekä spekulaatioita ihmisillä siitä, että onko se kirjoitettu pääosiltaan samaa kuraa, kuin siitä julkaistu uutinen.

Se vaan mietityttää, että mitä poliisi tuossa tutkii, tutkiiko se rekisteröitymättömän yhdistyksen kirjanpidon? Jos tutkii, niin OK, sietääkin tutkia, mikäli on olemassa epäilyksiä rikoksesta. Mutta onko nyt rikosnimikkeenä talousrikos, petos, kavallus vai mikä? Valehtelu ei ole tietääkseni rikoslain alainen asia, ellei sitä ole tehnyt taloudellisessa hyötymistarkoituksessa?
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 139
Viestit: 93843
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Koulukiusaaminen

#692

Viesti Mika »

Ennen on osattu vaan osataanko nyt?
With new national anti-bullying ads urging parents to teach their kids to speak up if they witness bullying, one researcher has found that in humans' evolutionary past at least, helping the victim of a bully hastened our species' movement toward a more egalitarian society.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Koulukiusaaminen

#693

Viesti bodyguard »


‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
Vanhakankea
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 3401
Lauteille: Helmikuu 2010

Re: Koulukiusaaminen

#694

Viesti Vanhakankea »

Tää on kyllä niin munatonta touhua... Toinen helmi on kouluhallituksen tulkinta, että jälki-istunnossa ei saa teettää mitään.

En kauheasti tosta Räsäsestä tykkää, mutta nyt olis paikka saada aikaan muutakin kuin lätinää ja sitä kautta multa rispektii.
* Entinen idealisti - nykyinen nihilisti
** Suoraan huipulle pääsee vain oikotietä
Ralle Ryökäle
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3522
Lauteille: Maaliskuu 2005

Koulukiusaaminen

#695

Viesti Ralle Ryökäle »

bodyguard kirjoitti: Sillälailla:

Koulu ei saa puuttua kiusaamiseen koulumatkoilla
Kertoo paljon millaisessa ajassa eletään. Ennen oli itsestään selvää että reksit ja opet puuttuivat myös matkoilla ja ostareilla näkemiinsä räikeyksiin, kuten tekivät myös monet ulkopuoliset aikuiset.

Mikä sitten lasketaan puuttumiseksi? Puhuttelun nyt ainakin saa aivan varmasti pitää, ja tai ilmoittaa lasten vanhemmille.

Tässä ekaluokkalaisen iskänä tullut asiaa tarkkailtua nyt parisen viikkoa. Viime viikolla istuin koulun ulkopuolella autossa tarkkaillen peilejä, eli kasvot pois koulun suunnasta. Siinä sitten raahustaa yksi ja ainoa tummapoika tuolta luokalta ja on ottanut repustaan limutölkin päivän päätteeksi. Hän kerkeää sen juuri avata, kun kolme roikaletta tulee takaa ja ilmoittavat ottavansa juoman haltuun ja työntävät pienen syrjemmälle. Eli tämäkin 50m koulun pihasta, heti kun näköyhteys katkesi. Paikalla muutama aikuinen lapsineen jalan, eikä kukaan tuollekkaan korvaansa lotkauttanut.
Vaimo oli pannut jo edellisenä päivänä merkille tuon saman pojan kurmottamisen.

Ihmettelen tätä ilmapiiriä kiusaamiseen puuttumisen suhteen. On olevinaan nollatoleranssi, mutta kuten usein, aikuiset eivät näe tai halua nähdä yhtään mitään.

Tämänkin koulun pihalla jossa poikani on, pyörii välitunnilla se parisataa mukulaa, ja pari hassua opettajaa valvomassa. Piha on metsäinen ja monelta osin näköesteinen, mitä tahansa saattaa siis tapahtua ilman että kukaan aikuinen näkee.
Kuitenkin lapsia neuvotaan niin, että jos kohtaa kiusaamista, pitää mennä kertomaan aikuiselle, eikä tapella, tai takaisin saa antaa. Mitä v1ttua!
Tästä tulee taas potkun sosiologit toki kimppuun, mutta mä olen ohjeistanut pojan niin, että jos joku käy itse päälle ja häntä satuttaa, niin antaa takaisin niin että se homma loppuu. Ei siinä tunnin tai päivän päästä marinat opelle auta mitään.
Lapsella kuten kaikilla aikuisillakin on oikeus fyysiseen koskemattomuuteen ja sillä selvä.
"Näytätte että teihin ei kosketa"
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Koulukiusaaminen

