Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Sijoittaminen

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Eppu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 3295
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Hattula
Etulaji: Holismi
Takalajit: Taekwondo, BJJ/SW

Re: Sijoittaminen

#301

Viesti Eppu »

Asuntolainan korkojen maksusta kannattaa mielestäni ajatella nettovarallisuuden kannalta. Suhteellisen pieni hinta siitä miten paljon henkilökohtainen omaisuus kasvaa lainen mennessä nolliin. Samalla rahalla olisi vuokrina maksanut toisen omaisuuden huolehtimisesta ja se raha olisi silti kulunut.
"10 physical skills are: cardiovascular/respiratory endurance, stamina, strength, flexibility, power, speed, coordination, agility, balance, and accuracy. You are as fit as you are competent in each of these 10 skills."
Treenipäiväkirja

Erik Sandström
Mestaritehdas Oy
Instagram/Facebook
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Sijoittaminen

#302

Viesti MtJ »

Metsäpalstaan sijoittaminen, laskeskelin nyt tuottoa.Sijoitushinta oli 6100e. Veroton tulo puusta oli 21400 euroa. Pääomavero maksetaan tuotosta ja vero on 30%. Lisäksi menoina varainsiirtovero 244e, kaupanvahvistajan palkkio 112e ja lainhuuto 100e.

Kuluista huolimatta kauppa siis oli kannattava, koska palsta oli suureksi osaksi päätehakattavaa kuusimetsää.

Aion kyllä tulevaisuudessakin sijoittaa metsään.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 6423
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Sijoittaminen

#303

Viesti AlexMachine »

Onko kultaan sijoittajia? Mielipiteitä?
Kulta taitaa kai olla nyt noin vuoden 2010 tasolla ja pudonnut noin 600 taalaa 2011/2012 huipputasosta.
Mielessä on käynyt alkaa hajauttamaan sijoituksia pois osakkeista (siis olemassa olevat säilyvät) mutta hankkimalla kultaa ajoittain osakkeiden sijaan.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 61
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Sijoittaminen

#304

Viesti Point »

AlexMachine kirjoitti: Onko kultaan sijoittajia? Mielipiteitä?
Kulta taitaa kai olla nyt noin vuoden 2010 tasolla ja pudonnut noin 600 taalaa 2011/2012 huipputasosta.
Mielessä on käynyt alkaa hajauttamaan sijoituksia pois osakkeista (siis olemassa olevat säilyvät) mutta hankkimalla kultaa ajoittain osakkeiden sijaan.

Nyt on kyllä sellaista yliarvostuksen tuntua ilmassa, että tekisi mieli jostain hakea turvaa. Itselle ei ole oikein auennut tuo raaka-aine sijoittamisen turva spekulatiivisuudessaan, joten en kyllä uskalla ainakaan kultaan sijoittaa. Edulliseen öljyyn olen satsanut siinä mielessä, että olen pistänyt pientä ylimääräistä Norjalaisiin osakkeisiin indeksirahaston kautta (Nordnetin kulutun rahasto). Tietenkin jos löytyisi ETF:n tai yrityksiä joiden kurssi olisi riippuvainen kullan hinnasta. Joitakin kaivosyhtiöitä kenties?

Olen myös pistänyt hieman enemmän käteiseen rahaa säästöön (kuitenkin suurin osa osakkeisiin rahastojen kautta). Kun syksyllä EK:m rahahanat menevät kiinni, niin hyödynnän edellisiä tappioita keventämällä hieman rahastoja... Hyvällä onnella tulee pientä korjausta sen jälkeen, jolloin saa tavallaan tuplahyödyn siitä sijoittaessaan ne uudestaan.

Minkäslainen allokaatio Potkulaisilla on sijoitusten suhteen?

