Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Tietotekniikka kouluaineena

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Tietotekniikka kouluaineena

#1

Viesti Lasse Candé »

Facebookiin tuli kaupallisia reittejä linkki aloitteeseen tietotekniikan lisäämisestä lukioaineisiin valtakunnallisella opetussuunnitelmalla ja yo-aineena...
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/607" onclick="window.open(this.href);return false;

Perustelut ovat hieman köyhät, mutta mitä täällä tuumataan tuosta?

Itse en ole vielä miettinyt kovin pitkälle, mutta koska aine on ollut jo melkein kaikissa kouluissa yli 20 vuotta ja vieläkään ei ole mitään valtakunnallista opetussuunnitelmaa, voisi tietenkin pohtia syitä tähän. En ole itse tuosta juurikaan keskusteluut kenenkään tietävän kanssa, mutta äkkiseltään voisin kuvitella että kun on kyseessä elävä ala ja toisaalta monet valmiudet opitaan arjessa, on hankala muodostaa järkevää kokonaisuutta.

Olenkin itse varovasti vielä toistaiseksi suurinpiirtein päinvastaisella kannalla...
Tietotekniikkaopetus tulisi mielestäni enenevissä määrin nimenomaan integroida muihin aineisiin. Jos olen tulkinnut vallitsevan ilmapiirin oikein, tämä onkin suuntana.


Äkkiseltään kiinnostaisi saada mielipiteitä ydintaidoista...
Itse bongaan ainakin seuraavat:
- Kuvankäsittely
- Tekstinkäsittely ja powerpoint
- Ohjelmointi
- Taulukkolaskenta


Tuohon päälle voi sitten tietenkin laittaa vaikka mitä nettisivua ja muuta, mutta mitä niistä kannattaa ihan omana kokonaisuutena opettaa ja mikä sopii paremmin siihen että suomalaiset oppivat kun sähläilevät kaikkine koneineen?

Noista vain ohjelmointi on sellainen jota ei mielestäni voi mielekkäästi laittaa muihin aineisiin. Tekstinkäsittely ja powerpoint sopii integroituna vaikka mihin ja vaikkapa taulukkolaskennan saisi talousmatematiikkaan nätisti. Kuvankäsittely taas taiteellisempiin aineisiin.


Ohjelmointi sitten voisi mielestäni olla ihan oppiaine sillä nimellä. Yksi tuttuni on väsännyt hemmetin hyväntuntuisen ohjelman ohjelmoinnin kouluopetukseen, missä korostuu algoritmit vaikean koodin arpomisen ja syntax errorien sijaan.


Minkälaisia ajatuksia?
Onko täällä tietotekniikkaopettajia?
fuusetsu
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 539
Lauteille: Maaliskuu 2005

Tietotekniikka kouluaineena

#2

Viesti fuusetsu »

Laitan tähän vähän lisää tavaraa, minkä pohjalta voi asiaa miettiä:

http://yle.fi/uutiset/suomen_koulujen_i ... ta/6885099" onclick="window.open(this.href);return false;
Virossa lapset pääsevät alusta asti tekemään käsillään, sillä oppikirjoja ei ole. Suomessa koulujen tietotekninen varustus on huippuluokkaa, mutta kalliit laitteet seisovat käyttämättöminä. Niitä käytetään eurooppalaisista kouluista vähiten.

- Kyllä tästä on vedettävissä se johtopäätös, että nämä kansainväliset tutkimukset kertovat karua kieltään siitä, että me ollaan noin Jordanian tasoa kansainvälisissä vertailuissa.

