Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Stressiä, pelkoa ja tärinää

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Riviharrastaja
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 183
Lauteille: Maaliskuu 2009
Paikkakunta: Helsinki

Stressiä, pelkoa ja tärinää

#31

Viesti Riviharrastaja »

Olis tosiaan kiva kuulla asiantuntijoiden ajatuksia ilmiöstä.

Keittiözeniläisesti mieleen tulevat jutut oman kuoleman hyväksymisestä. Mielentila on tosin ohimenevä enkä minä ainakaan osaa sitä tahdonvaraisesti hallita.

Pohjimmiltaan varmasti luonnollinen psykofyysinen ilmiö. Onkohan niin, että entisaikojen taistelijat tunsivat asian kuolemaan asti käytyjen kamppailujen pohjalta ja opettelivat vähitellen hallitsemaan sitä?
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Stressiä, pelkoa ja tärinää

#32

Viesti Mjölnir »

Se tuppaa olemaan sillä tavalla, että kuolemanvaaraan sopeutuu ja sitä ei välttämättä pidä enää minään. Ihminen joko oppii elämään sen kanssa ja sulkee tavallaan tämän vaihtoehdon pois mielestään, taikka sitten stressaantuu niin kovasti, että sairastuu psyykkisesti. Tai jopa fyysisesti.

Jossain vaiheessa, kun on selvinnyt potentiaalisesti hengenvaarallisista tilanteista riittävän monta kertaa, niin ne tilanteet eivät enää stressaa juurikaan. Jotkut saattavat reagoida tällä tavalla myös ilman aiempaa altistusta tälle stressille, mutta se on todella harvinaista. Selviytymisen kannalta on ollut tärkeää pelästyä potentiaalisesti hengenvaarallisia tilanteita.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Stressiä, pelkoa ja tärinää

#33

Viesti Totte »

Ylipotkija: Sotimista ja tappamista koskeva keskustelu siirretty ketjuun Artikkeli - Tappamisen psykologia.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 24 kurkkijaa