Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kokkaaminen

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa

Osaatko kokata?

Olen mies ja kyllä osaan, hyvinkin
58
41%
Olen mies ja osaan jonkin verran
46
33%
Olen mies ja pystyn juuri pitämään itseni (ja läheiseni) eväissä
10
7%
Olen mies ja osaan tehdä voikkarin
8
6%
Olen nainen ja kyllä osaan, hyvinkin
13
9%
Olen nainen ja osaan jonkin verran
4
3%
Olen nainen ja pystyn juuri pitämään itseni (ja läheiseni) eväissä
1
1%
Olen nainen ja osaan tehdä voikkarin
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 140

Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 57
Viestit: 6424
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Kokkaaminen

#136

Viesti AlexMachine »

MikkeM kirjoitti: Mun mielestä nuo on parhaimmillaan kasvisten leikkaamisessa.
Jep, siihen eritoten omiaan. Varsinkin kovemmat kasvikset ja juurekset ovat se juttu.
Porkkanasta saa upeita ohuita siivuja.
The beatings will continue until morale improves.
MikkeM
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Viestit: 1621
Lauteille: Heinäkuu 2009
Paikkakunta: Klaukkala.

Kokkaaminen

#137

Viesti MikkeM »

Itse pidän victorinox:in kokkiveitsistä,ne on sellaisia työläisen veitsiä, ja muovikahvallinen sopii parhaiten omaan käteen.

Kuvake
Beefcake
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1263
Lauteille: Kesäkuu 2009
Paikkakunta: Tampere

Kokkaaminen

#138

Viesti Beefcake »

MikkeM kirjoitti: Itse pidän victorinox:in kokkiveitsistä,ne on sellaisia työläisen veitsiä, ja muovikahvallinen sopii parhaiten omaan käteen.
Nuo Victorinoxin muovikahvalliset veitset ovat eniten meikäläisenkin makuun. On noita kalliimpia ammattiveitsiäkin jokunen nurkkiin kertynyt, mutta aina vaan kouraan valikoituu se Victorinoxin halpismalli.

Kuva
"I've always believed that if you put in the work, the results will come. I don't do things half-heartedly. Because I know if I do, then I can expect half-hearted results."
  • -Michael Jordan
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Kokkaaminen

#139

Viesti Jussi Häkkinen »

Kuva

Kuva

Kuva

Kokolailla järjestyksessä.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 11231
Lauteille: Kesäkuu 2008

Kokkaaminen

#140

Viesti Jorge »

Beefcake kirjoitti:
MikkeM kirjoitti: Itse pidän victorinox:in kokkiveitsistä,ne on sellaisia työläisen veitsiä, ja muovikahvallinen sopii parhaiten omaan käteen.
Nuo Victorinoxin muovikahvalliset veitset ovat eniten meikäläisenkin makuun. On noita kalliimpia ammattiveitsiäkin jokunen nurkkiin kertynyt, mutta aina vaan kouraan valikoituu se Victorinoxin halpismalli.
Victorinox on kyllä hyvä veitsi, koska
- helppo teroittaa
- terässä ei ole sellaista paksua tyveä, joka on tyypillinen monelle keski-eurooppalaiselle tuotteelle (vrt. japsit, joissa tuollaista ei ole). Tavallaan makuasia, mutta pehmeäteräisessä, kuten Victorinox, terä kuluu usein teroittaessa, eli kääntöpuoli tuosta helposta teroitettavuudesta, ja silloin on hyvä, ettei ole paksua tyveä.
- edelliseen liittyen, jotkut paljon leikkaavat ammattilaiset suosivat kovempia veitsiä, mutta kotikäytössä tuolla ei liene käytännön merkitystä ja Victorinoxin hinta-laatu- suhde on erinomainen.
MikkeM
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Viestit: 1621
Lauteille: Heinäkuu 2009
Paikkakunta: Klaukkala.

Kokkaaminen

#141

Viesti MikkeM »

Tuo victorinox on melkein yleisin veitsi tuolla keittiömaailmassa,hinta selittänee asian ja kestävyys.
Itse en noista kikkelikurmee-veitsistä innostu, veitset on työkaluja.
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 57
Viestit: 6424
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Kokkaaminen

#142

Viesti AlexMachine »

Viktorinoxin veitsiä on pari pienempää kotona vakikäytössä, toinen veitsimerkki (johon opin kun olin lihamestarin opissa) on Sanelli. Sanellin veitset ovat enemmän käytössä ihan siitä syystä että istuvat käteen ja ajavat sen asiansa. Eivät ole hinnalla myöskään pilattu ja kahva on loistava märkään/veriseen käteen, eli juurikin kun paloitellaan lihaa, leikataan lihaa.
Sanellin veitsiä on kolme, lihaveitsi, kokkiveitsi ja juuresveitsi.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Kokkaaminen

#143

Viesti Jussi Häkkinen »

Sinällään Macit ja Wüsthofit eivät ole sen kummemmin kikkelikurmeeta kuin Victorinoxit tai Sanellitkaan. Jokainen noista toimii ja käteensopivuus & oma työtyyli merkitsevät eniten. Hinnat - vaikka vaihtelevatkin - eivät käyttötunteja miettiessä ole kovinkaan suuri tekijä ostopäätöksessä. ~100€ veitseen kannattaa budjetoida kuitenkin, kun uutta lähtee hakemaan. Edullisempi hinta on tällöin positiivinen yllätys.

