Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Veitsikamppailu itsepuolustuksen näkökulmasta

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 18952
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Veitsikamppailu itsepuolustuksen näkökulmasta

#136

Viesti Andy »

Ihan huomiona että olen näin vähän ulkopuolisenakin pannut merkille että yllättävän monissa veitsivideoissa kerrotaan nimenomaan siitä mikä ei toimi. Se onkin varmaan helpompaa kuin kertoa mikä toimii edes suhteellisen varmasti jos ollaan aseettomina veistä vastassa.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6433
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Veitsikamppailu itsepuolustuksen näkökulmasta

#137

Viesti AlexMachine »

Andy kirjoitti: Ihan huomiona että olen näin vähän ulkopuolisenakin pannut merkille että yllättävän monissa veitsivideoissa kerrotaan nimenomaan siitä mikä ei toimi. Se onkin varmaan helpompaa kuin kertoa mikä toimii edes suhteellisen varmasti jos ollaan aseettomina veistä vastassa.
Ehkäpä juuri näin. Veistä vastaan voi kyllä puolustautua, tehokkaastikin, mutta on vahvasti syytä olettaa että osumaakin tulee. Jos homman hoitaa hyvin, tulee pientä, jos ei niin sitten on odotettavissa isompia vekkejä.
Tässä yksi video jossa näkee miten vaikeaa on olla ottamatta osumaa jos vastustaja on sinnikäs.
[video][/video]
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
Paanari
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 2262
Lauteille: Maaliskuu 2006

Veitsikamppailu itsepuolustuksen näkökulmasta

#138

Viesti Paanari »

On se hurjaa, on se hurjaa.
Antaa veren juosta, luki taka vuosina yhden juomapisteen luona...

Osa tämän jo tietääkin ja on pyrkinyt tietoaan jakamaan.
Kertausta kehutaan opintojen äidiksi jotenka nostampa taas esiin. Jokunen postaus aiemmin muistaakseni mainitsin "terää vastaan kun joutuu (joku hurmahenki innoissaan kun pääsee) niin, käsistä tulee suikalelihaa."
Jep pikkusen enemmän harjoitellut älyää sentään valita mihin ne viillot ja pistot ottaa vastaan.

Saamani oppien mukaan, terää vastaan mahdollisuudet on 50/50 eli tavallaan joka kerta heität kolikkoa.
Et sä tiedä etukäteen miten siinä käy. Viisainta on ottaa hölkät, eikä jäädä heittelemään kolikkoa.
Sitten jos näin ikävästi käy että, menee terällä huitomiseksi... Voi voi, koittakaa lyödä se terä pois kädestä.
Joku nyt tahtois ottaa kiinni kätösestä, mikäpä siinä jos ote pitää ja voima riittää. Riskinä on että, toinen kyllä osaa panna hanttiin...
Joillekkin olen yksityisesti paljastanut pieniä lisämausteita teräase harjoitteluun.
Mutta, laitappa tänne niitä niin, alkaa oitis kaakatus ja kotkotus.

Vaan mistäpä minä mitään tietäisin kun, mielikuvituskin vetää kiitolaukkaa(Lex Potku)...
Nooh, kohta on kevät ja ja pääsee veistelee pajupilliä tai sormeensa.

Jaska
EX AGMINE HACCAPELLORUM LIBERA NOS DOMINE
Kuvake
Kuhmu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2558
Lauteille: Toukokuu 2005

Veitsikamppailu itsepuolustuksen näkökulmasta

#139

Viesti Kuhmu »

Andy kirjoitti: Ihan huomiona että olen näin vähän ulkopuolisenakin pannut merkille että yllättävän monissa veitsivideoissa kerrotaan nimenomaan siitä mikä ei toimi. Se onkin varmaan helpompaa kuin kertoa mikä toimii edes suhteellisen varmasti jos ollaan aseettomina veistä vastassa.
Mahtavatko oikein tietää silloin itsekkään siitä mikä toimii. Vai ovatko nuo vain sen oman tietämyksen ja veitsenkäsittelyn kanssa masturbointia ja itsensä korostamista? Paljon puhutaan, että pitää osata käyttää veistä, jotta tietää kuinka sitä vastaan puolustaudutaan, mutta se tosin jää monesti uupumaan se puolustautumispuoli noissa monissa videoissa.
”You must enjoy this”.
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 6410
Lauteille: Lokakuu 2009

Veitsikamppailu itsepuolustuksen näkökulmasta

#140

Viesti Ile »

Noista dissausvideoista. Itseänikin periaatteessa ärsyttää toi konsepti. Erityisesti silloin, jos ei tarjota mitään kovin järkevää tilalle.