[youtube][/youtube]
Here we are, 2013. We all depend on technology to communicate, to bank, information... and none of us know how to read and write code.
Noista vain ohjelmointi on sellainen jota ei mielestäni voi mielekkäästi laittaa muihin aineisiin.
Matematiikka, tekninen käsityö, tietotekniikka...
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tietotekniikka kouluaineena

#3

Viesti Totte »

Ohjelmointi tietenkin fysiikkaan missä käydään läpi mallinnuksen alkeita. Matikassa kurssi matlabia missä oppii matriisit jne. Kyllä lähtee Lasse! Laitetaan lähtemään!
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Tietotekniikka kouluaineena

#4

Viesti MtJ »

Kun tietotekniikkaa mietitään, niin mielestäni yksi aivan liian vähälle painotukselle jäävä asia on tietokannat. Niitä tarvitaan lähes kaikkialla, jopa siinä hehkutetussa pelien kehittämistyössä.

Tietysti taulukkolaskenta on tavallaan tietokannan alkeita, mutta varsinaisia tietokantoja tulisi painottaa opetuksessa myös. Voihan toisaalta olla, että asia on muuttunut ja nykyään tietokannat ovat luonteva osuus tietotekniikan opetuksesta.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Tietotekniikka kouluaineena

#5

Viesti Lasse Candé »

Jos puhutaan taitotasosta, en tiedä onko mielekästä ohjelmoinnissa mennä kovinkaan syvälle monimutkaisiin algoritmeihin... Lukiolaisten käsitys funktioista (ja täten juuri mistään automatisoinnista) ei ole vielä niin kypsä että ymmärrystä riittäisi kovinkaan pitkälle.

Vastaava koskee taulukkolaskentaa. Vain hyvin helppoja juttuja, koska jo se matematiikka tuottaa vaikeuksia.

Tekstinkäsittelyssä ja powerpointeissa alkajaisiksi setin pitäisi olla niin helppoa että (jos nämä siis integroidusti muissa aineissa) että opettajat voivat tehdä jutun ensin. Eli vain perustoimintoja.

Samaten kuvankäsittelyssä ei tarvita kovin kummoisia juttuja.


Kaikissa noissa omasta mielestäni riittää sellainen taso että koulun jälkeen ei pelkää opetella settiä. Oppilaat osaavat nykyään muutenkin hemmetin hyvin selvittää itse miten tietokoneasiat toimivat. Opettajan rooliksi jää tällöin se että heittää tilanteeseen ja edellyttää automatisointia käsintekemisen sijaan, mikäli se on opetuksena.


Kerron nämä mielipiteet sen takia että avaan omia näkemyksiäni lukioikäisten kypsyystasosta ja korostan että osa opista sopii paremmin lukion jälkeiseen aikaan. Minkälainen setti tietokannoista MtJ:n (tai jonkun muun) mielestä olisi hyvä sisällyttää lukioon? Voisiko taulukkolaskenta riittää vai miltä osin mielestäsi ehkä tarvitsisi enemmän osaamista?


fuusetsu,
Ohjelmointia ei voi mielestäni mielekkäästi laittaa matematiikkaan. Yliopistolla se onnistuu, mutta ei kovin hyvin lukiossa. Korkeintaan valmiiseen ohjelmaan tutustuminen esim lukujonoissa ja vastaavat jutut. Jokin ohjelmointitausta muuten jeesaa niiden asioiden tajuamisessa aivan hemmetisti. Samaa Totelle, eli mielestäni joissain demoissa pystyy toki näyttämään ohjelmien toimintaa, mutta itse ohjelmien teko on rankasti pois varsinaisesta oppiaineesta, ellei se aine nimenomaan ole niiden ohjelmien teko.
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Re: Tietotekniikka kouluaineena

#6

Viesti Point »

