Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Poliisin voimankäyttö

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
kukuska
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 112
Lauteille: Joulukuu 2013

Re: Poliisin voimankäyttö

#1741

Viesti kukuska »

Eppu kirjoitti: Millaisias pitkiä poliiseilla Suomessa on?
Poliisiasetuksessa luetellaan peruspoliisitoiminnassa käytettävissä olevien aseiden ominaisuudet:

1) henkilökohtaisena virka-aseena käytettävät lippaallisella tai itselataavalla kertatulella toimivat pistoolit ja revolverit niihin soveltuvine patruunoineen;

2) tukiaseena käytettävät lippaallisella tai itselataavalla kertatulella toimivat kaliiperiltaan virka-asetta vastaavat ampuma-aseet niihin soveltuvine patruunoineen;

3) poliisitoimintaa tukevina erityisaseina haulikko, kaliiperiltaan virka-asetta vastaava konepistooli, kivääri tai ampuma-aselain (1/1998) 6 §:n 2 momentin 12 kohdassa tarkoitettu muu ampuma-ase ja kaasun tai muun lamaannuttavan aineen levittämiseen tarkoitettu ampuma-ase niihin soveltuvine patruunoineen


Tässä pätkässä taasen näkyy valmiusyksikön aseistusta:
[youtube][/youtube]
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 126
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Poliisin voimankäyttö

#1742

Viesti Andy »

Nuohan käytännössä kattavat lähes kaikki ampuma-aseet mitä on olemassa pl. kertalaukeavat, sarjatuliaseet ja raskaat aseet.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Kari Mäki-Kuutti
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 961
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Jyväskylä
Etulaji: Shorinji Kempo

Poliisin voimankäyttö

#1743

Viesti Kari Mäki-Kuutti »

Konepistooli (kohta 3) lienee sarjatuliase?
Kari Mäki-Kuutti
Kuvake
kukuska
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 112
Lauteille: Joulukuu 2013

Poliisin voimankäyttö

#1744

Viesti kukuska »

Videolla taitaa vilahtaa Sako TRG, HK UMP ja HK G36. Käytössä on luonnollisesti myös HK MP5.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 131
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Poliisin voimankäyttö

#1745

Viesti Mjölnir »

Andy kirjoitti: Nuohan käytännössä kattavat lähes kaikki ampuma-aseet mitä on olemassa pl. kertalaukeavat, sarjatuliaseet ja raskaat aseet.
Kattavat myös sarjatuliaseet, eli valmiusyksiköllä on käytössään myös kohdassa kolme mainittuja konepistooleja.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 126
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Poliisin voimankäyttö

#1746

Viesti Andy »

No niinpäs onkin. Eli kolmoskohdassahan ei puhuta toimintatavoista mitään. Eli käytännössä mikä tahansa ase sopii paitsi tykit, singot yms. Jopa raskaat konekiväärit menevät muu ase tai kivääri -kategoriaan.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 111
Viestit: 3354
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin

Poliisin voimankäyttö

#1747

Viesti Daddy »

taikuri kirjoitti: Välinevalikoima laajenee:
Poliisi sai uuden aseen: FN303 projektiililaukaisin – Katso video

Poliisi on saanut käyttöönsä uuden paineilma-aseen. Välineellä poliisi voi ampua paineilmalla värikuulaa muistuttavan ammuksen 70 metrin päähän.

Uuden voimankäyttövälineen virallinen nimi on FN303 - paineilmatoiminen projektiililaukaisin. Alta voit katsoa videon, jolla poliisi käyttää uutta välinettään.

FN303 on käytännössä tehokas värikuula-ase. Se tulee osaksi poliisin välineistöä tilanteisiin, joissa etälamautin tai kaasusumutin eivät lyhyen kantomatkansa puolesta riitä.

- Paineilmatoimista projektiililaukaisinta voidaan käyttää muun muassa poliisin vaativissa tilanteissa, sekä muissa etävoimankäyttöä vaativissa erityis- tai päivittäistilanteissa. Sitä voidaan käyttää myös vaaraa aiheuttavien villieläinten karkottamiseen taajama-alueelta, poliisijohtaja Seppo Kolehmainen kertoo poliisin tiedotteessa.
[youtube][/youtube]



Varustauduttu jo hyvissä ajoin etukäteen vuoden 2014 kaikkovieras/vast. juhlia varten... :lol:

Edit. Lisäys:
Wikissä:
http://en.wikipedia.org/wiki/FN_303" onclick="window.open(this.href);return false;
Videossa mainittiin, että tuo sattuu suunnilleen yhtä paljon kuin TKP. Etuna siis TKP/OC:hen verrattuna huomattavasti pidempi kantama.

Väri lienee tuossa mukana siksi, että tarvittaessa voidaan helposti/nopeasti tunnistaa kohdehenkilö(t) jatkotoimenpiteitä varten?
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 44
Viestit: 11231
Lauteille: Kesäkuu 2008

Poliisin voimankäyttö

#1748

Viesti Jorge »

Daddy kirjoitti: Videossa mainittiin, että tuo sattuu suunnilleen yhtä paljon kuin TKP.
Saahan sitä sanoa...