#696

Viesti Totte »

Niin onhan se tavallaan hassua että lapsia kielletään käyttämästä oikeuttaan hätävarjeluun.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Re: Koulukiusaaminen

#697

Viesti Point »

Itselläni ei ole omia lapsia, mutta tyttöystävälläni on kaksi poikaa, joille parhaani mukaan pyrin olemaan "aikuinen".

Toinen pojista on urheilullinen, supersosiaalinen, kiltti ja ns. Kaikkien kaveri. Toinen vähän vastakohta toiselle. Muistan kerran, kun näytin pojille hieman peruslyöntejä ja puhetta tuli "toisten lyömisestä/puolustamisesta jne". Silloin huomasin, kuinka hankalaa on kasvattaminen. Toinen olisi valmis vetämään heti turpaan.. Toinen ignooraisi "kiusaajan". Ei alistuisi vaan ignooraisi. Ja kun tietää toisen tulisieluisen luonteen, niin hän voi kokea turhan monet ns. Normaalit tilanteet henkilökohtaisena... Mitä siinä sitten sanoa? Kun asiat eivät ole mustavalkoisia

Sillä kertaa en keksinyt muuta vinkkiä kuin, että "älkää välittäkö, mutta jos toinen ei lopeta.. Niin, älkää luovuttako.. Ikinä"
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
Ikkyu
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 817
Lauteille: Huhtikuu 2008
Paikkakunta: Turku
Etulaji: Suiō-ryū iai kenpō
Sivulajit: Kendo
Takalajit: ZNKR iaido

Koulukiusaaminen

#698

Viesti Ikkyu »

bodyguard kirjoitti: Sillälailla:

Koulu ei saa puuttua kiusaamiseen koulumatkoilla
Tutun lakimiehen kommentti aiheeseen:
Rehtori kusettaa ja puhuu omenoista, kun pitäisi puhua appelsiineista.

Oikeuskanslerin päätös koski sitä, että _koulu ei voi määrätä lakiin perustumatonta rangaistusta_. Viranomaisten toiminnan täytyy perustua lakiin, tästä lähtee jo perustuslaki.

Sen sijaan koulumatkoilla puuttumisesta ei ole puhuttu. Rehtori toki yrittää johtaa tarkoituksellisesti harhaan esittämällä, että olisi kielletty koulumatkoilla puuttuminen, kun on ollut kyse pelkästään lainvastaisista rangaistuksista ja esittämällä, että kyse olisi koulukiusaamisesta, kun kyse on ollut tupakoinnista.

Se, mitkä opettajien kurinpitovaltuudet ovat ja pitäisikö niitä lisätä, on tietysti toinen asia.
Kuvake
Vanhakankea
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 3401
Lauteille: Helmikuu 2010

Re: Koulukiusaaminen

#699

Viesti Vanhakankea »

Ikkyu kirjoitti: Oikeuskanslerin päätös koski sitä, että _koulu ei voi määrätä lakiin perustumatonta rangaistusta_. Viranomaisten toiminnan täytyy perustua lakiin, tästä lähtee jo perustuslaki.
Kummallakohan "puolella" tuttu lakimiehesi on? Niinhän sen pitäisi mutta kun ei aina lähde.