Itsellä on vähän epätasapainossa, kun aloittamisen jälkeen tuli uusia tuotteita enkä ole vielä tehnyt tasapainoitusta myynneillä vaan olen pyrkinyt tasapainoittamaan sitä ostoilla. Pientä päällekkäisyyttä tuotteiden sisältöjen suhteen jne. Joskus olisi kiva harrastaa osakepoimintaa, mutta vielä siihen en ole jaksanut panostaa. Lisäksi verotussyyt puoltavat indeksirahastoja.

Eli:
Käteinen 10 %
Rahastot 90 %
(Tarkoitus nostaa käteisen osuutta 20 % pikku hiljaa. Kunnes markkinoilla tapahtuu taas jotain)

Rahastojen jakauma (tavoite):
50 % Kehittyneet markkinat (Koostuu MSCI Word indeksiä mukaillen. Mukana Seligsonia ja Nordean indeksiä.. Painopiste siirtyä ETF:n kokonaan, kunhan verotusetu on käytetty)
10 % Pohjoismaat (Nordnetin Superrahastot. Tällä hetkellä Norjan ylimääräisten säästöjen takia ylipainossa)
10 % Kehittynyt Aasia poislukien Aasia, koska on MSCI Word indeksissä (ETF.n kautta)
20 % Kehittyvät markkinat (Koostuu ETF:n ja Seligsonin rahaston kautta. Seligsonin tarkoitus vaihtaa jossain vaiheessa)
10 % Kannanotto lääketeollisuuteen Seligsonin rahaston kautta. Tässä on myös päällekkäisyyttä parin rahaston kautta, mutta koska Seligsonin on helppo, edullinen ja tuottanutkin vielä hyvin, niin en ole lähtenyt säätämään)
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 61
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Sijoittaminen

#305

Viesti Point »

Tupla
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Taijin harjoittaja
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 1724
Lauteille: Elokuu 2011

Sijoittaminen

#306

Viesti Taijin harjoittaja »

AlexMachine kirjoitti: Onko kultaan sijoittajia? Mielipiteitä?
Kulta taitaa kai olla nyt noin vuoden 2010 tasolla ja pudonnut noin 600 taalaa 2011/2012 huipputasosta.
Mielessä on käynyt alkaa hajauttamaan sijoituksia pois osakkeista (siis olemassa olevat säilyvät) mutta hankkimalla kultaa ajoittain osakkeiden sijaan.
Kulta on legendaarista mutta en sijoittaisi siihen. Kullalla ei ole (elektroniikan ja korujen ulkopuolella) mitään käyttöä ja sen hinta vaihtelee spekulaatioiden perusteella.
Jos haluat sijoittaa metalleihin, niin tutki Lontoon ja Rotterdamin metallipörssien hintoja ja sijoita pieniä summia metallifutuureihin. Nouseeko vai laskeeko nikkelin/sinkin hinta (Talvivaaran päätuotteet) seuraavien kolmen kuukauden aikana? Tuon tyyppisellä sijoittamisella voi oppia tekemään rahaa.
Point kirjoitti: Edulliseen öljyyn olen satsanut siinä mielessä, että olen pistänyt pientä ylimääräistä Norjalaisiin osakkeisiin indeksirahaston kautta (Nordnetin kulutun rahasto).
Tämä on siinä mielessä huvittavaa, että minä sijoitin norjalaiseen öljyrahastoon muutama vuosi sitten ja siitä sijoituksesta ei ole kadonnut kuin 25%. ;->
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 61
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Re: Sijoittaminen

#307

Viesti Point »

Taijin harjoittaja kirjoitti:
Point kirjoitti: Edulliseen öljyyn olen satsanut siinä mielessä, että olen pistänyt pientä ylimääräistä Norjalaisiin osakkeisiin indeksirahaston kautta (Nordnetin kulutun rahasto).
Tämä on siinä mielessä huvittavaa, että minä sijoitin norjalaiseen öljyrahastoon muutama vuosi sitten ja siitä sijoituksesta ei ole kadonnut kuin 25%. ;->
Niin... Eikös tämä lasku alkanut syksyllä?

