Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Liikenneturvallisuus

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
jjs
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 200
Lauteille: Helmikuu 2009
Paikkakunta: Helsinki

Liikenneturvallisuus

#961

Viesti jjs »

Pari asiaa, jotka ei tässä ole vielä tulleet esiin. Tai toinen kyllä on. Paria ei peruspiireissä ihan hirveenä ole, eli työterveyhuollosta kyselisin onko normaalia, että otan mielikuvituskaverini töihin. Ilmoittaisin myös työnantajalle, ettei mulla ole ajokorttia.

Seuraavaksi tsekkaus näkikö kukaan, että näin onnettomuuden ja jos ei, niin jatko kohteeseen, ettei vasteajoista valiteta entistä enempää. Näin siksi, että jos meen ensiavustamaan, paikalle tulee kuitenkin - ihan missä tahansa korvessa tai suljetulla alueella - ihmisiä, jotka osaavat kaiken paremmin. Mahdollisesti tekevät vielä reklamaation.

(Tänä yönä tätipuolinen parivaljakko ilmoitti mielestään ea-keikasta. Ei ollut ea, oli vaan känni. Ilmoittivat myös poliisipartiolle, joka oli muutaman metrin päässä. Poliisin paikalle siirtymiseen asti vittuilivat allekirjoittaneelle poliisien donitsinsyönnistä ja ylimielisyydestä. Yllättäen lopettivat poliisien saavuttua.)

Jos oikeasti töissä yksityisellä puolella joku vakavissaan ilmoittaisi olevansa partion johtaja, niin mun entisissä ja nykyisissä kohteissa sille varmaan naurettaisiin. Pitkään. Tai onkin naurettu ja nauretaan, ei tarvi jossitella. Niin btw, jos pariaan jouttuu käskyttämään niinkö tossa Le1kkolan viestissä, lienee aikaa vaihtaa paria. Tai pari saattaa vaihtaa paria. Ei käskytetä niitä pareja. Joskus oon käskyttänyt, mutta sitä ei ole edeltänyt tai siitä seurannut mitään fiksua.

Pahoittelen sekavaa viestiä.
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 39
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Re: Liikenneturvallisuus

#962

Viesti YJT »

Jos sovitaan, että tässä on kysymys partiokaverin perehdyttämisestä, niin ei tarvitse tarttua kiinni tähän detaljiin?

Lisäksi "eräässä turvallisuusalan lehdessä" on ollut juttua firmasta, jossa homma tehdään hyvin, eikä välttämättä halvimmalla tavalla. Muistaakseni tämä sisälsi, että ainakin joissakin tehtävissä ajettiin pareittain.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Le1kkola
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 207
Lauteille: Syyskuu 2014
Paikkakunta: Lohja

Liikenneturvallisuus

#963

Viesti Le1kkola »

Pasi Lunden kirjoitti: Tuossa tapauksessa autettavat olivat ilmeisesti tien ulkopuolella nurmikolla, mutta miten auttajien auto oli asemoitu ja näkyvillä muuhun liikenteeseen nähden? Miten itse auttajat?
Auton sijainnista ei muistaakseni kysymyksessä mainittu mitään, hätävilkut taisi olla kytkettyinä päälle. Auttajat varmaan olivat asemoituneet parhaaksi näkemällään tavalla. ;)
jjs kirjoitti: Niin btw, jos pariaan jouttuu käskyttämään niinkö tossa Le1kkolan viestissä, lienee aikaa vaihtaa paria. Tai pari saattaa vaihtaa paria. Ei käskytetä niitä pareja. Joskus oon käskyttänyt, mutta sitä ei ole edeltänyt tai siitä seurannut mitään fiksua.
Joo no, en mä ihan niinku oikeesti käskyttämistä tarkoittanut. Sovitaan nyt siis vaikka, että kyse oli partiokaverin perehdyttämisestä.
"Ja sitten tarkastetaan ympäristö, ettei tällä paskiaisella ole kavereita mukana. Tosin Leikkolalla niitähän ei tunnetusti ole muutenkaan!"
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Liikenneturvallisuus

#964

Viesti Totte »

En nyt ihan tajua tuota "käskyttämisen" lyttäämistä. En ole tehnyt alalla töitä, mutta tuntuisi jotenkin luontevalta että henkilö joka ensimmäisena huomaa tilanteen "käskyttää" kaveria "hoida sä tuo, mä meen kattomaan tota", eikä vain juosta yhtäkkiä etuoikealle.