Mä kanssa ihmettelin, että mistä tää koulumatkojen kiusaamisjuttu pulpahti, kuvittelin niiden olleen kaksi eri juttua.
* Entinen idealisti - nykyinen nihilisti
** Suoraan huipulle pääsee vain oikotietä
Kuvake
Vanhakankea
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 3401
Lauteille: Helmikuu 2010

Koulukiusaaminen

#700

Viesti Vanhakankea »

Ralle Ryökäle kirjoitti: Kuitenkin lapsia neuvotaan niin, että jos kohtaa kiusaamista, pitää mennä kertomaan aikuiselle, eikä tapella, tai takaisin saa antaa. Mitä v1ttua!
Tästä tulee taas potkun sosiologit toki kimppuun, mutta mä olen ohjeistanut pojan niin, että jos joku käy itse päälle ja häntä satuttaa, niin antaa takaisin niin että se homma loppuu. Ei siinä tunnin tai päivän päästä marinat opelle auta mitään.
Lapsella kuten kaikilla aikuisillakin on oikeus fyysiseen koskemattomuuteen ja sillä selvä.
"Näytätte että teihin ei kosketa"
Mun ohje meidän lapsille(tyttö neljäsluokkalainen, poika ekaluokkalainen) on samankaltainen. Eli jos joku käy syyttäsuotta kimppuun, niin itseään saa puolustaa. Tuon jälkeen voi sitten mennä kertomaan niille aikuisille ennen kuin mahdollisesti siipeensä saanut päällekarkuri käy itkemässä kohtaloaan. Kotioloissa tuo on toiminut ja nyt odotellaan jännityksellä, että miten menee pojan kanssa koulussa. Se kun on muutenkin pikkusen rajumpiotteinen. Tyttö pisti kiusaajille stopin puhumalla itse kahdenkesken ko. lasten kanssa. Ilmoitimme, että me keskustellaan sitten lasten vanhempien kanssa, jos tuosta puhuttelusta ei ole hyötyä.

Yritetään kuitenkin pitää eroa ja opettaa mikä on lapsuuteen kuuluvan nahistelun ja järjestelmällisen kiusaamisen ero.
* Entinen idealisti - nykyinen nihilisti
** Suoraan huipulle pääsee vain oikotietä
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 139
Viestit: 93843
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Koulukiusaaminen

#701

Viesti Mika »

Childhood bullying can lead to long term health consequences, including general and mental health issues, behavioral problems, eating disorders, smoking, alcohol use, and homelessness, a study by the Crime Victims' Institute at Sam Houston State University found.

Read more at: http://medicalxpress.com/news/2012-10-b ... s.html#jCp" onclick="window.open(this.href);return false;
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 139
Viestit: 93843
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Koulukiusaaminen

#702

Viesti Mika »

Tämä on muuten ihan totta.
Opettajat eivät tunnista oppilaiden välisiin suhteisiin kietoutuvaa kiusaamista, käy ilmi Sanna Herkaman tänään Jyväskylän yliopistossa tarkastetusta väitöskirjasta.

Herkama tarkasteli koulukiusaamista vuorovaikutuksen näkökulmasta ja tarjoaa yhden vastauksen siihen, miksi aikuiset eivät aina tunnista koulussa toistuvaa kiusaamista. Kiusaaminen ei ole vain tönimistä tai suoraa haukkumista, vaan se voi kietoutua oppilaiden välisiin suhteisiin ja ryhmän rakenteisiin. Tällöin ulkopuolinen ei aina näe kiusaamista, eivätkä oppilaat itsekään sitä välttämättä kiusaamiseksi tunnista.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
NCP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 4229
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Turku

Koulukiusaaminen

#703

Viesti NCP »

Mika kirjoitti:
Tällöin ulkopuolinen ei aina näe kiusaamista, eivätkä oppilaat itsekään sitä välttämättä kiusaamiseksi tunnista.
Miten se sitten määritellään kiusaamiseksi?
Suurinta vapautta on vapaus tyhmyyteen.
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Koulukiusaaminen

#704

Viesti bodyguard »

No, se kiusattu kokee tulleensa kiusatuksi? Ikävä tosiasia on se että tosiaan monet eivät edes miellä sellaista porukan ulkopuolelle sulkemista ja "pientä nälvimistä" kiusaamiseksi. Sitä se kuitenkin on sen uhrin kannalta.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Koulukiusaaminen

#705

Viesti Totte »

Itse käsitin sen ainakin niin että kaikki oppilaat ei välttämättä käsitä jotain toimintaa kiusaamisena. Ei niin että on tilanteita joita kukaan ei käsitä kiusaamisena. Se tosiaan olisi vähän absurdia.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Kari Mäki-Kuutti ja 88 kurkkijaa