Jorgen lista perusteista on melkoisen hyvä ja soveltuu myös ensimmäistä kokkiveistään valitsevalle. Oma lisäykseni (mutta edelleen makuasia - toisaalta, siitä ei ole haittaakaan) on, että terässä saa olla leveyttä ihan huolella. Tämä lisää sujuvuutta leikattavaa materiaalia syötettäessä (ei tarvitse aina katsoa leikkaamistaan ja varoa näppejään).

Sen verran olen visuaalinen tapaus, että yleensä pidän niitattua kahvaa valettua luotettavampana. Perusteitahan tälle ei käytännössä (nykymateriaalien aikana) juurikaan ole, mutta selkärangassa tytisee tarve tuohon. Terän "hännän" pitää yltää kahvan loppuun asti ja tuo on helpoin tapa varmistaa se. Kaverin keittiössä on räpylässä kertaalleen muljahtanut poikki halpa valukahvaveitsi, jossa häntää oli vain pari senttiä kahvan sisälle. Ostin korvaavaksi lahjaksi Macin.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 11231
Lauteille: Kesäkuu 2008

Kokkaaminen

#144

Viesti Jorge »

Yksi vaihtoehto tuohon "arkiseen" lihan ja kalan käsittelyyn on Wengerin Swibo.

http://www.wenger.ch/swibo" onclick="window.open(this.href);return false;

Nuo Häkkisen Mac- veitset (ja esim toinen japsi http://www.global-knife.com" onclick="window.open(this.href);return false; ) ovat toki loistavia pelejä, mutta huolellisen käyttäjän ja omistajan ne vaativat.
MikkeM
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Viestit: 1621
Lauteille: Heinäkuu 2009
Paikkakunta: Klaukkala.

Kokkaaminen

#145

Viesti MikkeM »

Töissähän veitset on työkaluja ja kotona niitä kohdellaan kunnoittavasti ja huolellisesti :)
Kuvake
Aleksi T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2189
Lauteille: Kesäkuu 2009

Kokkaaminen

#146

Viesti Aleksi T »

Sain nimipäivälahjaksi vanhemmilta tällaisen Hackmannin:
Kuva

Tuo on oikeastaan ensimmäinen kunnon veitsi kokkailuun, jonka olen hankkinut tai saanut. Aiemmin on tullut leikattua vihanneksiakin ties millä sahalaitaisella ruokaveitsellä ja jälkikin on ollut sen mukaista. Motivaatiokin kokkailuun on noussut huomattavasti, kun tuolla veitsellä leikkiminen on aika nautinnollista, kun siihen paneutuu ja keskittyy.
Kuvake
f-e
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 391
Lauteille: Kesäkuu 2005

Kokkaaminen

#147

Viesti f-e »

bodyguard kirjoitti: Nyt vastikään alkoi tollanen sarja kuin "Gordon Ramsays ultimate cookery course". Vaikuttaa varsin hyvältä kotikokkia ajatellen, siinä ei vaan käydä läpi reseptejä toistensa perään vaan opetetaan muutenkin ihan perustaitoja ruuanlaittoon ja ruuat on aika simppeleitä normiaineksilla syntyviä.
Ramsay on niin pitkälle tuotteistettu, että välillä oikein inhottaa. Sarja voi toki olla ihan hyvä, mutta oma mielikuva hänestä on muotoutunut sellaiseksi, että ei voi tukea :D

How to cook like Heston on ollut tosi mielenkiintoinen, vaikka onkin välillä aikamoista hifistelyä. Ihan hyviä vinkkejä perusruoanlaitoon.

Jos ihan perustekniikat kiinnostaa niin Essential Pépinistä niitä sitten löytyy roppakaupalla ihan pilkkomisesta lähtien.
Jussi Häkkinen kirjoitti: Kuva
Itsellä sama ykkösveitsenä keittiössä ja erinomainen omiin tarpeisiin. En tiedä että onko maine vai jenin kurssi kovassa nousussa, kun hinnat ovat pompanneet aika lailla nyt viime vuosina. Maksoin omastani aikoinaan reilut 40€, mutta hinta näyttäisi nyt olevan melkein tuplat siitä. Sama ilmiö oli huomattavissa Globalin veitsissä. Täytyy varmaan kokeilla vähemmän tunnettuja merkkejä taas kun tulee tarvetta uudelle veitselle. Ei tarvitse onneksi uusia ihan lähiaikoina, kunhan pitää hyvää huolta niistä :)
Kuvake
Kerkko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 1612
Lauteille: Helmikuu 2006

Kokkaaminen

#148

Viesti Kerkko »

Mikäköhän män vituralleen hollandaisessa? Tein ensi kertaa, joten siinä mielessä epäonnistuminen ei ole outoa, mutta en keksi syytä. Voita oli oikeassa suhteessa keltuaisiin nähden ja rakenne näytti oikealta. Väri oli hiukan tummempi kuin mitä olen muiden tekemissä nähnyt. Maistui hirveältä: sulaneelta voilta sitruunalla höystettynä.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Kokkaaminen

#149

Viesti Jussi Häkkinen »

Kerkko kirjoitti: Mikäköhän män vituralleen hollandaisessa? Tein ensi kertaa, joten siinä mielessä epäonnistuminen ei ole outoa, mutta en keksi syytä. Voita oli oikeassa suhteessa keltuaisiin nähden ja rakenne näytti oikealta. Väri oli hiukan tummempi kuin mitä olen muiden tekemissä nähnyt. Maistui hirveältä: sulaneelta voilta sitruunalla höystettynä.
Nappasiko pohjaan tai juoksettuiko missään vaiheessa?
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Kerkko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 1612
Lauteille: Helmikuu 2006

Kokkaaminen

#150

Viesti Kerkko »

Ei.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 72 kurkkijaa