Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. :boxing2:

Tohtori Krabola

Potkulaisten harjoituspäiväkirjat, joiden lukeminen edellyttää kirjautumista.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Tohtori Krabola
päähänpotkija
Lauteille: Huhtikuu 2005

Tohtori Krabola

Viesti Tohtori Krabola »

Huomaan myös miettiväni, että en ole optimoinut treenivaatteitani. Vanhat klassikot, kulahtanut t-paita ja lököttävät kollarit, eivät olekaan enää kova juttu. Kaikilla on teknisiä paitoja ja housuja jotka puristavat oikeista paikoista. Tuntuu siltä, että treenaaminen on kohdallaan vasta sitten kun vermeet kertovat siitä että ollaan ajan hermolla. Kaikenlaista.
Turkka Tervonen

"Nykyisin saa olla vasenkätinenkin ilman syyttelyä ja poispakottamista, se on hyvä kehityssuunta kyllä." Tuomas Kyrö
Kuvake
Tohtori Krabola
päähänpotkija

Tohtori Krabola

Viesti Tohtori Krabola »

Niin se Helsinkiin muutto. Onhan se sellasta. Puolen toista kuukauden jälkeen arki alkaa löytämään omat uransa. Yksi taka-alalla kutkuttanut asia sai vihdoin ponnetta. Siitä lisää hieman myöhemmin.

Länsi-Helsinki on minulle ja perheelle uusi tuttavuus. Se on niin lähellä Espoota, kun helsinkiläinen kykenee asumaan, mutta kuitenkin vielä ns. ihmisten ilmoilla. Luonto on lähellä ja palvelut siedettävän matkan päässä. Perheellisenä arvostan ostoskeskusten läheisyyttä, joten Sellokaan ei ole kuin pyörämatkan takana.

Työkuviot ovat täysin auki, mutta lomailu lasten kanssa on ollut mainio tapa aloittaa tämä kesä. Ehdin palella kuvauksissa sitten syksyllä ja talvella ihan tarpeeksi.
Turkka Tervonen

"Nykyisin saa olla vasenkätinenkin ilman syyttelyä ja poispakottamista, se on hyvä kehityssuunta kyllä." Tuomas Kyrö
Kuvake
Mänzy
etupotkija
Lauteille: Maaliskuu 2005
Etulaji: Bujinkan Budo Taijutsu, HEMA
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, historiallinen miekkailu (italialainen tyyli)

Tohtori Krabola

Viesti Mänzy »

Tervetuloa vaan! Odotan jo koska törmätään, Sellossa tai kotopuolessa. Sellossa muuten törmää puolisäännöllisesti muihinkin potkulaisiin, esim. Nakediin. :)
Mikko Mänttäri

In the game of thrones you win, fanat ad patolg, or you die.
Kuvake
Tohtori Krabola
päähänpotkija

Tohtori Krabola

Viesti Tohtori Krabola »

Mänzy kirjoitti: Tervetuloa vaan! Odotan jo koska törmätään, Sellossa tai kotopuolessa. Sellossa muuten törmää puolisäännöllisesti muihinkin potkulaisiin, esim. Nakediin. :)
Kiitosta vaan. Minut muuten kerran yllätettiin nukkumasta niillä mukavilla nojatuoleilla. Otti vaan kuvan ja lähti. Näytti sen sitten treeneissä ja sanoi, ettei viitsinyt herättää. Reilukerho :smt003 .
Turkka Tervonen

Kuvake
Tohtori Krabola
päähänpotkija

Tohtori Krabola

Viesti Tohtori Krabola »

Shape-up 2013

Hmm joo. Olen ollut koko aikuisikäni sillai ok kunnossa. Koskaan ei ole ollut suuremmalti lihaksia, mutta eipä lajikunto ole sellaista koskaan vaatinutkaan. Tuossa pari viikkoa takaperin perseidien odottelu kaiketi alkoi harmittamaan, kun päätin että nyt lähtee. Hankin itselleni P90 -henkisen kunto-ohjelman, jossa kovasti hehkutetaan että kolmen kuukauden kuluttua sinä olet terästä. Olen hieman epäileväinen, mutta jotain tapahtuu varmasti.

Takana on ensimmäinen viikko. Muutokset on suurimmalti sisäisiä, vaikka ehkä jotain tiukentumista on havaittavissa vyötärön alueella. Hien määrä on tullut pienoisena yllätyksenä ja se, että minun täytyy hikoilla vapaaehtoisesti kuusi päivää viikossa. Olosuhteiden pakosta olen joutunut treenaamaan myöhään illalla. Se ei ole millään tavalla optimi aika minulle. Keho alkaa muuttua jo vähän tahmeaksi ja pää on jo puoliksi lolcats-moodissa.

