Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Holhousyhteiskunta

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Holhousyhteiskunta

#121

Viesti Totte »

No mainonnan vähentäminen kai laskee kulutusta. Mainonnan teho on kai ihan tutkimuksilla todettu. Vai mitä Mika ajoi takaa?
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Holhousyhteiskunta

#122

Viesti Mika »

Juuri sitä tarkoitin, etten ole valtiomme päättäjien kanssa samaa mieltä tuollaisesta holhoamisesta. Se huvittaa minua.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Holhousyhteiskunta

#123

Viesti Totte »

Niin siis kysyit että mitä tavoitellaan ja mihin tutkittuun tietoon perustuu, ja vastaus pn kai kulutuksen lasku ja markkinpinnin tutkittu teho. Se, onko kulutuksen laskeminen näillä keinoin toivottua on tietenkin mielipidekysymys, joten siltäkään kannalta en ymmärrä mitä tutkittua tietoa peräät?
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Holhousyhteiskunta

#124

Viesti Mika »

Haluaisin tietää, onko alkoholimainonnan ja nuorten alkoholin kulutuksen suhdetta tutkittu. Se on ihan spesifi tutkimuskohde.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Holhousyhteiskunta

#125

Viesti Totte »

Lapset ja nuoret kai ovat erityisen vastaanottavaisia mainonnalle. Onko sinulla joku hypoteesi miksi alkoholi olisi muihin tavaroihin nähden tässä suhteessa poikkeus?
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane

Re: Holhousyhteiskunta

#126

Viesti Polvi »

Totte kirjoitti: No mainonnan vähentäminen kai laskee kulutusta. Mainonnan teho on kai ihan tutkimuksilla todettu. Vai mitä Mika ajoi takaa?
Muistelen jossain (heh) esitetyn, että alkoholin osalta mainonnalla vaikutetaan lähinnä markkinaosuuksiin. Erkki juo kaljaa, vaikkei sitä missään mainostettaisiinkaan. Jos Erkki näkee Karjalan mainoksen Leijonien pelipaidassa, niin sitten Erkki saattaakin ostaa seuraavalla kerralla Karjalaa Olvin sijaan.
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Holhousyhteiskunta

#127

Viesti Totte »

Itse en tuota ilman lähdettä niele. Olen kyllä kuullut tuon argumentin esitettävän, mutta en ole nähnyt asialle mitään luotettavaa lähdettä.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Holhousyhteiskunta

#128

Viesti Totte »

Jos tuo pitäisi paikkansa niin mainonnan rajoitukset tulisi ottaa vastaan ilolla. Kaikki säästää rahaa ja nykyiset matkkinaosuudet säilyvät. Jostain syystä panimoteollisuus ei kuitenkaan halua asettaa rajoja markkinoinnille. Ehkä sen jäsenyritykset vihaavat rahaa tai tuntevat jonkun sosiaalisen vastuun media-alan ihmisten työllistämisessä...
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane

Holhousyhteiskunta

#129

Viesti Polvi »

Koitan kaivella noita kannanottoja, jos ehdin. Sitä odotellessa pohdiskelutehtävä. Ostaisivatko suomalaiset autoja/kännyköitä/nettiliittymiä/vaatteita/jne vähemmän, jos niitä ei mainostettaisi Suomessa?

EDIT:

Se löytyikin nopeasti.

"Alkoholimainonta ei kansainvälisten vertailujen mukaan lisää alkoholijuomien kulutusta vaan se vaikuttaa eri tuotemerkkien välisiin markkinaosuuksiin."
http://www.panimoliitto.fi/vastuullisuu ... imainonta/" onclick="window.open(this.href);return false;
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Holhousyhteiskunta

#130

Viesti Totte »

Tottekai niitä ostettaisiin vähemmän jos niitä ei mainostettaisi. Ei kaikki maailman teollisuudenalat huvikseen käytä miljardeja mainontaan. Käytössä olevien puhelinten määrä ei varmaan laskisi kovinkaan merkittävästi, mutta puhelinten päivitysnopeus kylläkin. Keskihinta voisi mahdollisesti myös laskea kun uusia "hienoja" tuotteita ei päästä myymään yhtä tehokkaasti (tämä tosin vain spekulaatiota).

Panimoliiton viittaus johonkin nimettömään kansainväliseen vertailuun ei oikein vakuuta. Ja jos panimoliito oikeasti uskoo tuohon, niin kaikille tuotemerkeille voimassa olevat rajoitukset alkoholimainonnalle säästää kaikille rahaa, joten niitä pitäisi kannattaa, jopa aktiivisesti ajaa.

