Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. 
Voimaliikkeet
Valvoja: Valvoja
-
taikuri
- kylkeenpotkija
- Lauteille: Kesäkuu 2008
- Aiheet: 0
Voimaliikkeet
Omien havaintojeni mukaan kaikenmaailman fitness/bodaus jutut ovat huonoja, jos haluat kehittää maksimivoimaa. Vielä huonompi on, jos katsot jostain lehdestä tms. treeniohjelman itsellesi. Jokainen harjoittelee tyylillään ja jokainen on myös kehityksessä yksilö. Valitettavan monet luulevat, että on olemassa joku oikotie onneen.
Itse pyrin käyttämään Westside Barbell salin mukaista jaksotusta. Ei ole oikotie sekään mutta ainakin itselle (ja monelle muulle) mahdollistaa suurilla kuormilla harjoittelun vuoden ympäri.
Eli äärettömän lyhyesti edes jäävuoren huippua raapaisematta:
Ma = Kyykky + Mave / maksimipäivä
Ke = Penkki / maksimipäivä
Pe = Kyykky+Mave / Nopeusvoima
Su = Penkki / Nopeusvoima
Itse pyrin käyttämään Westside Barbell salin mukaista jaksotusta. Ei ole oikotie sekään mutta ainakin itselle (ja monelle muulle) mahdollistaa suurilla kuormilla harjoittelun vuoden ympäri.
Eli äärettömän lyhyesti edes jäävuoren huippua raapaisematta:
Ma = Kyykky + Mave / maksimipäivä
Ke = Penkki / maksimipäivä
Pe = Kyykky+Mave / Nopeusvoima
Su = Penkki / Nopeusvoima
When tyranny becomes law, rebellion becomes duty.
-
obmijoy
- kylkeenpotkija
- Lauteille: Maaliskuu 2009
- Aiheet: 20
Voimaliikkeet
pahoittelen jo valmiiksi herkkänahkaisten puolesta tarkoitus ei ole loukata
totta vaan on se että vanha ei ole enään nuori ja nuoresta ei saa vanhan veroista
jokainen on hyvä sellaisenaan ja on hienoa jos on tavoiteita, kas jos ne ovat sopiviksi pilkottuja ne todennäköisesti myös saavutetaan...
ANTEEKSI välikomenttini ei ole tarkoitus leuhkia kas kun en ole kumoinen mutta tietyt asiat on jopa minulta onnistuneet huolimatta siittä, että en ole poikeus ollut voimiltani...
tie 2,5-3xomaan painoon maasta vedossa on
1 hyvät välitykset eli lyhyt pituisuus itselläni 164cm 15vuotiaan
2 kevyt ruumiinpaino
3 nuorena tehty pohja koska silloin kehoon kasvaa hitaasti lihasta mutta nopeesti voimaa ja hyvä mave on tulosta hyvästä lihasvoimatasosta suhteessa pieneen lihasmassaan
4 jokin painoharjoitelua tukeva pohja, minulla se oli maalaistyöt ja PYÖRÄILY
5 tahto
6 monipuolinen ja jokaista lihasta tasapuolisesti vahvistava treeniohjelma
hox kyyky rautani oli 6x20kg ekalla viikolla ja kuukauden päästä noin 20-30x42kg (elopaino 52kg)
tasapuolisesti vahvistava ohjelma myös tasapainottaa lihasten voimaerot ja näin kehosta tulee taloudellinen
mutta se ei poista lukihäiriötä valitettavasti ja siksi tää mun texti on vieläkin usein niin vammaista...
