Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Puutarhanhoito

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 6436
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Puutarhanhoito

#1

Viesti AlexMachine »

Eli tiivistettynä. Onko täällä puutarhanhoidosta, nimen omaan sen pihalla olevan, kiinnostuneita tai harrastajia?
Ei rajata keskustelua turhan tarkasti vaan lasketaan mukaan kaikki kasvien kanssa puuhastelu. Oli se sitten parvekkeella tapahtuvaa salaatin ja yrttien kasvatusta, tai suurimuotoista pihan muokkaamista ja kaikkea siltä väliltä.

Aloitetaan omasta tilanteest. Hommahan lähti täysin käsistä avovaimon kanssa kun muutimme 3 vuotta sitten rivarin päätyasuntoon jossa on mukava noin 5,5m leveä ja 8m pitkä tontti joka rajoittuu metsään.
Ensimmäisenä vuonna maltillisesti istutimme marjapuskia tontin päätyyn. Pari pensasmustikkaa, karviaista, punaherukan ja mustaherukan. Lisäksi pientä terassin edessä (5,5m leveä, noin 3m pitkä terassi) pientä kukkapenkkiä siistimme. Syksyllä tuli mieleen josko kukkapenkkiä laajentaisi ja talon sivullekin saisi monta metriä lisää. No näin tehtiin ja satakunta tulppaania meni maahan samalla.

Eihän niitä seuraavana keväänä noussut kuin parikymmentä. Osa liian varjoisessa, osa huonossa mullassa jne. No penkit auki, parannettua maata jne. Lisää perennoita kesällä, yksi kirsikkapuu ja vielä enemmän tulppaaneita syksyllä. Kompostikin oli edellisellä asukkaalla metsän piilossa ollut puolityhjänä. Se pääsi hyötykäyttöön ja tänä keväänä näyttää hyvää maanparannusainesta tulevan pari sataa litraa.
Viime kesä terassilla kasvoi ruukussa tomaatti chili sekä yrttejä ja salaattia.

Koko talvi on katsottu trädgårdsonsdag ohjelmaa ja brittien Gardeners world (erittäin hyvä) ja paljon opittu ja huomattu missä menty pieleen.
Tänä vuonna kaivan nurmikkoa auki ja teen 2 tasoon korotetun kukkapenkin nurmikolle perennoita varten jotta saa vähän väriloistoa puutarhaan. Siemenistä asti tällä kertaa, koska kaupasta ostettuna tulevat todellakin hintoihinsa. Esikasvatuksessa on mm 3 eri lajia yksivuotisia unikkoja, kurkkua, tomaattia, oreganoa, basilikaa, 3 eri salaattia, ranunculusta, ukonhattuja jne. Lisää kasviksia lähtee vielä esikasvatukseen noin kk sisällä. Näyttää siis sille että pienestä puutarhasta on muodostumassa osin perinteinen ns cottage carden joka yhdistyy hyötypuutarhaan.
Kokkailu kun on verissä niin on hienoa että saa koko kesän, pitkälle syksyyn varmasti tuoretta raaka-ainetta keittiöön.

Kiinalainen sanalaskuhan sanoo:
Jos haluat olla onnellinen yhden päivän, ota humala. Jos kolme päivää, mene naimisiin. Jos kahdeksan päivää, teurasta sika ja syö se. Jos haluat olla ikuisesti onnellinen, ryhdy puutarhuriksi.

Näyttää siis sille että hyvästä viinistä nauttien grillaan sikaa ja hoidan puutarhaa, joten minun pitäisi olla erittäin onnellinen.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
Kerkko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1613
Lauteille: Helmikuu 2006

Puutarhanhoito

#2

Viesti Kerkko »

Yrttejä olen muutamana vuonna kasvattanut, mutta ei se ole jotenkin oikein maksanut vaivaa. Oon ehkä laittanut liian pieniä määriä, kun ei niitä ole jotenkin raaskinut käyttää. Rosmariini onnistui viime vuonna kaikkein heikoiten, aika moneen ruukkuun laitoin, mutta vain pari kolme vartta nousi. Timjameilla meni vähän paremmin, mutta sen kohdalla piheys oli kaikkein suurinta. Basilikaa tuli sen verran paljon, että sitä sai käyttääkin. En vaan oikein tiedä, miten tuota tekisi niin, että tulee tarpeeksi satoa, mutta vaivannäkö ei ole liian suurta. Ehkä paras ratkaisu olisi muutama oikein iso ruukku. Ulos voisi muuten laittaa, mutta kokemukseni mukaan yrtit päätyvät silloin ötököiden suihin.
Kuvake
taikuri
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 2719
Lauteille: Kesäkuu 2008
Paikkakunta: Mazatlan, Sinaloa, Mx

