Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Lihaton lokakuu

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa

Vietätkö lihatonta lokakuuta?

Äänestys päättyi loka 31, 2013, 13.48

Kyllä
2
4%
En
47
90%
Olen muutenkin kasvissyöjä
3
6%
 
Ääniä yhteensä: 52

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Lihaton lokakuu

#1

Viesti Mika »

Lopeta lihansyönti tai vähennä sitä merkittävästi lokakuun ajan. Haasta kaverisi mukaan. Vertaistukiryhmä sykkii somessa 24/7.
Lihaton Lokakuu sai alkunsa, kun Docventuresin studiovieras Leo Stranius haastoi makkaransyöjä Riku Rantalan kuukauden lihattomaan ruokavalioon. Hätäpäissään mies lupautui. Lihattoman Lokakuun yhteisössä jännitetään Ylipäällikkö Rantalan mahdollista meetvurstiin ratkeamista. Täällä on myös turvallista jakaa fiiliksiä ja saada vertaistukea lihasta lokakuussa pidättäytyviltä kanssasiskoilta ja veljiltä.
Palkitsemme lokakuun lopussa puhtaimmat suoritukset, parhaat tarinat ja valokuvat sekä aktiivisimmat lihasta kieltäytyneet yhteisön jäsenet mm. kotimaisilla kasviksilla ja Docventuresin t-paidoin.



täältä
L.K. kirjoitti: Lihattomaan lokakuuhun en itse oikein osaa suhtautua, mun mielestä aika typerä idea sinällään. Jos ei lihaa syö,niin se on jokaisen oma asia enkä usko että nämä ihmiset välttävät sitä vain yhden kuun ja miksi taas sitten lihaa syövien pitäisi niiin kuukauden ajan tehdä?
Koetko siis paineita tästä tempauksesta vai podetko huonoa omaatuntoa tukiessasi viattomien eläinten massamurhaamista, jota ovat edeltäneet lukuisat törkeät moraaliset rikokset näiden elinoloja koskien? Vai siis miksi ylipäätään välität moisesta?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Lihaton lokakuu

#2

Viesti MtJ »

Muistutan Mika siitä, että vaikka pääosin lihansyönti käsitetään tuotantoelukoitten nauttimisena ravinnoksi, niin tästä trendistä on huomattavia poikkeuksia, esimerkiksi itse syön pääosin riistalihaa tai itse teurastettua. Tämänkin pointin vuoksi on mielestäni vähän kyseenalaista ajatella, että lihaton lokakuu olisi jotenkin automaattisesti hyvä päätös.

Riistalihaa ja itse pyydettyä kalaa on mielestäni mahdoton laskea siltä pohjalta, että se kuormittaisi luontoa mitenkään. Tätä kuitenkin kuuluu ainakin meidän ruokavalioon vähintään 1-2 kertaa viikossa (muikkua, kanalintuja, sorsia, ahvenia, siikaa, jne). Kaupasta tulee nykyisellään ostettua lähinnä kanaa, joskin sen osalta tilanne tullee muuttumaan piakkoin, toivottavasti (otamme kanoja kasvamaan).

Kyseenalaistan tämän syyn vuoksi "lihattoman lokakuun" hyvyyden ja väitän, että asiaa pitäisi pohtia enemmän lihan alkuperän kannalta, kuin sen kannalta, syökö lihaa vai ei. Lisäksi jos itse kasvattaa esim. kanoja, en näe mitään syytä, miksi kana pitäisi haaskata, eikä käyttää ravinnoksi siinä vaiheessa, kun siitä alkaa "aika jättämään".
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Lihaton lokakuu

#3

Viesti Mika »

Riistaa, silloin ani harvoin kun sitä lautaselleni saan, syön mielelläni juuri noista syistä.

Tehotuotanto on se, jota vastustan omilla valinnoillani.