ps
vedin siis maasta lapsena 140kg 6kk treenillä
ja olin treenanut MAVEa vain sarjaa 2x8x82kg ja jalkakyykkyä 2x8x 60-82kg väliltä
ja olin treenanut MAVEa vain 1kk den ja muutenkin yli 42kg painoilla vain 5kk kykkyjä ja pohkeita lähinnä
1-2 vuodessa kuka vaan jolla on terve selkä vetää maasta 2-2,5x oman-painon, tosin sinä aikana ei saa jättää treenejä väliin ja uni ja syömäpuoli pitää olla kunnossa sekä keho pitää muuntaa kevyeksi sinä aikana ja sillätavalla kevyeksi, että kehon lihasvoimataso suhteessa lihasmassa tasoon on kohtuuttoman hyvä
aikusielle miehelle hyvä mave on 2x oma elopaino ja jos tekee kokokehon koostumus tutkimuksen saattaa huomatya että esim: OHO mun paino on 90kg josta 63kg on lihasta ja 3kg luuta ja muu muuta
eli kun vedän 200kg maasta periaaateessa nostankin 3x66kg eli 3 oman painoni maasta
kas meidän vanhojen läskien on turha yrittää olla 20v fitnes pojuja "vai antaisko teistä kokeneistä karjuista joku vaihtokaupassa kaiken sen eletyn ja koetun kokemuksen pois jos vain sais olla taas 3x oman painonsa maastavetävä vatsalihas adonis...?"
kas moni nuori ja vahva obmin alku on kuminkin sitten aikuisena selainen "moninivel"vikainen selittäjä setä....
ja kas vedän muuten nykyisin ihan kokeilematta varmasti 160kg maasta "ja se on millainen tulos?" kas kun painan 92kg ja olen 169cm pitkä... ? Ei ole häävi. jos tästä nousen ja saan asianai kuntooon urheilupuolella vedän 80kg kiloisena 210kg mavesta ja rikon viellä 3000m cooperin mutta ... aika säälittävältä nyt omasta katsonastani tilanteeni näyttää... ei taida toteutua?
On tää työelämä tossa tiellä...
pohja treeniksi on hyvä toi Point:ille rustaamani paraneltu weider sen jälkeen on Taikurin WSB vuoro saattaa nostaja 2,5-3xoman painoisen tangon maasta vetoon
hox weiderin kunnolla tekemällä kuivankesän roikutettu orava jo melkein vetää sen 2-3x oman painon maasta... jos tekijät 1-6 ovat kohdillaan
toivottavasti tästä sai selvää
totta vaan on se että vanha ei ole enään nuori ja nuoresta ei saa vanhan veroista
jokainen on hyvä sellaisenaan ja on hienoa jos on tavoiteita, kas jos ne ovat sopiviksi pilkottuja ne todennäköisesti myös saavutetaan...
niin ei me tunneta ja ei ainnakaan tunnettu sillon kun olin 52kg ja 15v malaistollo poika ja hevin paukeessa weideriä nitkuttelin...Janne Oksanen kirjoitti: En kyllä tunne yhtään jannua, joka olisi vuodessa maastanostanut 2x oman massansa. Itsekin oon kolmisen vuotta nostellut 2-3 kertaa viikossa enkä ole lähelläkään tuota.
ANTEEKSI välikomenttini ei ole tarkoitus leuhkia kas kun en ole kumoinen mutta tietyt asiat on jopa minulta onnistuneet huolimatta siittä, että en ole poikeus ollut voimiltani...
tie 2,5-3xomaan painoon maasta vedossa on
1 hyvät välitykset eli lyhyt pituisuus itselläni 164cm 15vuotiaan
2 kevyt ruumiinpaino
3 nuorena tehty pohja koska silloin kehoon kasvaa hitaasti lihasta mutta nopeesti voimaa ja hyvä mave on tulosta hyvästä lihasvoimatasosta suhteessa pieneen lihasmassaan
4 jokin painoharjoitelua tukeva pohja, minulla se oli maalaistyöt ja PYÖRÄILY
5 tahto
6 monipuolinen ja jokaista lihasta tasapuolisesti vahvistava treeniohjelma
hox kyyky rautani oli 6x20kg ekalla viikolla ja kuukauden päästä noin 20-30x42kg (elopaino 52kg)
tasapuolisesti vahvistava ohjelma myös tasapainottaa lihasten voimaerot ja näin kehosta tulee taloudellinen
mutta se ei poista lukihäiriötä valitettavasti ja siksi tää mun texti on vieläkin usein niin vammaista...
