mawashi kirjoitti:
Eli olisiko homman laita nyt sittenkin niin päin, että Okinawan pojaat käyttävät lajistaan väärää nimeä ja meidän modernin karaten harrastajien tulisi olla tästä närkästyneitä?
Vitsi vitsi
Jaa-a, tuskinpa nimeä tavaramerkiksi asti on saatettu.
Mutta näinkin voi sanoa - itse asiassa Okinawalla osa porukasta haikailee paluuta uchinaguchin (Okinawan alkuperäiskielen) käyttöön ja samalla voisi karatekin palata alkup. nimeensä. Kovin todennäköistä tämä ei ole, sen verran hyvin nuorempi sukupolvi on japanin kielekseen ottanut.
Karaten alkuperäinen (nykyisin tunnetuista alkuperäisin) nimi ei muuten ole to-de, toudi tai toudijutsu tms., vaan yksinkertaisesti "ti", käsi. Tähän on sitten liitetty määritelmiä henkilöstä, ajasta ja paikasta. Ei siis ole kovin yllättävää, että välissä on tyhjä käsikin mukaan ilmaantunut - etenkin kun "tigua", pieni käsi, on aseluonnostaan johtuen "täysi käsi" (pokerimiehiäkin, penteleet...).
Yamazu kirjoitti:
Mutta, hei! se oon (ehkä) vaan mä! Eli kuten sanoin minulle tuo perinne on tärkeää...
Et ole tässä kelkassa ainoa. Lienen ns. vaativa asiakas kun minusta tässä tapauksessa sekä firman historian että tuotteen tilan pitää olla sitä, mitä sen väitetään olevan.
Minulle siis on väliä sekä sisällöllä että teoria- ja historiapuolella.