Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Työhaastattelut

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6424
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Työhaastattelut

#31

Viesti AlexMachine »

Hyviä vinkkejä täällä tullut. Itse olen vaihtanut duunia 3 krt viimeisen 10 vuoden aikana ja sinä aikana rekrytöinyt duuniin noin 20 hlöä, laittanut pihalle pari, sekä haastatellut satakunta.
Persoona on todella tärkeä, eli se miten on asennoitunut haastatteluun, ottanut etukäteen selvää firmasta johon on hakemassa (tulee viimeistään esiin vaiheessa "onko mitään kysyttävää? tai mitä tiedät yrityksestämme? - helppo valmistautua ja ottaa pinnat kotiin.)
Tosiaan vuosilomista on monesti paljon helpompi neuvotella kuin palkasta, ns vanhana työntekijänä taloon ottaminen ei ole mikään mahdoton tai kallis firmalle.
Jos palkkaa pyytää keskiarvoa enemmän, olisi myös hyvä perustulla erittäin selkeästi miksi sinusta kannattaa maksaa enemmän - tuottavuus, laatu jne.
Mahdolliset referenssit myös mukaan, jos niillä on painoarvoa duunin saamisessa tai palkan kanssa.
Suosittelijaa kannattaa aina käyttää jo hakumusvaiheessa.
Välit tosiaan kannattaa säilyttää edelliseen firmaan kun lähtee, joskus se ei tietysti onnistu ja silloin on usein taas henkilökemiasta kyse, eli yrityksen edustaja ottaa asian hlökohtaisesti vaikka se on tietysta asia asia.
Yksi hyvä tapa on jo ennen irtisanomista listata kaikki tärkeät työtehtävät paperille, miten olet ajatellut saattaa ne loppuun, kenelle voisit delegoida niitä, muu tärkeä tieto joka vaikuttaa yrityksen toimintaan jne. Osoittaa että ajattelet mysö firman etua vaikka lähdet.
Tuota oman palkan nostamista, uhkaamalla lähteä muualle, en suosittele. Ainakin niissä firmoissa missä olen ollut on tuota katsottu aina negatiivisesti ja joillekin on sanottu että "ovi on tuossa" eli annetaan suosiolla mennä, koska usein on nähty etteivät ne jotka sitten jäävät nostetun palkan kanssa, ole kovin pitkään tuottavampia tai lähtevät pian joka tapauksessa muualle.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Työhaastattelut

#32

Viesti Mika »

MtJ kirjoitti: En näe sinällään sitoutumisessa mitään väärää ja jos työ on OK, ei ole mieltä myöskään hakea uutta paikkaa "kalastelumielessä".
Toisaalta tuossa kalastelussa on ainakin yksityisellä sektorilla se mahdollinen etu, että pystyy vähän kartoittamaan alan palkkausta sekä omaa markkina-arvoaan. Tietysti jos palkkaukseen vaikuttavia tekijöitä on kosolti, eivätkä kaksi työtehtävää täysin vastaa toisiaan, voi tämä vertailu osoittautua haastavaksi, mutta jossakin vaiheessa etsijä saanee kuitenkin jonkinlaisen käsityksen kokonaiskuvasta.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
McKe
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 903
Lauteille: Elokuu 2008

Työhaastattelut

#33

Viesti McKe »

Polttelee ja kuumottelee. Kyllä mä huomenna ainakin soitan siitä toisesta paikasta. Aika vahvat odotuksetkin, tottapuhuen. Oon tässä muutaman päivän pyöritellyt asioita päässäni, ja tullut siihen lopputulokseen ettei mulla ole mitään velvotteita tai syytä ehdottomaan lojaaliuteen. Itsepä ovat epäonnistuneet sitouttamisessa. Kehitysehdotuksia olen antanut, joitakin moneen kertaan ja painokkaastikin, mutta tuuleen huutamista. En taida edes yrittää enää.
Eniten epäilyttää, kun piirit on kuitenkin pienet, että en saa paikkaa mutta tieto sen hakemisesta kantautuu johdolle. Ei ainakaan parantane ilmapiiriä.
Rules are just helpful guidelines for stupid people.
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 11231
Lauteille: Kesäkuu 2008

Työhaastattelut

#34

Viesti Jorge »

McKe kirjoitti: . Oon tässä muutaman päivän pyöritellyt asioita päässäni, ja tullut siihen lopputulokseen ettei mulla ole mitään velvotteita tai syytä ehdottomaan lojaaliuteen. Itsepä ovat epäonnistuneet sitouttamisessa.
Tuo on hyvä päätelmä - riippumatta siitä, lähdetkö vai jäätkö.