Puutarhanhoito

#3

Viesti taikuri »

Kerkko kirjoitti: Yrttejä olen muutamana vuonna kasvattanut, mutta ei se ole jotenkin oikein maksanut vaivaa. Oon ehkä laittanut liian pieniä määriä, kun ei niitä ole jotenkin raaskinut käyttää. Rosmariini onnistui viime vuonna kaikkein heikoiten, aika moneen ruukkuun laitoin, mutta vain pari kolme vartta nousi. Timjameilla meni vähän paremmin, mutta sen kohdalla piheys oli kaikkein suurinta. Basilikaa tuli sen verran paljon, että sitä sai käyttääkin. En vaan oikein tiedä, miten tuota tekisi niin, että tulee tarpeeksi satoa, mutta vaivannäkö ei ole liian suurta. Ehkä paras ratkaisu olisi muutama oikein iso ruukku. Ulos voisi muuten laittaa, mutta kokemukseni mukaan yrtit päätyvät silloin ötököiden suihin.
Rosmariini on muistaakseni luonnostaan välimeren alueella kasvava rinnekasvi. Tästä voidaan päätellä, että tykännee siis suhteellisen kuivasta kasvualustasta, sekä hyvinkin maltillisesta ravinteiden saannista/lannoituksesta. En tiedä mutta epäilisin, että olet syyllistynyt liikakasteluun tai vaihtoehtoisesti ylilannoitukseen. Aktiivista kasvualustaa (oletan kasvattaneesi mullassa) ei poikkeuksia (esim. Nicotinia rustica eli virginia tupakka) kannata ainakaan ensimmäiseen 3 viikkoon - pariin kuukauteen lannoittaa laisinkaan.

Oletkos muuten kokeillut rosmariinin idättämistä siten, että vielä siinäkin vaiheessa, kun varsi on noussut mullasta niin kokeilet sen pitämistä yöt jääkaapissa (verrantona Papaver somniferum). Tämä siis mikäli ennen varsinaista kotimaista -ja vaihtelevaa- kasvukautta haluat varmistaa idätyksen ja/tai alkukasvatuksen sisätiloissa jotta pikkuistesi menesymisen siellä kotimaisessa ulkoilmassa olisi mahdollisimman satoisa ja turvattu.

Ötököitä on tosiaankin monenlaisia. Liian kuiva houkuttaa erilaisia punkin sukuisia eläimiä ja vastaavasti liian kostea altistaa erilaisille sienille, leville ja lukemattomille kasvitaudeille. Usein syy on kasvualustan pintaominaisuuksissa. Voit siis kokeilla kasvualustan peittämistä esim. valkoisella muovilla siten, että jätät ~10-50 mm. kasvirungon ja muovin väliin kasvista- ja lajikkeesta riippuen.

Toivottavasti oli mitään apua....
When tyranny becomes law, rebellion becomes duty.
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 6238
Lauteille: Joulukuu 2010

Puutarhanhoito

#4

Viesti Aihki »

AlexMachine kirjoitti: Jos haluat olla onnellinen yhden päivän, ota humala. Jos kolme päivää, mene naimisiin. Jos kahdeksan päivää, teurasta sika ja syö se. Jos haluat olla ikuisesti onnellinen, ryhdy puutarhuriksi.
Eli jos humalainen puutarhuri menee naimisiin niin ilmeisesti tapahtuu räjähdys. :lol:

Minä kun olen aina luullut sen menevän: Mikään ei ole niin tärkeää kuin puutarhaus, eikä sekään ole kovin tärkeää.

