Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

BJJ-kysymys & vastaus

Kamppailu-urheilulajit eli BJJ, MMA, nyrkkeily, paini, potkunyrkkeily, thainyrkkeily jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Leiska
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 315
Lauteille: Helmikuu 2008
Paikkakunta: Lieto
Etulaji: Hokutoryu Jujutsu
Sivulajit: Potkunyrkkeily, Koden enshin ryu kenjutsu, BJJ
Yhteystiedot:

BJJ-kysymys & vastaus

#1276

Viesti Leiska »

jaahas, pitänee siis alotella muissa asennoissa vastaisuudessa, hyvä tietää tuo ajoissa, etten ala hirveesti hieomaan jotain hienoa polviltaan :p
J-A
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 34
Viestit: 159
Lauteille: Joulukuu 2010

BJJ-kysymys & vastaus

#1277

Viesti J-A »

Mä oon viimeaikoina ihan reilusti kysyny tanssiparilta, notta mistä se haluaa lähteä.
Jos vastaukseks tulee, et ihan sama, ni mä istun perseelleni rupeen reenamaan mun omaa guardipeliä ja välillä vetäsen ihan vittuillessani samantein halffiin :D
JLaine
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 23
Lauteille: Huhtikuu 2012
Paikkakunta: Turku

BJJ-kysymys & vastaus

#1278

Viesti JLaine »

Todella asiallista tekstiä Jasselta!

En nyt viittaa millään tavalla Vanhakankean incidenttiin, vaan ihan yleisellä tasolla on pakko ottaa itsekin tähän kantaa.
Meillä on myös niitä kavereita, jotka joka sparrin alussa sanoo parilleen "otetaan sit ihan rauhallisesti, mul on toi ja toi kipeenä". Silti joka ikisissä treeneissä nämä samat kaverit onnistuvat telomaan itseltään nenän auki, saamaan kaverin polven päähänsä tai jotain muuta vastaavaa. Kyseessä on AINA ne samat 2-3 kaveria, jotka itse aina haluavat ottaa rauhassa ja läpyn jälkeen alkaa hirmuinen riehunta joka suuntaan, vailla tekniikan hiventäkään.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että osa ei ihan oikeasti edes tajua menettelevänsä tuolla lailla. Kannattaa siis ainakin kertaalleen mainita asiasta, ennen kuin ryhtyy rajumpiin toimenpiteisiin. :)

Olen myös tuosta polviltaan lähtemisestä samaa mieltä Jassen ja Presenterin kanssa. itse luovuin tuosta ajat sitten ja määrään aina jonkun konkreettisen lähtöposition.
Kuoppari
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 50
Lauteille: Marraskuu 2012

BJJ-kysymys & vastaus

#1279

Viesti Kuoppari »

" onclick="window.open(this.href);return false;

Olen muutaman kerran sparreissa kuristanu kavereita videon mukaisella tekniikalla (oli muodostumasas omaksi lemppariksi). Viimeisissä treeneissä tein lämmittely rullauksia treenien vetäjän kanssa ja lähdin hissukseen hakemaan samaa kuristusta. Treenien vetäjä reagoi tähän että: "jos vielä kerran teet noin ni vedän sua turpaan" (en kerenny edes hihaa vielä hakemaan). Yritin sanoa että netissä videolla tehtiin kyseinen kuristus kisoissa (ja näytin miten se tapahtuu) vetäjä vastasi että guardissa ei päältä tehdä lopetuksia. En isommasti viittiny paikanpäälle jäädä tentaamaan/näsäviisastelemaan, että miksei voi ja siksi kysyn täältä.

Eli onko toi tekniikka kielletty valkovöiltä tai onko siinä joku muu sääntö miksen sitä voisi tehdä?
jase
potkutyyny
potkutyyny
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1
Lauteille: Kesäkuu 2009

BJJ-kysymys & vastaus

#1280

Viesti jase »

Onhan ezekiel ihan sallittu kuristus. Tietysti jos sen tekee niin, että paine kohdistuu kaverin kurkkuun saa äkkiä jaskan miehen maineen.

Siinä vaiheessa kun on guardissa ja kaveri työntää kätensä niskan taakse pitäisi alla olevankin jo herätä, että nyt on armbaria tarjolla jne. Videollakin kaveri kiipeää guardiaan ylemmäs, muttei ehdi hyökätä ennen nukkumatin tuloa. Kokeneemmat osaavat varmasti luetella kaikki mahdollisuudet mitä tämä tarjoaa.

Yksinkertaisimmat jutut tuntuu monesti olevan myös toimivimpia, ei niissä mitään vikaa ole. :berimbolo:

EDIT: Muistelinkin, että aiheesta on aiemminkin puhuttu: http://www.potku.net/forum/viewtopic.ph ... 20#p692120" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
Vanhakankea
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 42
Viestit: 3401
Lauteille: Helmikuu 2010

Re: BJJ-kysymys & vastaus

#1281

Viesti Vanhakankea »

Kisasäännöissä tuossa taisi olla vyörajoite...

