Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Ninjutsu ja sen eri tyylit

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Jissen
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 121
Lauteille: Elokuu 2006

Ninjutsu ja sen eri tyylit

#496

Viesti Jissen »

Pyydän jo valmiiksi anteeksi että kysyn tätä ilman että olen lukenut jokaista viestiä tässä 50 -sivuisessa keskustelussa, mutta onkos tämä nyt se sama laji mitä myös Konigun Ninjutsuksi kutsutaan? Siinähän nämä kaikki tasot oli saavutettavissa video-opetuksella etänä, jolloin etenemistahti on kiinni ainoastaan siitä kuinka usein on varaa tilata uusia videoita ja testejä. Voi olla että tämä on eri tyyli, vaikka joskus käsitin näiden kulkevan jotenkin käsi kädessä. Tosin nämähän on niin hyshys kaikesta, vaikka mainostavatkin ympäriinsä ja antavat haastatteluja ja myyvät videokursseja. Silti sen verran hys hys että aina vaikea päätellä mihin sakkiin kuuluvat.
Kuvake
Jissen
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 121
Lauteille: Elokuu 2006

Ninjutsu ja sen eri tyylit

#497

Viesti Jissen »

Satsujin kirjoitti: Ja tämmöinen pieni asiaa kevyesti sivuava kysymys, eli kuinka monta suurmestaria tai muuta lajinsa ylimmän arvon omaavaa henkilöä Suomessa asustelee? Suomen kansalaista siis. Onko yhtään? (paitsi Petri Kuusela..)
On Suomessa muutama lajinsa/koulukuntansa ylin. Ainakin A. Niiniketo, Y. Matsuoi, Young Suk, ja joku Hanki-ninjitsu jonka nimen jo unohdin. On myös pari paikallista ip-lajia (ainakin Kai Koskinen tulee mieleen) yms.
Kuvake
Shaolinsi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 864
Lauteille: Syyskuu 2009
Paikkakunta: Dengfeng
Etulaji: Perinteinen Shaolin 少林拳
Sivulajit: Itsepuolustus

Ninjutsu ja sen eri tyylit

#498

Viesti Shaolinsi »

Tiedämme, että laji on huijausta. Emme kuitenkaan täydellä varmuudella sanoa, kuka henkilö ihmisiä huijaa. Pelkästään näillä perusteilla en lähtisi syyttämään ketään huijariksi (ainakaan julkisesti).

Huijari voi olla tämän Kuopion opettajan oma (japanilainen?) opettaja. Haastattelussa hän puhuu saaneensa oppinsa joltakin toiselta henkilöltä. Tässä tilanteessa kuopiolainen mies opettaisi hyvässä uskossa hänelle syötettyä pajunköyttä. Tämä ei tee ihmisestä huijaria vaan pelkästään harhaanjohdetun. Jos mies on itse keksinyt lajinsa, asia on erikseen.

Juuri tämän syyn takia, yritin saada akai-ninjat avaamaan sanaisen arkkunsa. Keneltä oppi oikeasti tulee? Onko kuopiolaisen ninjamestarin yläpuolella vielä korkeampi ninjamestari?

Väärinhän se valehtelu joka tapauksessa on. Yritän vain löytää syytä valehtelulla ja sen ihmisen, jonka suusta valheet ovat alunperin lähteneet.

Pöydän samalla puolellahan minä istun kriitikoiden kanssa. Meillä on vain näkemysero, kuinka tätä asiaa kannattaa selvittää.
Kuvake
Satsujin
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 65
Lauteille: Maaliskuu 2011

Ninjutsu ja sen eri tyylit

#499

Viesti Satsujin »

Jissen kirjoitti:
Satsujin kirjoitti: Ja tämmöinen pieni asiaa kevyesti sivuava kysymys, eli kuinka monta suurmestaria tai muuta lajinsa ylimmän arvon omaavaa henkilöä Suomessa asustelee? Suomen kansalaista siis. Onko yhtään? (paitsi Petri Kuusela..)
On Suomessa muutama lajinsa/koulukuntansa ylin. Ainakin A. Niiniketo, Y. Matsuoi, Young Suk, ja joku Hanki-ninjitsu jonka nimen jo unohdin. On myös pari paikallista ip-lajia (ainakin Kai Koskinen tulee mieleen) yms.
Tämä selvä.
Kuvake
Jissen
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 121
Lauteille: Elokuu 2006

Ninjutsu ja sen eri tyylit

#500

Viesti Jissen »