En tiedä miten nykyään oikeasti on opetuksen laita on, mutta mielestäni osan opetuksesta voisi ylä/keskiasteella yhdistää muihin aiheisiin. Wordia ja PowerPointia voisi opiskella samalla kun tekee jonkun esitelmän/raportin. Jonkun taloustiedon yhteydessä oppilas voisi tehdä itselleen jonkun budjetti-taulukon. Joidenkin matematiikan kurssien yhteydessä voi sitten käsitellä hieman vaikeampia kaavoja makroineen. Kuvaamataidon tunnilla voi yhtenä osana käsitellä kuvankäsittelyä. Luento tietoturvasta voisi sopia vaikka yhteiskuntaopin piiriin. Tietyntasoista tietotekniikan opetusta ei tarvitsisi mielestäni eritellä omaksi aiheeksi. Ohjelmointi tms. On asia erikseen
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Tietotekniikka kouluaineena

#7

Viesti Ile »

Tuosta ohjelmoinnin opettamisesta koulussa. Olen viime aikoinan huomannut joidenkin digitaalisesta liiketoiminnasta aika paljon itseäni enemmän tietävien kannattavan sitä, joten en nyt suoraan uskalla vastustaa...

Kuitenkin itselläni on vähän sellainen olo, että se aika tavallaan meni jo, jolloin nimenomaan koodaustaito oli bisneskriittinen juttu. Nythän aika paljon peruskoodauksesta voidaan kai jo ulkoistaa vaikka johonkin halpamaahan. Jos Suomen taloudellista menestymistä ajatellaan, niin painotusta pitäisi ilmeisesti siirtää ylipäänsä tuotteiden kehittämisestä liiketoimintamallien kehitykseen.
fuusetsu
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 539
Lauteille: Maaliskuu 2005

Tietotekniikka kouluaineena

#8

Viesti fuusetsu »

Vähän ihmettelin nykylukiolaisten tasoa, kun itsellenikin on opetettu ohjelmointia yläasteella (opetettiin myös ainakin tekstinkäsittelyä, taulukkolaskentaa, tietokantoja ja grafiikkaa/sivuntaittoa). Pikaisella Googletuksella löysin kuitenkin:

Aurinkolahden peruskoulu -- Valinnaisaineopas 7-luokkalaisille
8. luokka
Tavoitteena saavuttaa tietokoneen
@-ajokorttiin vaadittavat tiedot ja taidot.
Mahdollisuus suorittaa omassa koulussa kansalaisen @-kortti.
Tutustutaan nettisivujen laatimiseen, grafiikkaan ja ohjelmointiin.

9. luokka
Jatketaan erilaisten esitysten ja julkaisujen laatimista.
Perehdytään ohjelmointiin, ympäristöinä esimerkiksi C++ ja/tai Robolab.
Mahdollisuus laajentaa
@-kortti A-ajokortiksi.
Eli jos noita asioita voidaan opettaa jo yläkoululaisille, niin miksi noita taitoja ei voisi käyttää lukiossa sitten jo ihan käytännössä? Vaikka lukiossakaan ei tehtäisi mitään monimutkaista, suuntaisi se kuitenkin aivojen kehitystä siihen suuntaan, että jos jatkokoulutuksessa tulee enemmän ohjelmointia, niin ei tarvitse opetella alkeita, vaan pystyy keskittyä olennaiseen. Esim. ohjelmoitavaan sorviin tai avaruusfysiikan mallinnukseen.

Tuo Robolab kuulostaisi juuri sellaiselta, mitä ajattelin tekniseen käsityöhön. Legolla on ala-asteikäisille tarjolla esim. tällainen sarja: http://education.lego.com/en-us/lego-ed ... uction-set" onclick="window.open(this.href);return false; . Tuo on ihan aitoa automaatio-ohjelmointia. Ei kaikki ohjelmoijatkaan käytä assemblyä.

4-v sukulaistyttö pirtää jo tietokoneella, ottaa hyviä valokuvia ja videoita, joten kyllä kai sen tietokoneen käytön voi ottaa jo alakoulun kuvikseen. En muuten usko, että esim. MatCad olisi liian vaikea työkalu edes alakouluun. 3+4= opittaisiin kirjoittamaan aika nopeasti. Seuraavana vuonna sitten 3x4=.
Kuvake
AMH
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 712
Lauteille: Syyskuu 2008

Re: Tietotekniikka kouluaineena

#9

Viesti AMH »

Itsestäni tuo muiden aineiden lomassa tapahtuva tietotekniikan opettaminen kuulostaa järkevältä. Ohjelmoinnista ja tietokannoista voisi mahdollisesti opettaa samana "aineena".