No, markkinoilla taitaa olla käsitys, että tämä taso ei ole normaali vaan lähtee nousuun kun talous lähtee kunnolla pyörimään... Mutta voihan taso olla oikea, koska; liuskeöljy, uusiutuvat energimuodot, kehittyvät maat lähtevät ilmastosopimukseen... Jne...
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 61
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Sijoittaminen

#308

Viesti Point »

Nyt pääsisi sijoittamaan halvalla! :P

Tankataan nyt ainakin Nokiaa ja Konetta :D


http://www.arvopaperi.fi/uutisarkisto/h ... n/a1056537" onclick="window.open(this.href);return false;
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 6423
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Sijoittaminen

#309

Viesti AlexMachine »

Futuureihin sijoittaminen on liian riskipeliä, kuten päiväkaupat osakkeilla ym. Tarkoitus on hajauttaa omistusta eri tasoille, kuten osakkeisiin, materiaan eri muodoissaan joilla on vaihtoarvoa vaikka olisikin finanssikriisi päällä.
Osakkeet, kulta, asunto, arvokellot(okei enemmän ns käyttötavaraa joka on helppo realisoida nopeasti), taide, antiikki, käteinen raha.
En hae nopeaa arvonnousua vaan pitkän tähtäimen tasaista kasvua.
The beatings will continue until morale improves.
Taijin harjoittaja
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 1724
Lauteille: Elokuu 2011

Re: Sijoittaminen

#310

Viesti Taijin harjoittaja »

Point kirjoitti:
Taijin harjoittaja kirjoitti:
Point kirjoitti: Edulliseen öljyyn olen satsanut siinä mielessä, että olen pistänyt pientä ylimääräistä Norjalaisiin osakkeisiin indeksirahaston kautta (Nordnetin kulutun rahasto).
Tämä on siinä mielessä huvittavaa, että minä sijoitin norjalaiseen öljyrahastoon muutama vuosi sitten ja siitä sijoituksesta ei ole kadonnut kuin 25%. ;->
Niin... Eikös tämä lasku alkanut syksyllä?

No, markkinoilla taitaa olla käsitys, että tämä taso ei ole normaali vaan lähtee nousuun kun talous lähtee kunnolla pyörimään... Mutta voihan taso olla oikea, koska; liuskeöljy, uusiutuvat energimuodot, kehittyvät maat lähtevät ilmastosopimukseen... Jne...
Joo voi olla, että öljyrahastojen nykyinen (alhainen) taso on se oikea taso. Tällä hetkellä en ajattele enkä uskalla sijoittaa öljyrahastoon lisää. Mutta ainahan niitä voi katsella mihin suuntaan ne ovat kehittymässä.

Tässä ohessa sanon, että Neste Oilin pörssikurssi on minusta aika korkea. Kun sitä vertaa vaikka ruotsalaisiin öljy-yhtiöiden osakkeisiin (Africa Oil, Lundin Petroleum ja mitä noita on HEX:issä), niin Nesteen kurssi näyttää korkealta. Jonkun verran kutkuttelee ajatus ostaa pohjoismaisten öljy-yhtiöiden osakkeita suoraan pörssistä - näiden yhtiöiden, joiden osakkeet ovat laskeneet 30% vuodessa kun Neste on noussut saman verran.
Taijin harjoittaja
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 1724
Lauteille: Elokuu 2011

Sijoittaminen

#311

Viesti Taijin harjoittaja »

