Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Painonnosto

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 64
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Painonnosto

#76

Viesti Mika »

Elina kirjoitti: Mulla valakyykyssä kovimmille joutuvat selän ojentajat, muuten pystyn kyllä tekemään valakyykkyä esim. kepillä kädet yhdessäkin. Mulla on auttanut lapatuen opettelu, eli lapoja alaspäin ja keskelle aktiivisesti koko ajan. Silloin eivät olkapäätkään niin ota hittiä. Varsikin perus-penkkipunnerruspenteillä on helposti eteenpäin kiertyneet olkapäät ja lavanseudun heikkoutta (yläselän kokonaisvoimapuutteenkin vuoksi), joka sitten saattaa myös oireilla penkkipunnerrusversioidenkin aikana olkapääkipuina.
Miten tarkemmin ottaen olet opetellut tuota lapatukea? Jos sitä nyt voi sanallisesti kovin hyvin avata... :D

@markkut, oletko alunperin ollut myös lantiostasi ja selästäsi liikkuva? Jos et ole tai vaikka olisitkin, mitä olet havainnut hyviksi keinoiksi yrittää pitää selkää suorassa esim. valakyykyssä?

Linkitit tuohon maajoukkueuutiseen. Olen muuten muutaman kerran seurannut sivusta yhden EM-nimetyn harjoittelua. Hyvältä vaikuttaa. :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 112
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Painonnosto

#77

Viesti MarkkuT »

Kyllä mä olen luonnostani melko venyväinen ja varsinkin lantiosta. Selän liikkuvuutta en osaa arvioida. Selän suorana pitämiseen en osaa oikein muuta sanoa kuin, että pitää vain puristaa niin perkuleesti etu- ja takapuolelta. Polvien ulospäin painaminen kyykätessä auttaa myös.

En tee käytännössä ollenkaan tempausvaloja muuten kuin alkulämmöiksi pelkällä tangolla. Siinähän niitä valoja tulee, kun kyykkää tempauksista ylös. :)

Lapatuki-termiä en ole salilla koskaan kuullut. Epäilisin, että se on enemmän semmoinen fysioterapiatermi kuin painonnostotermi. ;) Ainakin itselleni toimii paremmin semmoinen, että treenataan liikettä, eli nyt vaikka sitä valakyykkyä ja lisätään pikkuhiljaa vastusta. Siinä ne tukilihaksetkin sitten vahvistuvat. Yksinkertaisemmilla yksilöillä menee pakka sekaisin, jos yrittää noin pieniä yksityiskohtia miettiä. Jos jotain selkeitä heikkoja kohtia on, niin niihin voi sitten työstää voimaa ja pattia sopivilla apuliikkeillä.

Meidän salilla reenaa säännöllisesti yksi naismaajoukkuenostaja ja tällä viikolla siellä on päässyt seuraamaan kolmen muunkin reeniä. Onhan se aika huikean näköistä touhua, mm. tänään Tokolan vauhtipunnerruskolmoset 125 kilolla.
Ain't no one.
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 112
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Painonnosto

#78

Viesti MarkkuT »

Klokov haastattelee Ilya Ilyiniä:

http://www.allthingsgym.com/dmitry-klok ... lya-ilyin/

Ottaako Ilyin kolmannen olympiavoittonsa sarjaa ylempänä satavitosissa, VEGETARISTINA?? :D

Juttua myös Crossfitistä:
Ilyin had no idea about crossfit up until recently. There is now a crossfit gym in Kazakhstan, in Almaty [the gym is called Reactor Crossfit], where Ilyin held a seminar. Over the course of the past months he has learned about crossfit, and came to appreciate it quite a lot – even considered to incorporate it in his WL training.
...
Now Ilyin is pondering on how to combine all these various assistance exercises. Running, swimming, rowing, pullups, and some bodybuilding elements – he wants to introduce kettlebells for forearm strengthening.
Ain't no one.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 64
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Painonnosto

#79

Viesti Mika »