Näkisin että ohjelmointi kannattaisi aloittaa aivan perusteista, eli mitä ovat tietotyypit, muuttujat jne. Eli perusteoriaa aluksi. Myöhemmässä vaiheessa voisi opettaa olio-ohjelmointia ja tässä vaiheessa tuoda myös jonkin ohjelmointikielen mukaan.

Tietokantojen suhteen samalla periaatteella. Aluksi perusteoriaa siitä kuinka relaatiokanta rakentuu ja myöhemmässä vaiheessa sql -kyselyjen kirjoittamista. Tosin tietokantojen osalta olisi varmaan hyvä käsitellä myös nosql -kantoja ainakin jollain tasolla.

Käsittääkseni yliopiston pääsykokeissa pitäisi jo osata ohjelmoida (ainakin jonkin verran) mikäli haluaa opiskelemaan tietotekniikkaa, eli tähän ainakin saisi vähän paremmat eväät, jos lukiossa opetettaisiin tietotekniikkaa.

Mitä tulee ohjelmoinnin ulkoistamiseen, se ei uskoakseni poista tarvetta ohjelmoinnin opiskelulle. Jotta ohjelmointi olisi mahdollista ulkoistaa, vaaditaan erittäin hyvä/tarkka arkkitehtuurisuunnitelma, jotta eri osa-alueet voidaan pilkkoa ja kuvata tarpeeksi tarkalla tasolla. Jotta tämä olisi mahdollista, täytyy osata ohjelmoida. Eihän esimerkiksi taskulaskimetkaan poista tarvetta laskennon osaamiselle, jos ymmärrätte mitä tarkoitan.
Du sa att rädslan den går över
Men den där oron stannar kvar
Den gör mig tveksam när du behöver
snabba avslut, snabba svar
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Tietotekniikka kouluaineena

#10

Viesti MtJ »

Minkälainen setti tietokannoista MtJ:n (tai jonkun muun) mielestä olisi hyvä sisällyttää lukioon?
Jonkinlainen perustieto esim. juuri relaatiotietokannoista olisi hyvä saada läpi. Eihän tietokantojen osalta tarvitsisi välttämättä mennä aivan sinne tietokantayhteyksiin asti kuin perustasolla, esim. joitakin kuvilla selkiytettyjä esimerkkejä tietokantojen ja ohjelmien toiminnasta. Joku kiinnostava asia voisi olla esim. facebookin käyttöliittymän ja takana pyörivän tietokannan toiminta. Vastaavia löytyy paljonkin, myös esim. CMS-järjestelmän ulkoasu ja takana pyörivä tietokanta yleensä ovat sellaisia, jotka tuovat konkreettisesti jokaisen todettavaksi, mihin tietokantaa nykyään käytetään (eli verkkosivut, keskustelupalstat, jne). Ohjelmointi + tietokannat voisi olla juuri se paketti, jossa asioita käsitellään.

Ymmärrän toisaalta tuon C++:n tarpeen, mutta tähän voisi tietenkin harkita myös jotain sellaista kieltä alkuun, joka on ehkä vähän helpompi oppia ja siirtyä siitä sitten eteenpäin myös C++:aan ym. C++ on omalla tavallaan irrotettu käytännön sovelluksista ainakin niissä koulutehtävissä, joita joskus kävin itse läpi. Kiinnostuksen säilymisen kannalta voisi olla hyvä opetella jotain uudenaikaisempaa kieltä ensin ja sitten syventää tietämystä C++:sta (joka tosin on The ohjelmointikieli).