ps
vedin siis maasta lapsena 140kg 6kk treenillä
paljastus:
ja olin treenanut MAVEa vain 1kk den ja muutenkin yli 42kg painoilla vain 5kk kykkyjä ja pohkeita lähinnä
1-2 vuodessa kuka vaan jolla on terve selkä vetää maasta 2-2,5x oman-painon, tosin sinä aikana ei saa jättää treenejä väliin ja uni ja syömäpuoli pitää olla kunnossa sekä keho pitää muuntaa kevyeksi sinä aikana ja sillätavalla kevyeksi, että kehon lihasvoimataso suhteessa lihasmassa tasoon on kohtuuttoman hyvä
aikusielle miehelle hyvä mave on 2x oma elopaino ja jos tekee kokokehon koostumus tutkimuksen saattaa huomatya että esim: OHO mun paino on 90kg josta 63kg on lihasta ja 3kg luuta ja muu muuta
eli kun vedän 200kg maasta periaaateessa nostankin 3x66kg eli 3 oman painoni maasta
kas meidän vanhojen läskien on turha yrittää olla 20v fitnes pojuja "vai antaisko teistä kokeneistä karjuista joku vaihtokaupassa kaiken sen eletyn ja koetun kokemuksen pois jos vain sais olla taas 3x oman painonsa maastavetävä vatsalihas adonis...?"
kas moni nuori ja vahva obmin alku on kuminkin sitten aikuisena selainen "moninivel"vikainen selittäjä setä....
ja kas vedän muuten nykyisin ihan kokeilematta varmasti 160kg maasta "ja se on millainen tulos?" kas kun painan 92kg ja olen 169cm pitkä... ? Ei ole häävi. jos tästä nousen ja saan asianai kuntooon urheilupuolella vedän 80kg kiloisena 210kg mavesta ja rikon viellä 3000m cooperin mutta ... aika säälittävältä nyt omasta katsonastani tilanteeni näyttää... ei taida toteutua?
On tää työelämä tossa tiellä...
pohja treeniksi on hyvä toi Point:ille rustaamani paraneltu weider sen jälkeen on Taikurin WSB vuoro saattaa nostaja 2,5-3xoman painoisen tangon maasta vetoon
hox weiderin kunnolla tekemällä kuivankesän roikutettu orava jo melkein vetää sen 2-3x oman painon maasta... jos tekijät 1-6 ovat kohdillaan
toivottavasti tästä sai selvää
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
-
tohtorismies
- kylkeenpotkija
Voimaliikkeet
No ei se 2x omapaino ole mikään ihme juttu varsinkaan vuoden treenillä. Ei todellakaan... Ennemminkin joku on treenissä totaalisen vialla jos ei sen vertaa nouse.Janne Oksanen kirjoitti:Vastaavan tarinan olen kuullut Andy Boltonista ja hänestä tulikin maastavedon maailmanennätysmies. Mutta sanoisin että ovat poikkeuksellisia yksilöitä.Mika kirjoitti: Varmaksi en tiedä, mutta luulen noiden olevan niitä poikkeuksia. Muistan Turusta yhden urheilullisen ja ilmeisen lahjakkaan kaverin, joka noin 85-kiloisena (en enää muista tarkkaa massaa, mutta mikään hirmu hän ei ollut; hänen veljensä oli noihin aikoihin tai lähivuosina valittu Mr. Finlandiksi, ja aika samanlainen keho heillä silloin oli) nosti ensimmäisissä mavetreeneissään lopulta 200 kiloa. Tätä pitivät kyseisen äijäsalin konkaritkin melkoisena saavutuksena.
Ja tunnen monia jotka ns "työkunnossa" ovat ottaneet sen 2x omapainon.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
-
Jorge
- päähänpotkija
Voimaliikkeet
Raakanostoista mave on käsittääkseni oikeastaan vähiten siihen omaan painoon suhteutettava nosto ts. moni kevyt kaveri nostaa 3 x oman painon, mutta raskaammassa sarjassa aniharva.
-
Presenter
- kylkeenpotkija
- Lauteille: Tammikuu 2007
- Sivulajit: BJJ, itsepuolustus, voimankäyttö, lähitaistelu
Voimaliikkeet
Niinhän se on about kaikissa nostoissa, suhteellinen teho laskee ylemmissä painoluokissa. Mitä noita kotimaisia RAW-rankingeja vilkaisin, niin kyllä sielläkin 93-kiloisiin asti kärkiäijät vetelee 3x omaa painoaan maasta.