Olen nähnyt videoita, jossa poliisi käyttää teleskooppipatukkaa ja "asiakkaan" reaktio eli sen puute ei varsinaisesti kerro siitä, että iskun voima olisi sellainen, jolla saadaan koloja puutavaraan. Toki metallipatukalla pystyy lyömään lujaa, jos on pystyvä...
Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 111
Viestit: 3354
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin

Poliisin voimankäyttö

#1749

Viesti Daddy »

Jorge kirjoitti:
Daddy kirjoitti: Videossa mainittiin, että tuo sattuu suunnilleen yhtä paljon kuin TKP.
Saahan sitä sanoa...

Olen nähnyt videoita, jossa poliisi käyttää teleskooppipatukkaa ja "asiakkaan" reaktio eli sen puute ei varsinaisesti kerro siitä, että iskun voima olisi sellainen, jolla saadaan koloja puutavaraan. Toki metallipatukalla pystyy lyömään lujaa, jos on pystyvä...
Joo olen minäkin nähnyt tuollaisia videoita. Syy iskun tehottomuuteen lienee noissa kuitenkin muualla kuin itse TKP:ssä. Olen ymmärtänyt, että oikein käytettynä TKP:n osuma tuntuu varsin miähekkään muikealta - ja varmasti saa koloja puutavaraankin.

Mutta siis mun pointti oli se, että toi FN303 perustuu kipuun (kuten TKP:kin).
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon
sinappi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 234
Viestit: 3282
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

Poliisin voimankäyttö

#1750

Viesti sinappi »

Daddy kirjoitti: Mutta siis mun pointti oli se, että toi FN303 perustuu kipuun (kuten TKP:kin).
Teoriassa teleskooppipatukalla lyöminen perustuu ns. sulkuporttiteoriaan, jonka mukaan pienelle alueelle osuva isku lamauttaa tiedonkulun lihaksen hermoradoissa, ei lyönnin tuottamaan kipuun.
Kuvake
Vanhakankea
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 3401
Lauteille: Helmikuu 2010

Re: Poliisin voimankäyttö

#1751

Viesti Vanhakankea »

sinappi kirjoitti:
Daddy kirjoitti: Mutta siis mun pointti oli se, että toi FN303 perustuu kipuun (kuten TKP:kin).
Teoriassa teleskooppipatukalla lyöminen perustuu ns. sulkuporttiteoriaan, jonka mukaan pienelle alueelle osuva isku lamauttaa tiedonkulun lihaksen hermoradoissa, ei lyönnin tuottamaan kipuun.

Onko tämä kansankielellä puujalkaefekti?
* Entinen idealisti - nykyinen nihilisti
** Suoraan huipulle pääsee vain oikotietä
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 372
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Re: Poliisin voimankäyttö

#1752

Viesti YJT »

Näin olen asian itse mieltänyt.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 111
Viestit: 3354
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin

Poliisin voimankäyttö

#1753

Viesti Daddy »

sinappi kirjoitti:
Daddy kirjoitti: Mutta siis mun pointti oli se, että toi FN303 perustuu kipuun (kuten TKP:kin).
Teoriassa teleskooppipatukalla lyöminen perustuu ns. sulkuporttiteoriaan, jonka mukaan pienelle alueelle osuva isku lamauttaa tiedonkulun lihaksen hermoradoissa, ei lyönnin tuottamaan kipuun.
Joo totta puhut. Näin muistelen opetetun TKP-kurssilla. Tosin annettiin myös ymmärtää, että aina tuo sulkuportti ei toimi, vaan päävaikutusmuoto on tällöin kipu.

Tietty tarkempi jamppa ampuu tuolla FN303:lla just sellaiseen paikkaan, että sulkuportti-ilmiö tapahtuu 8-)
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon
MikaelF
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 901
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Poliisin voimankäyttö

#1754

Viesti MikaelF »

Nyt minäkin kiinnostuin kun ruvetaan puhumaan neurofysiologiaa. Osaako joku sanoa mitä englanninkielistä termiä on käytetty kun on puhuttu siitä sulkuporttiteoriasta? Jos kyseessä on gate controli theory tai suomeksi kipuportti niin silloin ollaan neurofysiologisesti hakoteillä - sillä selitetään kivun välittymisen estyminen antamalla kilpailevan ärsykkeen, joka välittyy kipusäikeitä nopeimpia hermosäikeitä pitkin selkäytimen kipuporttiin. Tämän telarin vaikutus tosin on ihan selitettävissä neurofysiologisella kivun aiheuttamalla lihastoiminnan lamauttamisella ( inhibiitiolla) mutta kyseessä on muu kuin gate control. Sitä paitsi vaikutus perustuu kuitenkm siihen kivun tuottamiseen toisin kuin aikaisemmin esitettiin
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 372
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Re: Poliisin voimankäyttö

#1755

Viesti YJT »

En tiedä / muista englanninkielistä termiä.

Olen ollut siinä käsityksessä, että kovin paljoa tieteellistä näyttöä ei ole sulkuporttiteoriaa tukemaan. Käytännön elämä toisaalta tukee, ja aika monella lienee omakohtaistakin kokemusta asiasta.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 31 kurkkijaa