Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kamppailulajit ja uskonnot

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Kamppailulajit ja uskonnot

#16

Viesti Kari Aittomäki »

Hauska tarina. Mä muistan kerran kun ihan rehdissä kapakkatappelussa tummapoika könys lattialta nokka vinossa, nappas kaljapullon ja kiekas sen allahuakbaarinsa.
Yritti polo rikkoa sitä pulloa vaan eihän se puuosia vasten särkyny. Kops kops.
Vastapuoli (tuttuni) nauro käyränä ja baarimikko tempas läpykällä jihadistilta älyn ämpäriin. Reilusti takaappäin.

Tuo Moon-uskonto on ollu ilmeisen vahvassa asemassa ihan kiukkarinkin osalta.
Kyselin aikanaan asiasta kyllä.
Kuvake
Kuhmu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 2558
Lauteille: Toukokuu 2005

Kamppailulajit ja uskonnot

#17

Viesti Kuhmu »

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... 7469_n.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Jesus was an American bulldog ;)

Oftopiccia juu, mutta Ton telkkariohjelman jälkeen se on paikallaan :D
”You must enjoy this”.
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Kamppailulajit ja uskonnot

#18

Viesti obmijoy »

huhhuh
Nää ääripäät on aina ääripäitä ja puistattavia oli kyse sitten ääriuskonnollisesta tai sotilaallisesta elämän katsomuksesta.
Tuo kaveri väkivaltaisen hyökäyksen alla ja siitä pelastettuna olis varmaankin tyytyväinen että joku vartija kykeni sen tekemään tai vaikka siviili. Tuskin kävis siinnä hampaat kurkussa/mustelmilla sanomaan ekaksi että "hyi sinä käytit demoonista hapettamis tekniikaa ja olet niitä jotka istuu ja hymisee aikido istunnassa pää alaspäin, lopeta moinen ja anna niiden hakata meidät niin kuoliaaksi kuin haluavat"

paljastuksen alla pitkää ja puisevaa lässytystä aika turhaa on elämäs jos jaksat lukee
paljastus:
hohoijaa
enne tiedettä oli faktana uskonnolinen fakta ainoana faktana
vanhoissa kirjoissa joista raamattukin on koottu on lain suoja tai jumalan suoja viranomaisille
ja ainoastaan kielto että ei saa tuhrata käsiään viattoman vereen
"sanalaskuissa on juurikin viitaus viranomaisten voimankäyttö oikeuteen ja alkeelinen varoitus kaiken maailman bandiitti häröilystä"

jos aikoo olla kykenevä tositoimissa on pakko harjoitella noita "demoonisia" kampailulajeja

ilman noita lajeja poikanikin olis orpo, tokihan tilanteissa oli tuuriakin tai uskova sanoo jumalan varjelusta mukana

nykyjään naureskellaan uskonnon maailmankaikeus selitykselle kun nykytiede on näyttänyt, että ei ne tähdet ookkaan kiinni taivaankannessa jonkun laittamana
ja kas 100 000 vuoden päästä naureskelaan nykytieteelle kun ei ne tahvot vuonna 2002 tajuneet sitä minkä me tajutaan vuonna 102002.


Silti ainoa tapa saada asiat ok (hyvin omassa henkilökohtaisessa elämässä) niin vuonna 6000 ekr kuin 2002 jkr tai 102002 jkr on sovittelu ja elämässä fiksuinta on maltillinen tuottavuus. Nuo kaksi asiaa ovat ne tärkeimmät asiat älyllisen elämän jatkumossa siihen raamattu ja muut uskon opukset tähtää ja tuo on asia jota ei ateistikaan voi olla hyväksymättä. Sopu elävien otusten välillä on se toimivin järjestys ja maltillinen-tuotto se rauhoitavin tapa elää ja elättää läheiset.

sanalaskujen kaukaisin havainto alkuperästä egyptiläisiltä/assyyrialaisilta, hox ristiriita kun raamatun maailma on vain 4500v vanha noin niinku muistasin voin olla väärässä

"kas niin kauon kuin on elämää älyllistä" leppeä vastaus tyynyttää kiukun ja sovi riitasi enne unille menoa, koska (oma tulkinta) huomenna riitaa voi jatkaa jos tarve... antaa mukaveman muiston kun sopii enne unia, kas kun moni tuppaa kuoleen yö unien aikana tai antaa tilaisuuden sovintosexille sekä sovussa hormoonitasot laskee ja rauhoituminen on helpompaa kuin adrenalissa ja kiivaana sängyssä pyörien.


http://sley.fi/luennot/Raamattu/Vt/Vanh ... l1-21B.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Sananlaskuja opiskelemaan!