-
taikuri
- kylkeenpotkija
Voimaliikkeet
Tässä vedetään toki trikoiden kanssa. Sama toimii kuitenkin ilmankin. Eli joskus on hyvä tehdä vedon maksimipäivänä esim. tuollainen harjoite, jossa levyt ovat n. 5cm. irti maasta. Tärkeää on vaihtelu, jotta ei opeteta kehoa mihinkään.
[youtube][/youtube]
Tuli Dejavu tunne... Kaljuja tatuoituja setiä (joilla osalla parta), jotka ovat ihan oikeasti aikas vahvoja.
[youtube][/youtube]
Tuli Dejavu tunne... Kaljuja tatuoituja setiä (joilla osalla parta), jotka ovat ihan oikeasti aikas vahvoja.
When tyranny becomes law, rebellion becomes duty.
-
obmijoy
- kylkeenpotkija
- Lauteille: Maaliskuu 2009
- Aiheet: 20
Voimaliikkeet
totta!tohtorismies kirjoitti:No ei se 2x omapaino ole mikään ihme juttu varsinkaan vuoden treenillä. Ei todellakaan... Ennemminkin joku on treenissä totaalisen vialla jos ei sen vertaa nouse.Janne Oksanen kirjoitti:Vastaavan tarinan olen kuullut Andy Boltonista ja hänestä tulikin maastavedon maailmanennätysmies. Mutta sanoisin että ovat poikkeuksellisia yksilöitä.Mika kirjoitti: Varmaksi en tiedä, mutta luulen noiden olevan niitä poikkeuksia. Muistan Turusta yhden urheilullisen ja ilmeisen lahjakkaan kaverin, joka noin 85-kiloisena (en enää muista tarkkaa massaa, mutta mikään hirmu hän ei ollut; hänen veljensä oli noihin aikoihin tai lähivuosina valittu Mr. Finlandiksi, ja aika samanlainen keho heillä silloin oli) nosti ensimmäisissä mavetreeneissään lopulta 200 kiloa. Tätä pitivät kyseisen äijäsalin konkaritkin melkoisena saavutuksena.
Ja tunnen monia jotka ns "työkunnossa" ovat ottaneet sen 2x omapainon.
TÄÄ täytyy ottaa myös huomioon niinkuin ne välityksetkinPresenter kirjoitti:Niinhän se on about kaikissa nostoissa, suhteellinen teho laskee ylemmissä painoluokissa. Mitä noita kotimaisia RAW-rankingeja vilkaisin, niin kyllä sielläkin 93-kiloisiin asti kärkiäijät vetelee 3x omaa painoaan maasta.
sillä jos pitkä mies vetää paljon maasta on hänellä oltava pitempi harjoitus-pohja tai jo aloittaessaan kovemmat voimatasot
OK monen voimamiehen on oltava pitkä, jotta kannettavat taakat saa nostettua tarpekksi korkealle... kuinka puhtaana ovat nostokuntoonsa pääseet jää epäselväksi...
Niin ja yks tärkeä seikka on AIKUISnostajan otettava huomioon...
esim minä itse rasva % on noin 30 vaikka en näytä ulospäin juurikaan lihavalta eli kehostani noin 25kg on rasvaa tämä on selvä este etten pysty vetämään maasta 3XOMAA PAINOA joka olis olut vimeksi kiun olin kunnossa 3x87kg=261kg (viimeksi sain 1k treenillä vedettyä 200kg ja nuo treenit löytyy päivyristäni vuodelta 30.12.2010
:http://www.potku.net/forum/viewtopic.ph ... 20#p602251
niin siis asiaan: Keski-ikäisen isolla rasvaprosentilla varustetun miehen pitää saada rasva% 10%:iin, jotta 3x omapaino maastavedossa on mahdolinen
Eli viimeksi kun treenasin ja pääsin 1kk:dessa 200kiloon mavessa olisi minun tarvinut vain treenata 3-10kk eteenpäin niin olisin pääsyt 230kg ja se olis ollut jo 77 kiloiselle 38v miehelle 3xomapaino mavesta siis maven parantumisen sivussa "elopainon olisi pitänyt pudota" 10 kiloa pienemäksi.