Ehkä hyviä ohjelmointikieliä opeteltavaksi olisi vaikkapa Java tai C#? Tai mobiiliaikakaudella jokin mobiililaitteisiin tarvittava kieli? Näillä ainakin voisi kuvitella saatavan koodauksessa tarvittavaa mielenkiintoa, kun ohjelmointikieli tavallaan tulee "lähelle omaa elämää". Toisaalta C# ja Java ovat myös niitä ohjelmointikieliä, joita tarvitaan mobiililaitteissa.

Opeteltava ohjelmointikieli voisi olla varmaankin olio-ohjelmointia? Skriptikielet ovat tietysti kevyt tapa siirtyä tekemään jotain "omaa juttua", mutta mutta... Niissä oppii niin kovin helposti kaikenlaista, jota ei sitten tarvita olio-ohjelmointikielissä. Mutta toisinpäin ajateltuna olio-ohjelmointikielissä opetetaan sellaisia asioita, jotka olisi hyvä tietää myös skriptikielissä (esim. PHP, Javascript, sitten näitä sovellettuja skriptikielen tapaisia eli AJAX, jQuery)

Relaatiotietokannoissa ei tarvitse mennä ihan hirveän syvälle ja yksi kohtuullinen opetusväline on minun mielestäni MS Access, perusasioiden opetusta varten. Siinä kun näytetään visuaalisesti ne tietokantojen yhteydetkin taulujen välillä. Tai ainakin aiemmin näytettiin.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Tapani
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1996
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Turku

Tietotekniikka kouluaineena

#11

Viesti Tapani »

Hyvä aihe.
Ohjelmointia pitäisi ilman muuta opettaa kaikille ainakin vähän. Sitähän voisi hyvin tehdä vaikka ohjaamalla jotain robottia tms. Tietokannoista en osaa sanoa, kun en niistä oikein itsekään mitään ymmärrä. Ei opetettu koulussa, ikävä kyllä.

Se olennainen juttu olisi kuitenkin se, että koulussa opetettaisiin ihan tietokoneen toiminnan perusteita, siis laitteistotasosta ja käyttiksistä. Varsinainen ohjelmien käyttö (kuvan- ja tekstinkäsittely jne.) voisi olla tiivis osa muita aineita. Esim reaaliaineissa pitäisi ilman muuta olla useampiakin kursseja, joissa pitäisi tehdä powerpoint-tyyppisiä esityksiä. Nämä voisi hyvin tehdä myös niin, että jostain tietystä aiheesta pitäisi tehdä järkevässä hierarkiassa olevat nettisivut.

Sitten pitäisi kootusti opettaa junnuille netin käytön yhteiskunnallisia ja eettisiä ulottuvuuksia. Esim. mikä on lain mukaan sallittua ja mikä ei, lähdekritiikkiä tiedon etsimisessä jne.

Mulla on sellainen kuva, että opettajat ajattelee, että osaahan ne nyt tietokoneita käyttää ja netissä surffata, paremmin kuin opettajat. Ja kuitenkaan näin ei ole, oikeastaan päin vastoin. Junnut osaa käyttää puhelimensa chattia, youtubea ja naamakirjaa ja Instaa, muttei oikeasti yhtään mitään muuta.

Ja ilman muuta tämä opetus pitäisi aloittaa ekaluokalta. Opetuksen pitäisi olla tietysti pakollista, lukiossa voisi sitten olla vapaaehtoisia syventäviä kursseja. Kouluissa pitäisi olla myös esim piirtolevyjä tietokoneissa kuviksen tunteja varten, riittävät kuvan- ja videonkäsittelyohjelmat sekä laitteet ottaa niitä kuvia ja videoita.

