Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Voimaliikkeet

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Voimaliikkeet

#661

Viesti tabitha »

Mieteinpä nyt, että mikä tlle olisi paras ketju mutta tämä kyseinen näyttää olevan punttihommien osalta aktiivisin ja 5/3/1 mainittu aika monta kertaa niin pistetäänpä tänne... Tällä hetkellä teen siis em. ohjelmaa 2-jakoisena ts; päivä 1. penkki/kyykky + apuliikkeet, päivä 2. pystypunnerrus/mave + apuliikkeet. Osaisiko kukaan suositella miten moiseen treeniin kannattaisi ottaa rinnalleveto mukaan? Tarkoitus olisi jaksaa vielä kuntojudoilla/samboilla sen verran kertoja viikossa kun ei-mikään-maailman-paras yleiskunto tällä hetkellä sallii eli sellanen 2-3. Mutta pääpointtina se, että joku räjähtävä liike tekisi mieli ottaa tuohon voimailupuoleen mukaan ja rinnalleveto nyt on kohtuullisen helppo + auttanee esim. pystypainia yleensäkin aika hyvin.
Mä teen yleensä samana päivänä riven(/työnnön), kyykyn ja penkin tässä järjestyksessä. Itse tykkään tehdä räjähtävimmän liikkeen ekana. En pysty tekemään isoja painonnostoliikkeitä oikealla tekniikalla jos olen väsynyt, joten teen eristävimmät ja turvallisimmat liikkeet (hauiskääntö jne.) viimeisenä. En itsekään pistäisi mavea ja riveä välttämättä samalle päivälle koska liikkeet alkavat samalla tavalla, toisaalta tätä voisi myös hyödyntää Presenterin ehdottamalla tavalla. Olen joskus tehnyt näin mutta silloin mave ei ole mennyt kovin hyvin. Toisaalta rive ja kyykky vie samoja resursseja myös, voi mennä aika rankaksi jaloille.

Mulle on vähän hakusessa että tarkalleen mitä lihaksia eri liikkeet harjoittavat, mutta kun penkki ja pystypunnerrus ovat liikkeitä joissa ojennetaan käsiä, olisiko järkeä ottaa esim. pysty- ja kulmasoutu mukaan myös monipuolisuuden vuoksi? Vai kuuluuko ne noihin apuliikkeisiin?
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
fatman
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 4041
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Karkkila

Voimaliikkeet

#662

Viesti fatman »

Wendlerin 5/3/1 ohjelmassa on neljä pääliikettä: kyykky, mave, penkki ja pystypunnerrus tangolla. Ohjelma antaa näiden pääliikkeiden työsarjoihin prosentit ja progression. Usein keskustelu pyörii näiden ympärillä, vaikka ohjelmassa on ja suositellaan käytettäväksi apuliikkeitä.

Ohessa muutama linkki aiheesta. Ketjun aiemmista viesteistä myös löytyy höpinää 531:stä.

Pysty- ja kulmasoutu kuuluvat Wendlerin ohjelmassa apuliike -kategoriaan. Erityisesti kulmasoutua käsipainolla Wendler suosittelee.


http://www.jimwendler.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.t-nation.com/workouts/worlds ... g-template" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.t-nation.com/workouts/531-ho ... e-strength" onclick="window.open(this.href);return false;

http://blackironbeast.com/5/3/1/calculator" onclick="window.open(this.href);return false;
In my heart, in my mind, in my soul
lalalaalaa lalalaalaa lalalaa
Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane

Voimaliikkeet

#663

Viesti Polvi »

Minä yhdistäisin riven tuohon pystypunnerrukseen = työntö. Ja nimenomaan ennen mavea, koska räjähtävyys. Ainakin itselläni on työnnössä mikkihiiriraudat maveen verrattuna, ettei tuosta koidu maveen suurta haittaa. Toki tuota pakettia voi sekoittaa ja tekee vaikka työntö + kyykky. Selälle ehdottomasti kulmasoutua ja/tai taljaa.
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
Termiitti
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 48
Viestit: 146
Lauteille: Tammikuu 2009

Voimaliikkeet

#664

Viesti Termiitti »

