Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Diplomit

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Diplomit

#16

Viesti Andy »

Kyllähän tuollaisilla "tunnustusesineillä" tietyistä saavutuksista on oma arvonsa, vaikka niitä joku ehkä lapsellisina pitäisikin. Minulla ei ole dipolomeja, mutta kaikki kilpailuista voittamani mitalit ovat seinälläni näkyvissä. Eikä sekään liene sattumaa, että kaikki armeijat ovat ainakin faaraoiden ajoista asti palkinneet sankarinsa erilaisin näkyvin kunniamerkein.

WAKO:n danidiplomin graafisesta suunnittelusta voi tosiaan olla montaa mieltä. Mutta mitä "vääränlainen tussi" tarkoitti? Millainen olisi oikeanlainen? Olin itseasiassa paikalla kun tuota myönnettiin ja tussi valittiin sen perusteella mikä toimistosta sattui löytymään eikä taiteellisilla perusteilla.

Tuo HIPKO:n diplomi on siitä vähän kummallinen että siinä on englantia ja suomea sekaisin.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Diplomit

#17

Viesti DeusVult »

Erän JJ:ssa saa joka vyöstä diplomin. Mulla on omat laatikon pohjalla kaikki. En ole koskaan ajatellut niitä erityisen tarpeettomina tai tarpeellisina.. onhan se kiva että saavutetusta vyöarvosta on todisteena ihan mustaa valkoisella, jos nyt sattuisi jotenkin kummallisesti asiasta jotain epäselvyyttä syntymään? :D
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
JarkkoP
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 250
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Mikkeli

Diplomit

#18

Viesti JarkkoP »

Oman seuran käytäntönä on jakaa diplomeita, koska ne osaltaan palkitsevat ja kertovat sitoutumisesta.

Käytännössä paikallinen liikuntatoimi vaatii, että ohjaaja/valmentaja kykenee todistamaan tasonsa. Tässä kohtaa diplomeilla on
käyttöä.

Omissa arkistoissa diplomeita on kymmeniä, mutta vain yksi on päätynyt
seinälle asti. Sen merkityksestä voi olla montaa mieltä, mutta allekirjoittaneelle
sillä on merkitystä. Etenkin kun Pohjoismaissa diplomien määrä on laskettavissa
kahden käden sormin.


Kuva
twitter.com/JarkkoPitkanen
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Diplomit

#19

Viesti Lasse Candé »

Ihmisiä on myöskin erilaisia mitä tunnustuksiin tulee. Itselläni siis vyöarvodiplomit ovat piilossa, mutta kakkoskodissani on seinällä kolme viiriä viikon mittaisista kesäleireistä joilla treenaamisesta olen erittäin ylpeä. Nämähän ovat käytännössä sama asia kuin diplomit. Fyysinen muoto on vain viirin. Sitä kannattaa pitää näkyvillä mitä arvostaa ja varsinkin sitä mitä haluaa arvostaa.

Harmi että perinne katkesi ennen kuin ehdin saada pokaalin viidennestä ja edelleen kymmenennestä osanottokerrasta. Jos jokin yhteisö järjestää sellaisen leirin säännöllisesti esim juuri kerran vuodessa mikä tarkoittaa melko kovaa duunia ja uhrausta muusta vapaa-ajasta, on mielestäni moiset lelut hyviä juttuja osoituksena. Pidän myös mahdollisena että niillä on roolinsa yhteisön kasassapitämisessä ja leiriväen värväämisessä.
Hauki
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 114
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Joensuu

Diplomit

#20

Viesti Hauki »

Tyttö kirjoitti:
PetriP kirjoitti: Judossa on diplomit vyösuorituksista. Ja haittan on se ettäminä niitä sitten jouduin jakamaan. Ei ole mitään tietoa arvostivatko saajat niitä. Mutta vhän turhan oloisia.

Ai niin, mustan vyön suorittamissesta ei tule mitään diplomia. Ainosataan puumerkki passiin.
Onko diplomien antaminen seurakohtainen valinta? Ainakaan itse en ole yhtään vyökoediplomia nähnyt.
Ainakin niiden saapuminen saattaa kestää piiitkään. Muistaakseni sain itse jonkin vyön diplomin vasta seuraavan vyon diplomin jälkeen.

Ja näyttäisi noista mustistakin vöistä diplomi nykyään tulevan.
Antti Rantaeskola
PetriP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2135
Lauteille: Toukokuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: Judo

Diplomit

#21

Viesti PetriP »

Hauki kirjoitti:
Tyttö kirjoitti:
PetriP kirjoitti: Judossa on diplomit vyösuorituksista. Ja haittan on se ettäminä niitä sitten jouduin jakamaan. Ei ole mitään tietoa arvostivatko saajat niitä. Mutta vhän turhan oloisia.

Ai niin, mustan vyön suorittamissesta ei tule mitään diplomia. Ainosataan puumerkki passiin.
Onko diplomien antaminen seurakohtainen valinta? Ainakaan itse en ole yhtään vyökoediplomia nähnyt.
Ainakin niiden saapuminen saattaa kestää piiitkään. Muistaakseni sain itse jonkin vyön diplomin vasta seuraavan vyon diplomin jälkeen.