Shaolinsi kirjoitti: Tiedämme, että laji on huijausta. Emme kuitenkaan täydellä varmuudella sanoa, kuka henkilö ihmisiä huijaa. Pelkästään näillä perusteilla en lähtisi syyttämään ketään huijariksi (ainakaan julkisesti).
Ok. Nyt olen jo samoilla linjoilla. Maailmassa on useita huijauskoulukuntien opettajia, jotka eivät itse tiedä olevansa huijattuja, ja toimivat täysin bona fidé.
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Ninjutsu ja sen eri tyylit

#501

Viesti DeusVult »

Tuntuuko uskottavalta ajatukselta, että mies on treenannut 30+ vuotta jonkun opettajan alaisuudessa, eikä hänelle ole missään vaiheessa juolahtanut mieleen selvittää lajinsa todellista historiaa? Tietty on mahdollista että on niin opettajansa pauloissa, ettei edes halua kyseenalaistaa lajia tai oppiaan.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Jissen
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 121
Lauteille: Elokuu 2006

Ninjutsu ja sen eri tyylit

#502

Viesti Jissen »

Musta se olisi uskottavaa että 10 vuotta sitten on moista tehnyt 20 vuotta. Viimeiset 10 vuotta vapaan netti-informaation aikana, luulisi valjenneen totuuden. Sitten voi joko loikata, tai ummistaa silmät "sunk cost fallacyn" periaatteella. Täydellistä tietämättömyyttä en usko millään.

Mitä itse tekisin? Sanoisin suoraan että ostin sian säkissä, mutta hei, opin hyvää kamppailua. Kävisin ottamassa pari matsia testatakseni taitoni, ja jos niitä tuntuu olevan, opettaisin ihan omana lajina kertoen kaiken avoimesti. Mutta tää on vaan mun fantasiaa. Luultavasti toi feikki-ninjakin vetäisi mua turpiin kehässä. :/
Tapani
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1996
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Turku

Ninjutsu ja sen eri tyylit

#503

Viesti Tapani »

DeusVult kirjoitti: Mutta toivon edelleen että joku ninjutsun tai edes van lustbaderin kirjallisuutta enemmän tunteva kirjoittaa korjauksen siihen opiskelijalehteen, jotta mahdollisimman moni itäsuomalainenkin tietää missä oikeasti "lajin" kanssa mennään.
En tunne kumpaakaan, mutta laitoin päätoimittajalle postia. Viittasin myös tähän ketjuun.
Kuvake
Jussi*M
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1534
Lauteille: Maaliskuu 2005
Etulaji: Karate JKF Wadokai
Sivulajit: Haidong Gumdo, nyrkkeily

Ninjutsu ja sen eri tyylit

#504

Viesti Jussi*M »

Shaolinsi kirjoitti: Kyselen asiaa näin keskustelupalstalla, koska en ollut tervetullut treeneihin. Normaalisti käyn opettajaa henkilökohtaisesti tapaamassa.
Miksi et ollut tervetullut, jos he kerran kuitenkin hakevat uusia harrastajia?
"On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.". -emeritusprofessori Osmo A. Wiio
*Kirjoitan yksityishenkilönä ja harrastajana, eivätkä kommenttini edusta minkään organisaation virallista kantaa.*
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Ninjutsu ja sen eri tyylit

#505

Viesti DeusVult »

Jussi*M kirjoitti:
Shaolinsi kirjoitti: Kyselen asiaa näin keskustelupalstalla, koska en ollut tervetullut treeneihin. Normaalisti käyn opettajaa henkilökohtaisesti tapaamassa.
Miksi et ollut tervetullut, jos he kerran kuitenkin hakevat uusia harrastajia?
Mitäs luulisit? Mestaria ei taida kiinnostaa antautua minkäänlaiseen dialogiin lajeista jotain tietävien kanssa. Harjoittelijoiksi otetaan ilmeisesti etupäässä naisia ja lapsia, kuten noista kurssimainoksista käy ilmi, ja heitäkin todennäköisesti vain siinä tapauksessa etteivät tiedä kamppailutaidoista mitään.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
taikuri
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2719
Lauteille: Kesäkuu 2008
Paikkakunta: Mazatlan, Sinaloa, Mx

Ninjutsu ja sen eri tyylit

#506

Viesti taikuri »