Sananlaskujen kirja ei usein näytä puhuvan suoraan Jumalasta. Siinä ei käsitellä uskon ja opin asioita teoreettisesti ja teologisesti. Niistä puhutaan tavallisen ihmisen elämän ja arjen tasolla. Juuri siellä niiden paikka on tänäänkin. Joka näkee vaivan istua alas ja avata Sananlaskujen kirjan, oppii näkemään tämän kirjan viisauden ajankohtaisuuden. Jumalan laki on elämän oma laki ja joka elää Herran sanan mukaisesti löytää samalla lakastumattoman ja aidon viisauden.


Salomon, Daavidin pojan, Israelin kuninkaan, sananlaskut,
2. viisauden ja kurin oppimiseksi, ymmärryksen sanojen ymmärtämiseksi,
3. taitoa tuovan kurin, vanhurskauden, oikeuden ja vilpittömyyden saamiseksi,
4. mielevyyden antamiseksi yksinkertaisille, tiedon ja taidollisuuden nuorille.
5. Viisas kuulkoon ja saakoon oppia lisää, ja ymmärtäväinen hankkikoon elämänohjetta
6. ymmärtääkseen sananlaskuja ja vertauksia, viisasten sanoja ja heidän ongelmiansa.

itselle raamatun sanoma on "tehkää pahvit töitä että ette kuole nälkään ja eläkkää sovussa ettei murhanhimonouse ja tapa kaikia"

pe 14.9 tili 2300e jos maksan kaikki laskut kerralla joudun elään 0 e 2 viikoa eli kuolen nälkään
pakko se vaan on tehdä töitä ja vaaroo takaamasta kellekään ku niin mielellään iteki jätäisin masteri maksut maksamatta

ja olla kärsivälinen ku on mennyt tekeen lapsen vieraan naisen kanssa, jonka kanssa joutu tekeen parhaat vuotensa 2-3:a työtä ja käteen jäi lähes ei mitään miehuudesta(tuotosta) eli kaikki vaiva valui hukkaan...

jos sunkin elämä ois mennyt tätä rataa ois sanalaskuissa aika monta kohtaa jotka tunnistaisit
veipä vieraan naisen mies ilkivalalla multa autonkin korjateille 3x ja yrittisaada naamavärkin kasaan isoveljen avustuksella, onse vaan se mustasukaisen miehen viha leppymätön
paljastus:
Jos 6000vuotta vanhat sananlaskut toimivat tänäpäivänäki "tavallisen ihmisen elämän ja arjen tasolla." on se jotain enemmän ja tärkeempää kuin tiede joka on aina vanhentunutta tietoa, tän tajuaa perheellisenä viellä selkeemin. maltia tarvitaan joka päivä

tiede = on loputtomat portaat ylöspäin
henkiset ohjeet = kehä eli lähimäisten kohtelun positiivinen noidankehä, jolloin saat ystävällisyytesi lopulta takaisin joltain uudelta läheiseltäsi tai saat tuntea tunteen sisälläsi kun autoit

IHMISILLÄ ON PAKONOMAINEN TARVE pakottaa kaikki lähellä olevat samaan lahkoon oli se lahko siten seurakunta tai BJJ seura. Keinoina käytetään näitä, pelottelu, tuomitseminen, palkitseminen, arvostaminen, jne
kampailulajit niinkuin uskonlahkot ovat kaikki naurettavia kultapossukerhoja on vain valittava niistä itseleen mieluisin kultapossukerho
anteeksi modet ku vaivasin ku tejän on kai pakko lukee noi paljastuksetkin
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Kamppailulajit ja uskonnot

#19

Viesti obmijoy »

ite oon löytänyt kampailukuviot jotka ei sido mihinkään ja seurakunnan joka ei sido mihinkään,
onneksi on maltillistakin meininkiä
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
Mika Väyrynen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 943
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Kamppailulajit ja uskonnot

#20

Viesti Mika Väyrynen »

Kyllä vaan Kari A.