Jos on kyse tusinakeikasta molemmat hoitaa varmaan automaattisesti tonttinsa, mutta epäilen että perusvartijalle tuollainen usean uhrin autokolari ei ole ihan jokapäiväinen juttu. Pieni toiminnan koordinointi on mielestäni ehkä paikallaan. Poikkeuksena tietenkin jos tuollaista tilannetta on oikeasti harjoiteltu paljon.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Pasi Lunden
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 709
Lauteille: Syyskuu 2010
Paikkakunta: Turku

Liikenneturvallisuus

#965

Viesti Pasi Lunden »

Totta kai jonkun pitää olla johdossa onnettomuuspaikalla, ainakin jos on vakava tilanne. Ei semmoisissa paikoissa ole hirveästi tilaa demokratialle, IMO.
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 55
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Liikenneturvallisuus

#966

Viesti DeusVult »

Munkin mielestä onnettomuustilanteessa olis parempi saada autettua uhreja mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti, ja estettyä lisävahingot, ja jättää se katkera tilittäminen yksityisten vartiointiliikkeiden henkilöstöpolitiikasta vähemmälle... :D
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
T-T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3596
Lauteille: Helmikuu 2011

Re: Liikenneturvallisuus

#967

Viesti T-T »

YJT kirjoitti: Jos sovitaan, että tässä on kysymys partiokaverin perehdyttämisestä, niin ei tarvitse tarttua kiinni tähän detaljiin?

Lisäksi "eräässä turvallisuusalan lehdessä" on ollut juttua firmasta, jossa homma tehdään hyvin, eikä välttämättä halvimmalla tavalla. Muistaakseni tämä sisälsi, että ainakin joissakin tehtävissä ajettiin pareittain.

Juu kyllä helsingissäkin ajetaan joissain toimeksiannoissa pareittain.
Tarkoitatko mahdollisesti firmaa joka on....no aikas kaukana helsingistä? :D
He tai hän on tehnyt järjestelmän, joka ei edes käsittääkseni ole sillai aivan erityisen kallis, ja työntekijöille varsin mielekäs.
Toisaalta siellä ei taida olla vantaanlaista kontaktia poliisipuolella, kun homma tuntuisi toimivan varsin hyvin myös sellaisissa rajavetoasioissa.
DeusVult kirjoitti: Munkin mielestä onnettomuustilanteessa olis parempi saada autettua uhreja mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti, ja estettyä lisävahingot, ja jättää se katkera tilittäminen yksityisten vartiointiliikkeiden henkilöstöpolitiikasta vähemmälle... :D
Perkeleen kolari meni keskeyttään masentelun!
jjs kirjoitti: Jos oikeasti töissä yksityisellä puolella joku vakavissaan ilmoittaisi olevansa partion johtaja, niin mun entisissä ja nykyisissä kohteissa sille varmaan naurettaisiin. Pitkään. Tai onkin naurettu ja nauretaan, ei tarvi jossitella. Niin btw, jos pariaan jouttuu käskyttämään niinkö tossa Le1kkolan viestissä, lienee aikaa vaihtaa paria. Tai pari saattaa vaihtaa paria. Ei käskytetä niitä pareja. Joskus oon käskyttänyt, mutta sitä ei ole edeltänyt tai siitä seurannut mitään fiksua.
Sun viimeinen käskytys ei päättynyt hyvin, ja mun viimeinen parin käskytys aikanaan päättyi siihen, että päädyin potkiin ovinkarmeja, kun johonkin se kiukku piti purkaa. Onneks ei käynyt pahemmin...siis ittelle aiemmin ja myöhemmin ovinkarmeille.