Toisaalta ymmärrän jossain määrin toistakin näkökulmaa. Oman kokemukseni mukaan veistä vastaan puolustautuminen on asia, jonka harjoittelussa kyllä usein jotenkin kärjistyy se, miten epärealistisesti* kamppailua voi harjoitella. Vaikka ongelman yleisyys voikin olla tietynlaista näköharhaa, niin kai se ajatus on, että lähdetään korjaamaan "yleisiä väärinkäsityksiä" mikä on tavallaan ymmärrettävä lähkökohta (vaikka toteutus saattaa sitten ollakin kökkö).

*epärealismilla en itse niinkään tarkoita sitä, että yksittäiset tekniikat tai jotkut muodolliset harjoitukset sinänsä olisivat huonoja. Ennemminkin tarkoitan sitä, että siihen rinnalle tarvittava vapaampi ja vauhdikkaampi harjoittelu puuttuu tai sitä on liian vähän. Jos verrataan nyrkkeilyyn (koska vertaukset on aina niin hyviä :) ), niin vaikka tekisi loistavia tekniikkaharjoitteita maailman parhaan valmentajan johdolla, niin silti ei kannata mennä ottamaan matsia ilman vapaampaa otteluharjoitusta eli sparria.
Oar
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 555
Lauteille: Huhtikuu 2011

Veitsikamppailu itsepuolustuksen näkökulmasta

#141

Viesti Oar »

Kuhmu kirjoitti:
Andy kirjoitti: Ihan huomiona että olen näin vähän ulkopuolisenakin pannut merkille että yllättävän monissa veitsivideoissa kerrotaan nimenomaan siitä mikä ei toimi. Se onkin varmaan helpompaa kuin kertoa mikä toimii edes suhteellisen varmasti jos ollaan aseettomina veistä vastassa.
Mahtavatko oikein tietää silloin itsekkään siitä mikä toimii. Vai ovatko nuo vain sen oman tietämyksen ja veitsenkäsittelyn kanssa masturbointia ja itsensä korostamista? Paljon puhutaan, että pitää osata käyttää veistä, jotta tietää kuinka sitä vastaan puolustaudutaan, mutta se tosin jää monesti uupumaan se puolustautumispuoli noissa monissa videoissa.
No tämän viimeisimmän videon kaveri on sitä mieltä että veistä vastaan ei ikinä voi puolustautua ja siinä kuolee aina. Sanoo lajitaustakseen jonkun karaten peruskurssin jota piti todella huonona.
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Veitsikamppailu itsepuolustuksen näkökulmasta

#142

Viesti tohtorismies »

Andy kirjoitti: Ihan huomiona että olen näin vähän ulkopuolisenakin pannut merkille että yllättävän monissa veitsivideoissa kerrotaan nimenomaan siitä mikä ei toimi. Se onkin varmaan helpompaa kuin kertoa mikä toimii edes suhteellisen varmasti jos ollaan aseettomina veistä vastassa.

Sitä samaa myyttien purkamistahan noissa moni harrastaa kuin esimerkiksi sinä "touch of death" tekniikoita vastaan.

Tuossa Alexmachinen postaamassa videossahan on ihan jotakuinniin samat prinsiipit kuin monessa muussakin jutussa.
Siinä mielessä hyvä video että Burton Richardson on pitkän linjan kali miehiä ja ihan yhtä toivottomalta se näyttää kuin meikäläisen puukkoa vastaan telmiminen.

