Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Poliisin voimankäyttö

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Vanhakankea
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 3401
Lauteille: Helmikuu 2010

Re: Poliisin voimankäyttö

#1771

Viesti Vanhakankea »

Katselin itse tuossa brittipoliisia, joka ei saanut kaaharin auton sivuikkunaa rikki TKP:llä.

Tosiaan olisi mielenkiintoista kuulla oikeita käyttötilanteita, mutta taitavat pitää potkun poliisit tarinat itsellään ja hyvä niin.
* Entinen idealisti - nykyinen nihilisti
** Suoraan huipulle pääsee vain oikotietä
Poista käyttäjä 1747
Viestit tässä aiheessa: 91

Poliisin voimankäyttö

#1772

Viesti Poista käyttäjä 1747 »

Taitaa mennä niin että poliisi joka ei osaa patukoida on ammattitaidoton spede ja poliisi joka osaa patukoida on fasisti natsisika. Tai vähintäänkin kyttä.
:smt003
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 131
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Re: Poliisin voimankäyttö

#1773

Viesti Mjölnir »

Vanhakankea kirjoitti: Katselin itse tuossa brittipoliisia, joka ei saanut kaaharin auton sivuikkunaa rikki TKP:llä.

Tosiaan olisi mielenkiintoista kuulla oikeita käyttötilanteita, mutta taitavat pitää potkun poliisit tarinat itsellään ja hyvä niin.
mä olen rikkonut (treeneissä) useita auton ikkunoita patukan pohjalla ja aina on mennyt laakista säleiksi
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 175
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Poliisin voimankäyttö

#1774

Viesti DeusVult »

Aina ei mee laakista:

[youtube][/youtube]

[youtube][/youtube]
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
MikaelF
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 901
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Poliisin voimankäyttö

#1775

Viesti MikaelF »

kukuska kirjoitti: Luin nämä viestit pariinkin kertaan, mutta en vaan ihan täysin saanut selvennettyä asiaa itselleni.

Eli voimakas isku lihakseen aiheuttaa refleksimäisen lihaksen rentoutumisen ja tällä toiminnolla keho yrittää välttää enemmät vauriot? Tai sitten lihakset jännittyvät, jotta esimerkiksi se naulaan astunut jalkapohja saadaan vedettyä pois? Missä tilanteessa on sitten kysymys hermoston "ruuhkautumisesta" vai sattuvatko nämä asiat samalla hetkellä aiheuttaen tuon toimintakyvyn menettämisen?

Onko lihaksen toiminta riippuvainen siitä onko se rentoutunut ja jännitetty, kun osuma tulee?
Kun se osuma tulee isoon kohteeseen niin siinä samalla aktivoituu paljon niitä mekanoreseptoreita osa eivät siis välitä kipuveistejä ollenkaan vaan painetta, venytystä, tärinä jne eri voimakkuuksilla ( osa tosiaan aktivoituu vasta kun venytys on riittävän kova), osa välittää mekaanisesta ärystyksestä johtuvaa kipua. Näitä reseptoreita on lihaksissa, jänteissä, lihaskalvoissa, nivlesteissä, luussa jne. Eri tyyppiset reseptorit eri kudoksiss saavat aikaan erilaisen reflektoorisen vaikutuksen ( estävän tai aktivoivan) aikaan selkäydin tasolla samalla kun viesti siirtyy ylöspäin keskushermostossa. En ole varma tapahtuuko varsinaista ruuhkautumista mutta varmaa on että kun esim sillä telarilla osuu niin tapahtuu paljon koska osutaan moneen eri kudokseen saman aikaisesti. Hassua kyllä niin se lyönti voi jopa lievittää kipua ( alkuperäinen porttikontrolliteoria).