Lihattoman lokakuun, jota en siis kasvissyöjänä vietä tai tavallaan vietän sitä nyt viidettä vuotta, tarkoitus on varmaankin herätellä ihmisiä edes ajattelemaan tehotuotantoa. Suurin osa suomalaisista ei noin vain saa riistaa pannulleen, joten tämä karkeampi jako lihattomaan on varmaankin ihan hyvä päätös tässä kampanjassa.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Lihaton lokakuu

#4

Viesti L.K. »

Mika kirjoitti: Koetko siis paineita tästä tempauksesta vai podetko huonoa omaatuntoa tukiessasi viattomien eläinten massamurhaamista, jota ovat edeltäneet lukuisat törkeät moraaliset rikokset näiden elinoloja koskien? Vai siis miksi ylipäätään välität moisesta?
Paineita? Enpä juuri, miksi potisin?

En pode huonoa omaatuntoakaan.

Kuten mielestäni sanoin, sinällään mulle ihan sama ja jos joku haluaa tällä tavoin tukea aatetta, ihan jees. Minusta silti hivenen julkisuushakuinen tms. kikka, tuskin tällä ketään saadaan vegaaniksi kääntymään?

EDIT: MtJ:ltä hyviä pointteja.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
injunjack
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1617
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Helsingin mlk.
Etulaji: Seibukania - perkele

Lihaton lokakuu

#5

Viesti injunjack »

syön lihaa , ja muuten...I don't give a fuck brushteeth
-REMEMBER; SOME PEOPLE ARE ALIVE SIMPLY BECAUSE IT IS ILLEGAL TO SHOOT THEM-

Kauas on pitkä matka.
https://www.facebook.com/SeibukanPKS/
Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane

Lihaton lokakuu

#6

Viesti Polvi »

Lihaton ruokavalio ei sovellu elimistölleni, joten syön jatkossakin lihaa.
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
Kuvake
Pyrkele
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1999
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Rovaniemi
Etulaji: Tai shin mun
Sivulajit: Pena
Takalajit: Mave

Lihaton lokakuu

#7

Viesti Pyrkele »

Kuulin tästä vasta pari päivää sitten. Eikait siinä. Olishan tuo vaihtelua ja sais varmaan hyviä ideoita ja kokemuksia koko per$een ruokavalioon. Nyt syödään vähän turhan liha-makaroni painotteista sapuskaa. Omalla kohalla olis vaatinut vähän suunnittelua tuo homma. Pittää kattoa ens vuonna.
Tai tässä joku toinen kuukausi. Ei kait jotain lihatonta kuukautta ole pakko lokakuussa viettää.
"Homoläppä on parasta. Ja tissit"
-Pyry Parviainen; Kulttuurivaikuttaja ja älykkö.

Meidät löytää myös instasta https://www.instagram.com/taishinmun/
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Lihaton lokakuu

#8

Viesti Mika »

Luulisin että noiden n. 25 000 ihmisen joukosta joku voi nähdäkin kasvissyönnin — joka on muuten aika lailla eri asia kuin vegaanius — hyvät puolet. Varmaankin se ainakin hävittää joitakin ennakkoluuloja. Jotkut kenties kuvittelevat kasvisruokavalion olevan monimutkaista sekä ravinteetonta ja mautonta. Mitään näistähän sen ei todellakaan tarvitse olla. Minä pystyn lyhyessä ajassa loihtimaan ihan syömäkelpoista kasvisruokaa, vaikken tosiaan mikään @Mjölnirin tai vaikka @Mikkem:n veroinen kokki olekaan, en li-ki-main-kaan.

Kyllähän monet tätä lukevista tietävät kuinka härskiä, rumaa ja kuvottavaa tehotuontanto voi olla, mutta kaikki, vaikkapa teini-ikäiset, eivät tiedä. Tällainen tempaus lisää yleistä tietoisuutta melko varmasti.

Koska tiedätte, etten ole saarnaaja, kuten olen sanonutkin, kysyn teiltä lihansyöjiltä nyt ihan ilman sarvia ja hampaita yhden kysymyksen, jonka pohjaoletuksena on tietoisuus tehotuotannon ongelmista. Miksi silti syötte tehotuotettua lihaa? Kysyn tätä ihan aidosti ja vilpittömästi uteliaisuudesta, vaikken nyt jaksakaan höystää kysymystäni millään hymiöillä.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Pyrkele
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1999
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Rovaniemi
Etulaji: Tai shin mun
Sivulajit: Pena
Takalajit: Mave

Lihaton lokakuu

#9

Viesti Pyrkele »

Halpaa ja helppoa.
Parhaimmillaan jo valmiiksi pureskeltua
"Homoläppä on parasta. Ja tissit"
-Pyry Parviainen; Kulttuurivaikuttaja ja älykkö.