Richardsonista näkee kylläkin sen että varmasti hubudien ym drillaaminen on parantanut varmasti reaktioita mutta hittiähän mies saa jokatapauksessa.


Sormet/valtimot pois tieltä teräkäsi kontrolliin(ja sitä on vaikea kontrolloida pitkiä aikoja jos fyysiset voimat ovat jotakuinkin samanlaiset) ja hyökätään/tehdään mitä voidaan tarvitaan.

Se toimii ainakin jollakin todennäköisyydellä.

Toki joku eksoottisempi toimintamalli voi toimia ja "tsägällä" vihulaisen saa tainnutettua helpomminkin.

Puukko nyt vaan on sellainen taikasauva että mitään kauhean eksoottista en mielelläni lähtisi soveltamaan ainakaan puolustautumisen saralla.

Edit. En tiedä mitä mieltä Oar on tuosta Richardsonin videosta koska siinä ei näytelty reaktioita, koska muutama sivu sittenhän hän tuumaili että reaktioiden näyttelemättä jättäminen on hengenvaarallista puuhaa.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Oar
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 555
Lauteille: Huhtikuu 2011

Veitsikamppailu itsepuolustuksen näkökulmasta

#143

Viesti Oar »

tohtorismies kirjoitti: Siinä mielessä hyvä video että Burton Richardson on pitkän linjan kali miehiä ja ihan yhtä toivottomalta se näyttää kuin meikäläisen puukkoa vastaan telmiminen.
Toivottomalta? Katsottiinko me sama video? Richardsonhan onnistuu lähes täydellisesti, hittiä tulee vaan vähän kämmeniin kun hän lähtee liian aikaisin ottamaan puukkoa pois. Ja puukkomies on vielä osaava ja käyttää vartaloaan hyvin, sekä tietää ne disarm tekniikat mitä Richardson tulee yrittämään.
tohtorismies kirjoitti: Edit. En tiedä mitä mieltä Oar on tuosta Richardsonin videosta koska siinä ei näytelty reaktioita, koska muutama sivu sittenhän hän tuumaili että reaktioiden näyttelemättä jättäminen on hengenvaarallista puuhaa.
Huoh -- jos ei ymmärrys riitä, niin sitten se ei riitä. Richardsonin video oli ihan hyvää settiä.
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Veitsikamppailu itsepuolustuksen näkökulmasta

#144

Viesti tohtorismies »

Anteeksi Oar kun ymmärrykseni ei riitä. Olen pahoillani etten kykene ymmärtämään sinua. Muutam sivu sitten kommentoit näin.
Oar kirjoitti:
tohtorismies kirjoitti: Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että reaktioiden näytteleminen on hengenvaarallista puuhaa ja luo illuusioita tekniikan suorittajalle normaalia enemmän.
Omasta mielestäni taas reaktioiden ei-näytteleminen on hengenvaarallista puuhaa, koska silloin joutuu välttämättä rajaamaan käyttämiään tekniikoita, ja joutuu näissä "hei hyökkää singerillä ja katotaan mitä tapahtuu" tekemään vain sellaisia asioita mitkä eivät ole vaarallisia, ts. eri tekniikoita joita todennäköisesti haluat käyttää jos joku hyökkää hulluna päälle puukon kanssa.

Filipinolta hyvä viesti.
Ymmärrykseni ei riitä siihen mitä olet kertomassa.

Katsottiin me sama video, tuohan oli paras mahdollinen tilanne torjua puukko. Maalimies ei ollut päässyt "vauhtiin" ja Richardson pääsi hyökkäämään vastaan pienestä liikkeestä ja sai edun.

Eikä molari käyttänyt vapaata kättä sekä jalkojaan juuri ollenkaan koska jäi painimaan liiaksi terästä.