Moon-hommelit on tosiaan ollut kuvioissa myös kiukkarin osalta. Niitä lajeja on todella monia, mihin tuo kaveri yritti filosofiaansa ujuttaa. Onnituikin siinä, muutamassa tapauksessa. Ja monia on lajeja jotka antoivat paitsi potkut Moonille, myös niille jotka kaveerasivat kanssaan. Olen suht varma ainakin yhden kiukkarin off-shootin perustamisen syyn olleen tuossa, eli eivät olleet enää tervetulleita kiukkariin.

Se mikä oli kanssa erikoista tuon Moonin hommissa, oli se että ne kamppailulajit ja mestarit joihin ujuttautui - ei ollut mitään ihan kevyen sarjan porukkaa. Suomessakin vaikuttanut Tadao Kawahara oli ja edelleen on minulle yksi kovimmista tapaamistani miehistä. Huonolla tuulella ollessaan suorastaan pelottava tapaus. Kari A, sähän kävit stadikalla kerran häntä tervehtimässä? Artturin kanssa, tietääkseni.

Nykyään "mooniella" on ihan oma lajinsa, eli nimeltään Tong Il Moo Do (Yhdistetty mudo-laji). Ihan avoimesti kertovat hommistaan- eikä siihen lajiin kukaan siviili taida enää edes eksyä.

Henk koht tunnustus: mä asuin perheessä joka oli Jehovan Todistajia. Olosuhteiden pakosta muutaman vuoden, siis en vanhempieni kanssa. Kampittelulajit oli kiellettyjä, mutta treenasin jo ylä-aste ikäisenä. Salaa. Yhden koulukaverin kotona säilytin dogi:a ja hänen äitinsä tilanteeni tietäen pesi sen aina. Yllättävän pitkään sitä jatkui (ennenkuin kerroin mitä puuhailen, 1,5 vuotta tms). Kun homma oli selvinnyt, yrittivät saada lopettamaan. No, en lopettanut. Aikoinaan otin kamppeeni ja muutin omilleni. En ollut edes täysi-ikäinen. Multa ei lahkoille ja niiden systeemeille hirveästi sympatiaa heru - kun olen sitä aivopesua katsellut aika läheltä. Kamppailulajit joilla on filosofiaa on ihan jees, mutta ne joiden varjolla yritetään tarjota hengellisiä "kylkiäisiä", joutaa hxxvettiin.

Aamen,
Mika V.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Kamppailulajit ja uskonnot

#21

Viesti Kari Aittomäki »

Joo, käytiin tosiaan tää Kawahara katsastamassa ja olihan hän varsin kova luu.
Artturi toimi tosiaan esittelijänä.
Olisin mielelläni ollut läheisimmissäkin välilöissä mutta se moonilaisuus.
Artturihan synkkänä kristittynähän vieraantu melkolailla noistasyistä.
Siitä moonilaisuudesta saa monenlaista kuulla ja lueksia kyllä.

Heh, laidaltaan topicciin liittyen, mä aikanaan kiertelin antamassa näytöksiä, pitihän hyvääsanomaa levittää.
Ilmesty joku kirkkolaitoksen lehti jossa joku lähetyssaarnaaja kerto kokemiaan Kiinasta, olivat käyneet rukoilemassa kungfutaajien näytöksissä, manaamassa pahoja henkiä.
Vetävästi kirjoitettu ja stimulikuvilla maustettu juttu oli herkkua. On kadonnu ajan virtaan, otin kyllä talteen.
Saman jutun oli lukeneet ilm myös körtit, rukoilijaporukoita alko ilmaantua näytöksiin.