Ezekiel kuitenkin rokkaa ja jos ylempi vöinen treenien pitäjä ei siitä pidä, niin imeköön jakkulia. Saattaisin jopa viedä treenieuroni muualle, koska ainoastaan ylempiä vöitä saa uhkailla. :-D
* Entinen idealisti - nykyinen nihilisti
** Suoraan huipulle pääsee vain oikotietä
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 190
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

BJJ-kysymys & vastaus

#1282

Viesti JanneM »

Ezekiel on sallittu kaikilla vyöasteilla. Mutta jos teet sitä guardin sisältä, niin se on vain typeräöä. Ei kiellettyä, mutt atyperää. Tietenkin vetäjäsi olisi voinut uhkailun sijaan vaikka tehdä sinulle käsilukon osoittaakseen miksi guardin sisältä ei kannata kuristella.
YLeensä (siis yleensä ei 100% kerroista) kuristamalla guardin sisältä ajaa itsensä miinaan ja tulee lopetetuksi.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Presenter
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 49
Viestit: 1565
Lauteille: Tammikuu 2007
Sivulajit: BJJ, itsepuolustus, voimankäyttö, lähitaistelu

BJJ-kysymys & vastaus

#1283

Viesti Presenter »

JanneM kirjoitti: Ezekiel on sallittu kaikilla vyöasteilla. Mutta jos teet sitä guardin sisältä, niin se on vain typeräöä. Ei kiellettyä, mutt atyperää. Tietenkin vetäjäsi olisi voinut uhkailun sijaan vaikka tehdä sinulle käsilukon osoittaakseen miksi guardin sisältä ei kannata kuristella.
YLeensä (siis yleensä ei 100% kerroista) kuristamalla guardin sisältä ajaa itsensä miinaan ja tulee lopetetuksi.
Tämä. Guardin päältä lopetuksien tekemiseen käytetty aika on kaikki pois paljon hyödyllisemmän taidon, eli guardin avaamisen ja ohittamisen, opettelusta.

Salin vetäjät tuntien en usko, että kyseessä on ollut mikään kovin vakavahenkinen uhkaus. Toki jos aiemmin on esiintynyt jotain lämmittelypaini-runttausezekielejä, niin voi olla, että palautetta tulee.
Kuoppari
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 50
Lauteille: Marraskuu 2012

BJJ-kysymys & vastaus

#1284

Viesti Kuoppari »

Kiitokset tiedoista. Kyseinen tekniikka on siis sallittu, tämä riittää.
Mistää runttauksista ei ollut kyse, enkä edes yrittänyt viedä tekniikkaa loppuun asti lämmittelystä kun oli kyse (en kerenny edes viemään kättä kunnolla sinne niskan taakse). Vetäjän verbaaliseen ilmaisuun jo hieman tottuneena ei "uhkailusta" jäänyt henkisiä vammoja (ja onhan sitä itselläkin hieman tota pystytaustaa :badgrin: ). Ohjaus oli muuten huomioivaa ja opastavaa ja varmaa jotain tarttu myös matkaan.
kimmokammo
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 421
Lauteille: Joulukuu 2009

BJJ-kysymys & vastaus

#1285

Viesti kimmokammo »

sallittu on, ja nousemalla puoli-seisovaan( jalat A-haarassa guardin sisällä) siihen voi saada riittävästi aikaa jos käsi on niskan alla yhtä aikaa puoli-seisomaannousun kanssa. Tietysti siinä on yhden guardinpitäjän katkaravun päässä vaikka mistä mutta milloin ei muka ole? :badgrin:
Jos jotain liikettä odotetaan kokeillaan joskus jotain muuta.
"Marriage is for how long you can hack it, divorce is eternal. " Louis C.K.
Kuvake
Vanhakankea
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 42
Viestit: 3401
Lauteille: Helmikuu 2010

Re: BJJ-kysymys & vastaus

#1286

Viesti Vanhakankea »

Mitenkäs veikkaatte, montako vuotta menee kun bjj-matseista tulee tylsää ähistelyä ala kreko, kun aletaan minimoimaan riskejä tyyliin mitä ezekielille guardista tässäkin ketjussa tehtiin?

Mua pikkasen tympii bjj treenailussa tuo kilpailuorientaatio vaikka sen ymmärränkin.