AlexMachine kirjoitti: Futuureihin sijoittaminen on liian riskipeliä, kuten päiväkaupat osakkeilla ym. Tarkoitus on hajauttaa omistusta eri tasoille, kuten osakkeisiin, materiaan eri muodoissaan joilla on vaihtoarvoa vaikka olisikin finanssikriisi päällä.
Osakkeet, kulta, asunto, arvokellot(okei enemmän ns käyttötavaraa joka on helppo realisoida nopeasti), taide, antiikki, käteinen raha.
En hae nopeaa arvonnousua vaan pitkän tähtäimen tasaista kasvua.
Jos haluat sijoittaa materiaan, niin suosittelen metsäpalstaa. Ne ovat kalliita mutta jokainen suomalainen ymmärtää jotain metsästä ja kun omistaa edes muutaman hehtaarin, voi kuulua metsänhoitoyhdistykseen (jossa on kivat virkamiehet) ja tilata Maaseudun Tulevaisuuden (melkein ilmaiseksi) ja ihan vaan kävellä omassa metsässään joskus.
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 61
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Re: Sijoittaminen

#312

Viesti Point »

Taijin harjoittaja kirjoitti:
Point kirjoitti:
Taijin harjoittaja kirjoitti:
Point kirjoitti: Edulliseen öljyyn olen satsanut siinä mielessä, että olen pistänyt pientä ylimääräistä Norjalaisiin osakkeisiin indeksirahaston kautta (Nordnetin kulutun rahasto).
Tämä on siinä mielessä huvittavaa, että minä sijoitin norjalaiseen öljyrahastoon muutama vuosi sitten ja siitä sijoituksesta ei ole kadonnut kuin 25%. ;->
Niin... Eikös tämä lasku alkanut syksyllä?

No, markkinoilla taitaa olla käsitys, että tämä taso ei ole normaali vaan lähtee nousuun kun talous lähtee kunnolla pyörimään... Mutta voihan taso olla oikea, koska; liuskeöljy, uusiutuvat energimuodot, kehittyvät maat lähtevät ilmastosopimukseen... Jne...
Joo voi olla, että öljyrahastojen nykyinen (alhainen) taso on se oikea taso. Tällä hetkellä en ajattele enkä uskalla sijoittaa öljyrahastoon lisää. Mutta ainahan niitä voi katsella mihin suuntaan ne ovat kehittymässä.

Tässä ohessa sanon, että Neste Oilin pörssikurssi on minusta aika korkea. Kun sitä vertaa vaikka ruotsalaisiin öljy-yhtiöiden osakkeisiin (Africa Oil, Lundin Petroleum ja mitä noita on HEX:issä), niin Nesteen kurssi näyttää korkealta. Jonkun verran kutkuttelee ajatus ostaa pohjoismaisten öljy-yhtiöiden osakkeita suoraan pörssistä - näiden yhtiöiden, joiden osakkeet ovat laskeneet 30% vuodessa kun Neste on noussut saman verran.

Noin tarkkaan en ole lähtenyt tutustumaan. Oma ylimääräinen "öljyyn satsaus" oli sen Norjan OBX indeksiin sijoittaminen. (Nornetin kuluton rahasto) Siinä on energian osuus lähes 30 % (Statoil lähes 20 %)... Ja tämä on indeksi allokaatiossa siinä Pohjoismaat osuudessa.. Hyvällä onnella öljyn hinnan noustessa. ko. indeksi nousee nopeammin kuin muut Pohjoismaat öljyn noustessa ja saan pientä "extraa", koska laitoin ko. indeksiin ylimääräisiä panostuksia vuoden vaihteessa sen arvon ollessa alimmillaan... Tai sitten en. :)

Mutta johtuukohan tuo Nesteen kurssinousu Venäjän ruplasta. Sieltähän taitaa tulla suurin osa Nesteen raaka-aineesta. Norskin käyttävät omaa öljyää ja omaa valuuttaansa.
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 78
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sijoittaminen

#313

Viesti Totte »

Kultaan sijoittaminen on kyl melko nollasummapeliä, mikä tekee siitä mielestäni huonon pitkäaikaisen sijoitusvaihtoehdon. Onko teille nyt itsellenni selvillä ne syyt, miksi haluatte sijoittaa kultaan?
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 61
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Re: Sijoittaminen