No jos haluaa kovaan nostokuntoon painonosto/voimanosto /body treenejä on noin 4 viikossa ja siihen päälle 5 aerobista 100-130 sykkeellä ja tästä yhdistelmästä aiheutuu voimien kasvu sekä rasva % PIENENTYMINEN JA KEHON PAINON LASKU.
Siis tolla Taikurin WSB tyylillä 4treeniä, joista painonnosto pohjaiset yläkeho treenit 70-101% painoilla kerran viikoon ja toinen treeni taakoilla 40-70% "eli terävä/räjähtävävoima treeni"
ja voimanosto painoteiset treenit 2kpl per viikko samoilla prosentti painotuksilla.
Raskaissa treeneissä voi olla hyvä 1-2x kk dessa vetää 110% raudallakin esim maastavetoja pukilta 3-5 sarja hyvän maven jälkeen. Ja joskus tosinpäin mavea itse seisoen 5cm korokeella.
Itse juniorina treenasin maven kovaksi vinyylilevyjen korkeudelta eli tein syviä mave sarjoja jolloin voimasalille mentyäni testaamaan enkojani päsein vetämään korkeampaa kuin kotitreeneissäni.
tie hyvään maveen tulee monipuolisesta kyykäämisestä ja selänojennus kylkiojenus sit up + jalkojen nostot liikeiten menestyksekäästä treenistä sekä rive ja korkeaveto(tempausvetotikkuun) treenistä
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
linkki
-
L.K.
- päähänpotkija
- Lauteille: Huhtikuu 2005
- Aiheet: 204
- Etulaji: Defendo
Voimaliikkeet
Kaljuja tatuoituja vahvoja setiä löytyy varmaan joka salilta?taikuri kirjoitti: Tässä vedetään toki trikoiden kanssa. Sama toimii kuitenkin ilmankin. Eli joskus on hyvä tehdä vedon maksimipäivänä esim. tuollainen harjoite, jossa levyt ovat n. 5cm. irti maasta. Tärkeää on vaihtelu, jotta ei opeteta kehoa mihinkään.
[youtube][/youtube]
Tuli Dejavu tunne... Kaljuja tatuoituja setiä (joilla osalla parta), jotka ovat ihan oikeasti aikas vahvoja.![]()
Kuinkas kauan muuten olet punttia vääntänyt tosissasi?vai innostuitko vasta viime aikoina?
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
-
ttiusanen
- sääreenpotkija
- Lauteille: Tammikuu 2008
Voimaliikkeet
Tossa jossain kahdeksan, yhdeksän kympin kohdilla jonkinlainen "suhteellinen voimakkuus" saattaa tosiaan olla huipussaan. Noi tekee kehonpainoonsa nähden tosi kovia tuloksia. Uusi nuorten alle 21-vuotiaiden läskisarjan (näin ulkomuistista) suomenmestari voi olla aika kova sana tulevaisuudessa. Salitulos taitaa olla jossain 340 kilon kohdilla tyyliin 118 kilon elopainolla. Siinä voisi toi kolme kertaa kehonpainokin ylittyä.Presenter kirjoitti: Niinhän se on about kaikissa nostoissa, suhteellinen teho laskee ylemmissä painoluokissa. Mitä noita kotimaisia RAW-rankingeja vilkaisin, niin kyllä sielläkin 93-kiloisiin asti kärkiäijät vetelee 3x omaa painoaan maasta.
Noista välityksistä, niin nostajiakin on vähän eri tyylisiä. Teknisesti noston voi toki tehdä enemmän oikein tietyllä tavalla, mutta vahvalla selällä voi kompensoida heikkoa takalistoa ja niin edelleen. Itse olen jonkun 200 kiloa vetäissyt käytännössä pelkällä selällä ilman sen suurempaa ajatusta treenin takana. Nykyään painot ovat paljon pienempiä, mutta teenkin nykyään mavea sillä ajatuksella, että nosto lähtisi jaloista ja lantiosta, ja rasituskin menisi enemmän tonne jalka- ja pakaraosastolle.
