Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Voimaliikkeet

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 59
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Voimaliikkeet

#556

Viesti obmijoy »

itse käytän ainna yli 75% painoissa turvapukkeja kun kyykkään 5cm alempana kuin kyykyn alin tangon käyntipiste
ja alle 3 toiston sarjoissa vyötä
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 67
Viestit: 11249
Lauteille: Kesäkuu 2008

Voimaliikkeet

#557

Viesti Jorge »

Mjölnir kirjoitti: En käytä vyötä, mutta mä teenkin naurettavan pienillä painoilla
Samma här - olen tullut siihen tulokseen oman treenini kannalta, että nostan vain sellaisia painoja, joihin en tarvitse vyötä.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 5304
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Voimaliikkeet

#558

Viesti MikaM »

Ei vyötä. Treenan kyllä siten, että muoto on tärkeämpi tulosta, nykyään.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Mars
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 1048
Lauteille: Helmikuu 2007

Voimaliikkeet

#559

Viesti Mars »

Keho ei vaadi mitään tukia, kyllä ihan au naturel voi ottaa vaikka maksimia, kunhan on totuttautunut siihen. Totuttelun se vaatii jos on tukeviin varusteisiin tottunut, ja sen jälkeen vyöstä on vain haittaa.

Esimerkkinä vaikkapa painonnostajat ja takavuosien voimanostajat, eli ei se ole sen henkilökohtaisen ykkösen tasosta kiinni. Toki vyötä on laajasti käytetty nostohommissa, mutta melko olematon lipare se takavuosien painonnostovyö oli. Lähinnä lämmitti.

Kuva

Kuva

Kuva
“Fatigue makes cowards of us all.”
Termiitti
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 48
Viestit: 146
Lauteille: Tammikuu 2009

Voimaliikkeet

#560

Viesti Termiitti »

Painonnostajilla se vyö on aikas turha siksi koska ne kyykyt on aivan erilaisia suorituksia voimanostoon verrattuna. Ja toiseks; ne raudat suhteessa kyykkyyn on pieniä.

Keskivartalo ei voi koskaan olla liian vahva. Jos kisailee tai ottaa voimanostossa maksimia niin siitä vyöstä on kuitenkin apua ja se tuo lisäkiloja yhteistulokseen, joten ei se ihan turha kapine ole. Puhumattakaan henkisistä vaikutuksista...

Jos se pakki on selkeesti heikkous (niinkun suurimmalla osalla salikävijöistä tuppaa oleen) niin hyvin yksinkertanen keino vahvistaa sitä on jättää se vyö pois.
"Mies se on hävinnykki mies... Ja huono mies onki!"
Kuvake
Presenter
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 45
Viestit: 1565
Lauteille: Tammikuu 2007
Sivulajit: BJJ, itsepuolustus, voimankäyttö, lähitaistelu

Voimaliikkeet

#561

Viesti Presenter »

En suhtaudu vyöhön - kuten en muihinkaan varusteisiin - mustavalkoisesti. Tapauskohtaisesti mennään. Itse käytän tarpeen mukaan esim. itselleni kovissa vedoissa ja kyykyissä.
Mars
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 1048
Lauteille: Helmikuu 2007

Voimaliikkeet

#562

Viesti Mars »

Termiitti kirjoitti: Painonnostajilla se vyö on aikas turha siksi koska ne kyykyt on aivan erilaisia suorituksia voimanostoon verrattuna. Ja toiseks; ne raudat suhteessa kyykkyyn on pieniä.

Keskivartalo ei voi koskaan olla liian vahva. Jos kisailee tai ottaa voimanostossa maksimia niin siitä vyöstä on kuitenkin apua ja se tuo lisäkiloja yhteistulokseen, joten ei se ihan turha kapine ole. Puhumattakaan henkisistä vaikutuksista...
Painonnostovyön merkittävä tehtävä on ollut tukea selkää punnerruksessa (voimakkaassa taaksetaivutuksessa), johon sen mallikin viittaa (leveämpi takaa).