Ja näyttäisi noista mustistakin vöistä diplomi nykyään tulevan.
Joo siinä oli viive, koska kun vöiden suorittajat oli ilmoitettu liittoon vuoden lopussa, niin sitten liitto painattaa diplomit ja lähettää seuraan. Ja seurakohtaisuutta voi hyvinkin tulla siinä kohtaa laittaako seuran yhteyshenkilö ne saunanpesään, vain kantaako salille jaettavaksi. Ja lisä viivettä tulee helposti siinä kaunanko ne lojuu siellä. Kun siivosin kaappia siellä oli jakamattomia diplomeita varmasti 200. Varsinkin keltaisen vyön suorittajsta moni ei ole enää jäseniä siinä vaiheessa kun diplomi saapuu ja en niitä sentään ruvennut postittelemaan.

Oiskohan toi mustan diplomi kiinni siitä, että ilmoittiko seura omassa ilmoituksessaan myös mustan vyön suorittaneet? Me ei niitä ilmoitettu koska eihän niitä seurassa suoritettu.
Kuvake
joksanen
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3170
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Turku

Diplomit

#22

Viesti joksanen »

Wing Tsun Finlandissa saa A4-sertin (vai oisko se pari milliä isompi) joka oppilasasteesta ja ohjaajakoulutuksista. TG-sertit on sitten epäkäytännöllisen isoja kuljettaa, mutta näyttää seinällä hyvältä. Lereille tai seminaareille osallistumisesta ei saa koristeita. Ei edes leirin järjestäjä. Meidän kesäleiri on muuten sadas seminaaritapahtuma yhdeksän vuoden aikana.

Kyllä mä näen diplomeilla sellaisen motivoivan merkityksen suurimmalle osalle saajista. Ts ei se diplomi ole, vaan se tilanne, missä sen saa.
Hauki
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 114
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Joensuu

Diplomit

#23

Viesti Hauki »

PetriP kirjoitti: Oiskohan toi mustan diplomi kiinni siitä, että ilmoittiko seura omassa ilmoituksessaan myös mustan vyön suorittaneet? Me ei niitä ilmoitettu koska eihän niitä seurassa suoritettu.
Nyt menee kyllä täysin mutulla, mutta kuulostaisi siltä että tuosta sen täytyy olla kyse. Ilmoitittekos ruskeat, eihän niitäkään ennen tätä vuotta ole seurassa suoritettu?
Antti Rantaeskola
Jutoka
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1843
Lauteille: Heinäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

Diplomit

#24

Viesti Jutoka »

Andy kirjoitti: WAKO:n danidiplomin graafisesta suunnittelusta voi tosiaan olla montaa mieltä. Mutta mitä "vääränlainen tussi" tarkoitti? Millainen olisi oikeanlainen? Olin itseasiassa paikalla kun tuota myönnettiin ja tussi valittiin sen perusteella mikä toimistosta sattui löytymään eikä taiteellisilla perusteilla.
En tiedä millainen olisi oikeanlainen tussi, mutta tuo kyseinen jälki näytti melko hirveältä. Ainakin kynän valinnassa kannattaisi ottaa huomioon arkistointikelpoisuus, eli jäljen tulisi näkyä pitkään. Kaikki kynät eivät siihen pysty.
Kuvake
ToniM
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 466
Lauteille: Huhtikuu 2009
Paikkakunta: Vihti

Diplomit

#25

Viesti ToniM »

aikidossa jaetaan diplomit kyu arvoista ne on ihan ok näköisiä ja riippuu ulkonäkö paljon kirjoittajan käsialasta. Itsellä se on niin järkyn näköinen etten ole koskaan kehdannut kirjoitella nimiä niin. :)

Dan-diplomi sitten tulee hombulta ja näyttäisi olevan kirjoitettu.

Kuva
http://www.facebook.com/shinshikiaikidory" onclick="window.open(this.href);return false;
https://sites.google.com/site/shinshikiaikidory/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/user/shinshikiaikido" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
Tyttö
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 7295
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Kirkkonummi
Etulaji: Krav Maga
Sivulajit: Judo
Takalajit: Defendo, Karate (shorinji-ryu)

Diplomit

#26

Viesti Tyttö »

Hauki kirjoitti:
Tyttö kirjoitti:
PetriP kirjoitti: Judossa on diplomit vyösuorituksista. Ja haittan on se ettäminä niitä sitten jouduin jakamaan. Ei ole mitään tietoa arvostivatko saajat niitä. Mutta vhän turhan oloisia.

Ai niin, mustan vyön suorittamissesta ei tule mitään diplomia. Ainosataan puumerkki passiin.
Onko diplomien antaminen seurakohtainen valinta? Ainakaan itse en ole yhtään vyökoediplomia nähnyt.
Ainakin niiden saapuminen saattaa kestää piiitkään. Muistaakseni sain itse jonkin vyön diplomin vasta seuraavan vyon diplomin jälkeen.