MIkä sitten todella motivoi minua aloittamaan tämän? Ehkä se, etten ollut koskaan aikaisemmin kokeillut tällaista. Jos kerta olen löytänyt oluen, joka ei ollut mielestä täysin pahaa, niin ehkä silloin pitää kokeilla myös MMA-aerobicia.
Turkka Tervonen

Kuvake
Tohtori Krabola
päähänpotkija

Tohtori Krabola

Viesti Tohtori Krabola »

Päivä 33. Kuntopiiriohjelman tulokset alkavat jo hieman näkyä. Vatsan alueen vaniljakreemi on pikkuhiljaa muuttumassa ulkofileeksi. Suurin muutos lienee kuitenkin siinä, kuinka paljon paremmin jaksan tehdä sarjoja. Myös punnerrukset ovat muuttumassa helpommaksi. Treenien siirtäminen aamupäivään on toiminut varsin mukavasti. Jää illalla enemmän aikaa perheelle, kun ei tarvitse kastella lattiaa (lue = hikoilla) parhaaseen leikkimisaikaan.

Ehkäpä tämä vielä tästä. Ai niin, eilen kävin pitkästä aikaa puskahyppelemässä. Shifun poika oli palannut opintomatkalta Taiwanista ja hänellä uusi mutta melko mukavia tuliaisia. Sain maistiaisia Taizun jalka- ja käsityöskentelystä. Kovin muistutti okinawalaista tapaa tehdä asioita.
Turkka Tervonen

Kuvake
Tohtori Krabola
päähänpotkija

Tohtori Krabola

Viesti Tohtori Krabola »

Viikko 6 (menin noissa päivissä sekaisin). Puoliväli häämöttää. Viime viikolla telottu polvi alkaa taas kestämään ojennusta. Olin jo melkein unohtanut viimesyksyisen polviepisodin. Treenit sujuvat melko hyvällä sykkeellä ja huomaan hienovaraista kehitystä. Kuntopiiriharjoittelu on aina yhtä nihkeää, joten tekeminen ei helpotu. Sinänsä hyvä, koska ei tässä olla lepäilemässä laakereilla. Aina voi punnertaa vähän hankalammin tai kyykätä syvemmälle. Vapaaotteluharjoitteet alkavat tuntua tutuilta, mutta mitään hinkua aloittaa uutta harrastusta ei ole. Olen varsin tyytyväinen kohottamaan kuntoani tehokkaalla tavalla.

Kehitys ei ole ollut niin suurta kuin se olisi voinut olla ja tiedän siihen syyn. En syö tarpeeksi, mutta rahattomana on pakko selvitä sillä mitä on. Keho hinkuu proteiineja, mutta tarjolla on hiilareita ja kuituja. Ensi viikolla on pitkään odotettu palkkapäivä, joten pitää varmaan ostaa protskuhituleita.

Kyllä se siitä.
Turkka Tervonen

Kuvake
Tohtori Krabola
päähänpotkija

Tohtori Krabola

Viesti Tohtori Krabola »

Nyt ollaan puolessa välissä treeniohjelmaa. Kuuntelen kehoa päivittäin ja yritän määritellä, mistä kohtaa kunto pursuaa ulos. Olisiko niin, että se valuu tuohon lattialle hien mukana. Jos tätä ähistelyä vertaan kuntosaliharjoitteluun, niin tästä saa paremman mentaalisen harjoituksen. Minun systeemille on tärkeintä, että liikunta aiheuttaa hikoilua. Lihaksien kasvattaminen on aina tuntunut jotenkin vastenmieliseltä.

Puutteellisilla varusteilla treenaaminen tekee mielen innovatiivisen. Sain hankittua itselleni kunnollinen vastuskuminauhan vasta kun viikko 5 pärähti käyntiin. Senkin sain jo rikki. Treenialustani on kymmenen vuotta vanha retkipatja, joka on kahdessa osassa ja täynnä reikiä. Viimeistään puolessa välissä ohjelmaa valun niin reilusti hikeä, että laminaattilattia muuttuu lähes hengenvaaralliseksi. Treenikenkinä minulla on täysin sileät feiyuet, jotka takaavat kaoottisen ja epätasapainoisen harjoitushetken. Mutta koska Miika Nousiaisen mukaan Lasse Viren lähti lenkille (lue = Maaninkavaara) silloinkin, kun ulkona satoi kuumaa laavaa ja gammasäteitä (oma lisäykseni), niin täytyy tämäkin pikkuharmi ottaa osana kokonaisuutta. Nyt minulla olisi varaa uuten joogamattoon, mutta olen hieman epäileväinen. Jos treeniolosuhteet muuttuvat liian hyviksi, alan lepsuilla.