Siltikin se homma menee mattoon ja painiksi sekä hittiä tulee vaikka herra on varmasti enemmän kuin tarpeeksi kalistellut puukkoja ja keppejä.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 24814
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Veitsikamppailu itsepuolustuksen näkökulmasta

#145

Viesti Mjölnir »

tohtorismies kirjoitti: Eikä molari käyttänyt vapaata kättä sekä jalkojaan juuri ollenkaan koska jäi painimaan liiaksi terästä.
Tämä on muuten tositilanteissa(kin) huomattavasti yleisempää kuin se, että hyökkääjä vaihtaisi hyökkäyskulmaa, käyttäisi jalkoja tai vapaata kättä.

sitä vaan ei yleensä tapahdu
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Oar
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 555
Lauteille: Huhtikuu 2011

Veitsikamppailu itsepuolustuksen näkökulmasta

#146

Viesti Oar »

tohtorismies kirjoitti: Eikä molari käyttänyt vapaata kättä sekä jalkojaan juuri ollenkaan koska jäi painimaan liiaksi terästä
Richardsonkaan ei kurittanut vastustajaansa, koska niinkuin ketjussa on puhuttu aikaisemmin, sitä kaveria ei voi kauheasti satuttaa lyönneillä jne harjoittelussa.

Ja mihin sitä hittiä tulee?
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Veitsikamppailu itsepuolustuksen näkökulmasta

#147

Viesti tohtorismies »

Mjölnir kirjoitti:
tohtorismies kirjoitti: Eikä molari käyttänyt vapaata kättä sekä jalkojaan juuri ollenkaan koska jäi painimaan liiaksi terästä.
Tämä on muuten tositilanteissa(kin) huomattavasti yleisempää kuin se, että hyökkääjä vaihtaisi hyökkäyskulmaa, käyttäisi jalkoja tai vapaata kättä.

sitä vaan ei yleensä tapahdu

Kyllä mää tiedän.

Mutta minä olenkin overkill miehiä. :D

Mutta en minä ihan lämpimikseni siihen luottaisi että se kulma pysyy stanuna. " onclick="window.open(this.href);return false;


Lähinnä tällä hetkellä sain itselleni kyselyiän ja lähdin jututtamaan Oar nimimerkkiä koska hänellä on jokaikiseen kysymykseen mielipide sekä oikeus kirjoittaa melko alentavaan sävyyn minua kohtaan.

Mutta en epäile Oarin tieto/taitoa koska hänhän jumppaa kuulemma sun kanssa.

Kummastuttaa vaan tuo reaktioiden näyttely.

Ja tämä "keskustelu" ei etene taasen mihinkään koska viimeiset 3sivua on keskitytty siihen miten ärsyttävä tuo Rojolan postaama video on.

Sitä aiemmin jauhettiin siitä että tuo Burtonin videon kaltainen harjoitttelu ei ole riittävän realistista.

Eli. Senshidon puukkoa vastaan kaava on jotakuinkin muutamassa elävässä harjoitteessa joita varioidaan.

Käytännön tasolla erittäin pienessä pähkinänkuoressa.

-Teräkädestä kiinni
-Pois aseen linjalta
-Satuta sitä hyökkääjää riittävästi mahdollisimman nopeasti

Kuis Mjölnir teillä? Ja STR?

Jarno Heikkinen
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Oar
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 555
Lauteille: Huhtikuu 2011

Veitsikamppailu itsepuolustuksen näkökulmasta

#148

Viesti Oar »

tohtorismies kirjoitti: Lähinnä tällä hetkellä sain itselleni kyselyiän ja lähdin jututtamaan Oar nimimerkkiä koska hänellä on jokaikiseen kysymykseen mielipide sekä oikeus kirjoittaa melko alentavaan sävyyn minua kohtaan.
Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Jos lopetat johdattelevien kysymysten kysymisen ja esität mielipiteesi ja argumenttisi ilman taka-ajatuksia, niin saatan minäkin olla halukkaampi vastaamaan erilailla -- ja miksi ihmeessä minulla ei olisi mielipiteitä? Aika kumma että tämä on jotenkin negatiivista ja ihmeteltävää. Tiedätkö mitä varten foorumit ovat?

Jos väännetään vielä rautalangasta...