Voi sentään, nuori sälli (25-v.) on ihan tohkeissaan... :D Onhan tuo ymmärrettävää. Itelläkin opiskeluaikoina oli sama "ongelma", kun halusin treenata ja oikeastaan treenasinkin viittä eri lajia (kamppailu, puntti, skössi, tennis ja futis) samaan aikaan. Olihan se melkoista... :D

Kasvisruokavalioon siirtymistä tietenkin peukutan. :D Fanikerhoon en silti vielä liity, sillä kaverilla on pasmat vähän sekaisin faktoista ja fiktiosta (enkä Klokovinkaan tietopohjasta tuon perusteella nyt sitten oikein tiedä). Vai veriryhmädieetti, heh...

Pitää lukea tuo haastattelu paremmalla ajalla, kiitos. Tuo englanninkielinen teksti on ainakin ihan tyylipuhdasta.

Joo, kyllä noi kovan tason nostajat on ihan omassa luokassaan. Tämä kyseinen maajoukkueen pieni neitonen nostelee hirveällä vauhdilla itseään paljon isompia rautoja. Se on nöyrää katseltavaa.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 112
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Painonnosto

#80

Viesti MarkkuT »

On luokkia ja luokkia. :D Em. Tokola on Suomessa alle 85-kiloisissa ihan omaa luokkaansa ja nuorena kaverina varmasti vielä kehittyy. Sitten taas tämä tohkeissaan oleva nuori sälli nosti ensimmäisen maailmanmestaruutensa 85-kiloisiin vuonna 2005, eli 17-vuotiaana? Yhteistuloksella, joka on luokkaa 50 kiloa parempi kuin Tokolan paras tähän mennessä.
Ain't no one.
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Painonnosto

#81

Viesti Elina »

MarkkuT kirjoitti: Lapatuki-termiä en ole salilla koskaan kuullut. Epäilisin, että se on enemmän semmoinen fysioterapiatermi kuin painonnostotermi. ;)
Voi, aijaa, anteeksi. Jos se on fysioterapiatermi, niin kannattaa varmaan jättää sitten huomiotta.

Että sillä lailla.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 64
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Painonnosto

#82

Viesti Mika »

Elina kirjoitti:
MarkkuT kirjoitti: Lapatuki-termiä en ole salilla koskaan kuullut. Epäilisin, että se on enemmän semmoinen fysioterapiatermi kuin painonnostotermi. ;)
Voi, aijaa, anteeksi. Jos se on fysioterapiatermi, niin kannattaa varmaan jättää sitten huomiotta.

Että sillä lailla.
Elina! Ihan vitsillä Markku tuota tarkoitti. :D Ja minä siitä sinulta suoraan kysyin, niin vastaa toki. :)

Kyllä painonnostossakin lavan seudusta, sen tukevasta vaikutuksesta ja merkityksestä puhutaan, joten on se tuttua niissäkin piireissä.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Painonnosto

#83

Viesti Elina »

En tiiä, minulla ei nyt riitä ymmärrystä minkäänlaiselle tytöttelyyn tai väheksyntään viittaavallekaan. Saatanan äijät ja niiden pätemistarpeet!

Sitä paitsi termi "active shoulders" voidaan hyvin ymmärtää lapatueksi. Ja jos ei ole pöntössä elellyt, niin luulisi sellaisen termin olevan tuttu.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 64
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Painonnosto

#84

Viesti Mika »

No, minulla on taskussa liikuntafysiologian maisterin paperit, mutta en minä tuollaista termiä kyllä muista kuulleeni. :D Googlettelin äsken, joten ihan tuttu ilmiö tuo on, vaikken termiä tuntenutkaan. Siksi toiseksi tiedän satojen asiakkaiden kokemuksesta, kuinka eristävissä liikkeissä nimenomaan yläselän lihasten aktivointi on oikeastaan aina se vaikein urakka. Onneksi olen keksinyt jippoja opettaa sitä silmänräpäyksessä (sen jääminen selkärankaan on sitten oma prosessinsa).