En huomannu voimieni manauksista vähenneen, tiilet räpsähteli kuten ennenkin.
Ystävällisenä ihmisenä menin jutulle ja koitin kysellä näkemyksiänsä. Vähä niinku kertoen että ei tässä nyt peijakasta palvota, ihan tekniikkaa tää vaanois.
Yhteistä säveltä ei löytynyt.
Rahanpesijä
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2402
Lauteille: Toukokuu 2010

Kamppailulajit ja uskonnot

#22

Viesti Rahanpesijä »

Kari Aittomäki kirjoitti: En huomannu voimieni manauksista vähenneen, tiilet räpsähteli kuten ennenkin.
Ystävällisenä ihmisenä menin jutulle ja koitin kysellä näkemyksiänsä. Vähä niinku kertoen että ei tässä nyt peijakasta palvota, ihan tekniikkaa tää vaanois.
Yhteistä säveltä ei löytynyt.
:D
Maailma on hulluja täynnä. Miten jollekin tulee edes mieleen räpsiä tiiliä paljain käsin.
No vitsi vitsi. Tunnen itse tuota hihhuliosastoa vähän, sukurasitusta nääs. Ei vaan voi kuin ihmetellä, ihminen toimii toisinaan sitten...erikoisesti. :D
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Kamppailulajit ja uskonnot

#23

Viesti Kari Aittomäki »

No mä en haluais ketään maalata hihhuliksi, ihan normaaleja nuoria nuoki oli.
Sitäpaitti enoni on pappi, on vihkinyt mut ja siunannu vanhempani.
Mulla on useita kavereita joilla on vakaumus.
Ja se on kohdastansa vain ja ainoastaan hyvä asia.

Mua ois vaan kiinnostanu se nuorten hahmotus, että olenko siis mielestänsä supervoimainen.
Ja olenko sitä pahojen henkien avulla.
Kiintoisa katsantokanta.
Koska olin jo tuolloin hyvin tietoinen..
Sanotaanko nyt kainiittiudesta. Enkä ihan tykännytkään näkymistä.
Kuvake
Kuhmu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 2558
Lauteille: Toukokuu 2005

Kamppailulajit ja uskonnot

#24

Viesti Kuhmu »

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kainiitit" onclick="window.open(this.href);return false;

Kas, en olisi aevannut, että sua viehättää tuollainen?
”You must enjoy this”.
sihteerilintu
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 126
Lauteille: Lokakuu 2008

Kamppailulajit ja uskonnot

#25

Viesti sihteerilintu »

Kari Aittomäki kirjoitti: No mä en haluais ketään maalata hihhuliksi, ihan normaaleja nuoria nuoki oli.
Sitäpaitti enoni on pappi, on vihkinyt mut ja siunannu vanhempani.
Mulla on useita kavereita joilla on vakaumus.
Ja se on kohdastansa vain ja ainoastaan hyvä asia.

Mua ois vaan kiinnostanu se nuorten hahmotus, että olenko siis mielestänsä supervoimainen.
Ja olenko sitä pahojen henkien avulla.
Kiintoisa katsantokanta.
Koska olin jo tuolloin hyvin tietoinen..
Sanotaanko nyt kainiittiudesta. Enkä ihan tykännytkään näkymistä.
Sulla näkyy olevan aika laaja-alainen ymmärräys myös noihin "hengellisiin" asioihin, mikä on mielestäni vain postitiivista.

Itse en ole törmännyt eri lajien puitteissa mihinkään, mikä viittaisi "yliluonnollisuuteen". Toisaalta lähes kaikki kamppailulajien harrastajat ovat minuun verrattuna "supervoimaisia" tai taitoisia.

Tietyt uskonnolliset marginaalipiirit ovat näkevinään "saatanallisuutta" lähes kaikessa, mikä elämässä tulee vastaan. Mielestäni se perustuu asioiden väärinymmärrykseen ja manipulaavisten henkilöiden vaikutukseen. Nuoret, tai henkilökohtaista kriisiä läpikäyvät ihmiset ovat tietysti oiva värväyksen kohde.

