Potkulaisten kamppailevat harjoituspäiväkirjat

VN

Potkulaisten harjoituspäiväkirjat, joiden lukeminen edellyttää kirjautumista.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
varjoneito
nilkkaanpotkija
Lauteille: Huhtikuu 2014
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

VN

Viesti varjoneito »

3-kymppinen neito aloittaa potkunyrkkeilyn. Mitä tästä vielä tuleekaan?

Lapsena pelasin futista ja yleisurheilin, nuorena ja aikuisiällä tuli käytyä aerobic- ja erilaisilla ryhmäliikuntatunneilla, kokeiltua salitreeniä ja lenkkeiltyä. Nuo liikuntamuodot olivat 'ihan kivoja' mutta eivät mitenkään erityisemmin koukuttavia ja niitä tuli harrastettua koska halusin pysyä kunnossa, ei siksi että itse lajit olisivat olleet erityisen kinnostavia. Viimeiset 6v. olen tehnyt istumatyötä, mikä alkaa tässä iässä näkymään jo niska-hartiaseudun vaivoina. Valiteltuani asiaa hierojalle hän suositteli kuntonyrkkeilyä hyväksi avuksi niska-hartiaseudun jumituksiin. Kaivoin kotipaikaltani esiin kuntopotkunyrkkeilyryhmän, jossa aloin käymään säännöllisesti. Jumitukset katosivat nopeasti ja ekaa kertaa tunnilla tuli sellainen fiilis, että hitto tää on siistiä. Kuntoilin ahkerasti ryhmässä puolisen vuotta ja nyt siirryin potkunyrkkeilyn peruskurssille toiselle salille, jossa harrastuksessa on mahdollista edetä oman tason mukaan. Mutta mikä onkaan varjoneidon potentiaali - se selviää tässä matkan varrella. 8-)

Ekoissa potkistreeneissä (1,5h) vedettiin alkujumpan jälkeen potkuja ja lopuksi lihaskuntoa. Tunti ei juurikaan eronnut käymästäni kuntopotkiksesta paitsi että kuntoryhmässä käytetään hanskoja mitä tässä ryhmässä ei ollut vielä kenelläkään. Kuntoilen potkiksen lisäksi muutenkin, nyt keväällä lenkkeilen ja ulkoilen koirani kanssa, punttijumppaan, pyöräilen ja retkeilen. Joka liikuntakertaa en välttämättä kirjaa tänne, mutta potkiksen tärkeimmät jutut tuon tänne jotta kehitys (ja taantumus) jäävät muistiin ja joista voi oppia jatkoa varten.

Saa haastaa, kritisoida, neuvoa, kommentoida, kysyä, haukkua, kehua, ihmetellä ja tsempata - mitä vaan. :smt003 Koska olen ihan polkuni alussa enkä mikään ihan nuori niin aikaa tulisi hukata mahdollisimman vähän turhiin asioihin kuten väärään treeniin, turhaan patsasteluun tai älyttömiin jatkosuunnitelmiin. Olen kuitenkin luonteeltani aikamoinen rämäpää (kotiseudullani isäni kutsuu mua pyryharakaksi), joten tavoitteenani tässä uudessa harrastuksessa on ottaa kaikki mahdollinen itsestäni irti ja katsoa miten pitkälle se kantaa. Tähän ikään mennessä on kuitenkin tullut nähtyä jo kaikenlaista (eikä aina mitään kivaa) joten ihan pienestä en pelästy. Mikä ei tapa, se vahvistaa - eikö? :lol:
"The secret of life, though, is to fall seven times and to get up eight times.”
― Paulo Coelho, Alchemist
Kuvake
varjoneito
nilkkaanpotkija

VN

Viesti varjoneito »

Treeni 2: lämmittely, kiertopotkuja ja lihaskuntoa. Jaksoin hyvin, potkutkin alkavat hiljalleen sujua. Mikä parasta, fiilis korkealla. :) Näin nopeasti silmällä arvioiden olen ryhmän vanhimpia jollen ehkä jopa vanhin. Sitä ei kyllä huomaa jaksamisen osalta, jotkut selkeästi nuoremmat jampat pitivät taukoa välillä kun puhti loppui kesken. Iän puolesta ei siis hävettävää, kunto suht kohdillaan. Tekniikat toki hakusessa mutta niitähän siellä hiotaan hyvien ohjaajien opastuksella. Jes, tästä jatketaan! ;)
tabitha
päähänpotkija
Lauteille: Toukokuu 2005

VN

Viesti tabitha »

Tästä se lähtee :) Muistan itse kun teininä aloitin potkunyrkkeilyn ja tunsin itseni ruipeloksi siinä seurassa, mutta jo alkulämmöissä huomasin että monet isokokoisemmat kaverit yllättäen hyytyivät ensiksi. Hyvä aerobinen kunto antaa parhaat eväät alkuvaiheessa ja notkeudestakin on hyötyä.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
Kuvake
varjoneito
nilkkaanpotkija

VN

Viesti varjoneito »