Syksy on kyllä aivan mainiota aika ulkoilla. Viikon sisään olen löytänyt tusinan geokätköä, joka on enemmän kuin koko kesänä. Lähialueen metsät tarjoavat mainioita suojia harjoittaa puoliluvatonta kirjeenvaihtoa. Samalla kaupunkituntemus nousee kohisten. En esimerkiksi haluaisi muutta Painiitylle, koska siellä on ruman näköisiä palikkataloja. Mäkkylänmetsästä löytyy sota-aiheisia kadunnimiä. Kannelmäki ei ole täysin ruma asuinalue. Lassilan läpi pyöräilee helposti ja vaivatta. Konala huokuu hyvää karmaa. Oma asuinalue on mainio, mutta mielummin asuisin puutalossa pari kadunväliä kohti Espoota.

Nyt juon siideriä, jota minun teki mieli kaksi viikkoa sitten.
Turkka Tervonen

Kuvake
Tohtori Krabola
päähänpotkija

Tohtori Krabola

Viesti Tohtori Krabola »

Viikko 7. Palkkapäivä. Uujea. Nyt on protskuja ja spelttijauhoja ja ravinteita. Kummasti elämä piristyy kun tilillä on rahaa. Kävin tiiraamassa niitä vähän kalliimpia vastuskuminauhoja. Samanlainen metallinen rengas siinä nirhaamassa kumia poikki. Kyllähän niitä treenivälineitä voi näinkin myydä, mutta parempi olisi varmaan vanha pyörän sisäkumi.

Helsinki ei ole vielä hellinyt minua työpaikalla, mutta juuri nyt, keskellä päivää treenaaminen on parasta mitä tiedän. Energiataso on korkeimillaan, ei väsytä eikä kakata, loppupäivä aikaa tehdä jotain hyödyllistä (kuten katsoa Youtube-videoita). Kohta pitää taas herätä liian aikaisin palelemaan pellonreunalle ja odottamaan, että joku kertoisi mitä ollaan kuvaamassa.
Turkka Tervonen

Kuvake
Tohtori Krabola
päähänpotkija

Tohtori Krabola

Viesti Tohtori Krabola »

Iltapäivästä alkoi tuntua siltä, että vielä ei kolota tarpeeksi paikkoja. Olkapääpainotteinen kuntopiiri sai vartalon hyytelöksi, mutta ei kai se puskahyppely lähde miehestä edes pieksemällä. Seuran salilla vaanii hyvin usein laiskiainen. Se odottaa, että vaihdat vaatteet ja psyykkaat itsesi jalkojen kurituskeen. Sitten se hyppää selkääsi ja alkaa hieroa ohimoita. Et sinä oikeasti halua hyppiä näiden ihmisten kanssa, se kuiskii korvaan. Ei edes Michael Phelpsin motivoiva yläkroppa saa mieltä kääntymään oikealle radalle. Tänään laiskiaisella taisi olla rokulipäivä, koska olin täynnä yritystä ja puolittaista virtaa.

Kaksi viikkoa sitten yliojentunut polvi ei vieläkään päästä minua pälkähästä. Puolen tunnin hypyttelyn jälkeen polven seutu kertoi, että nyt alan sattua. Sitten se alkoi sattua ja minä siirryin palautumisosastolle. Istahdin laiskiaisen syliin ja se oli lämmin. Skyr maistui oikein maukkaalta.

Oli mielenkiintoinen päivä.
Turkka Tervonen

Kuvake
Tohtori Krabola
päähänpotkija

Tohtori Krabola

Viesti Tohtori Krabola »

Viikko kahdeksan alkoi tänään. Viikonloppu oli hieman kevyempi. Ai miksikö? Koska tuntui siltä. Niin juuri, jätin treenin väliin. Kissanpennut kuolee! Ydinsota! Laava!

Toisaalta, viikonloppuun mahtui monta muuta mukavaa asiaa. Lauantaina kävimme seura-aktiivien kanssa hikoilemassa kauppakeskus Jumbon käytävillä. Yhdeksän juoksi jonossa ja piteli keppejä. Kepit oli kiinnitetty bambukehikkoihin ja kehikot värikkääseen kankaaseen. Kankaan etupäässä oli pää ja takaapäässä pyrstö. Se taisi olla lohikäärme. Lohikäärme tanssi, mutta me juoksimme. Takahuoneessa sai kahvia automaatista, karjanpiirakoita pussista, vettä suihkusta. Melko miellyttävää. Illaksi menimme vaimon kanssa katsomaan Michel Gondyn uusimman, Päivien kuohun (L'écume des jours). Se oli täynnä väriä, asioita, tekniikkaa, hassuja asioita, iloa, surua. Sitä oli niin paljon, että tuntui siltä että jotain olisi voinut jättää pois. Yliannostus huuhdottiin pois huokealla siiderillä.