Itse olen mökillä lähinnä kasvatellut kaikkea puuvartista, eli puita (n. 15 lajia) ja pensaita, naisväki on huolehtinut muista, tällä hetkellä suurimmaksi osaksi kukkia, jotka tosin on aika tavalla valittu perhostenhoukuttelevuuden (ennätys 25 neitoperhoa) perusteella.
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 6436
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Puutarhanhoito

#5

Viesti AlexMachine »

Yrttien kasvattaminen siemenistä voi olla vaativaa. Osa vaatii tietyn lämpötilan, osa ei halua valoa, osa haluaa paljon jne. Mutta kuten jo epäiltiin voi mullassa olla vika.
Kaktusmulta on hyvä alusta. Ei sisällä juurikaan lannoitteita ja on melko vähäravinteista. Voi tarvittaessa vielä sekoittaa hiekkaa multaan suhteessa 1/4 tai 1/3 jolloin saa paremmin läpäisevää multaa. Tuossa mullassa omat yrttien siemenet ovat itäneet hyviksi versoiksi noin 80%. Olen kasvattanut isossa purkissa noin 10 siementä/purkki ja kun taimet ovat itäneet isommiksi, siirtänyt omiin purkkeihin. Taimista voi nypätä latvakasvun poikki kun ovat ehkä 10 senttisiä. Saa kasvamaan enemmän pensasmaiseksi ja hidastaa kukkimisen alkamista.
Lannoitteita yrtit eivät juurikaan tarvi ja jos multa on liian ravinteikasta nin taimet saattavat kuolla tai sitten kasvaa ulkona liian nopeasti ja aloittaa kukkimisen.
Kun yrtin taimet ovat sopivia siirrettäväksi omaan ruukkuun, voi ruukun pohjalle laittaa pari senttiä hienoa soraa, samaa kokoluokkaa kuin hiekoitussora tai vaikka saviruukun palasia. Näin mahdollinen liika vesi ei jää seisomaan kasvin juurille.
Basilikahan haluaa paljon aurinkoa eikä yhtään varjoa.
Rosmariini ei ole helppo. Vaatii tasaisen kosteuden ja paljon aurinkoa. Liian kuiva tai liian kostea tappaa aika äkkiä.
Oregano taas tuntui ainakin minulla kasvavan kuin hullu kuumassa puolivarjossa ruukussa terassilla.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
Laicus
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 59
Lauteille: Heinäkuu 2013
Paikkakunta: Helsinki

Puutarhanhoito

#6

Viesti Laicus »

Täältä ilmoittautuu yksi viherpeukalo. Penskana tuli häärittyä mukana sukulaisten puutarhojen hoidossa ja aikuisena koittanut kasvatella milloin mitäkin kerrostaloasunnoissa. Nyt kun viime vuoden lopulla tuli muutettua paritaloon, täyttyi se pitkäaikainen haave omasta pihasta. Itse olen aina ollut enemmän kiinnostunut nimenomaan hyötykasveista, joten osa pihasta muuttui saman tien kasvimaaksi. Tulevana kesänä on tarkoitus kasvatella ainakin salaattia, valkosipulia, porkkanaa sekä tilliä. Piha ei ole kovin suuri, joten kasvimaalle käytössä oleva tila on valitettavan rajattu, mutta noilla nyt ainakin alkuun. Ruukkuihin sitten yrttejä (basilika, oregano sekä timjami jo kylvetty) sekä chilejä (yksi lajike jo kylvetty, toinen menee multiin varmaankin tänään). Lisäksi pari koristepensasta saa kevään tullen väistyä herukkapuskien tieltä.

Muuton myötä pääsi myös aloittamaan omien biojätteiden kompostoinnin, eli ravinnekiertoa saa pidettyä hieman paremmin omissa näpeissä. Ajatus oman ruoan kasvattamisesta itse kompostoidussa mullassa on vain jotenkin mieltä lämmittävä ajatus. Mutta minä nyt olenkin aina ollut enemmän tai vähemmän "puun halailuun" kallellaan. :)
"No groin, no Krav Maga!" - The Simpsons

"Niin Magaa kuin petaa!" - Duunikaverin suuri viisaus
Kuvake
taikuri
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 2719
Lauteille: Kesäkuu 2008
Paikkakunta: Mazatlan, Sinaloa, Mx

Puutarhanhoito

#7

Viesti taikuri »