Jep tabitha, tästä se lähtee ja intoa riittää. :D Notkeudessa mulla on vielä paljon tekemistä mutta aerobinen kunto on aika kohdillaan. :)
Treeni 3: Lyhyt alkulämppä ja potkuja: etupotkuja ja kiertopotkuja & loppujumppa. Vähän jäi sellainen fiilis että tässäkö tämä oli, voi olla että 2x viikossa 1,5h treeni ei riitä mulle. Voisin kenties palata myös vanhalle salilleni kuntopotkikseen treenaamaan lisäksi, se on hauskaa ja hikistä puuhaa ilman pidemmän tähtäimen tavoitteita mutta tosi rentouttavaa. Pitää miettiä, en mä tällä 3h viikossa peruskurssilla pelkästään pärjää. Tahtoo lisää!
Kuvake
Mika
etupotkija
Lauteille: Joulukuu 2004
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yinjooga
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 451 kertaa
Tykätty: 162 kertaa

VN

Viesti Mika »

No, kunhan tuo (lyhyt) peruskurssi on lusittu, harjoittelumahdollisuuksia varmasti avautuu ihan riittävästi. Kärsivällisyys palkittaneen. :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!
Kuvake
varjoneito
nilkkaanpotkija

VN

Viesti varjoneito »

Totta, Mika. :) Näin keväällä tykkään käydä myös lenkillä ja siinä omat rajat ovat vielä hakusessa. Viimeksi juoksin 9,5km noin tunnin lenkillä ja olisin juossut vielä pidempäänkin mutta suunnittelemani reitti tuli juostua loppuun ja palasin kiltisti kotiin. Jotenkin nyt se rajojen löytäminen ja kunnon rääkki kiinnostaa, vuosi sitten kävin läpi pitkän hartiaseudun kuntoutuksen ja jouduin himmailemaan treeniä. Nyt tekisi mieli juosta ja treenata jatkuvasti. Se vaati vain sen, että kiinnostava laji löytyi, ei niitä aerobic- ja salitunteja jaksa loputtomiin. ;)
Kuvake
Mika
etupotkija

VN

Viesti Mika »

Innostuneisuus on hyvästä, mutta muista myös tämä. :D
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!
Kuvake
varjoneito
nilkkaanpotkija

VN

Viesti varjoneito »

Heh, ei vaaraa - mulla on jälkikasvua, vaativa työ, muutama ylimääräinen rasvakilo ja suuren suuret vaatimukset levon suhteen - jotta ylipäätään pysyn liikkeessä - ettei oo pelkoa tuosta :D
Kuvake
Mika
etupotkija

VN

Viesti Mika »

Minulla onkin teoria naisista ja nukkumisesta... brushteeth
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!
Kuvake
varjoneito
nilkkaanpotkija

VN

Viesti varjoneito »

Hahaah, pitääkin tutustua tuohon ketjuun. :D Mutta nyt: nukkumaan!
Kuvake
varjoneito
nilkkaanpotkija

VN

Viesti varjoneito »

Minkälainen evidenssi sulla Mika on tuon väitteesi tueksi naisten suuremmasta unentarpeesta vai onko sulla ollut vain uneliaita naisystäviä? :D Mä tarvin väh. 8h unta joka yö tai ajatus ei juokse. Stressi, painonhallinta, treeni, henkinen vireys jne, kaikki ne riippuu hyvistä yöunista. En osaa sanoa tuohon sukupuolikysymykseen unen tarpeesta mitään suuntaan tai toiseen mutta mahtuuhan tähän maahan monenlaisia teorioita ihan vapaasti. ;)
Kuvake
Mika
etupotkija

VN

Viesti Mika »

Siis tuohan on ihan tieteellinen teoria. :teacher:

Lähde: Stetson & Sleeve (2014)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!
Kuvake
varjoneito
nilkkaanpotkija

VN

Viesti varjoneito »

Ok, Mika - nyt voin entistä oikeutetummin nukkua pääsiäisenä pitkiä unia. :smt003 Mulla ei varsinaisesti ole lomaa mutta kyllä sinne johonkin väliin päikkärit voi mahtua. Sitä ennen vielä tänään treenit ja kammoreissu kaupan kautta. Aika moni muukin varmaan käy tänään kaupassa.. en ole oikein ruuhkaisten kauppareissujen ystävä mutta ei auta muu kuin marssia suden suuhun urheasti. :lol:
Kuvake
varjoneito
nilkkaanpotkija

VN

Viesti varjoneito »

Kaupassa käyty, treenattu, jes!
Treeni 4: Alkulämppä +tekniikka: Kiertopotkuja ja väistöharjoitteita + loppujumppa. Hyvä, vauhdikas treeni. 8-)
Ranne viheliäinen vaan oireilee vieläkin, siinä on joku hiirikäsirasitusvammajuttu, auts. Sitä on pitänyt varoa jo jonkin aikaa, kahvakuulallakin jätin rannetta rasittavat yhden käden liikkeet tekemättä. Ei se kuitenkaan paljoa haittaa treenaamista koska peruskurssilla ei ole lyöty vielä mitään. :lol:
Kuvake
varjoneito
nilkkaanpotkija

VN

Viesti varjoneito »

Ranne on jo parempi vaikka olen tehnyt töitä koneella mutta nyt vihoittelee etujalan reisi, aargh. Kamala polte ja särky lonkankoukistajassa mikä säteilee reiteen. Kummallisinta tässä on, että en ole torstain jälkeen urheillut ollenkaan. Mistä lie tuli siis. Kipulääkettä, jotain yrttivoidetta ja lepoa, pitää varmaan kokeilla kylmääkin. Auts, nyt ei saa tulla mikään vamma kun treenaus on pääsemässä hyvään vauhtiin... Onko järkevää venyttää tuollaista kipeää lihasta?

Seuraajat

Kuvake
T.A.G
Kuvake
varjoneito