Mutta tässähän on se ero minkä netti ja sitten kentälläoleminen tekee, että harvoin puhutaan parin "käskytyksestä" vaikka huudettaisiinkin että "ota toi, mä otan tämän"

Koko viesti ooteeta.
Le1kkola
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 207
Lauteille: Syyskuu 2014
Paikkakunta: Lohja

Liikenneturvallisuus

#968

Viesti Le1kkola »

Ainiin, tämäkin. Saatiin kyseiset kokeet takaisin jo joskus joulukuussa ja noh... Mä kuvittelin jo ajaneeni tapahtumapaikalle ja tarkistaneeni uhrejen tilan, kun kerta ne olivat jo tiedossakin. En kai sitten ollutkaan.
"Ja sitten tarkastetaan ympäristö, ettei tällä paskiaisella ole kavereita mukana. Tosin Leikkolalla niitähän ei tunnetusti ole muutenkaan!"
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 147
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Liikenneturvallisuus

#969

Viesti Mika »

Tässä on muuten yksinkertainen kaava ylinopeussakkojen laskemiseen.
Päivä- ja rikesakkojen suuruudet

Päiväsakon rahamäärä määräytyy vähentämällä nettokuukausituloista peruskulutusvähennys 255 euroa ja jakamalla saatu erotus luvulla 60. Päiväsakon alin euromäärä on vähintään 6 euroa.

Nopeusrajoituksen rikkominen enintään 60 km/h alueella:

· ylinopeus enintään 15 km/h 85 euroa
· ylinopeus yli 15 km/h ja enintään 20 km/h 115 euroa
Nopeusrajoituksen rikkominen yli 60 km/h alueella:
· ylinopeus enintään 15 km/h 70 euroa
· ylinopeus yli 15 km/h ja enintään 20 km/h 100 euroa
http://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikke ... at/4837826" onclick="window.open(this.href);return false;
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 61
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Liikenneturvallisuus

#970

Viesti Kari Aittomäki »

Käväsin tossa Kokkola-Töölö-Kokkola pakettiautoreissun (2x7h) ja kyllä taas ihmetytti.
Mikä siinä ohittelussa on olevinaan niin pakkopakkopakkoa?

Autona oli piruniso ja uudenkarhea pakettiauto jolla se sallittu (+vähä) oli tavattoman helppo pitää yllä, kaveri oikeen ihmetteli miksen käytä jarrua juuri ensinkään.. Ei vielä tajua että jos jarruttaa pitää myös kohta kiihdyttää ja löpöä kuluu. Ja että ennakointi on viisasta.

Tää ei tunnu kelpaavan joillekin tielläliikkujille, ohi pitää pöngertää vaikka millä konstilla.
Ei ymmärrä tämä. Ei ensinkään.
Kuvake
Samppa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 57
Viestit: 2239
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Liikenneturvallisuus

#971

Viesti Samppa »

Mahtasko se johtua siitä sun reilusta ennakoinnista ja isosta autosta, kun sen takaa on huono arvailla mitä tuo hiljentelee suoralla tyhjällä tiellä. Sen takana olevan kun pitäs ennakoida sitä sun ajotapaa sitten. Ja sitä seuraavan taas sen jne. Ite oon havainnut paremmaksi, että lyön vakkariin sen nopeuden mikä mulle ja rajotuksille sopii. Ohi voi tulla jos siltä tuntuu ja se ei mua pistä sen kummemmin ihmettelemään. Ja jos joku tulee perä eellä vastaan, meen siitä ohi sopivan paikan tullen ajo se sit kuinka hienosti ennakoiden tahansa. Suosittelisin menemään junalla, jos joka kerta tuntuu, että kaikki muut ajaa väärin.
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 39
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Liikenneturvallisuus

#972

Viesti YJT »

Niin, liikenteessähän voi olla vaikeaa tietää, miksi joku ajaa hitaammin kuin ko. kohdassa saisi ja voisi.

Voi olla, että ajaa fiksusti ja on huomannut puolen kilometrin päässä edessä lähestyvän autojonon josta on joka tapauksessa vaikeaa päästä ohi ja sen takia ei pidä kiirettä päästäkseen jonon viimeiseksi. Voi toisaalta olla joku joka ajaa mittarin mukaan tasan rajoituksen mukaan (eli oikeasti 5 km/h alle), ja vielä jarruttaa kameratolpan kohdalla.