Laicus kirjoitti: Täältä ilmoittautuu yksi viherpeukalo. Penskana tuli häärittyä mukana sukulaisten puutarhojen hoidossa ja aikuisena koittanut kasvatella milloin mitäkin kerrostaloasunnoissa. Nyt kun viime vuoden lopulla tuli muutettua paritaloon, täyttyi se pitkäaikainen haave omasta pihasta. Itse olen aina ollut enemmän kiinnostunut nimenomaan hyötykasveista, joten osa pihasta muuttui saman tien kasvimaaksi. Tulevana kesänä on tarkoitus kasvatella ainakin salaattia, valkosipulia, porkkanaa sekä tilliä. Piha ei ole kovin suuri, joten kasvimaalle käytössä oleva tila on valitettavan rajattu, mutta noilla nyt ainakin alkuun. Ruukkuihin sitten yrttejä (basilika, oregano sekä timjami jo kylvetty) sekä chilejä (yksi lajike jo kylvetty, toinen menee multiin varmaankin tänään). Lisäksi pari koristepensasta saa kevään tullen väistyä herukkapuskien tieltä.

Muuton myötä pääsi myös aloittamaan omien biojätteiden kompostoinnin, eli ravinnekiertoa saa pidettyä hieman paremmin omissa näpeissä. Ajatus oman ruoan kasvattamisesta itse kompostoidussa mullassa on vain jotenkin mieltä lämmittävä ajatus. Mutta minä nyt olenkin aina ollut enemmän tai vähemmän "puun halailuun" kallellaan. :)
Oikein hyvältä kuulostaa. :kamut:

Jos sinulla on omaa pihaa käytössä niin itse laittaisin noiden mainitsemiesi lisäksi ainakin jonkin sorttista minttua kasvamaan aivan ehdottomasti. Mitä chililajikkeita laitoit itämään?

Voisin kuvitella, että esimerkiksi monien kasvattajien suosikki Aji Cristal voisi olla sellainen pihalla pärjäävä. Sitävastoin kuvittelisin, että esim. Early jalapeno (c. annuum) viihtyisi sisällä paremmin ihan pelkästään sen takia, koska se kehittää paksumman kuoren ja täten soveltuu huonosti kuivattavaksi.
When tyranny becomes law, rebellion becomes duty.
Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane

Puutarhanhoito

#8

Viesti Polvi »

Meillä tuota pihapiirin ehostusta on hoidettu hienovaraisesti kaivinkoneella. :D Pari viimeistä kesälomaa mennyt aika pitkälti pihahommien parissa. Kaikenlaista puskaa on tullut istutettua parimetrisistä tuijista pienempiin kasveihin. Ensi kesäksi aika suuria suunnitelmia, mutta katsotaan nyt mitä jaksaa tehdä. Ainakin meillä tuo kiinnostus rehujen kaiveluun on aika yksipuoleista. Itselle tärkeintä on ollut lähinnä pääterassin viihtyisäksi saaminen ja siten mukavien grillaustuokioiden mahdollistaminen.
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Puutarhanhoito

#9

Viesti MtJ »

Onhan tuota tullut tehtyä... Puitten kaatamista, nurmikon ajoa ja kasvejakin on koitettu istuttaa.

Niittykukat on lähellä sydäntä, niitä olen koittanut varjella ja viljellä, sekä tappaa lupiineita tontilta kasvimyrkyllä. Homma on onnistunut jotenkin, mutta aina vaan nousee uutta lupiinia maasta. Olen kylvänyt ketoneilikkaa ja muitakin niittykukkia tilalle, mutta saapa nähdä ensi kesänä, onnistuuko.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
Laicus
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 59
Lauteille: Heinäkuu 2013
Paikkakunta: Helsinki

Puutarhanhoito

#10

Viesti Laicus »

taikuri kirjoitti: Jos sinulla on omaa pihaa käytössä niin itse laittaisin noiden mainitsemiesi lisäksi ainakin jonkin sorttista minttua kasvamaan aivan ehdottomasti. Mitä chililajikkeita laitoit itämään?

Voisin kuvitella, että esimerkiksi monien kasvattajien suosikki Aji Cristal voisi olla sellainen pihalla pärjäävä. Sitävastoin kuvittelisin, että esim. Early jalapeno (c. annuum) viihtyisi sisällä paremmin ihan pelkästään sen takia, koska se kehittää paksumman kuoren ja täten soveltuu huonosti kuivattavaksi.
Itse asiassa minttua löytyy jo kasvimaalta edellisten asukkaiden toimesta. Lisäksi löytyy ilmeisesti aika vähälle hoidolle viime aikoina jäänyt mansikkamaa. Täytyy katsoa josko siitä jotain satoa vielä irtoaisi tänä vuonna kunhan pahimmat rönsyt trimmailee pois. Voi olla että muuttuu tämän vuoden jälkeen johonkin muuhun käyttöön.