Tietenkin siis tiedän lihasten toiminnasta yhtä ja toista, mutta lisää voi aina oppia vaikka kuinka ja paljon. Sillä asialla tässä nyt olen. :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 112
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Painonnosto

#85

Viesti MarkkuT »

No huhhuh. Ja höh. :( Ihan 100% hyväntahtoinen heitto se oli, eikä tosiaankaan ollut tarkoitus millään lailla vähätellä. Tytöttelyäkään en harrasta, varsinkaan itseäni vanhemmista naisista. Pätemisestä kyllä yleisesti tykkään, mutta tässä aiheessa ei kompetenssi riitä. Olisiko nyt vain osunut huonoon saumaan?

Todennäköisesti tuota lapatukea on mulle opetettukin, "väännät sen paikoilleen, niinku näin".

Tässä kun ilmeisesti asian suhteen aika pitkälti pelkkiä aloittelijoita keskustelee, niin tulee vähän semmoista ylianalysoinnin vaikutelmaa. Ongelmat ainakin itselläni johtunevat enimmäkseen toistojen puutteesta. Laitoin nyt muuten tuohonkin "ainakin itselläni" ihan kuten laitoin siihen edelliseenkin viestiin. Ihan vaan jos jäi huomaamatta...

Toistoja muuten kertyy yllättävän hitaasti. 10000 toistostahan usein puhutaan jonkinlaisena rajana, jonka jälkeen liike alkaa olla selkärangassa. Nyt vähän reilun vuoden 3-4 krt/vko treenauksen jälkeen multa puuttuu tempauksesta vielä ainakin 8500.
Ain't no one.
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 112
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Painonnosto

#86

Viesti MarkkuT »

Olen jonkin aikaa etsinyt tälle kuvalle sopivaa paikkaa. Anteeks, oli pakko.

Kuva
Ain't no one.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 64
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Painonnosto

#87

Viesti Mika »

:smt003

Olet muuten ihan oikeassa tuosta ylianalysoinnista. Se on hyvin yleistä, ja parhaiten sen huomaa kun aloitteleva punttisalilla kävijä esittää jokaista vastausta kohden kymmenen lisäkysymystä, vaikkei treenaaminen ole vielä edes alkanut. :D Nykyisessä informaatioähky-yhteiskunnassa se on silti aivan ymmärrettävää.

Itse olen aina ollut aika pedantti niiden asioiden suhteen, joista olen aidosti kiinnostunut, joten välillä olen saanut jarrutella itseäni keskittyen vain siihen varsinaiseen tekemiseen. Tekemällä oppii. Jos ei väärin tee. :D
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 112
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Painonnosto

#88

Viesti MarkkuT »

Joo sama vika rahikaisella. Sieltä edesmenneeltä, potkua edeltäneeltä kamppailufoorumilta, jonka nimi ei nyt muistu mieleen, löytyisi varmaan vino pino allekirjoittaneen viestejä, joihin voisi nykyisellä tiedolla ja taidolla mennä vastaamaan, että "teeppä poeka se potku muutaman tuhat kertaa ja tuu sitten kyselemään uudestaan".
:smt003

Tämän lajin aloituksen suhteen onkin ollut tietyllä tapaa helpompaa, kun tiedostaa paremmin, että taitotaso nyt vain on ihan surkea tällaisilla treenimäärillä. Kyllä se siitä paranee, kun vain jaksaa jauhaa.
Ain't no one.
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Painonnosto

#89

Viesti Elina »

:smt003 :smt003 :smt003 *bummmmtsihhhh* Ja touche!

Ei vaan, heikkona hetkenä eli suuttuneena olin näppiksellä. Ja olen nainen. :smt003
Mars
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1048
Lauteille: Helmikuu 2007

Painonnosto

#90

Viesti Mars »

Artikkeli painonnostotekniikan ja -kenkien kehityksestä.

Why Weightlifting Shoes? --> http://www.dynamic-eleiko.com/sportivny ... es015.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Kuva
“Fatigue makes cowards of us all.”
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 53 kurkkijaa