Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kokkaaminen

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa

Osaatko kokata?

Olen mies ja kyllä osaan, hyvinkin
58
41%
Olen mies ja osaan jonkin verran
46
33%
Olen mies ja pystyn juuri pitämään itseni (ja läheiseni) eväissä
10
7%
Olen mies ja osaan tehdä voikkarin
8
6%
Olen nainen ja kyllä osaan, hyvinkin
13
9%
Olen nainen ja osaan jonkin verran
4
3%
Olen nainen ja pystyn juuri pitämään itseni (ja läheiseni) eväissä
1
1%
Olen nainen ja osaan tehdä voikkarin
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 140

katar
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 42
Viestit: 2037
Lauteille: Tammikuu 2008
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Thainyrkkeily
Sivulajit: Potkunyrkkeily; nyrkkeily

Kokkaaminen

#151

Viesti katar »

Kappas, mennyt tämä äänestys ihan ohitse silmien. Vastasin juu osaan ja hyvinkin; vaatimaton kun olen. Keittäjäkoulutus on takana, eka koulu, mihin menin yläasteen jälkeen, joten olisi se vähän noloa jos ei osaisi sen koulun jälkeen tehdä muuta kuin voikkarin itelleen :D . Suorastaan outo tapaus sellainen, joka ei osaa kokata. Vähän ot, mutta ex-poikaystävän kaveri oli sellainen; kehaisi osaavansa tehdä hernekeittoa, purkista siis. Huima suoritus. Tosin, hän pesetti pyykkinsä kotonaan vielä yli 30 vuotiaana, ei osannut itse pestä pyykkiä. :roll:
Frankly my dear, I don`t give a damn.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Kokkaaminen

#152

Viesti Jussi Häkkinen »

Kerkko kirjoitti: Ei.
Oletko tarkastanut materiaalit? Olivatko munat varmasti kunnossa? Sitruunat normaalia hapokkaampia tai makeampia, oliko voi taatusti kunnossa (i.e. ei ole missään vaiheessa esimerkiksi lämmennyt liikaa ja/tai härskiintynyt)?

Aloittaisin tarkastamisen kananmunista ja voista. Jos sitruunamehu on pirun ärhäkkää, se voi tehdä karuja juttuja myös, joskin on osunut eteen vain kerran - opinpahan maistamaan aina aineksia ensin.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Kerkko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 1612
Lauteille: Helmikuu 2006

Kokkaaminen

#153

Viesti Kerkko »

En oikein tuohonkaan usko. Munat oli taatusti ok. Sitruunaa oli kenties liikaa, voisiko se nostaa tuon voin maun epämiellyttävästi esiin? Koska suurin vika oli nimenomaan siinä, että soosi maistui voisulalta.
nipsuli
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 965
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Helsinki
Takalajit: HJJ, BJJ, modernisoitu shaolin kung fu, thainyrkkeily, escrima

Kokkaaminen

#154

Viesti nipsuli »

Pakastimessa lojuu muutama kyyhkyn rintafile, mutta mitä niistä tekisi? En ole aikaisemmin tehnyt kyseisestä lintusesta (tai ylipäätään mistään riistalinnusta) yhtään mitään. Voissa pannulla ja suola + pippuri vai kannattaisiko tuosta tehdä jotakin muuta?
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 11231
Lauteille: Kesäkuu 2008

Kokkaaminen

#155

Viesti Jorge »

Kerkko kirjoitti: En oikein tuohonkaan usko. Munat oli taatusti ok. Sitruunaa oli kenties liikaa, voisiko se nostaa tuon voin maun epämiellyttävästi esiin? Koska suurin vika oli nimenomaan siinä, että soosi maistui voisulalta.
Luulisin, että et ole vatkannut soosia riittävän kuohkeaksi.
Sementti
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 188
Lauteille: Toukokuu 2011

Re: Kokkaaminen

#156

Viesti Sementti »

Kerkko kirjoitti: Mikäköhän män vituralleen hollandaisessa? Tein ensi kertaa, joten siinä mielessä epäonnistuminen ei ole outoa, mutta en keksi syytä. Voita oli oikeassa suhteessa keltuaisiin nähden ja rakenne näytti oikealta. Väri oli hiukan tummempi kuin mitä olen muiden tekemissä nähnyt. Maistui hirveältä: sulaneelta voilta sitruunalla höystettynä.
Minkäslainen reduktio sulla oli pohjana?
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 11231
Lauteille: Kesäkuu 2008

Kokkaaminen

#157

Viesti Jorge »