-
Presenter
- kylkeenpotkija
Voimaliikkeet
Ei ihan, vaan suhteellinen voimakkuus kyykyssä ja maastavedossa on suurin pienimmissä painoluokissa ja laskee siitä aika suoraan mitä isompiin painoluokkiin mennään. Penkissä suhteellisesti vahvimmat ovat 75-100 -kiloisia. Myös yhteistuloksessa kevyimmät ovat suhteellisesti vahvimpia - poikkeuksena Shawn Franklin, joka on 90-kiloisena suhteellisesti maailmanennätysmiehistä suhteellisesti vahvin. Yksilöllisiä poikkeuksia mahtuu mukaan toki myös maastavedossa ja kyykyssä.ttiusanen kirjoitti:Tossa jossain kahdeksan, yhdeksän kympin kohdilla jonkinlainen "suhteellinen voimakkuus" saattaa tosiaan olla huipussaan. Noi tekee kehonpainoonsa nähden tosi kovia tuloksia. Uusi nuorten alle 21-vuotiaiden läskisarjan (näin ulkomuistista) suomenmestari voi olla aika kova sana tulevaisuudessa. Salitulos taitaa olla jossain 340 kilon kohdilla tyyliin 118 kilon elopainolla. Siinä voisi toi kolme kertaa kehonpainokin ylittyä.Presenter kirjoitti: Niinhän se on about kaikissa nostoissa, suhteellinen teho laskee ylemmissä painoluokissa. Mitä noita kotimaisia RAW-rankingeja vilkaisin, niin kyllä sielläkin 93-kiloisiin asti kärkiäijät vetelee 3x omaa painoaan maasta.
Noita ennätyksiä (myös suhteutettuna kehonpainoon) voi vilkuilla täältä: http://www.powerliftingwatch.com/files/ ... -24-13.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Jorge
- päähänpotkija
Voimaliikkeet
Nuo Sinclairin taulukot ja muut suhteelliset jutut on tehty siihen, että saataisiin eri painoluokkien tyypit kisaamaan keskenään (kun eri painoluokkiin ei riittäisi mielekästä määrää kisaajia).
Kuitenkin, vahvinhan (tai siis paras nostaja) on se, joka nostaa absoluuttisesti eniten.
Mitäpä jos kuulantyönnössäkin olisi pituuden ja painon mukaan sarjoja tai tasoituksia, kun kuitenkin ne pitkät ja painavat kaverit muuten hallitsevat lajia? Tai telinevoimistelussa olisi isojen poikien ja tyttöjen sarjat, kun ne eivät oikein pärjää pienemmilleen.
Voihan tuota "montako kertaa oma paino" tarkastella sitten vaikka niin, että montako kiloa yli oman painon, mutta ei silläkään varsinaista merkitystä ole, kun ei sen liikkeen tekemiseen kovinkaan paljoa kehon massaa sinänsä käytetä.
Kuitenkin, vahvinhan (tai siis paras nostaja) on se, joka nostaa absoluuttisesti eniten.
Mitäpä jos kuulantyönnössäkin olisi pituuden ja painon mukaan sarjoja tai tasoituksia, kun kuitenkin ne pitkät ja painavat kaverit muuten hallitsevat lajia? Tai telinevoimistelussa olisi isojen poikien ja tyttöjen sarjat, kun ne eivät oikein pärjää pienemmilleen.
Voihan tuota "montako kertaa oma paino" tarkastella sitten vaikka niin, että montako kiloa yli oman painon, mutta ei silläkään varsinaista merkitystä ole, kun ei sen liikkeen tekemiseen kovinkaan paljoa kehon massaa sinänsä käytetä.
-
Kalle Toroska
- polveenpotkija
- Lauteille: Joulukuu 2012
Voimaliikkeet
Mave on kyllä laji, jossa raa-alla voimalla ja huonolla tekniikallakin voi vetää kohtuullisia rautoja. Vaikka ei olisi ikinä käynyt salilla mutta on tehnyt fyysistä työtä, niin voi tulla yllättävän paljonkin ylös. Varmaan löytyy ainakin metsureita ja raksamiehiä jotka vetää lähes kaksi markkaa kylmiltään. Luultavasti sellainen veto tapahtuu pelkällä selällä, jalat suorana ja selkä pyöreänä välilevyjen napsahdellessa, mutta kuitenkin. Puliukkojen en kyllä usko vetävän likikään kahta markkaa, jos nyt puhutaan niistä joita tuolla penkeillä näkyy makailemassa. 