Invictus kirjoitti: Mieteinpä nyt, että mikä tlle olisi paras ketju mutta tämä kyseinen näyttää olevan punttihommien osalta aktiivisin ja 5/3/1 mainittu aika monta kertaa niin pistetäänpä tänne... Tällä hetkellä teen siis em. ohjelmaa 2-jakoisena ts; päivä 1. penkki/kyykky + apuliikkeet, päivä 2. pystypunnerrus/mave + apuliikkeet. Osaisiko kukaan suositella miten moiseen treeniin kannattaisi ottaa rinnalleveto mukaan? Tarkoitus olisi jaksaa vielä kuntojudoilla/samboilla sen verran kertoja viikossa kun ei-mikään-maailman-paras yleiskunto tällä hetkellä sallii eli sellanen 2-3. Mutta pääpointtina se, että joku räjähtävä liike tekisi mieli ottaa tuohon voimailupuoleen mukaan ja rinnalleveto nyt on kohtuullisen helppo + auttanee esim. pystypainia yleensäkin aika hyvin.
Miks haluut sen riven mukaan? Onko sulla pn-taustaa ,kun sanot jotta rive on "helppo"?
Tota "joku räjähtävä liike" juttua en ihan myöskään tajunnut.
"Mies se on hävinnykki mies... Ja huono mies onki!"
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 54
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Voimaliikkeet

#665

Viesti Mjölnir »

Olen tässä omassa tavoitteettomattomassa harjoittelussa, ilman mitään ammattilaisten konsultaatiota kallistumassa seuraavanlaiseen fyysiseen harjoitteluun, aina kun se vain on mahdollista:
4 x tunnin mittainen treeni
- yksi ylä- ja keskivartaloharjoitus
- yksi ala- ja keskivartaloharjoitus
- yksi kuntopiiri tai kahvakuula
- yksi painonnostoharjoitus
Lisäksi yritän saada ympättyä kaksi tai kolme seuraavista viikkoon, eli lenkki / uinti / Uppopallo
Tähän sitten tulee päälle vähintään kolme kamppailu- tai itsepuolustusharjoitetta ja mahdolliset työtreenit.

Tämä on siis tavoitetila, mutta sotaharjoitukset ja komennukset tietysti sotkevat, jolloin pyrin korvaamaan jollain helposti toteutettavalla, kuten lenkillä, kehonpainoharjoittelulla tai kahvakuulalla väliinjäävät.

Ylä- ja keskivartaloharjoitus sisältää esim penkkipunnerruksen, pystypunnerruksen, erilaiset vatsaliikkeet, leuanvedot ja dipit
Ala- ja keskivartaloharjoitus sisältää esim maastavedon, valakyykyn, etukyykyn, takakyykyn ja askelkyykyn
Kuntopiiri on joko kehonpainolla tai vastusharjoitteluna tehty kiertoharjoittelu, kierroksen kesto parin-kolmen minuutin luokkaa, taikka kahvakuulaharjoitus samankaltaisella työ- lepo -jaottelulla kuin kuntopiiri.
Painonnostoharjoitus on teknisempi treeni, jossa tehdään tempausta, rinnallevetoa ja työntöä, tempaus- ja työntövetoja sekä pudotusvalakyykkyä.

Myös voimaharjoitusten loppuun pyrin tekemään 5-20 minuutin jumpan, vähän fiiliksestä riippuen.

En käytännössä pysty mitenkään seuraamaan jotain tiettyä ohjelmaa, niin teen aina, kun on mahdollista, sellaisia harjoitteita, jotka mahdollisimman tehokkaasti kuormittaisivat koko vartaloa.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane

Voimaliikkeet

#666

Viesti Polvi »

Miksi teet neljää eri kyykkyä? Onko esim noissa vala- ja askelkyykyissä tavoitteena kehittää myös muita ominaisuuksia, esim liikkuvuutta, tai tasapainoa?