1) Olen sitä mieltä, että elävä harjoittelu on todella hyvä lisä puukkoharjoitteluun, jopa pakollinen jos haluaa sen olevan realistista.
2) Olen sitä mieltä, että kaikkea ei kuitenkaan voi "realistisesti" harjoitella elävästi.
3) Tämä ei tarkoita sitä, että elävä harjoittelu on pahasta, vaan sitä, että se ei ole Lopullinen Totuus eikä välttämättä AINOA asia jota kannattaa treenata.
4) Eli treenataan osa-alueita, joita sitten voidaan yhdistellä. Esimerkki: jos karate chop of death ei viekkään puukkomiestä kuoleman porteille, voidaan siirtyä suunitelma Beehen, joka on vaikka se puukkokäteen kiinni ja painiminen, mitä ollaan harjoiteltu elävästi. Silti mielummin hoidan vastustajan heti pois lyönneillä/lyönnillä kuin siirryn painimaan, täydellisessä maailmassa. Taistelu tekniikoita, tai ainakin niiden vaikutusta, ei voi harjoittelussa mallintaa ilman näyttelemistä.
5) Alkuperäinen argumenttihan oli vain se, että nämä todisteluvideot miksi jokin ei toimi eivät oikeasti todista mitään, koska sitä treenikaveria ei oikeasti voida vammauttaa. Se ei tarkoita, että harjoittelu ilman vammattauvia/tyrmääviä/jne tekniikoita ei olisi hyvää harjoittelua. Vapari treenaajatkin treenaavat no-gi:tä erikseen ja sitten lisäävät sen omaan peliinsä vaparissa lyöntien kera.
Kuvake
Paanari
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 2262
Lauteille: Maaliskuu 2006

Veitsikamppailu itsepuolustuksen näkökulmasta

#149

Viesti Paanari »

Juu juu ja juttan tutaa...
Nimimerkin takaa asiansa esittävät ovat ilmeisiä asiantuntioita aiheessa kuin aiheessa, vai oliko se aineissa?
Toki jokaisella on se oma ainutkertainen näkemyksensä, mikä on sitten sattuukin sillä hetkellä olemaan.
Ei kenenkään "totuus" ole parempi kuin toisenkaan mutta, se ei missään tapauksessa ole huonompikaan.

Ei toimi, ei ole realistista ynnä muuta mukavaa...

Kokeilkaapa joskus kun, vedätte treenejä tai sitten kun hamassa tulevaisuudessa pääsette vetämään treenejä....

Marketin lihatiskiltä ostatte pullon verta, aavistuksen laimenatte sitä, laitatte sen semmoseen pulloon josta se on helppo suihkuttaa eli pruutata maaliin.
Puteli taskuun ja treeneihin reippain mielin ketun häntä kainalossa.
Sitten ohjaatte mitä ohjaatte parhaan kykynne mukaan...
Sitten kun innokkailta "puukkohippalaisilta" on enin puhti jumpattu pois ja tytön tylleröt ja pojan pallerot jo puuskuttaa pontevasti niin... pidättekin treenit.

Pari lattialle painimaan terät kädessä, alkuasento että, molemmat on naamat vastakkain ja ote puukko kätösestä ja makaavat kyljellään.
Muut ympärille huutamaan kannustus huutoja ynnä pitämään meteliä SEKÄ kevyesti potkimaan painiparia.
Sitten sopivalla hetkellä pruuttatte varottamatta verta parin käsille ja ehkä kasvoille.

Siitä se sitten selviää kuka toimii mitenkin.

Juu juu, Pursiseuran harjoitukset on tyhmiä ja eivätkä ole mistään kotoisin ja Paanari ei tiedä mistään mitään(Lex Potku)

Jaska
EX AGMINE HACCAPELLORUM LIBERA NOS DOMINE
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 20207
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Veitsikamppailu itsepuolustuksen näkökulmasta

#150

Viesti JanneM »

Tohtorismies.
TUossa laittamassasi videossahan uhri kääntyy ja siksi kaksi viimeistä lyöntiä tulee selkään. Kulma ei juurikaan muutu. TOki muuttuu hieman. Jos uhri olisi kääntymisen ja pakenemisen sijaan tehnyt v astarintaa olisiko iskut tulleet kokoajan edestä suorana... SItä emme ehkä koskaan tiedä.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 34 kurkkijaa