Ei kai hollandaiseen mitään reduktioita laiteta; bearnaise on eri asia.
Sementti
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 188
Lauteille: Toukokuu 2011

Re: Kokkaaminen

#158

Viesti Sementti »

Jorge kirjoitti: Ei kai hollandaiseen mitään reduktioita laiteta; bearnaise on eri asia.
:) Kyllä se nyt siihen vaan tulee.
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 11231
Lauteille: Kesäkuu 2008

Kokkaaminen

#159

Viesti Jorge »

Siis olen toki tehnyt hollandaisea monta kertaa ja aina ilman reduktioita, mutta mitä reduktiota itse käytät?
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Re: Kokkaaminen

#160

Viesti Jussi Häkkinen »

Mietin tovin. Tottakai viinipohjaa voi reduktioksi kutsua.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Kokkaaminen

#161

Viesti Jussi Häkkinen »

Täällä meni aamiaiseksi ponzukanaa. Ei broileria. Myöhäisissä avaamisajoissa on puolensa. :D
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 11231
Lauteille: Kesäkuu 2008

Re: Kokkaaminen

#162

Viesti Jorge »

Jussi Häkkinen kirjoitti: Mietin tovin. Tottakai viinipohjaa voi reduktioksi kutsua.
Mun (rajoittuneessa) mielessäni tuo viiniversio ei ole se klassinen hollandaise- kastike, vaikkakin hyvänmakuinen versio. ;)
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Re: Kokkaaminen

#163

Viesti Jussi Häkkinen »

Jorge kirjoitti:
Jussi Häkkinen kirjoitti: Mietin tovin. Tottakai viinipohjaa voi reduktioksi kutsua.
Mun (rajoittuneessa) mielessäni tuo viiniversio ei ole se klassinen hollandaise- kastike, vaikkakin hyvänmakuinen versio. ;)
Sama vika tässä mielipuolessa, mutta pähkäsin, että Sementti hakee varmaankin sitä.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Kerkko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 1612
Lauteille: Helmikuu 2006

Kokkaaminen

#164

Viesti Kerkko »

Jorge kirjoitti:
Kerkko kirjoitti: En oikein tuohonkaan usko. Munat oli taatusti ok. Sitruunaa oli kenties liikaa, voisiko se nostaa tuon voin maun epämiellyttävästi esiin? Koska suurin vika oli nimenomaan siinä, että soosi maistui voisulalta.
Luulisin, että et ole vatkannut soosia riittävän kuohkeaksi.
Kenties syy oli kuitenkin tämä, vaikka aluksi ei tuntunut siltä. Soosi oli sakeaa, mutta ehkä se olisi voinut olla kuohkeampaakin.

Joo, ei ollut reduktiota tässä. Ihan vain keltuaisia, voita, sitruunamehua ja hiukan vettä. Näin oli parissa tsekkaamassani ohjeesssa. Kokkiraamattuni Ranskalaisen keittiön salaisuudet esittää, että esimerkiksi kalan kanssa tarjottaessa sitruunamehun asemesta voisi käyttää kalaliemestä ja valkkarista keitettyä lientä. Mutta myös ma olen ymmärtänyt, että ihan perusmuodossaan näin ei tarvitse tehdä.

Laitatteko muuten voin sulana vai pieninä nokareina? Oon aina kuvitellut, että voita ei sulateta ensin, mutta aika moni ohje, myös tuon kirjan ohje neuvoo lisäämään voin sulana. Tosin kirjassa sekoitetaan keltuaisiin ensin kylmää voita, ja sitten myöhemmässä vaiheessa voisulaa. Mä käytin kuutioita.
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 11231
Lauteille: Kesäkuu 2008

Kokkaaminen

#165

Viesti Jorge »

Voi sulana.

Aivan pikkuisen määrän siitä voista voi toki laittaa kylminä nokareina niihin keltuaisiin kypsennyksen alkuvaiheessa ikäänqn saostumista edistämään.

Kuitenkin, se vatkaaminen on kuohkeaksi saostumisen ydin - suurin osa ohjeista puhuu vesihauteesta kypsentämismuotona, mutta kunnon poikamiesranteen omaava kokkaaja pyöräyttää hollandaisen vaikka liekin päällä, kun apuna on kunnon vispilä ja riittävän paksupohjainen kattila.

Vaatii toki harjoitusta ja tatsia, ehkä kannattaa pitää myös jääpalaa käden ulottuvilla. Sen voi vatkata ensiapuna sekaan heti, jos näyttää homma lähtevän pieleen.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Fubarbarian ja 66 kurkkijaa