Chileistä laitoin itämään kaverilta saatuja Aji Cristalin siemeniä sekä Cayannea. Viime vuonna kasvattelin edellisen kämpän ikkunalaudalla Jalapenoa, joka kuitenkaan ei selvinnyt kunnialla talven yli (ei sinällään yllätys, annuumit kun nyt tuppaavat ilmeisesti olemaan hiukan heikkoja talvehtijoita). Koska terassilla on tilaa, niin varmaankin tulee pistettyä ruukkuihin kasvamaan ainakin pari puskaa per lajike. Eiköhän niistä jonkin näköinen sato saada pahinta chilinnälkää tyydyttämään. :)
"No groin, no Krav Maga!" - The Simpsons

"Niin Magaa kuin petaa!" - Duunikaverin suuri viisaus
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 6436
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Puutarhanhoito

#11

Viesti AlexMachine »

MtJ kirjoitti: Onhan tuota tullut tehtyä... Puitten kaatamista, nurmikon ajoa ja kasvejakin on koitettu istuttaa.

Niittykukat on lähellä sydäntä, niitä olen koittanut varjella ja viljellä, sekä tappaa lupiineita tontilta kasvimyrkyllä. Homma on onnistunut jotenkin, mutta aina vaan nousee uutta lupiinia maasta. Olen kylvänyt ketoneilikkaa ja muitakin niittykukkia tilalle, mutta saapa nähdä ensi kesänä, onnistuuko.
Saman suuntaiset suunnitelemat. Meillä on sellainen pieni metsä tontin päässä, jonne on myös ajettu lehtiä, ruohoa ym ja viime keväänä raivattiin roskalavalle tuo lehtien ym täyttämä alue. Alta paljastu nin 5x8m oleva alue, jossa on oikein loistava maaperä, kiitos kaikkien mädäntyneiden lehtien ym. Olen hankkinyt erilaisia niittykukkia siemeninä (varsinkin sellaisia jotka houkuttelevat perhosia ja muita pölyttäjiä). Ajattelin kylvää tuon alueen täyteen niitä kukkia, niittää syksyllä alas ja antaa niiden siementää itsensä taas ensi vuodeksi.
Onneksi lupiineja ei ole alueella eikä pihalla, mutta maitohorsmaa ja nokkosta kyllä.
Nokkonen ei haittaa juurikaan. Leikkelen niitä nippuun ajoittain, laitan viikoksi likomaan veteen ja kastelen laimennetulla seoksella kukkia. Hyvää lannoitetta ja nokkosvesi toimii myös kirvoihin ym jonkin verran. Maitohormsma taas, no antaa kukkia kunhan pysyy metsikössä.
Jos nokkoset vaivaavat niin leikkelee niiltä säännöllisesti latvat pois. Eivät pidä siitä ja kuolevat lopulta.

Lupiineista on saakelin vaikea päästä eroon. Paras ja samalla hitain tapa on nyppiä lupiinit ylös joka kerta kun nousevat ja eivät ole ehtineet siementää. Sateen jälkeen homma on aavistuksen helpompaa. Toinen radikaalimpi tapa on polttaa käsikäyttöisellä polttimella kukkia yksi kerrallaan.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 93920
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Puutarhanhoito

#12

Viesti Mika »

Tämä olikin minulle uutta.

Kasvi Makua parantava yritti
KeräsalaattiKynteli
PerunaKorianteri, kumina, piparminttu
PunajuuriTilli
RetiisiVihanneskrassi
SalaattifenkoliKynteli
SipuliTilli
TomaattiPersilja
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
taikuri
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 2719
Lauteille: Kesäkuu 2008
Paikkakunta: Mazatlan, Sinaloa, Mx

Puutarhanhoito

#13

Viesti taikuri »

Onko tuolla kasviparien käytöllä mitään tekemistä fulvic- ja humic happojen kanssa? Tuli vain mieleen, kun tuossa mainittiin makujen paranemisista.
When tyranny becomes law, rebellion becomes duty.
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 6436
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Puutarhanhoito

#14

Viesti AlexMachine »