EDIT: rupeaa valumaan yleisen mainontakeskustelun puolelle...
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Holhousyhteiskunta

#131

Viesti Point »

Jotkut markkinoinnin tunneille hereillä olleet saattavat muistaa, että kuluttajan päätöksen teon (tässä tapauksessa alkoholin ostaminen) voidaan jakaa kolmeen osaan; ulkoisiin vaikutteisiin, ostopäätösprosessiin ja oston jälkeiseen käyttäytymiseen. Ulkoisista vaikutteita ovat markkinoinnin keinot. Tämän lisäksi ulkoisia vaikutteita ovat sosiaalis-kultturiset vaikuttaat, saatavilla oleva tietoa, sosiaalinen aseman, elämän tilanne ja mikro/makro kulttuurit. Yleisesti kulttuuria pidetään merkittävämpänä ulkoisena vaikuitteena, mutta kyllähän se markkinointikin vaikuttaa osaltaan. Täytyy kuitenkin muistaa, että mainointa on vaan osa markkinointia ja täten sen merkitys kuluttajan ostopäätökseen on melko pieni. Tämän takia on ymmärrettävää, että mainoinnan kieltämistä alkoholinkäytön vähentämisen keinona, pidetään "vähän turhana"

Vaikka mainoinan teho onkin helposti todettavissa jopa segmenttitasolla. esim. uskon, että Otto-lonkeron suosio on nuorison parissa kasvannut niiden hassujen mainoisten seurauksena, mutta vaikuttaako kuitenkin nuorison haluun juoda alkoholia enemmän se, miten alkoholia käytetään omassa perheessä, miten siihen suhtaudutaan kavereiden parissa ja miten siihen suhtaudutaan yleisesti mediassa (Esim. hyväksytään "pojat on poikia"-toteamuksella, kun kulttuuriministeri vetää perseet) jne. Luulen, että kiitos Otto-mainokset nuoret pyytävät "sitä haisevaa setää" hakemaan Otto-lonkeron sen sijaan, että pyytävät "tuo nyt jotain".
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane

Re: Holhousyhteiskunta

#132

Viesti Polvi »

Totte kirjoitti: --jos panimoliito oikeasti uskoo tuohon, niin kaikille tuotemerkeille voimassa olevat rajoitukset alkoholimainonnalle säästää kaikille rahaa, joten niitä pitäisi kannattaa, jopa aktiivisesti ajaa.
No onhan se selvää, että merkki A haluaa kasvattaa markkinaosuuttaan merkkien B ja C kustannuksella ja mainostaa, vaikkei kokonaiskulutus kasvaisikaan?

Sanotaan tähän väliin, etten ole tuon vaikutussuhteen olemassaolosta oikeastaan mitään mieltä, ja muutenkin liikutaan aika syvissä vesissä meikäläisen osalta..

EDIT: Pointilta hyvä viesti.
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Holhousyhteiskunta

#133

Viesti Totte »

Polvi kirjoitti:
Totte kirjoitti: --jos panimoliito oikeasti uskoo tuohon, niin kaikille tuotemerkeille voimassa olevat rajoitukset alkoholimainonnalle säästää kaikille rahaa, joten niitä pitäisi kannattaa, jopa aktiivisesti ajaa.
No onhan se selvää, että merkki A haluaa kasvattaa markkinaosuuttaan merkkien B ja C kustannuksella ja mainostaa, vaikkei kokonaiskulutus kasvaisikaan?

Sanotaan tähän väliin, etten ole tuon vaikutussuhteen olemassaolosta oikeastaan mitään mieltä, ja muutenkin liikutaan aika syvissä vesissä meikäläisen osalta..

EDIT: Pointilta hyvä viesti.
Mutta kaikki säästäisi markkinointiin käytetyt rahat jos kaikille osapuolille A, B ja C olisi mainonta kielletty. Kokonaiskulutus ei kuitenkaan tippuisi, joten olisi win-win-win tilanne.

Tupakkayhtiötkin vastustivat markkinointikieltoa koska tiesivät mihin se johtaa; vähentyneeseen tupakointiin. Lisäksi mainonnalla myös aktiivisesti kumottiin valistuksen vaikutusta. Ei ole sattumaa että tupakkayhtiöiden kovimmat kampanjat osuvat valistuskampanjoiden kanssa samaan aikaan. Jos näillä ei olisi kulutusta lisäävää voimaa, tämäkin olisi ollut aivan turhaa, sillä valistus nimenomaan tähtää tupakoinnin vähentämiseen, ei merkin vaihtamiseen.

Muuten, miksi VR ja HSL mainostaa vaikka niillä on toimialoillaan monopoli? Ei ainakaan markkinaosuuden kasvattamiseksi.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Re: Holhousyhteiskunta

#134

Viesti Point »

Totte kirjoitti:
Polvi kirjoitti:
Totte kirjoitti: --jos panimoliito oikeasti uskoo tuohon, niin kaikille tuotemerkeille voimassa olevat rajoitukset alkoholimainonnalle säästää kaikille rahaa, joten niitä pitäisi kannattaa, jopa aktiivisesti ajaa.
No onhan se selvää, että merkki A haluaa kasvattaa markkinaosuuttaan merkkien B ja C kustannuksella ja mainostaa, vaikkei kokonaiskulutus kasvaisikaan?