Itsekin pyrin ajamaan ennakoivasti ja esimerkiksi vältän juuri edessä olevan letkan kiinni ajamista. Jos joku kuitenkin haluaa meikäläisestä ohi, niin annan tietä ja ymmärrän, että kaikki eivät aja ennakoivasti. Se kyllä sitten kismittää, kun joillakin tuntuu olevan kamala hinku päästä ohi, mutta sen jälkeen jäädään siihen eteen köröttelemään mahdollisesti jopa hitaammin kuin mitä itse ajaa (cruise control päällä itsellä).
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 39
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Liikenneturvallisuus

#973

Viesti YJT »

Kari Aittomäki kirjoitti: Autona oli piruniso ja uudenkarhea pakettiauto jolla se sallittu (+vähä) oli tavattoman helppo pitää yllä,
Niin, tässähän ei ollut kyse siitä että ajetaan "alinopeutta", kuten usein näissä on. Tai ehkä se jollekin oli alinopeutta...

Työkaverini oli menossa laitoksen siviilipakulla hoitamaan asioita. Edessä ajoi henkilöauto hieman hitaasti, ja työkaverini lähti ohittamaan. Henkilöauto kiihdytti ja esti ohituksen, minkä jälkeen jatkoi rauhallista ajamista. Pari kertaa toistui, jonka jälkeen kaverini pysäytti auton ja puhutti kuskia. Tämä selitti, että ei halunnut jäädä pakettiauton taakse ajamaan. Oli kuulemma aika lähellä, että kuskin lyhytaikainen kortti olisi lähtenyt kuivumaan.

Eli joillekin se pelkkä pakettiauton takana ajaminen on se mörkö, eikä toisaalta osata pitää sen vertaa etäisyyttäkään että ei ahdistaisi...
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 61
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Liikenneturvallisuus

#974

Viesti Kari Aittomäki »

Juurikin näin. Kiitosta. Arvelinkin pakun olevan se pakotin näille käsittämättömille.
Itse asiassa se mikä yhtälössä on vikana on se asenne, että annettu liikennerajoitus mielletään ehdottomasti siksi pienimmäksi mahdolliseksi. Riippumatta aivan siitä mikä aidosti turvallinen tilannenopeus olisi.
Tää aiheuttaa sen että se turvallinen nopeus on nopeampi kuin sallittu, koska lainmukainen ajaminen luo vaaratilanteita.
Lisää vaaramomenttia huomattavasti, joka suhteessa.
Alinopeuttahan sinänsä ei ole olemassakaan.

Itselleni on tärkeintä' se turvallisuus ja toiseksi tulee taloudellisuus. Juuri siksi pidän reilun raon edellä-ajaviin ja annan koneen vääntää ja tehdä työtä, jarruihin en maantiellä juuri kose.
Alinopeutta ajan vain jos turvallisuus sitä vaatii, esim jos väsyttää raakasti ja rehveksit on kohmeessa, tai on pimeää ja jänskaan hirviä. Tai jos epäilen että mua seurataan. Toimii muuten ylihyvin.

Sampalle taasen kiitosta hetken huvituksesta ja neuvosta myös. Aion kuitenkin jatkaa autoilua hyväksikokemallani tavalla. En itseasiassa tiedä mitä muuttokuorman lähettäminen rautateitse maksaisi.
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 6229
Lauteille: Joulukuu 2010

Liikenneturvallisuus

#975

Viesti Aihki »

Olen yhden kerran tehnyt tempun, että kun toinen ohittaa niin painan kaasua.

Ajoin 80 alueella aika tarkkaan kyseistä nopeutta ja cruiseri sen aika hyvin pitää vakiona eikä mäkiäkään pahemmin ollut. Takana oleva kohtuuttoman pitkä yhdistelmä lähtee ohittamaan rajoitin kuumana, kun on juuri päässyt sivulle niin alkaa tulla takaisin ja painaa siinä sivussa minut ojaan. No, siinä arvelin pääseväni nopeamminn pois kun painoin kaasua ja juuri pääsin idiootin alta pois, torvi soi kuin Oktoberfestilla ja roikkuu rähmäkäpälä puskurissa kunnessa jonnkun matkan päästä menemme eri teille. Adrenaliinitasot olivat lievää enemmän koholla aika pitkään. Mutta mitäs teet muuta kuin yrität pysyä hengissä.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 68 kurkkijaa