Laitteethan onkin Suomen kouluissa suht hyvässä kunnossa, mutta opettajien valmiudet on huonot tai surkeat.
Kuvake
Kerkko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1612
Lauteille: Helmikuu 2006

Tietotekniikka kouluaineena

#12

Viesti Kerkko »

Mä en mitenkään haikaile korkean taitotason saavuttamista, eli ohjelmointeja jne. voisi olla valinnaisina kursseina, mutta ei mitenkään prioriteettina. Tietokoneissa on niin paljon sellaisia asioita, jotka ovat perusasioita, mutta jotka eivät ihmisillä ole hallussa.

Esimerkiksi kokemusteni mukaan yliopistossa opiskelevista aika harva tietää esimerkiksi wordin ominaisuuksista. Marginaalit osataan vaihtaa, mutta esim. tyylien käyttöä ei kovinkaan moni tunne. Työpaikkailmoituksissa usein pyydetään hallitsemaan yleisimmät toimisto-ohjelmistot. En usko, että kovin moni on sellaisella tasolla, että voisi oikeasti puhua näiden hallitsemisesta.

Toinen asia on kymmensormijärjestelmä. Tätä mun yläasteaikoinani sai harjoitella valinnaisella konekirjoituskurssilla, mutta en panisi pahitteeksi, vaikka kaikki sen "joutuisivat" opettelemaan. Moni osaa kirjoittaa kohtalaisen hyvin, moni vain välttävästi kaksisormijärjestelmällä.

Kolmanneksi, paljonko tiedonhakua treenataan peruskoulussa nykyään? Jostain luin, että nuoret eivät tätä kovin hyvin osaa. Somea osataan käyttää, mutta jos jotain oikeasti pitäisi selvittää, voi mennä sormi suuhun. Tiedon etsiminen netistä kuitenkin on ihan ehdottoman tärkeä juttu.

Neljäntenä sanoisin tuon Tapanin mainitseman laitteistojen ja käyttöjärjestelmien opetuksen. Mä en ole koskaan tullut oikein sinuiksi tietokoneen sisuskalujen suhteen, ja pidän tätä kyllä puutteena. Tietoturvajuttuja pitäisi myös opettaa reilusti, ja ylipäätään sitä, millaisia ohjelmia on järkevä koneelleen asentaa, millaisia ohjelmia ylipäätään on olemassa, ja mitä kaikkien pitäisi tuntea. Mitä tehdä, kun kone on hidas jne.

Nämä ovat mielestäni tärkeämpiä asioita kuin kaikenlainen oman luominen, kuten nettisivut tai ohjelmoinnit. Kuvankäsittelyä voisi kyllä opettaa.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Tietotekniikka kouluaineena

#13

Viesti Jussi Häkkinen »

Jos kurssi alkaisi sillä, että jokainen kokoaa oman kurssilla käytettävän pöytäkoneensa (toki kerrotaan, että läppärissä on vastaavat sisuskalut) ja asentaa ohjelmistot, olisi hyvä peruspohja jo luotu.

Olen ollut aina huvittunut siitä, että esim. seurustelukumppanien kaverit pitävät "guruhommana" sitä kun kokoan itse tietokoneeni. Toki esim. hiljennyspuolella ilmankiertosimulaatioineen tuosta voidaan puhua (en tee vaimennettuja vaan lähtökohtaisesti hiljaisia laitteistoja), mutta perustasolla tuon ei pitäisi olla yhtään mitään - osia on sangen vaikea asentaa väärin.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane

Tietotekniikka kouluaineena

#14

Viesti Polvi »

Nyt kun asiaa tarkemmin ajattelen, niin omassa lukiossani ei ollut käytännössä minkäänlaista atk-opetusta. Ainoastaan joku perehdytyssessio henkilöille, jotka eivät ole ikinä käyttäneet konetta. Yläasteella sen sijaan oli pakollisia kursseja, joilla opeteltiin tekstinkäsittelyä, taulukkolaskentaa ja muita perustaitoja. Lisäksi tarjolla oli ohjelmointikursseja!