Kuva

Voimanostossa kisaaville vyö välttämätön jos käytetään tukevia trikoita ja/tai polvisiteitä, mutta siitä ei kai ollut tässä ketjussa kyse ;)

Termiitti kirjoitti: Jos se pakki on selkeesti heikkous (niinkun suurimmalla osalla salikävijöistä tuppaa oleen) niin hyvin yksinkertanen keino vahvistaa sitä on jättää se vyö pois.
Ehdottomasti samaa mieltä. Mutenkaan salille ei kannata mennä opettelemaan huonoja liikemalleja joita sitten toistaa muussakin toiminnassaan.
“Fatigue makes cowards of us all.”
Termiitti
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 48
Viestit: 146
Lauteille: Tammikuu 2009

Voimaliikkeet

#563

Viesti Termiitti »

Sen vyön tehtävä on tukea vatsaonteloa eikä suoranaisesti selkää.
Voimanostossa kisaavat (klassinen) eivät saa käyttää polvisiteitä eikä tukevia trikoita. Vyö on sallittu ja siitä ON monelle hyötyä.
Varustevoimanosto sitten taas erikseen täysin omana lajinaan.

"Mutenkaan salille ei kannata mennä opettelemaan huonoja liikemalleja joita sitten toistaa muussakin toiminnassaan." En täysin hahmottanu mitä tällä ajoit takaa mutta jos tarkoitit huonoilla liikemalleilla huonoja tekniikoita tms. niin olen samaa mieltä.
"Mies se on hävinnykki mies... Ja huono mies onki!"
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 135
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Voimaliikkeet

#564

Viesti MarkkuT »

Mulla on tuollainen edestä kapea painonnostovyö ja eihän siitä lähellekään sellaista hyötyä ole kyykyissä kuin leveästä voimanostovyöstä. Itse en saa voimanostovyön kanssa otettua hyvää lähtöasentoa rinnallevetoon, semmoinenkin pointti tuossa kapeudessa. Samalla asenteella mennään kuin Presenter, mutta sain tästä nyt kimmokkeen ihan systemaattisesti alkaa vähentämään vyön käyttöä, kun keskikroppaan tarttis saada pitoa.

Nyt kun varustesota saatiin käyntiin, niin kysytääs ketkä kaikki käyttävät vetoremmejä ja mihin? :) Itse käytän tempaus- ja työntövedoissa. Joskus ihan normitempauksissakin, jos kädet ovat pahasti ruvella. Isoissa tempausvedoissa melkeinpä pakkokin, kun on niin lyhyet sormet, ettei tanko muuten pysyisi näpeissä.
Ain't no one.
Kuvake
PDC
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 77
Viestit: 3966
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Kokkola
Etulaji: Aikido

Voimaliikkeet

#565

Viesti PDC »

Jorge kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti: En käytä vyötä, mutta mä teenkin naurettavan pienillä painoilla
Samma här - olen tullut siihen tulokseen oman treenini kannalta, että nostan vain sellaisia painoja, joihin en tarvitse vyötä.
Samoin itsekkin.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 5304
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Voimaliikkeet

#566

Viesti MikaM »

Oon niin heikko, etten tarvitse remmejä. Vastaotetta sen sijaan tarviin sadan kilon jälkeen, kun alkaa tanko pyörimään kädessä. Mut tämähän ei pädekään noissa sun nostoissa, joita mä en edes osaa.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Termiitti
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 48
Viestit: 146
Lauteille: Tammikuu 2009

Voimaliikkeet

#567

Viesti Termiitti »

MarkkuT kirjoitti: Mulla on tuollainen edestä kapea painonnostovyö ja eihän siitä lähellekään sellaista hyötyä ole kyykyissä kuin leveästä voimanostovyöstä. Itse en saa voimanostovyön kanssa otettua hyvää lähtöasentoa rinnallevetoon, semmoinenkin pointti tuossa kapeudessa. Samalla asenteella mennään kuin Presenter, mutta sain tästä nyt kimmokkeen ihan systemaattisesti alkaa vähentämään vyön käyttöä, kun keskikroppaan tarttis saada pitoa.