Oma jalkapäivä on takakyykky, prässi (saa hyvin kohdistettua per5eelle, kun tekee jalat levyn yläosassa), takareisilaite maaten ja pohkeet seisten. Haluaisin kovasti vaihtaa tuon takareisilaitteen sjmv:on, mutten saa sitä kohdistumaan riittävän hyvin takareisille. Jalkapäivä on muutenkin ollut melkoinen harvinaisuus, koska pyöräily.
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 135
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Voimaliikkeet

#667

Viesti MarkkuT »

Polvi kirjoitti: Miksi teet neljää eri kyykkyä?
Eikös Mjölnir ole semmoinen crosfittaaja? Ehkä se haluaa, että sen muskelit ovat confused.
:smt003
Ain't no one.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 54
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Voimaliikkeet

#668

Viesti Mjölnir »

Polvi kirjoitti: Miksi teet neljää eri kyykkyä? Onko esim noissa vala- ja askelkyykyissä tavoitteena kehittää myös muita ominaisuuksia, esim liikkuvuutta, tai tasapainoa?
Joo, valakyykyssä tasapaino ja askelkyykky ottaa paremmin per5eelle. Mulla ei ole käytössä laitteita, eli mitään jalkaprässiä tmv. ei voi käyttää.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane

Voimaliikkeet

#669

Viesti Polvi »

Ok. Aaaaasia kunnossa!
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
Mars
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 1048
Lauteille: Helmikuu 2007

Voimaliikkeet

#670

Viesti Mars »

Polvi kirjoitti: prässi (saa hyvin kohdistettua per5eelle, kun tekee jalat levyn yläosassa)
Pysyykö alaselkä litteänä vai pyöristyykö/irtoaako alustasta?
“Fatigue makes cowards of us all.”
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Voimaliikkeet

#671

Viesti Point »

Polvi kirjoitti: Miksi teet neljää eri kyykkyä? Onko esim noissa vala- ja askelkyykyissä tavoitteena kehittää myös muita ominaisuuksia, esim liikkuvuutta, tai tasapainoa?

Oma jalkapäivä on takakyykky, prässi (saa hyvin kohdistettua per5eelle, kun tekee jalat levyn yläosassa), takareisilaite maaten ja pohkeet seisten.

Itse olen saanut paremman tuntuman yhdellä jalalla tehdessä.
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 54
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Voimaliikkeet

#672

Viesti Mjölnir »

Mä olen vähän sitä mieltä, että vaihtelemalla liikkeitä ja tekemällä monipuolisesti, toiminnalliset voimaominaisuudet kehittyvät paremmin, kun kroppa ei liikaa totu niihin tiettyihin suoritustapoihin.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Termiitti
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 48
Viestit: 146
Lauteille: Tammikuu 2009

Voimaliikkeet

#673

Viesti Termiitti »

Jos reenien pääpaino on puhtaasti lajispesifissä voimailussa saattaa olla et näennäisesti samankaltaset (apu)liikkeet rikkoo sitä päälajin tekniikkaa. Mut jos taas tarkotus on tehä liikkeitä enempi kondistreeninä tai vaikka perusbodailuna niinkun ymmärsin Mjölnirin tekevän, homma pelaa noinkin. Tiivistäsin tän kaiken vaik näin: tavotteet määrittää keinot.
"Mies se on hävinnykki mies... Ja huono mies onki!"
Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane

Voimaliikkeet

#674

Viesti Polvi »

Mars kirjoitti:
Polvi kirjoitti: prässi (saa hyvin kohdistettua per5eelle, kun tekee jalat levyn yläosassa)
Pysyykö alaselkä litteänä vai pyöristyykö/irtoaako alustasta?
En ole huomannut jalkojen asennon vaikuttavan suoritustekniikkaan. Prässissä on sen verran isot painot, että yritän tehdä mahd puhtaasti.
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
Mars
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 1048
Lauteille: Helmikuu 2007

Voimaliikkeet

#675

Viesti Mars »

Polvi kirjoitti:
Mars kirjoitti:
Polvi kirjoitti: prässi (saa hyvin kohdistettua per5eelle, kun tekee jalat levyn yläosassa)
Pysyykö alaselkä litteänä vai pyöristyykö/irtoaako alustasta?
En ole huomannut jalkojen asennon vaikuttavan suoritustekniikkaan. Prässissä on sen verran isot painot, että yritän tehdä mahd puhtaasti.
OK, ajattelin vaan että tuo jalkojen asento on liikkuvuuden kannalta haastava, ja selkä voisi vähän joutua joustamaan. Omien havaintojeni mukaan jalkaprässi on niitä liikkeitä joissa alaselän pyöristyminen voi hiipiä huomaamatta kuvioihin. Sitten se voi alkaa toistua muissa lantiosaranaa kuormittavissa liikkeissä, ja "katastrofin ainekset" on koossa.
“Fatigue makes cowards of us all.”
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 43 kurkkijaa