DeusVult kirjoitti:
Jussi*M kirjoitti:
Shaolinsi kirjoitti: Kyselen asiaa näin keskustelupalstalla, koska en ollut tervetullut treeneihin. Normaalisti käyn opettajaa henkilökohtaisesti tapaamassa.
Miksi et ollut tervetullut, jos he kerran kuitenkin hakevat uusia harrastajia?
Mitäs luulisit? Mestaria ei taida kiinnostaa antautua minkäänlaiseen dialogiin lajeista jotain tietävien kanssa. Harjoittelijoiksi otetaan ilmeisesti etupäässä naisia ja lapsia, kuten noista kurssimainoksista käy ilmi, ja heitäkin todennäköisesti vain siinä tapauksessa etteivät tiedä kamppailutaidoista mitään.
Täytyy sitten suostutella joku potkun naisista kunoichiksi. :)
When tyranny becomes law, rebellion becomes duty.
Kuvake
Jussi Ekholm
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 590
Lauteille: Maaliskuu 2008
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Japanilaisten miekkojen tutkiminen
Sivulajit: Miekkojen keräily

Ninjutsu ja sen eri tyylit

#507

Viesti Jussi Ekholm »

Ensimmäinen mielikuva mikä minulle tuli julisteesta mieleen oli Naruto. Enkä tarkoita tätä millään pahalla, varsinkaan jos harrastajia on täällä paikalla.

Mutta tuo vain itselläni on ensimmäinen mielleyhtymä, ja kuten Jissen jo edellä totesi niin eiköhän ainakin monet meistä ole pienenä tai vähän isompanakin leikkinyt kaikenlaista. Kyllähän itsekin olen jo pienestä pojasta asti huitonut miekoilla ja viskonut ninjatähtiä ja kirveitä. :)

Ja nykyään kun manga ja anime ovat niin suosittuja niin uskon että moni tutustuu niiden kautta Japanin historiaan, ja eikös nuo ninjat ole aika suosittuja mangassa/animessa? Itse uskon että tuossa nuorena se on monelle mukavaa kun pääsee kokeilemaan kaikenlaisia erikoisia aseita ja "ninjajuttuja". Kai minä olen aina ollut liian kirjaviisas, mutta jos ei 15-vuotias itse jaksa yhtään selvittää lajinsa taustaa, niin se on sitten myös hieman oma vika jos tulee huijatuksi. Tänä päivänä tietoa on niin helppo saada jo pelkästään Internetin kautta, että minä edellytän ihmisiltä hieman oma-aloitteisuutta.

Ei tietenkään ole oikein tietoisesti huijata ihmisiä, mutta jos tulee helposti huijatuksi niin kyllä ainakin minä silloin syytän osittain myös huijatuksi tullutta. Kyllähän minuakin on väliin huijattu (ei tosin kamppailuun liittyen tietääkseni) ja aina olen osasyyn laittanut itseeni ja omaan hyväuskoisuuteeni.

Pelkästään Google-haku: Akai ninjutsu, luulisi antavan jo ihan alkutietoa. Ja Akai ninjutsu on kai 赤忍術 ja tarkoittaa punaista ninjutsua? Olikos jossain animessa joskus punaisia ninjoja omana ryhmänään?

Vaikkakin tämä Tanjian nyt hieman vaikuttaa kultilta kun niin tarkkaan ilmeisesti määritellään ketkä ovat tervetulleita, olen samaa mieltä kuin DeusVult että se pahin mielikuva oli itselläkin vanha setä opettamassa pelkästään nuorille tytöille "tekniikoita". Tuo juliste saa hieman leppoisamman mielen.

Toivottavasti ei ollut liian tylyn kuuloinen viesti, yritin vähän pehmennystäkin laittaa sekaan. :)
Jussi Ekholm
Kuvake
SamuV
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 119
Lauteille: Joulukuu 2012
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: KSSR

Ninjutsu ja sen eri tyylit

#508

Viesti SamuV »

Itseänikin alkoi laji kiinnostaa pitkälti tämän ketjun takia. Utelias luonne kun olen, otin yhteyttä seuraan ja kysyin mahdollisuudesta päästä seuraamaan treenejä. Ei onnistunut, mutta kokeilemaan pääsee ilmaiseksi kaksi kertaa. Mietin hetken kehtaanko mennä, mutta uteliaisuus voitti. Ja hei, voi kai sitä lauantai-iltapäivää huonomminkin viettää kuin ninjailemalla.

Toivon ettei kukaan pahoita mieltänsä kun kerron tässä hieman kokemuksesta, tarkoituksenani ei ole dissata lajia eikä varsinkaan sen harrastajia. Mukavaa porukkaa ja aivan tavallisen oloisia ihmisiä he olivat. Haluan vain kertoa kokemukseni mahdollisimman neutraalilla sävyllä. :)

Eli siis tänään kävin lajia kokeilemassa. Harjoitukset kestivät kaksi tuntia. Porukkaa oli ihan mukava määrä paikalla, harrastajakunta näytti koostuvan pääosin n. 15-25 vuotiaista pojista ja miehistä ja muutama tyttö oli myös mukana.