Mielenkiintoista. Tuolla oli osin tuttua kokkauspuolelta, osin taas viljelyn puolelta. Tilli näyttäisi sekä karkoittavan kirvoja etta myös (toistesta lähteestä) houkuttelevan leppäkerttuja jotka taas syövät kirvoja.
Täytyy oikein tutustua, kun osaa noistakin on jo esikasvatettuna ja osaa vielä tulossa.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
taikuri
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 2719
Lauteille: Kesäkuu 2008
Paikkakunta: Mazatlan, Sinaloa, Mx

Puutarhanhoito

#15

Viesti taikuri »

Eli älkää joutuko huijatuiksi. Varsinkin, jos harrastus on uusi.
Puutarhapistoksen saaneita taimenostajia on helppo jymäyttää

Pihojen ja parvekkeiden kaunistajalla on taimikaupassa edessään runsauden pula. Valtavasta valikoimasta pitäisi löytää rahalle vastinetta eli elinvoimaisia ja terveitä kasvien alkuja, mutta miten?

Puutarhapistoksen saaneille maallikoille riittää taimikaupoissa ostettavaa. Hyllyt notkuvat massatavaraa, erikoisuuksia ja jos jonkinlaisia uusia lajikkeita.

– Ostaja haluaa usein valita taimensa itse ja mikäs siinä. Taimet jo itsessään jymäyttävät ostajaa. Matkaan saattaa lähteä korkeita, honteloita ja kukkivia taimia, jotka eivät ole kaikkein elinkykyisimpiä, vaikkakin houkuttelevia, puutarhuri Päivi Husu Heinolasta opastaa.

Paras taimi on Husun mukaan elinvoimainen, terve ja lajille tyypillinen eli taimi on habitukseltaan sellainen kuin sen kuuluu olla.

Taimistoviljelijät ry:n toiminnanjohtaja Jyri Uimonen kehottaa ostajaa huolellisuuteen, jotta viljelytyö ei siirry kuluttajan niskoille.

– Pienikokoisinta ei kannata valita halvasta taimimerestä. Taimessa pitää olla tuuheutta. Sen juuristo ja versosto pitää olla tasapainossa keskenään. Kaupoissa kannattaa tukeutua asiantunteviin myyjiin ja monasti myös naapuriavusta on hyötyä, Uimonen rohkaisee.

Tutkitut ja testatut taimet puskevat kauppojen hyllyille

Taimikasvattajilla ja -kauppiailla on menetelmänsä erottaa jyvät taimiakanoista. Yksi menetelmä on taimien testaaminen ja tutkiminen.

Maatalouden tutkimuskeskus ja Taimistoviljelijät ry ovat tehneet vuosikausia yhteistyötä tuottaakseen markkinoille tutkittuja ja taudittomia emokasveja, jotka ovat saaneet eräänlaisen taimieliitin leiman eli FinE-merkin.

– Brändi elää murrosvaiheessa. Viimeisen kahden vuoden aikana FinE-lajikkeiden määrä on kymmenkertaistunut, koska itse kasveja on saatu myös kasvatukseen ja myyntiin MTT:n Laukaan asemalta edelleen viljelijöille ja kauppoihin. Kiinnostusta lajikkeisiin on lisännyt Suomen Puutarhakauppiaat ry:n huomionosoitus. Yhdistys valitsi FinE-kasvit vuoden puutarhatuotteeksi vastikään, Jyri Uimonen kertoo.

MTT:n ja Taimiviljelijöiden yhteinen FinE-ryhmä päättää, mille kasveille ja missä aikataulussa merkki myönnetään.

– Olennaista on, että emokasvit tuotetaan ja tutkitaan MTT:n asemalla ja toimitetaan sopimusviljelijöille kasvatukseen. Taimia on siis oltava riittävästi, kun niitä aletaan myydä. Lajikkeiden ei välttämättä tarvitse olla suomalaisia, kunhan ne tutkitusti kestävät Suomen kasvuolot, Uimonen kertoo.

FinE-laatumerkkisiä kasveja, pensaita ja puita on Suomen tamimarkkinoista noin 5 prosenttia. Perennat ovat toistaiseksi suuri nimeämätön ja testaamaton alue.


Omalla kohdalla kasvatuskevääni on alkanut 12 orvokilla ulkosalla. Lisäksi laitoin ikkunalle pari lehtisalaattia sekä basilikaa kasvamaan.
When tyranny becomes law, rebellion becomes duty.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 66 kurkkijaa