Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Voimaliikkeet

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Voimaliikkeet

#631

Viesti L.K. »

Eihän se nyt mikään huono vaihtoehto ole tabataa vetää lämppärinä jos liike on sopiva. Voittaa se mun mielestä sen perinteisen Bodaus-lehden lukemisen ja kuntopyörällä 5min sotkemisen tai 5 krt käsien pyörittelyn ja sitten penan kimppuun;)
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Mars
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 1048
Lauteille: Helmikuu 2007

Voimaliikkeet

#632

Viesti Mars »

L.K. kirjoitti: kuntopyörällä 5min sotkemisen
Tabata kestää 4 minuuttia :D

Olen ymmärtänyt että vain 110 lasissa tehty tabata on tabata ja se on ihan koko treeni ihan itsessään :oops:

Joo joo, ymmärsin varmaankin mitä tarkoitatte.
“Fatigue makes cowards of us all.”
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Voimaliikkeet

#633

Viesti L.K. »

Jep, lienee eroa vetää tabata tai sitten "sotkea" fillarilla kuvailemaani tyylliin 5min (eli sama vaikka sotkis siihen malliiin 50min..).

Tabataa varmaankin käytetään nykyään yleisluontoisesti kuvaamaan aikaa joka treenissä käytetään, koska ko. treenimetodi ajallisesti alkaa olla aika monelle tuttu.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
Hertzyscowicz
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 145
Lauteille: Kesäkuu 2010

Voimaliikkeet

#634

Viesti Hertzyscowicz »

Mars kirjoitti:
L.K. kirjoitti: kuntopyörällä 5min sotkemisen
Tabata kestää 4 minuuttia :D

Olen ymmärtänyt että vain 110 lasissa tehty tabata on tabata ja se on ihan koko treeni ihan itsessään :oops:

Joo joo, ymmärsin varmaankin mitä tarkoitatte.
Tabataa voi periaatteessa vetää treenin päätteeksikin, mutta ei kannata suunnitella muuta kuin venyttelyä ja yrjöämistä sen jälkeen.

Mikäli aihe kiinnostaa, niin tässä linkki tutkimukseen josta kaikki alkoi: http://jeffosadec.files.wordpress.com/2 ... vo2max.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Huomauttaisin että Tabata itse mainitsi että systeemi on alunperin Irisawa Koichin suunnittelema, ja että täysi setti on enemmän kuin tarpeeksi imemään mehut hyväkuntoisesta ihmisestä; http://www.ritsumei.ac.jp/eng/html/rese ... mi_t.html/" onclick="window.open(this.href);return false;

Itse olen ainakin toistaiseksi valmis tappelemaan pitääkseni Tabata-setin merkityksen nimen omaan 170%:na aerobisesta suorituskyvystä lyhyinä setteinä, eikä niinkään kymmenen sekuntia lepoa ja kaksikymmentä sekuntia työtä.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 54
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Voimaliikkeet

#635

Viesti Mjölnir »

Monesti aloittelijoilla on se ongelma, että aletaan liikaa pohtia asioita ja mennään ihan sekaisin isojen poikien jutuista pakkiksella tai jossain muilla foorumeilla. Tässä on hyvä tiivistelmä:

First: Choose a simpler, less time-consuming workout plan

Next: Get some better nutrition advice

Finally: Think less, do more

Next Step: Get started
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Presenter
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 45
Viestit: 1565
Lauteille: Tammikuu 2007
Sivulajit: BJJ, itsepuolustus, voimankäyttö, lähitaistelu

Voimaliikkeet

#636

Viesti Presenter »

Mjölnir kirjoitti: Monesti aloittelijoilla on se ongelma, että aletaan liikaa pohtia asioita ja mennään ihan sekaisin isojen poikien jutuista pakkiksella tai jossain muilla foorumeilla. Tässä on hyvä tiivistelmä:

First: Choose a simpler, less time-consuming workout plan

Next: Get some better nutrition advice

Finally: Think less, do more

Next Step: Get started
Juuri näin.