Aseita seuralta ainakin löytyi iso kasa. Löytyi ainakin katanaa, suoraa ninja-miekkaa, wakizashia, ainakin yksi pidempi miekka, ilmeisesti nodachi, muutama tonfa, kama, saita, nunchakuja, shurikeneja ja ehkä erikoisempana batarang (onhan se batman aika ninja :D) .

Harjoitukset alkoivat lämmittelyllä, juostiin salia ympäri, tehtiin punnerruksia ja vatsoja, eli ihan peruskamaa. Soke itse ei vetänyt treenejä, hän oli pitämässä vyökoetta salin toisella puolella verhojen takana. Vetovastuu oli siis parilla kokeneemmalla oppilaalla.

Lämmittelyiden jälkeen tehtiin peruslyöntiä eteen sekä paria eri potkua (etupotku ja sivupotku). En ole tällä lajitaustalla kovin pätevä arvioimaan tekniikoita, mutta mielestäni muistuttivat karaten peruslyöntejä ja potkuja, sen vähän perusteella mitä olen karatea joskus nappulana treenaillut. Tämän jälkeen harjoiteltiin lyöntien ja potkujen torjumista parin kanssa.

Lyöntien ja potkujen jälkeen harjoiteltiin kaatoja parin kanssa. Toisessa väistettiin lyönnin edestä alaspäin ja kaadettiin vastustaja etujalasta. Tämän toimivuudesta en ole ihan varma, mutta ehkä tein vain väärin :) Toinen kaato muistutti aikidon Kokyo hota, vähän kulmikkaampana kuin aikidossa sen olen tottunut tekemään.

Tekniikoiden jälkeen tehtiin vielä lihaskuntoa. Seuralla on kuulemma jokin näytös tulossa ja kokeneemmat harrastajat alkoivat kuntoilun jälkeen harjoitella sitä varten. Ehdin jo luulla että minut häädetään salilta tässä vaiheessa pois muiden tieltä, mutta sain onneksi jäädä. Juttelin harjoituksia vetäneen oppilaan kanssa lajista ja hän esitteli minulle eri aseita.

Lopuksi pääsin vielä vaihtamaan muutaman sanan lajin vetäjän, Petri Kuuselan, kanssa. Lajia on kuulemma harjoitettu Suomessa aikaisemmin useammallakin paikkakunnalla, muistaakseni mainittiin Turku, Tampere ja Kajaani, joista viimeiseksi mainitulla Kuusela oli käsittääkseni aloittanut lajin. Hän kertoi myös harjoitelleensa Judoa ennen Ninjutsua.

Mielenkiintoisimpana nousi esiin lajin yhteydet Bujinkaniin. Kuusela itse kertoi olleensa Hatsumin opissa (muistaakseni 80-luvulla), mutta jostain syystä heillä oli menneet sukset ristiin. Bujinkanin ja Akai-Ninjutsun eroista korostettiin Bujinkanin keskittävän enemmän samuraitaitoihin ja kunniajärjestelmään, Akai-Ninjutsu taas on kuulemma enemmän "oikeaa" Ninjutsua. Kuulemma lajien tekniikoissa oli samankaltaisuuksia, Bujinkania harjoittelematta en osaa sanoa asiaan juuta enkä jaata.

Mielenkiintoinen kokemus oli. Taidan silti pysytellä aikidon parissa. En tiedä saiko kukaan tästä kirjoitelmastani mitään irti. :ninja:
Kuvake
Janne Oksanen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 1576
Lauteille: Tammikuu 2009
Paikkakunta: Praha
Takalajit: paini, potkunyrkkeily, ju-jutsu, judo, bujinkan

Ninjutsu ja sen eri tyylit

#509

Viesti Janne Oksanen »

Loistavaa duunia @SamuV! Kukas potkulaisista on seuraavana menossa Japaniin. Voisi kysäistä Hatsumilta tästä Kuuselasta ja siitä miten sukset menivät ristiin.
Learning budo is like playing snakes and ladders without the ladders.
Kuvake
taikuri
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2719
Lauteille: Kesäkuu 2008
Paikkakunta: Mazatlan, Sinaloa, Mx

Ninjutsu ja sen eri tyylit

#510

Viesti taikuri »

En usko, että tuo on sellainen asia, josta Hatsumilta mennään kyselemään. Jos kysyy niin vastaus on todennäköisesti se ettei tunne koko ihmistä. Kohteliaisuus ennen kaikkea.
When tyranny becomes law, rebellion becomes duty.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 21 kurkkijaa