Aikidostahan ja sen perustajasta on sanottu kaikenlaista värikästä (johon en nyt puutu). Mutta oma aikaisempi kokemukseni aikidosta on melko maanläheinen ja silloinen vetäjä oli myös itse ev.lut pappi, joka teki minulle tiukimman ja lamaannuttavimman käsilukon - ikinä! Ihmettelin sitä pitkään. Monihan siellä aikido harjoituksisia myös levitoi aika tyylikkäästi, mutta kukaan ei onnistunut kumoamaan gravitaation vaikutusta...

Oletko Kari sattumalta kuullut Rami Kivisalo nimisestä kaverista? Sehän kertoo kirjassaan, että on entinen, "saatanallisten voimien avulla taistellut, voittamaton taistelulajien mestari ja gansteri", joka myöhemmin tuli uskoon ja vapautui näistä voimistaan ja saarnaa nykyisin gospelia. Jos olet kuullut, niin mitä mieltä olet?

Linkki kirjaan:
http://www.suomalainen.com/fi/Gangsteri ... 9525367690" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Kamppailulajit ja uskonnot

#26

Viesti MikaM »

Kuhmu kirjoitti: http://fi.wikipedia.org/wiki/Kainiitit" onclick="window.open(this.href);return false;

Kas, en olisi aevannut, että sua viehättää tuollainen?

Korjatkoon KA itse, mutta ymmärtäisin, että on tutustunut varjoisiin kujiin ja niillä kähmimiseen tjsp.
Toisaalla: mielestäni buddhalaisuus ei ole uskonto, kuten tuo yksi saarnaajan lainaus mainitsee. Yksi uskonnon peruslähtökohta on jonkinlainen jumaluus ja buddhalaisuudessa tätä ei ole.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Mika Väyrynen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 943
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Kamppailulajit ja uskonnot

#27

Viesti Mika Väyrynen »

Kari,

joo, Tadao oli ( ja on edelleen kova luu). Jätti kai ne uskohommat sittemmin. Opettaa nykyään omaa Shiki-metodiaa, joka on kai jotain hoitohommaa. Olen bongannut ilmoituksia miehen visiiteistä Vantaalla. Facebookissa olin lyhyessä kontaktissa häneen, mutta ei kovin lämmintä ollut. Ymmärrän, koska olin se "luopio" joka teki sen lajin moonilaisuuskytköksistä julkisen - silloin yli 20 vuotta sitten.

Artturi oli mulle silloin niin kuin pikkuveli, huseerasin sen kanssa aika paljon niin salilla kuin muutenkin. Kävi meillä aina välillä kylässä ja oli yksi niistä harvoista kampittelijoista jota mun exä sieti kanssa. Sen visiitin valmistelun muuten hoidin minä, mulla oli silloin Tadaon kanssa todella hyvät välit. En vaan päässyt paikalle kun moikkaamassa kävit.

Viikonloppua,
Mika V
Kuvake
Puni
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3845
Lauteille: Kesäkuu 2010
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taekwondo Ilshin
Sivulajit: -
ITF Taekwon-Do
(Ch'ang Hon)
WT Taekwondo
(Kukkiwon, SimUu)
Takalajit: -
Urheilu
Kilpailu
Yhteystiedot:

Kamppailulajit ja uskonnot

#28

Viesti Puni »

Tänään tuli ensimmäistä kertaa semmone poika vastaan, joka oli todella lahjakas potkiskelija keskiviikon liikuntapäivässä.

Tai ei siinä mitään ihmeellistä ollut että tuli vastaan, mutta kysyin tuleeko lauantaina kattelemaan niin ei sanonu mitää ja lähti kävelemään eteenpäin. Kaverinsa sano sit että poitsu haluais tulla, mutta uskonta kieltää.

Melkein rupes itkettämään moinen typeryys.
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Kamppailulajit ja uskonnot

#29

Viesti obmijoy »

noi uskovaisperheiten 10-15 lapsen laumasta esiin nousevat kyvykkäät on tulosta jokapäiväisestä treenaamisesta joka tapahtuu jo 6kk vanhasta tavalla "mun on pakko olla nopee ettei sisarukset vie mun leluja" pakko pistäätakas turpaan tai mulla ei oo kohta enään mitään.