Lukioikäisen (ja lukioon päässeen) on TÄYSIN mahdollista oppia periaatteessa mitä tahansa tietotekniikkaan liittyvää. Pääpainon tulisi toki olla noissa perustyökaluissa, kuten Word, Excel, jne. Valinnaiskursseina voisi kuitenkin olla ihan ohjelmointiakin. Koodailu pitäisi tehdä jotenkin mahdollisimman houkuttelevaksi, eli ei mentäisi liian syvälle teoriaan, vaan käytäisiin ensin perusteet läpi ja sitten mahdollisimman pian harjoiteltaisiin jotain konkreettista kieltä, esim Javaa.

Käytännössä kursseilla pitäisi olla joku valmis pohja käyttöliittymineen ja oppilaat keskittyisivät devaamaan jotain logiikkaa, jota voisi ihkusti kokeilla kälin kautta. Yksi esimerkki on ketjussa muistaakseni jo mainittu http://en.wikipedia.org/wiki/Robocode" onclick="window.open(this.href);return false;
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
Kartsa
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 69
Lauteille: Joulukuu 2009

Re: Tietotekniikka kouluaineena

#15

Viesti Kartsa »

Tapani kirjoitti: Sitten pitäisi kootusti opettaa junnuille netin käytön yhteiskunnallisia ja eettisiä ulottuvuuksia. Esim. mikä on lain mukaan sallittua ja mikä ei, lähdekritiikkiä tiedon etsimisessä jne.

Mulla on sellainen kuva, että opettajat ajattelee, että osaahan ne nyt tietokoneita käyttää ja netissä surffata, paremmin kuin opettajat. Ja kuitenkaan näin ei ole, oikeastaan päin vastoin. Junnut osaa käyttää puhelimensa chattia, youtubea ja naamakirjaa ja Instaa, muttei oikeasti yhtään mitään muuta.

Ja ilman muuta tämä opetus pitäisi aloittaa ekaluokalta. Opetuksen pitäisi olla tietysti pakollista, lukiossa voisi sitten olla vapaaehtoisia syventäviä kursseja. Kouluissa pitäisi olla myös esim piirtolevyjä tietokoneissa kuviksen tunteja varten, riittävät kuvan- ja videonkäsittelyohjelmat sekä laitteet ottaa niitä kuvia ja videoita.

Laitteethan onkin Suomen kouluissa suht hyvässä kunnossa, mutta opettajien valmiudet on huonot tai surkeat.
Olen tästä samaa mieltä. Tuskin kovinkaan monesta nuoresta on esim. selvittämään, miksi kotona oleva wlan ei toimi tai esim. palveluntarjoajan Viihdeboxi ei yhdistä verkkoon. Siirtymäkaudella joutui opettelemaan nämä asiat ja niiden osaamisesta on kyllä hyötyä ongelmatilanteiden ratkomisessa nykyäänkin.

Netiketin opettaminen, yksityisyyden ymmärtäminen (tänään sillä "olinpa kännissä viikonloppuna"-kuvalla ei ole merkitystä, mutta se voi haitata 5v päästä työnhakua, jne...

Tietoturva yleisesti olisi järkevää ainakin jollain tasolla sisällyttää opiskeluun, sillä se seuraa joka paikkaan nykyään enenevässä määrin, kun dataa tallennetaan esim. älypuhelimiin yms...

---

Ohjelmoinnin opettaminen ei ehkä ole tarkoituksenmukaista muutoin kuin kiinnostuneille valinnaisena aineena. Vertaisin tätä pitkään matematiikkaan tai johonkin valinnaiseen kieleen - se ei vain ole kaikille.

Sen sijaan "ohjelmoinnillisen ajattelun" opettamisesta voisi olla hyötyä. Eli tavallaan ymmärrys siitä, mitä voidaan ohjelmallisesti tehdä Akuankkamargariinitehtaalla -lähestymisen sijaan (while/if/for/foreach/do-while -lähestyminen).

Hyvä keskustelu!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 75 kurkkijaa