Refleksien voimakkuuksiin vaikuttaa moni asia häiritsevästi; kun esimerkiksi koputtaa polvesta jännerefleksiä nii toisilla se pieni jännitys tai ennakointi voi peittää sen refleksin, toisella esim hengityksen pidättäminen vahvistaa sitä. Eli refleksit ovat alistettu korkeammalle säätelylle kuten esimerkiksi lihasten tietoiseksi jännittämiselle.
Mutta on se "lyöntitekniikasta" myös kiinni. Tämän huomaa kun kouluttaa refleksien testaamista, vasaran käyttö pitää olla kevyt ja nopea eikä se saa jäädä painamaan jännettä sen koputuksen jälkeen, muuten se refleksi sammuu.
Eli tositilanteessa on paljon tekijöitä jotka vaikuttavat siihen vastustajan vasteeseen ja paljon on, kuten aikaisemmin epäiltiin varmaan tuurista kiinni mitä käytännössä tapahtuu.
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 75
Viestit: 6230
Lauteille: Joulukuu 2010

Poliisin voimankäyttö

#1776

Viesti Aihki »

Yksi palomies, joka mulle tätä rikkomista joskus opetti sanoi, että niin lähelle alalaitaa kuin mahdollista ja keskelle (kuten tuo vanhempi heebo tuossa näytti). Syy on, että tuen lähelle lyötynä rikkoutuu helpoimmin, keskellä ruutua jousto vie iskusta enimmän terän pois, samoin joissain autoissa tiivisteet joustavat muissa reunoissa.
Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 111
Viestit: 3354
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin

Re: Poliisin voimankäyttö

#1777

Viesti Daddy »

Mjölnir kirjoitti: näkyyhän tuo siinä Eestin sienikauppiaan tapauksen videolla, mitä käy, kun ei lyödä riittävän kovaa, ja kohdehenkilö on motivoitunut.
Joo, ei TKP mikään taikasauva ole, joka toimii kun sillä vähän virvotaan.
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon
MikaelF
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 901
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Poliisin voimankäyttö

#1778

Viesti MikaelF »

Daddy kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti: näkyyhän tuo siinä Eestin sienikauppiaan tapauksen videolla, mitä käy, kun ei lyödä riittävän kovaa, ja kohdehenkilö on motivoitunut.
Joo, ei TKP mikään taikasauva ole, joka toimii kun sillä vähän virvotaan.
Jep, lyömistä sillä tai millä tahansa muulla esineellä pitää harjoitella ja harjoitella. Joskus on esitetty leikmielistä toistomäärää sille että liike automatisoituu - n 6000 toistoa. Jo jos vielä ajattelee että lyöntien pitäisi olla tehokkaita niin 6000 oikeaoppista lyöntiä ( niiden väliin mahtuu vielä lukematon määrä huonoja lyöntejä). Tätä taitoa / voimaa pitäisi viellä ylläpitää säännöllisellä harjoittelulla. Ja sitten on kuitenkin se arvaamattomuustekijä siellä vastaanottavassa päässä...
Jos muutetaan lyöntitekniikka kärkipainotteiseksi ja unohdetaan ne isot lihakset ja mennään kovaan kohteeseen ja niveliin niin silloin saadaan suurempi vaikutus aikaan jopa vähän pienemmällä voimankäytöllä - mutta tämä nyt ymmärrettävästi ei oikein sovellu ihan normi viranomaiskäyttöön.
Kuvake
kukuska
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 112
Lauteille: Joulukuu 2013

Re: Poliisin voimankäyttö

#1779

Viesti kukuska »

Vanhakankea kirjoitti: Katselin itse tuossa brittipoliisia, joka ei saanut kaaharin auton sivuikkunaa rikki TKP:llä.
[youtube][/youtube]

Joo ei se aina onnistu vaikka kuinka olis tahtoa. Kuten sanottua, patukan päällä lyönti auton ikkunalasin kulmaan, niin lähtee kerrasta. Kyllähän se harjoittelemalla alkaa luonnistua:

[youtube][/youtube]
Vanhakankea kirjoitti: Jotenkin kyllä tuntuu, että TKP:n vaikutus on "korkeemman käres", jos sillä haetaan puujalkaefektiä. Melkeen suosittelisin sen vaihtamista thaikku/kiukkarityyliseen alapotkuun samalla liiveihin uiden. :-)
Potku kun ei ole voimankäyttöä, patukalla lyönti taas on. En kyllä ole vielä törmännyt sellaiseen nettivideoon, jossa patukalla lyönneillä (lain sallimissa rajoissa) olisi saatu riittävä vaikutus kohdehenkilölle. Mitali sille, joka sellaisen löytää.
Kuvake
kukuska
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 112
Lauteille: Joulukuu 2013

Poliisin voimankäyttö

#1780

Viesti kukuska »