Asuttiin aikoinaan ku mullakin oli talo viellä lestadiolaisten naapurissa
ne tykkäs eksyttää pienimmän sisaruksensa joka päivä metsään
no aina se sieltä kotiin vaan löysi huudon kanssa

ärsykeet ja niihin reagoiminen näköjään kehittää
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
Kuvake
Invictus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1082
Lauteille: Marraskuu 2006

Kamppailulajit ja uskonnot

#30

Viesti Invictus »

MikaM kirjoitti:
Kuhmu kirjoitti: http://fi.wikipedia.org/wiki/Kainiitit" onclick="window.open(this.href);return false;

Kas, en olisi aevannut, että sua viehättää tuollainen?

Korjatkoon KA itse, mutta ymmärtäisin, että on tutustunut varjoisiin kujiin ja niillä kähmimiseen tjsp.
Toisaalla: mielestäni buddhalaisuus ei ole uskonto, kuten tuo yksi saarnaajan lainaus mainitsee. Yksi uskonnon peruslähtökohta on jonkinlainen jumaluus ja buddhalaisuudessa tätä ei ole.
Varmaan kuuluisi enemmän tuonne uskontokeskustelun puolelle, mutta kommentoinpa nyt hiukan... tosiaan (kuten tässäkin aiheessa taidettiin mainita) lännen ja (kauko)idän käsitykset uskonnosta ovat hyvin erilaisia. Suuri, ehkä jopa suurin osa länsimaisista ihmisistä perustaa käsityksensä uskonnosta lähinnä kristinusko/islam/juutalaisuus trioon - (anteeksi - nyt seuraa kärjistettyä tekstiä) yksi (ainoa oikea) jumala, absoluuttinen hyvä vs absoluuttinen paha asetelma, synti, taivas/helvetti jne ovat juurikin em. monoteistisille uskonnoille tyypillisiä piirteitä.

Kuitenkaan käsitettä uskonto ei ole tietääkseni ole rajattu kattamaan esimerkiksi vain edellä kuvatun kaltaisia oppeja? Buddhalaisuudestahan on (ainakin länsimaissa) ollut suht. paljon jos jonkinlaista spekulointia onko se uskontoa, filosofiaa, psykologiaa vaiko näitä kaikkia tai jotain siltä väliltä tai jotain muuta/mitä. Ja tietty vaikka buddhalaisuudessa tietyt perusperiaatteet ovat samat niin erot "koulukuntien" välillä ovat (ainakin pinnallisesti) erittäin suuria. Esim tiibetiläinen buddhalaisuus jumaluuksineen, rituaaleineen ja melko laajojen ja järjestelmällisten oppien esim. karmasta, jälleesyntymästä yms jne luo varmaan mielikuvan joka monille varmasti vastaa enemmän tuota alussa kuvaamaani käsitettä uskonnosta kun esim. pelkistetyn ja riisutun oloinen zen buddhalaisuus joka taas vaikuttaa esim. edelliseen verrattuna hyvin "maanläheiseltä".

Kuitenkaan (minun mielestäni) mistään buddhalaisuuden koulukunnasta ei pelkkää "itämaista" filosofiaa ja/tai pyskologiaa saa - syyksi tähän sanoisin hyvin yksinkertaistetusti sen, että nämä järjestelmät sisältävät joitakin oppeja jotka eivät ihan täysin mahdu "puhtaasti" tieteellisen maailmantarkastelun piiriin. Toisaalta, buddhalaisuus ei ns. "velvoita" uskomaan yhtään mihinkään ja usko ei ole minkäänlainen itseisarvo + tosiaankin puuttuu se ns. kaikkivaltias yksi suuri jumala, joten kyllähän tuo "uskonto vai ei" -kysmys ymmärrettävistä syistä aiheuttaa päänvaivaa.

Itse kuitenkin sanoisin että buddhalaisuus on uskonto - (perusteluni tähän varmaan löytyy ylempää viestistä), joskin hyvin erilaatuinen kun vaikkapa ne kristinuskot mja islamit. Tosin hyvin erilaatuisia näihin nähden on tai on ollut itseasiassa suurin osa maailman uskonnoista...
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 55 kurkkijaa