Meidät löytää myös instasta https://www.instagram.com/taishinmun/
Kuvake
taikuri
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2719
Lauteille: Kesäkuu 2008
Paikkakunta: Mazatlan, Sinaloa, Mx

Lihaton lokakuu

#10

Viesti taikuri »

injunjack kirjoitti: syön lihaa , ja muuten...I don't give a fuck brushteeth
+1
When tyranny becomes law, rebellion becomes duty.
Kuvake
injunjack
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1617
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Helsingin mlk.
Etulaji: Seibukania - perkele

Lihaton lokakuu

#11

Viesti injunjack »

Pyrkele kirjoitti: Halpaa ja helppoa.
Parhaimmillaan jo valmiiksi pureskeltua
+1
Marketissa on harvemmin muuta, tai sitten se on törkeän hintaista.
-REMEMBER; SOME PEOPLE ARE ALIVE SIMPLY BECAUSE IT IS ILLEGAL TO SHOOT THEM-

Kauas on pitkä matka.
https://www.facebook.com/SeibukanPKS/
Kuvake
Fubarbarian
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1332
Lauteille: Lokakuu 2007

Lihaton lokakuu

#12

Viesti Fubarbarian »

Itse syön lihaa ilman minkäänlaisia tunnontuskia. Myöskään tehotuotannon eläimille aiheuttama kärsimys ym. ei yksinkertaisesti nappaa pätkääkään. Meat is murder? I have no problems with that.
A suspicious mind is a healthy mind
Kuvake
Aleksi T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2189
Lauteille: Kesäkuu 2009

Lihaton lokakuu

#13

Viesti Aleksi T »

Lihasta olen lähes kokonaan luopunut. Harvakseltaan tulee jossain pikaruokapaikoissa syötyä tai sitten toisten ihmisten luona, mutta itse en osta melkein ollenkaan. Toki kanaa ja kalaa tulee ostettua ja varmaan esim. kanataloudessakin on samoja ongelmia kuin lihankin tehotuotannossa, mutta sen suhteen en ole itseäni vielä tarpeeksi valaissut saati sitten vaihtoehtoja kehittänyt.

Kerran kokeilin kahden viikon lihatonta ruokavaliota ja siitä vähitellen luovuin lihasta lähes kokonaan. Joutui vähän omia kokkailujakin miettimään uudelleen ja tajuttua, että ateria voi olla proteiinipitoinen, täyttävä ja herkullinen ilman lihaakin. Myös olo oli tietyllä tapaa parempi ja kevyempi ilmaan lihansyöntiä, kun usein niistä aterioista tuli turhan raskaita, jos ne rakensi lihan ympärille.

MtJ:n elämäntapaa kyllä vähän kadehdin. Olisi nastaa itsekin metsästää, kalastaa yms. omat ruuat ainakin osittain. Omassa suvussa on pysytty lähinnä marjastus ja kalastus-linjalla, joten ei ole koskaan ollut oikein mahdollisuuksia metsästykselle, mutta mahdollisuuden tullen mielelläni kokeilisin ja harrastaisin säännöllisesti. En näe mitään ongelmaa siinä, että itse hankkii lihansa suoraan luonnosta tai ostaa tällaiselta.
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Lihaton lokakuu

#14

Viesti L.K. »

Jos ei tehotuotetun lihan ostaminen olisi lähimarketeista mahdollista, voisin niin tehdäkin. Nyt ainakaan omat aikataulut ja asuinsijainti ei vaan mahdollista sitä, että jatkuvasti perheessämme syöty liha tulisi joltan paikalliselta tilalliselta tms.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
Kari Mäki-Kuutti
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 961
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Jyväskylä
Etulaji: Shorinji Kempo

Lihaton lokakuu

#15

Viesti Kari Mäki-Kuutti »

Broileripulliahan voi syödä hyvällä omatunnolla. Niissähän ei tutkitusti yleensä ole lainkaan lihaa.
Kari Mäki-Kuutti
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 55 kurkkijaa