#314

Viesti Point »

Totte kirjoitti: Kultaan sijoittaminen on kyl melko nollasummapeliä, mikä tekee siitä mielestäni huonon pitkäaikaisen sijoitusvaihtoehdon. Onko teille nyt itsellenni selvillä ne syyt, miksi haluatte sijoittaa kultaan?
Eikös kulta ole ollut ns. Turvasatama rahalle, kun finanssimarkkinoilla kuohuu. Nyt kun finanssi markkinat ovat vetäneet ihan hyvin jos vuosia, niin kullan hinta on päässyt laskemaan. Jotkut voivat ajatella, että finanssimarkkinoille on tulossa kauan odotettu korjausliike ja haluavat laittaa sitä varten rahaa turvaan ko. Materiaalin. Ehkä sen arvo nousee jos markkinoilla sattuu jotain?

Mutta koska markkinoiden ennustaminen on niin kovin vaikeaa (vaikkakin ihan mukavaa ajanvietettä), niin itse olen jättäytynyt niiltä raaka-aine markkinoilta kokonaan. Ei riitä ymmärrys niiden arvailun. Pientä turvaa käteisessä ja Ns. S-Junassa... Muiden säästöjen sulaminen ei olisi katastrofi... Vaikkakin harmittaisi kovin.
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 78
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sijoittaminen

#315

Viesti Totte »

Point kirjoitti:
Totte kirjoitti: Kultaan sijoittaminen on kyl melko nollasummapeliä, mikä tekee siitä mielestäni huonon pitkäaikaisen sijoitusvaihtoehdon. Onko teille nyt itsellenni selvillä ne syyt, miksi haluatte sijoittaa kultaan?
Eikös kulta ole ollut ns. Turvasatama rahalle, kun finanssimarkkinoilla kuohuu. Nyt kun finanssi markkinat ovat vetäneet ihan hyvin jos vuosia, niin kullan hinta on päässyt laskemaan. Jotkut voivat ajatella, että finanssimarkkinoille on tulossa kauan odotettu korjausliike ja haluavat laittaa sitä varten rahaa turvaan ko. Materiaalin. Ehkä sen arvo nousee jos markkinoilla sattuu jotain?

Mutta koska markkinoiden ennustaminen on niin kovin vaikeaa (vaikkakin ihan mukavaa ajanvietettä), niin itse olen jättäytynyt niiltä raaka-aine markkinoilta kokonaan. Ei riitä ymmärrys niiden arvailun. Pientä turvaa käteisessä ja Ns. S-Junassa... Muiden säästöjen sulaminen ei olisi katastrofi... Vaikkakin harmittaisi kovin.
Mutta perustuuko kullan asema turvasatamana muuhun kuin siihen, että ihmiset pitävät sitä turvasatamana? Jos ei, silloin kullasta ei voida puhua samassa lauseessa pitkäjänteisen sijoittamisen kanssa. Lisäksi lyhytjänteinenkin "turva" on täysin riippuvainen siitä, että muut eivät keksi esim. jonkun muun raaka-aineen olevan uusi turvasatama.

Ollaan pitkään puhuttu siitä, että markkinoilla on nyt niin kauhean hankalaa kun ei löydy sijoituskohteita. Ainakin mulla sekä osakkeet että korot tekevät todella hyvää tulosta. Ja vaikka markkinoilla tässä olisi jossain vaiheessa oikeasti hankalaa, se ei automaattisesti tee kullasta hyvää sijoitusta. Markkinat vaan joskus laskee. Se kuuluu asiaan. Osakkeet ja korot ovat hyvä sijoitus siitä huolimatta, että ne joskus laskevat. Ei siis ole tarvetta etsiä muuta kohdetta jonkun tilapäisen huonon tuoton takia (ja kuten sanoin, nyt markkinoiden tuotto ei ole huono).
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 90 kurkkijaa