Aloittelijalle Starting Strength ja GOMAD (eli gallona maitoa päivässä), toteuta puoli vuotta ja katso asiaa uudestaan sitten :)
Mars
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 1048
Lauteille: Helmikuu 2007

Voimaliikkeet

#637

Viesti Mars »

Mjölnir kirjoitti: First: Choose a simpler, less time-consuming workout plan

Next: Get some better nutrition advice

Finally: Think less, do more

Next Step: Get started
Suurta viisautta.
“Fatigue makes cowards of us all.”
Termiitti
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 48
Viestit: 146
Lauteille: Tammikuu 2009

Voimaliikkeet

#638

Viesti Termiitti »

Sheikoilu on nyt ohitte ja pieni yhteenveto lienee paikallaan:

Tein siis sheikot: #29, 30 ja 32.

Yksikään treeni ei ollu ajallisesti alle 2h mutta silti aika lepposaa, eikä ollu pelkoakaan etteikö olis jaksanu tehä mitä ohjelmaan oli merkitty. Kyykyt jaa vedot tein ilman vyötä ,mutta ihan lopussa huomas et alaselkä alkaa jumittuun ja siks otin osan kovimmista sarjoista vyöllä. Lihas-/nivelhuollosta huolimatta näin ,vaikka sitä tuli tehtyä runsaasti. Penkit tein kierrättämällä 3 eri oteleveyttä ja aina stopilla.

Viikkotasolla homma meni mulla näin: 3 kovaa reeniä ohjelman mukaan, 2-3 palauttavaa reeniä missä tehtiin päälikeiden lisäks rutosti lantionseudun sekä olkapäiden huoltoa. Ajallisesti salilla meni 9,5h-12h viikossa.

Sheikon piikkaus oli musta vähä hassu, mut toisaalta kai se noin on pakko tehäkin jos noin lyhyessä ajassa pitää saada maksimi ulos.

Maksimipäivänä rauta tuntu naurettavan kevyeltä ja tekniikka pysy tosi hyvin kasassa(videoin kaikki nostot). En laita mitään kilomääriä mut kyykyssä olis menny varmaan enempikin, mut pää alko pettään. Penkissä vähä samaa juttua ja sitte ku vedon aika tuli niin olisin varmaan 10-15kiloo enempiki saanu vikalla nostolla jos olisin saanu sen elukan ulos, mut olin jo tehny enkkoja joten nälkä loppu. Kaikissa lajeissa tulos parani ja näinollen myös yt.

Loppukaneettina vois sanoo et alan pikkusen jo oleen hajulla kyykkäyksestä, penkistä ja vedosta. Tähän tulen vielä palaamaan. :)
"Mies se on hävinnykki mies... Ja huono mies onki!"
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 45
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Voimaliikkeet

#639

Viesti Elina »

Mielenkiintoista settiä!
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 67
Viestit: 11241
Lauteille: Kesäkuu 2008

Voimaliikkeet

#640

Viesti Jorge »

Termiitti kirjoitti: sitte ku vedon aika tuli niin olisin varmaan 10-15kiloo enempiki saanu vikalla nostolla jos olisin saanu sen elukan ulos, mut olin jo tehny enkkoja joten nälkä loppu.
Toi 10-15 kg on aika iso ero siinä vaiheessa, kun aletaan olla omissa maksimeissa.
Kuvake
ninja
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 311
Lauteille: Huhtikuu 2010

Voimaliikkeet

#641

Viesti ninja »