-
Presenter
- kylkeenpotkija
Voimaliikkeet
Tai mitä jos joissain lajeissa jaettaisiin kilpailijat painon ja sukupuolen mukaan eri sarjoihin?Jorge kirjoitti: Nuo Sinclairin taulukot ja muut suhteelliset jutut on tehty siihen, että saataisiin eri painoluokkien tyypit kisaamaan keskenään (kun eri painoluokkiin ei riittäisi mielekästä määrää kisaajia).
Tämä suhteellisuuskeskusteluhan ei sisältänyt mitään arvotusta, vaan lähti siitä toteamuksesta, että 200 kiloa nousee maastavedossa lähes jokaisella lyhyen harjoittelun jälkeen. Yksittäistä absoluuttista kilomäärää mittarina pitämisen sijaan kehitystä seuratessa on parempi käyttää suhteellista vertailua, varsinkin kun voimanosto, painonnosto, sekä lähes kaikki kamppailu-urheilulajit ovat painoluokkalajeja. Siis jos on vaikka kymmenen valmennettavaa, niin minusta on fiksua seurata absoluuttisen kehityksen lisäksi suhteellista kehitystä. Voimanostokilpailujen Wilksin pisteisiin ynnä muihin en ota kantaa.
No se on tietysti totta, ettei pelkkä rasvamassa auta esim. maastavedossa. Mutta ei kai se liene ihan puhdasta sattumaakaan, että superraskaan sarjan nostajat nostavat yleensä absoluuttisesti enemmän, kuin 60-kiloiset nostajat.Voihan tuota "montako kertaa oma paino" tarkastella sitten vaikka niin, että montako kiloa yli oman painon, mutta ei silläkään varsinaista merkitystä ole, kun ei sen liikkeen tekemiseen kovinkaan paljoa kehon massaa sinänsä käytetä.
-
Jorge
- päähänpotkija
Voimaliikkeet
Ei se tietenkään ole sattumaa, että isommat ovat vahvempia, olettaen että lihasta on enemmän. Kyseessä olikin pieni ajatusleikki siitä, että onko parempi suoritus nostaa absoluuttisesti enemmän, vai parempi prosentti kehonpainoon nähden, kun kysymys ei ole sen kehon, vaan painojen liikuttamisesta.
Kehonpainoliikkeet (ei siis oman kehon painoa vastaavien punttien) ovat sitten eri laji.
Kehonpainoliikkeet (ei siis oman kehon painoa vastaavien punttien) ovat sitten eri laji.
-
Termiitti
- polveenpotkija
- Lauteille: Tammikuu 2009
Voimaliikkeet
Eihän se kroppa tiedä mitä se nostelee salilla tai mettässä tai missä vaan.Kalle Toroska kirjoitti: Mave on kyllä laji, jossa raa-alla voimalla ja huonolla tekniikallakin voi vetää kohtuullisia rautoja. Vaikka ei olisi ikinä käynyt salilla mutta on tehnyt fyysistä työtä, niin voi tulla yllättävän paljonkin ylös. Varmaan löytyy ainakin metsureita ja raksamiehiä jotka vetää lähes kaksi markkaa kylmiltään. Luultavasti sellainen veto tapahtuu pelkällä selällä, jalat suorana ja selkä pyöreänä välilevyjen napsahdellessa, mutta kuitenkin. Puliukkojen en kyllä usko vetävän likikään kahta markkaa, jos nyt puhutaan niistä joita tuolla penkeillä näkyy makailemassa.![]()
Jorge sen sanoikin: vahvin on se joka nostaa eniten. Nää suhteellisuuet on vaan jotta pienemmät nostajat pääsevät pätemään kun muutoin eivät pärjää
"Mies se on hävinnykki mies... Ja huono mies onki!"
Seuraajat