Nyt kun varustesota saatiin käyntiin, niin kysytääs ketkä kaikki käyttävät vetoremmejä ja mihin? :) Itse käytän tempaus- ja työntövedoissa. Joskus ihan normitempauksissakin, jos kädet ovat pahasti ruvella. Isoissa tempausvedoissa melkeinpä pakkokin, kun on niin lyhyet sormet, ettei tanko muuten pysyisi näpeissä.
Aika hankalaa voimanostovyöllä tehä painonnostojuttuja (perse pohkeisiin kyykyt) tosiaan kun ei se siihen ole suunniteltu. Lantiopainotteisessa voimanostokyykyssä taasen liikkuu usein isommat romut ja sitä kautta sitä tukeakin tarvitaan enempi.

Eikai täällä mitään sotaa ole ,eihän. :D Näppivoimiin pätee sama systeemi kun tohon vyöhönkin.... Mun täytyy tunnustaa etten edes osaa käyttää mokomia vetoremmejä, ja vedossa jos käyttäisin niin en varmaan saisi kunnon paineita niillä.
"Mies se on hävinnykki mies... Ja huono mies onki!"
Mars
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 1048
Lauteille: Helmikuu 2007

Voimaliikkeet

#568

Viesti Mars »

Vedot ilman remmejä on yksi parhaista näppivoimien vahvistajista. Varsinkin vedot joihin saa kunnolla rautaa ja niissä on kuitenkin nopeuselementti mukana, esim korkeat/työntö vedot. Sormilukko on hyvä apu niissä, ehkä jopa välttämätön. Vaatii opettelemista sekin. Ymmärrän kyllä remmien käytön kovissa sarjoissa näissä liikkeissä, säästää kämmeniä. Kun nuorempana vähän tiiviimmin treenilin noita vetoja, niin 50 kg suht' sileän Leokon levyn sain nostettua yhdellä kädellä reunasta tarttumalla, ennen sitä tai sen jälkeen ei ole onnistunut. Vetoliikkeissä se nyppäsyvaihe kehittää erityisesti otetta. Painnonostotanko on hieman ohuempana ja sileämpänä voimanostotankoa miellyttävämpi käsitellä, ja luonnollisesti sopii em. liikkeisiin ja otteeseen.
Termiitti kirjoitti: Sen vyön tehtävä on tukea vatsaonteloa eikä suoranaisesti selkää.
Voimanostossa kisaavat (klassinen) eivät saa käyttää polvisiteitä eikä tukevia trikoita. Vyö on sallittu ja siitä ON monelle hyötyä.
Varustevoimanosto sitten taas erikseen täysin omana lajinaan.
Se vatsaontelon tukeminen on juuri se "riippuvuutta aiheuttava" juttu josta pitäisi päästä eroon. Voi esimerkiksi lisätä vammautumisalttiutta toiminnassa ilman vyötä, että on opettanut elimistönsä toimimaan ylimääräisen tuen avustamana. Vyö voi myös edesauttaa/vahvistaa väärää liikemallia, jossa lantiosaranan toiminta siirtyy osittain siihen vyön seutuville selkään. Väitänpä, että 100% ilman vyötä harjoitteleva ei saa vyöstä apuja, mutta vyön kanssa treenanneen tulostaso tippuu ilman vyötä.
Termiitti kirjoitti: "Mutenkaan salille ei kannata mennä opettelemaan huonoja liikemalleja joita sitten toistaa muussakin toiminnassaan." En täysin hahmottanu mitä tällä ajoit takaa mutta jos tarkoitit huonoilla liikemalleilla huonoja tekniikoita tms. niin olen samaa mieltä.
Tätä tarkoitin, lattea itsestäänselvyys. Osittain pistän vyön käyttämisen tuohon huonojen tekniikoiden koriin.
“Fatigue makes cowards of us all.”
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 135
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Voimaliikkeet