Sanotaan tähän väliin, etten ole tuon vaikutussuhteen olemassaolosta oikeastaan mitään mieltä, ja muutenkin liikutaan aika syvissä vesissä meikäläisen osalta..

EDIT: Pointilta hyvä viesti.
Mutta kaikki säästäisi markkinointiin käytetyt rahat jos kaikille osapuolille A, B ja C olisi mainonta kielletty. Kokonaiskulutus ei kuitenkaan tippuisi, joten olisi win-win-win tilanne.

Tupakkayhtiötkin vastustivat markkinointikieltoa koska tiesivät mihin se johtaa; vähentyneeseen tupakointiin. Lisäksi mainonnalla myös aktiivisesti kumottiin valistuksen vaikutusta. Ei ole sattumaa että tupakkayhtiöiden kovimmat kampanjat osuvat valistuskampanjoiden kanssa samaan aikaan. Jos näillä ei olisi kulutusta lisäävää voimaa, tämäkin olisi ollut aivan turhaa, sillä valistus nimenomaan tähtää tupakoinnin vähentämiseen, ei merkin vaihtamiseen.

Muuten, miksi VR ja HSL mainostaa vaikka niillä on toimialoillaan monopoli? Ei ainakaan markkinaosuuden kasvattamiseksi.
Niin.. Tupakkateollisuus on sinänsä hyvä vertailukohta alkoholiteollisuuteen, sillä molemmat tuottavat hyödykkeitä, joita käytetään/alotetaan käyttämään kultturiillisista/sosiaalista syistä, mutta kummatkin aiheittavat riippuvuutta ja terveyshaittoja. (tietenkin sillä erotuksella, että tupakassa ei ole käsittääkseni ns "turvallisen/terveellisen" käytön rajaan)

Tupakan käyttö on kyllä saatu vähenemään, mutta siihen on vaikuttanut kyllä muutkin tekijät kun pelkkä yhden "markkinoinnin P:n" kieltäminen. On vaikuttu hintaan, saatavuuteen (mukaan laskien tuotteen käyttö) ja itse tuotteeseen lainsäädännön kautta. Lisäksi samaan aikaan on tapahtunut muitakin ostopäätöksiin vaikuutavia tekijöitä. Elokuvissa ei näy tupakointia (ainakaan myönteisissä merkeissä. Tai onko sitten 90-luvun jälkeen tehty elokuvia/sarjoja, jossa sankarit sytyttää seksin jälkeen savukkeeen?). Pääministeri/presidenttikin menevät tupakalle piilossa kameroilta jne.

Jos nämä vaikutukset haluttaisiin saada myös alkoholia koskemaan, niin pitäisi mm. kieltää etikettien näyttäminen viinapulloissa (ai niin kokeiltu jo), määritellä, ettei alkoholi saisi maistua hyvältä (ai, niin kiellettiinhän se salmiakkikossu), alkoholia saisi käyttää vaan rajoitetuissa tiloissa (niin.. yritetäänhän se käyttö kieltää urheilutapahtumissa ja hinnoittelulla/ravintolasäädöksillä ajetaan siihen, että ihmiset alkavat ryyppäämään kotona), rajaamalla saatavuutta (no, meillähän on prismojen/city-markettien vieressä alkot, mutta…), Alkoholin pitäisi olla tasaisesti hinnoiteltua (vaikka kaikki väkevät 30 €, miedot viinit 10 € ja olut 2 €. Pullokoot vakioituja). Lisäksi pitäisi saada kitkettyä se, ettei runsasta alkoholinkäyttöä näytettäisi tv:ssä positiivisessa valossa (Mutta mites Juti ja Arhimäki? Entä suomalainen sketsiviihde?).


Mutta jos kaikki keinot nämä kovat keinot otettaisiin käyttöön, niin vähentäisikö se suomalaisten kuluttajien tarvetta ostaa alkoholia? Jos säätelyn kokonaisvaikutukset (talous yms) otettaisiin huomioon, niin olisiko siitä enemmän hyötyä kuin haittaa?
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Re: Holhousyhteiskunta

#135

Viesti Mika »

Totte kirjoitti: Lapset ja nuoret kai ovat erityisen vastaanottavaisia mainonnalle. Onko sinulla joku hypoteesi miksi alkoholi olisi muihin tavaroihin nähden tässä suhteessa poikkeus?
Eipäs käännetä todistustaakkaa.

Itse olisin mutulla valmis ajattelemaan Polven tavoin. Edelleen nyt kuitenkin odotan, onko tuolle lakimuutokselle tarkempaa tutkimuspohjaa.

Kuten taikuri totesi, on olemassa valtioita, joissa alkoholimainonta on vapaampaa. Niissä lapset ja nuoret tuskin kuitenkaan alkoholisoituvat merkittävästi enemmän ja juuri sen mainostamisen vuoksi. Tietysti kulttuuritekijät pitää huomioida, mutta sitähän varten niitä tutkimuksia kynäillään, että päästään asian ytimeen.
MUOKKAUS: Point tykittää aika vahvasti.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 84 kurkkijaa