Työsuhde on sellainen kahden kauppa, että siitä tulisi saada (kuukaudelta, tunnilta, tai muulta laskutusperusteelta) oikeanlainen työpanos / korvaus työpanoksesta. Ja ilman, sellaista tunnetta, että jäädään kiitollisuudenvelkaa yms.. Totta kai, kiitosta pitää voida antaa ja arvostusta osoittaa niin työnantajan, kuin työntekijänkin.

Jos halutaan sitouttaa pitkäaikaisesti, niin sitten annetaan pitkäaikaisia kannustimia / tavoitteita.

Haastattelussa käynti, muuten, saattaa avata silmiä katsomaan nykyistä duunia positiivisemmin. Itsekin kävin taannoin haastattelussa, jota markkinoitiin minulle tyyliin "seuraava askel ylöspäin" yms. (eli hienompaa titteliä, "parempia" vastuita yms.). Kuitenkin, kävi selville, että hommaan ei oltu budjetoitu edes nykyisen ansiotasoni verran palkkaa, joten haloo. :badgrin: Haastattelija oli toki asiallinen ja ymmärsi täysin tilanteen, mutta ilmeisesti ko. lafkan johto ei syttynyt aiheesta. Aika pitkään ilmoittelivat netin rekrypalstoilla sen jälkeenkin...
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Työhaastattelut

#35

Viesti MtJ »

Yksi mikä kannattaa lisäksi tsekata firmasta, on sen vakavaraisuus. Näinä päivinä ei koskaan voi olla liian varma. Kun vertailee taloustietoja nykyisen firmansa kanssa, voi siitä tehdä myös lyhyellä juoksulla jonkinlaista arviota omasta tulevaisuudestaan. Kunnossa oleva talous yrityksessä on työntekijänkin etu ja voi arvella, että firma tulee pysymään markkinoilla paitsi nyt, myös tulevaisuudessa.

Itse ainakin tutkin taloustiedot joka kerran, kun haen jotain paikkaa.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
AMH
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 712
Lauteille: Syyskuu 2008

Re: Työhaastattelut

#36

Viesti AMH »

Tuosta lojaaliudesta tulisi muistaa, että osakeyhtiöllä ei ole moraalia, eli siinä vaiheessa kun talousluvut näyttävät että porukkaa täytyy (tai on kannattavaa) lomauttaa/irtisanoa, niin se tehdään. Suomen laissakin sanotaan, että: "yhtiön toiminnan tarkoituksena on tuottaa voittoa osakkeenomistajille, jollei yhtiöjärjestyksessä määrätä toisin." Toki tässäkin on yrityskohtaisia eroja ja pienemmissä yrityksissä voi kynnys sopeuttamistoimiin olla korkeampi, mutta esim. paperitehtaita lopetettaessa ei paljon kysellä onko joku tehnyt koko elämänsä töitä tehtaalla ja kuinka aikoo pärjätä sulkemisen jälkeen. Osalle varmasti tarjotaan muita tehtäviä jos mahdollista, mutta sekin yleensä tarkoittaa paikkakunnan vaihtoa.

Tarkoitan vain että on turhaa potea tunnontuskia siitä että käy työhaastattelussa muualla. Jokaisen tulisi itse tehdä arvio siitä mikä itselle on parasta kokonaisuutta silmällä pitäen ja toimia sen mukaisesti.
Du sa att rädslan den går över
Men den där oron stannar kvar
Den gör mig tveksam när du behöver
snabba avslut, snabba svar
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 81 kurkkijaa