Ja näyttäisi noista mustistakin vöistä diplomi nykyään tulevan.
No sitten on kestänyt tosi pitkään. :smt003 Ensimmäisestä nyt sellaiset kahdeksan vuotta. Eli todennäköisesti Jutoka on oikeassa vastauksessaan.

Minulle diplomeilla on merkitystä. Ne ovat kivoja muistoja vuosien varrelta ja osittain erittäin tärkeitä (on sitten kyseessä tasokoe-, vyökoe-, leiri- tai ohjaajakoulutusdiplomi). Tärkeimpiä diplomeja olen kehystänyt treenihuoneen seinällekin.
Krav Maga 1998 > ja Judo 2006 >
KMG Instructor: Self Defence, Kids & Teens, Combat & Fighting, VIP, Women
Ammattivalmentaja
Method Putkisto ja MP Pilates -ohjaaja
Kahvakuulaohjaaja
Kuvake
Paul
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 375
Lauteille: Lokakuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Diplomit

#27

Viesti Paul »

Itselleni on noita joitakin diblomeja tullut ja kyllä osasta on ylpeä kun on niiden eteen kuitenkin työtäkin nähnyt.

Eihän se diplomi itsessään ole mitään, mutta se on jotenkin kongreettista siitä mitä on saavuttanut.
Iaido - 4 kyu
Savate - Gant Rouge
Treenipäiväkirja
PetriP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2135
Lauteille: Toukokuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: Judo

Diplomit

#28

Viesti PetriP »

Hauki kirjoitti:
PetriP kirjoitti: Oiskohan toi mustan diplomi kiinni siitä, että ilmoittiko seura omassa ilmoituksessaan myös mustan vyön suorittaneet? Me ei niitä ilmoitettu koska eihän niitä seurassa suoritettu.
Nyt menee kyllä täysin mutulla, mutta kuulostaisi siltä että tuosta sen täytyy olla kyse. Ilmoitittekos ruskeat, eihän niitäkään ennen tätä vuotta ole seurassa suoritettu?
Ei ilmoitettu, mutta en tiedä saivatko suorittajat diplomeita kun en koskaan kysynyt. Olettaenkin eivät saaneet eivätkä lienee osanneet sellaista odottaakaan.
Kuvake
Dojon Jäykin
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2694
Lauteille: Syyskuu 2010
Paikkakunta: Helsinki

Diplomit

#29

Viesti Dojon Jäykin »

Sitä mä tuosta ulkonäöstä tai siis ¨tussituhrauksesta¨, että jos kerran nyt
oikein diplomeja jaellaan niin ei justiinsa otettaisi sitä ensimmäistä
kynää joka käteen sattuu osumaan vaan tehdään sitten ¨kunnolla¨.
Eli esteettisesti arvokkaasti tai vähintään kivasti. Makuasia kai tämäkin.
Jonkun mielestä nimi erottuu ja asia selviää -hyvä!

Mutta mitä asiallisemman ja panostetumman näköinen diplomi tai kunniakirja niin
saisi se käsialakin olla kohdillaan tai sitten printattu sopivalla fontilla.
Ja joku leima ja/tai nimikirjoitukset tekevät tietenkin ¨arvonnousua¨ paperille.
Joka sekin voisi olla jotain muuta kuin tavallinen A4 kotiprinttitulostus.
Siis vähän paksumpaa paperia jne.

Esimerkkejä:


Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Ehkä tässäkään tuo neljäs ¨ju-jitsu-diploma¨ ei ole mikään malliesimerkki.
Eikä sitä ¨Linnanmäki¨-diplomia olisi ehkä siltikään voitu pelastaa.
Mutta makuasioita osittain nämäkin. Kutsukaa mua niuhottajaksi...i
taikaviitta
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 611
Lauteille: Maaliskuu 2011
Paikkakunta: Nokia
Etulaji: Hokutoryu Ju-jutsu
Sivulajit: Kobukai Kobudo / Sutekki ryu Bojutsu
Takalajit: EKJT

Diplomit

#30

Viesti taikaviitta »

Hokutoryussa saa diplomin mustan vyön suorittamisesta ja siitä eteenpäin. Muuten saa leireistä ja vöistä merkinnän passiin.

Aika monella muiden lajien leireillä kun olen käynyt on jaettu leirin päätteeksi jonkinlainen diplomi osallistumisesta. En nyt näe, että sillä hirveästi merkitystä olisi ainakaan mulle. Kiva muisto laatikon pohjalla.

Junnujen... semmoisten alle 15 vuotiaiden kohdalla diplomilla voi olla suurikin merkitys. Saada nyt hieno koristeltu paperi kun on suorittanut vyön tai osallistunut leirille. Psykologinen vaikutus voi olla hyvinkin iso naperoilla motivaation kannalta. Antaa lisäpotkua jatkamaan harrastusta kun saa suorituksista ja osallistumisista muiston mukaan.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 48 kurkkijaa