Onneksi muuten (jenkki)poliisit ovat voimankäytön ammattilaisia. Ei satu niin pahasti, kun voimankäyttö on hallittua ja harjoiteltua.
[youtube][/youtube]
sinappi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 234
Viestit: 3282
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

Re: Poliisin voimankäyttö

#1781

Viesti sinappi »

kukuska kirjoitti: nettivideoon, jossa patukalla lyönneillä (lain sallimissa rajoissa) olisi saatu riittävä vaikutus kohdehenkilölle. Mitali sille, joka sellaisen löytää.
Poliisi pamputtaa taas -langan ensimmäinen video on sellainen.
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 178
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Poliisin voimankäyttö

#1782

Viesti L.K. »

Niin ja varmaan myös riippuu millaisia "tuloksia" sitä odottaa näkevänsä? Jos odottaa, että kohdehlö "tippuu" maahan kuin salamaniskusta ja kaikki vastarinta loppuu siihen niin niitä on varmaan harvemmassa.

Itse olen kyllä nähnyt useita pätkiä jossa tulos on ollut edellä mainitun kaltainen. Silloin ei vaan taida pääsääntöisesti lyönnit olla osuneet reiteen tai käteen..;)
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 372
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Re: Poliisin voimankäyttö

#1783

Viesti YJT »

Itse olen saanut tällaisen vaikutuksen aikaan, ja vielä lasten patukalla (lyhyellä). Itse asiassa putosi sekä kohdehenkilö että sivullinen, kun kohdehenkilön kirves lensi kädestä ja osui ohikulkijaa jalkapöytään.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
Vanhakankea
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 3401
Lauteille: Helmikuu 2010

Re: Poliisin voimankäyttö

#1784

Viesti Vanhakankea »

Mjölnir kirjoitti:
Vanhakankea kirjoitti: Katselin itse tuossa brittipoliisia, joka ei saanut kaaharin auton sivuikkunaa rikki TKP:llä.

Tosiaan olisi mielenkiintoista kuulla oikeita käyttötilanteita, mutta taitavat pitää potkun poliisit tarinat itsellään ja hyvä niin.
mä olen rikkonut (treeneissä) useita auton ikkunoita patukan pohjalla ja aina on mennyt laakista säleiksi
Tälle poliisille ei oltu varmaan opetettu oikeaa tekniikkaa, kun yritti klunssilla ikkunaa rikki.

Tilanne oli myös suht jännä, kun kaahari oli juuri ajanut mp-poliisin kumoon ja yritti edelleen pakoon. Sulutus autoilla onnistui vasta melko pitkän ajan päästä. Useampi poliisi oli jäädä alle.
* Entinen idealisti - nykyinen nihilisti
** Suoraan huipulle pääsee vain oikotietä
Kuvake
Vanhakankea
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 3401
Lauteille: Helmikuu 2010

Re: Poliisin voimankäyttö

#1785

Viesti Vanhakankea »

kukuska kirjoitti:
Vanhakankea kirjoitti: Katselin itse tuossa brittipoliisia, joka ei saanut kaaharin auton sivuikkunaa rikki TKP:llä.
[youtube][/youtube]

Joo ei se aina onnistu vaikka kuinka olis tahtoa. Kuten sanottua, patukan päällä lyönti auton ikkunalasin kulmaan, niin lähtee kerrasta. Kyllähän se harjoittelemalla alkaa luonnistua:

[youtube][/youtube]
Vanhakankea kirjoitti: Jotenkin kyllä tuntuu, että TKP:n vaikutus on "korkeemman käres", jos sillä haetaan puujalkaefektiä. Melkeen suosittelisin sen vaihtamista thaikku/kiukkarityyliseen alapotkuun samalla liiveihin uiden. :-)
Potku kun ei ole voimankäyttöä, patukalla lyönti taas on. En kyllä ole vielä törmännyt sellaiseen nettivideoon, jossa patukalla lyönneillä (lain sallimissa rajoissa) olisi saatu riittävä vaikutus kohdehenkilölle. Mitali sille, joka sellaisen löytää.
Siinähän se oli ensimmäisenä tuo pätkä, jonka mainitsin.

Ai ei ole potku voimankäyttöä eikä sitten lienee lyöminenkään. Painia sentään saa. ;-)
* Entinen idealisti - nykyinen nihilisti
** Suoraan huipulle pääsee vain oikotietä
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 37 kurkkijaa