Viimeaikoina on alkanut kiinnostamaan voimanostoliikkeet. Jälkakyykky ja maastaveto ovat uusia liikeitä itselleni, ja olenkin huomannut kuinka surkeassa kunnossa jalkojen ja keskivartaloni lihakset ovat. Varsinkin suorillajaloilla maastaveto tuntuu teknisesti kaikkein vaikeimmalta. Olen hakenut nostotekniikkaa pienillä painolla, mutta jotenkin itsestä tuntuu, että tekniikka hajoaa ja selkä kaareutuu jossain vaiheessa sarjaa, asentoni saattaa olla myös liian kyykkymäinen. Tuntuu kuin joutuisin kyykistymään liikaa jotta selkä pysyisi edes jotenkin suorassa. Vinkkejä tähän?
Tunnen treenin jälkeen myös paineen tunnetta ala- ja keskiselässä, enkä usko että kyse on normaalista lihasrasituksesta..? Olisiko kyse selkänikamiin muodostuneesta paineesta? Ja olen todellakin vasta hakenut tekniikkaa, eli mitään maksimipainoja tai pitkiä sarjoja en ole vielä tehnyt.
pot,,pot,,potkut sain, kesken hakkailujen..
Kuvake
nyyski
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 682
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Tampere

Voimaliikkeet

#642

Viesti nyyski »

Mulle kriittinen juttu tossa maastavedossa oli latsin tunnusteleminen ja aktivointi. Ennen kun opin sen tunteen niin tuntu jotenkin hasardilta se nostaminen. Siinä on vaan se ongelma että sitä latsia ei saa tuntumaan (minä en saa) liian pienellä painolla.
Matti Lintula
Kuvake
ninja
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 311
Lauteille: Huhtikuu 2010

Voimaliikkeet

#643

Viesti ninja »

Ja latsi on? sori, mulla on termit hakusessa :)
pot,,pot,,potkut sain, kesken hakkailujen..
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 67
Viestit: 11241
Lauteille: Kesäkuu 2008

Voimaliikkeet

#644

Viesti Jorge »

ninja kirjoitti: Ja latsi on?
Kuva
Kuvake
Antti Koljonen
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 426
Lauteille: Syyskuu 2006
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Muay Boran
Takalajit: Historiallinen miekkailu
Kombatan
Sin Moo Hapkido
Thainyrkkeily

Voimaliikkeet

#645

Viesti Antti Koljonen »

Nyt on kaksi täyttä kuuden viikon sykliä Wendlerin 5/3/1-ohjelmaa takana ja tuloskehitys on ollut seuraavanlaista:

Kyykky: 3 x 95 kg --> 3 x 107,5 kg
Penkki: 8 x 57,5 kg --> 7 x 62,5 kg
Mave: 6 x 120 kg --> 5 x 135 kg
Pystypunnerrus: 6 x 32,5 kg --> 5 x 40 kg

Käytin Kalasen sarjapainolaskuria[/linkki] ykkösmaksimien arvioimiseen ohjelmaa aloittaessani. Jos tuloskehitystä tarkastelee sen avulla, homma näyttää seuraavalta:

Kyykky: 106 kg --> 119 kg (+12%)
Penkki: 72 kg --> 77 kg (+7%)
Mave: 143 kg --> 157 kg (+10%)
Pystypunnerrus: 39 kg --> 47 kg (+21% !)

Yhteistulos näissä neljässä liikkeessä siis 360 kg --> 400 kg (+11%). Vaaka näytti tänään aamulla lukemaa 83 kg, eli paino ei ole juuri muuttunut alkutilanteesta. Väittäisin silmämääräisesti arvioiden kehonkoostumuksen kuitenkin parantuneen, eli rasvaa on muuttunut lihakseksi.

Ja mikä parasta, treeniohjelma tuntuu siltä, että tätä voi jatkaa vielä ainakin 1-2 kuuden viikon sykliä ennen kuin tarvitsee nollata tilannetta minkään liikkeen osalta. Pystypunnerruksessakin suurin kehitys tuli vasta loppuvaiheessa.

Ja tämä siis treenaamalla kolme kertaa viikossa max. tunnin mittaisia treenejä + satunnaisesti jotain kestävyystyyppistä jumppaa. Olen tyytyväinen ja jatkan hyvillä mielin. :)
“If liberty means anything at all, it means the right to tell people what they do not want to hear.” (George Orwell)
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 30 kurkkijaa