Kyllä minusta lajin elinvoiman takia pitäisi sallia ns. typerienkin tekniikoiden treenaus koska niillä voi yllättää, jos vasta puoli on tottunut johonkin riskittömään nollasummakikkailuun.
* Entinen idealisti - nykyinen nihilisti
** Suoraan huipulle pääsee vain oikotietä
Kuvake
TommyV
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 362
Lauteille: Marraskuu 2009

BJJ-kysymys & vastaus

#1287

Viesti TommyV »

Vanhakankea kirjoitti: Mitenkäs veikkaatte, montako vuotta menee kun bjj-matseista tulee tylsää ähistelyä ala kreko

Eikö se sitä jo ole, ainaki noin katsojan perspektiivistä noin 90 % noista korkean tason matseista on ainaki mun mielestä aika sama viihde luokkaa ku katsoa ruohon kasvavan. Eikä se ezekiel edes ollu laiton niin en ymmärrä miksi siihen viittat.
Kuvake
Presenter
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 49
Viestit: 1565
Lauteille: Tammikuu 2007
Sivulajit: BJJ, itsepuolustus, voimankäyttö, lähitaistelu

Re: BJJ-kysymys & vastaus

#1288

Viesti Presenter »

Vanhakankea kirjoitti: Mitenkäs veikkaatte, montako vuotta menee kun bjj-matseista tulee tylsää ähistelyä ala kreko, kun aletaan minimoimaan riskejä tyyliin mitä ezekielille guardista tässäkin ketjussa tehtiin?
(Lihavointi omani). Et ilmeisesti ole paljoa katsellut BJJ-matseja?
Mua pikkasen tympii bjj treenailussa tuo kilpailuorientaatio vaikka sen ymmärränkin.

Kyllä minusta lajin elinvoiman takia pitäisi sallia ns. typerienkin tekniikoiden treenaus koska niillä voi yllättää, jos vasta puoli on tottunut johonkin riskittömään nollasummakikkailuun.
Saahan sitä jokainen treenata noin periaatteessa mitä itse haluaa. Eri asia kuinka paljon mihinkin kannattaa käyttää aikaa.

Minusta vaan keskimäärin guardin päältä tehtävien lopetusten opetteluun käytetty aika on ajanhukkaa, varsinkin muutenkin melko vähän treenaavilla valkovöillä. Voihan niitä silloin tällöin tehdä, kunhan tiedostaa riskit - itsekin olen kisamatsissa pistetappioasemassa lähtenyt tekemään guardista päältä kuristusta ihan vaan siksi, että sain kaverin reagoimaan ja avamaan guardinsa (en tullut lopetetuksi).

Nuo ei pääosin kuitenkaan toimi kokeneita kavereita vastaan ja kuten olen varmaan tässäkin ketjussa sanonut, ei kannata treenata huonoja vastustajia varten. Lisäksi "yllättävissä" tekniikoissakin on olemassa vaihtoehtoja, joissa kaikissa riski tulla lopetetuksi ei ole yhtä suuri kuin guardin päältä kuristelussa.

Ammattinyrkkeilyssäkään ei kovin usein näe sitä, että tiputettaisiin kädet alas ja juostaisiin tuulimyllylyönnein kaverin kimppuun, vaikka silläkin varmasti voisi joskus vastustajansa yllättää.

Kukaanhan ei kiellä tekemästä (sääntöjen sallimia) ns. typeriä tekniikoita, kuitenkin jostain syytä matseissa niitä ei hirveästi nähdä - eli en ymmärrä viihdyttävyyspointtia. Ottelijat haluavat voittaa sääntöjen puitteissa, huippuottelijalle viihdyttävyys on toissijaista. Sitten taas jos jotain katuaspektia mietitään, niin guardista päältä on tehokkaampiakin työkaluj...tekniikoita käytettävänä.
Kuvake
Vanhakankea
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 42
Viestit: 3401
Lauteille: Helmikuu 2010

Re: BJJ-kysymys & vastaus

#1289

Viesti Vanhakankea »

Kunhan lätisen kuumissani.

Ideana vaan oli se, että tekniikoita ei puhki analysoitaisi kuin vasta siellä kisaryhmässä. Ei niinkään se, että onko ezekiel huono/typerä tms.

Ja tosiaan en ole kovin paljon matseja katsellut. :-)

Ja edelleen Presenter tarkoitin myös tuota, että ns typeryys voi myös olla ansa.

Nyrkkeilyssäkin kädet laskien on saatu kaveri tekemään sama ja omalla nopealla sarjalla keritty tiputtamaan. :-D

Vastahan mä bjjn olen aloittanut, joten nää on vaan tälläsiä huomioita.

Ja kivaa hommaa se on.
* Entinen idealisti - nykyinen nihilisti
** Suoraan huipulle pääsee vain oikotietä
J-A
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 34
Viestit: 159
Lauteille: Joulukuu 2010

BJJ-kysymys & vastaus

#1290

Viesti J-A »

Semmoinen kinkkinen kysymys, että voiko liiton arvokisoihin osallistua, jos kuuluu seuraan, mikä ei ole vielä liiton jäsen?
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 28 kurkkijaa