Eilen eli sunnuntaina vietettiin nuorimman kolmevuotispäiviä. Hän oli toivonut vaaleanpunaista kakkua, jossa valkoinen kana, koska kanat ovat hauskoja. Ja sellaisen hän sai. Olen ajoittain melko innoissani siitä, että poikani pitää vaaleanpunaisesta väristä. Siskonsa pitää pinkistä, mutta hän pitää vaaleapunaisesta. Siinä on vissi ero.

Mutta se treenaaminen. Ilman paitaa hikoileminen ei tunnu enää niin nololta. Edes ikkunaremonttia tekevät työmiehet eivät saa minua ylävartalopukeutumaan. Katselkoon kun läskimaha hankkiutuu läskistä eroon. Paino ei ole tippunut kovinkaan huomattavasti tämän kahdeksan viikon aikana. Ensimmäisenä päivänä vaaka näytti 69,6 kiloa. Tänään se seisoi 68 kilon tasalukemalla. Kai se on kuitenkin tärkeämpää päästä kovaan kuntoon kuin kuihduttaa itsensä. Koska siinä tapauksessa en jaksaisi taistella kuin kolmea kolmasluokkalaista vastaan.
Turkka Tervonen

Kuvake
Mika
etupotkija
Lauteille: Joulukuu 2004
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang

Tohtori Krabola

Viesti Mika »

Tohtori Krabola kirjoitti: Siskonsa pitää pinkistä, mutta hän pitää vaaleapunaisesta. Siinä on vissi ero.
:smt003
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Tohtori Krabola
päähänpotkija

Tohtori Krabola

Viesti Tohtori Krabola »

Mika kirjoitti:
Tohtori Krabola kirjoitti: Siskonsa pitää pinkistä, mutta hän pitää vaaleapunaisesta. Siinä on vissi ero.
:smt003
Kuvataiteilijan lapsia.
Turkka Tervonen

Kuvake
Tohtori Krabola
päähänpotkija

Tohtori Krabola

Viesti Tohtori Krabola »

Viikko kahdeksan jatkuu. Kävin tiistaina akrobatiatreeneissä. Oli mukavaa. Vähemmän mukavaa oli se, että olin valinnut väärät kengät. Jalat kylmettyivät. Aivastelin koko matkan kotiin. Eilisestä asti olen siis pitänyt taukoa kunto-ohjelmasta ja nyt alkaa jo hieman ärsyttää. Kroppaa kolottaa ja pää on pumpulia, mutta lihakset sanoo että treenaamaan läski.

Eilen en tehnyt sprawl and brawl -nimistä ohjelmaa, koska olisin varmasti pyörtynyt sitä tehdessä. Sen sijaan lähdin auttamaan kavereita muutossa, koska sehän on paljon kevyempää tekemistä. Kolmen tunnin hikoilu oli tosiaan sitä lepoa, jota keho kipeästi tarvitsee. Myöskin juokseminen kylmenevässä illassa tekee ihmeitä flunssaiselle päälle.

Mutta ei kaikki ole niin nihkeää kuin miltä se kuulostaa. Eilen sain muuttopitsaa, kuivan siiderin ja lasillisen Concordea. Aamuinen ylösnousu oli mieleenpainuva tapahtuma. Siinä ollaan perusasioiden äärellä, kun käheälläkonjakkiäänellä yrität maanitella lapsille vaatteita päälle, vaikka sillä hetkellä tekisi mieli seistä kohtuulämpimässä suihkussa. Alipukeutuneena on todella miellyttävä raahautua ensin autolle, ajaa Kannelmäkeen ja raahautua sitten takaisin bussiavusteisesti. Henkilökohtainen kirkkain kruunu on lunastettu jo moneen kertaan.

edit typo
Turkka Tervonen

Kuvake
Tohtori Krabola
päähänpotkija

Tohtori Krabola

Viesti Tohtori Krabola »

Viikko kymmenen. Mjoo. Treenin kanssa on hyviä ja huonoja päiviä. Aamu- ja keskipäivä on edelleen paras aika likistää hiet joogamatolle. Iltaan valahtaneet likistykset ovat lähes poikkeuksetta hengettömiä ja puolittaisia.

Viime viikolla koin onnistumisen tunteita. Stadiumin sovituskopin peilit näyttivät minulle, mitä kahden kuukauden hikoilulla voi saada aikaan. Vatsani alueella ei ole koskaan ollut tämänkaltaista järjestystä. Viihdyin peilien edessä pari hetkeä pitempään kuin tavallisesti.

Talouteni on myös kohentunut merkittävästi opiskeluajoista. Minulla on nykyään varaa syödä muuallakin kuin Unicafessa. Harkitsen työhuoneen hankkimista. En sellaista oikeasti tarvitse, mutta ajatus sellaisesta on kutkuttava. On sitä ennenkin arkea paettu työhuoneen tärpättihuuruihin.
Turkka Tervonen

Seuraajat

Kuvake
sanppa75