#569

Viesti MarkkuT »

Olisikohan tuossa muuten vähän merkitystä silläkin, miten vyötä käyttää? Jotkut opastaa, että pitää pullistaa mahaa vyötä vasten. Näin mulle on salilla ihan kokeneiden nostajian toimesta opetettu, mutta en ottanut opikseni. :)

Esim. Rippetoe taas opettaa niin, että vyö laitetaan päälle ja sitten sen olemassaolo unohdetaan. Ajatuksena, että vatsalihakset supistuessaan lyhenevät -> paksunevat -> sitä kautta paine keskikropassa kasvaa. Voi olla, ettei vyöstä näin saa kaikkia mahdollisia kiloja irti, mutta pitää taas muistaa konteksti, joka Ripin jutuissa on se yleinen voimaharjoittelu, ei niinkään mahdollisimman isot kilot liikkeissä.

Joka tapauksessa tuo jälkimmäinen tuntuu minusta paremmalta, kun ei se mahan pullistelu ilman vyötä oikein järkevältä tunnu ja haluan kuitenkin tehdä lämppärit ja kevyemmät sarjat ilman vyötä ja samalla tekniikalla kuin vyön kanssakin.
Ain't no one.
Termiitti
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 48
Viestit: 146
Lauteille: Tammikuu 2009

Voimaliikkeet

#570

Viesti Termiitti »

MarkkuT kirjoitti: Olisikohan tuossa muuten vähän merkitystä silläkin, miten vyötä käyttää? Jotkut opastaa, että pitää pullistaa mahaa vyötä vasten. Näin mulle on salilla ihan kokeneiden nostajian toimesta opetettu, mutta en ottanut opikseni. :)

Esim. Rippetoe taas opettaa niin, että vyö laitetaan päälle ja sitten sen olemassaolo unohdetaan. Ajatuksena, että vatsalihakset supistuessaan lyhenevät -> paksunevat -> sitä kautta paine keskikropassa kasvaa. Voi olla, ettei vyöstä näin saa kaikkia mahdollisia kiloja irti, mutta pitää taas muistaa konteksti, joka Ripin jutuissa on se yleinen voimaharjoittelu, ei niinkään mahdollisimman isot kilot liikkeissä.

Joka tapauksessa tuo jälkimmäinen tuntuu minusta paremmalta, kun ei se mahan pullistelu ilman vyötä oikein järkevältä tunnu ja haluan kuitenkin tehdä lämppärit ja kevyemmät sarjat ilman vyötä ja samalla tekniikalla kuin vyön kanssakin.
On merkitystä. Ne sällit neuvo sua ihan oikein :)
Rippetoen kaikkia juttuja ei kannata todellakaan purematta niellä vaan vähän funtsia noita juttuja itekin.

Sitä vatsaa siis todellakin pullistetaan sitä vyötä vasten ottamalla hapet sisään (ja ne "painetaan" alas). Eli käytännössä ne hapet auttaa pitään sen asennon kuosissa ja näin se rankakin pysyy oikeessa asennossa. Eli se vyö EI pidä sitä selkää suorassa. Siitä hapen määrästä ja vyön asennostakin vois varmaan jauhaa , mut en jaksa. :D noh ,sanotaan sillai jotta ei niitä liikaa kantsi ottaa vaan sillai "sopivasti". ;) Eli siis se "pullistelu" ON järkevää! :)

Kyl ne kevyetkin sarjat tulis tehä periaatteessa ihan samalla tekniikalla kun kovemmatkin.
"Mies se on hävinnykki mies... Ja huono mies onki!"
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 66 kurkkijaa