Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Liikenneturvallisuus

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 55
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Liikenneturvallisuus

#976

Viesti DeusVult »

Kari Aittomäki kirjoitti: Riippumatta aivan siitä mikä aidosti turvallinen tilannenopeus olisi.
Tää aiheuttaa sen että se turvallinen nopeus on nopeampi kuin sallittu, koska lainmukainen ajaminen luo vaaratilanteita.
Erittäin, erittäin harvoin on olosuhteet sellaiset että rajoituksen mukaan ajaminen olisi jotenkin huomattavasti normaalia turvattomampaa. Esimerkiksi sankka lumipyry tai voimakas sade- ja ukkoskuuro voivat olla tällaisia. Ne rajoitukset on kyllä käsittääkseni mitoitettu niin, että se fyysisesti huonokuntoisin ja ajoneuvon käsittelytaidoiltaan heikkotasoisinkin kuljettaja pysyy tiellä melkein säässä kuin säässä rajoitusta noudattamalla.
Lisää vaaramomenttia huomattavasti, joka suhteessa.
Alinopeuttahan sinänsä ei ole olemassakaan.
Tästä voi tietysti olla montaa mieltä, esimerkiksi Britannian motareillahan usein näkee valotauiluilla sellaisia tekstejä kuten "frustration causes accidents" tai "slower drivers must allow for overtaking" jne, joilla siis halutaan viestittää että ne jotka eivät kykene tai halua ajaa rajoituksen mukaan voivat joko varmistua siitä etteivät ole kenenkään tiellä tai sitten valita jonkun rauhallisemman reitin.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Pasi Lunden
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 709
Lauteille: Syyskuu 2010
Paikkakunta: Turku

Liikenneturvallisuus

#977

Viesti Pasi Lunden »

Minusta nuo viittaavat enempi pään kylmänä pitämiseen ja turvavälien pitämiseen, kuin alinopeuteen.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 61
Viestit: 16104
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Liikenneturvallisuus

#978

Viesti Kari Aittomäki »

Mulle se peli on selvä.
Liikennemerkki ilmoittaa suurimman sallitun nopeuden ja muilla on oikeus olettaa että ajan juuri sitä.
Kaikki sosiaaliset jännitteet ja machoilun hyväksyminen on syvältä.
Köyhä on sielu sillä joka joutuu vihollisia etsimään maantieltä.
Kuvake
nassesetä
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 4597
Lauteille: Heinäkuu 2007

Liikenneturvallisuus

#979

Viesti nassesetä »

Omalla kohdalla tilannenopeus elää eniten syksyisin ja talvisin. Kesällä satanen lasissa riittää vallan hyvin. Jos olosuhteet on hyvät, yleensä ajan talvella reilua kahdeksaakymppiä jos kiirusta ei ole. Toisaalta, pyrin aina minimoimaan pimeät kilometrit ja siksi, jos olosuhteet sallii, huristelen surutta vajaata satasta, mikäli osa matkasta joka tapauksessa on ajettava pimeässä. Tätä voisi pitää jopa liikenneturvallisuutta lisäävänä ylinopeutena.
Juu, aikaa pitäisi osata varata riittävästi. Aina se ei kuitenkaan ole mahdollista.
My life is all that I've known
And it's all that keeps me here
My time is all that I own
So I won't let it slip away
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 147
Viestit: 93921
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Liikenneturvallisuus

#980

Viesti Mika »

Poliisi kertoo pääsiäisenä kuvaavista peltipoliiseista.
Näissä paikossa kamerat valvovat

Helsinki
Helsinki Mechelininkatu x Et Hesperiankadun risteys E
Häme
Tuulos Vt 12 I
Hollola Vt 24 Kalliola E
Lahti Vt 12 Möysä L
Itä-Suomi
Leppävirta Vt 5 Ollinsalmi E
Iisalmi Vt 27 Runni I
Leppävirta Vt 9 Airaksela I
Liperi Vt 9 Ylämylly I
Mikkeli Vt 5 Hännilä th P
Itä-Uusimaa
Hyvinkää Vt 25 Tervamäentien liit. L
Tuusula Kt 45 Kolistimentien liittymä E
Tuusula Mt 148 Mahlamäent.liit. L
Kaakkois-Suomi
Valkeala Vt 6 Utti itä L
Anjalankoski Vt15 Myllykoski pohjoinen P
Luumäki Vt 6 Kaitjärvi länsi I
Lappi
Rovaniemi Vt 4 Petäjäinen E R10
Lounais-Suomi
Kokemäki Vt 2 Marjamäentie P
Luvia Vt 8 Luvian Esso E
Aura Vt 9 Aura P
Mynämäki Vt 8 Mynämotelli P
Länsi-Uusimaa
Tammisaari Vt 25 Horsbäck L
Oulu
Kalajoki Vt 8 Rahja P
Vt 4 Liminka-Pulkkila
Vt 4 Ii-Kuivaniemi
Pohjanmaa
Jalasjärvi Vt 3 Koskue E
Jalasjärvi Vt 3 Koskue P
Tyrnävä Vt 4 Temmes 5 kk P
Ii Vt 4 Yli-Iin risteys P
Sisä-Suomi
Jämsä Vt 9 Juokslahti L
Vt 12 Tampere-Pälkäne
Vt 3 Tampere-Ikaalinen
Tampere Vt 12 Linnainmaa L
Hämeenkyrö Vt 3 Kyröspohja E
Nämä kamerat sakottavat pääsiäisenä – poliisi julkaisi listan | Helsingin Uutiset
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkel ... isi-listan" onclick="window.open(this.href);return false;
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 147
Viestit: 93921
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Liikenneturvallisuus

#981

Viesti Mika »

Tänään kyseessä on (lähes) koko Euroopan kattava liikenneturvallisuuspäivä.
Suomessa järjestetään torstaina koko maan kattava nopeusvalvontamaraton. Vuorokauden kestävä tehoisku alkaa aamulla kuudelta ja loppuu perjantaiaamuna samaan aikaan. Poliisin tavoitteena on kaikkien aikojen suurin liikenteenvalvontaisku Suomessa.

Ratsioiden paikkaa vaihdellaan, mutta poliisi haluaa tiedottaa valvontapaikoista mahdollisimman hyvin etukäteen. Poliisi ilmoittaa valvontapaikoistaan reaaliaikaisesti Twitterissä ja pyrkii mahdollisuuksien myös saamaan paljon sisältöä Facebook-sivuilleen.

Poliisi suhtautuu suopeasti myös siihen, että tiedotusvälineet kertovat ratsioista.

– Tarkoitus ei ole kerätä mahdollisimman paljon sakkoja, vaan kiinnittää ihmisten huomiota nopeudenhallintaan. Olisi hyvä, että ihmiset muistaisivat varoa pieniäkin ylinopeuksia, kertoo poliisiylitarkastaja Risto Lammi.
Liikenteessä tänään superratsia – Merkitse valvontapaikat kartalle | Yle Uutiset | yle.fi
http://yle.fi/uutiset/liikenteessa_tana ... le/7930491" onclick="window.open(this.href);return false;
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 55
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Liikenneturvallisuus

#982

Viesti DeusVult »

Mika kirjoitti: – Tarkoitus ei ole kerätä mahdollisimman paljon sakkoja, vaan kiinnittää ihmisten huomiota nopeudenhallintaan. Olisi hyvä, että ihmiset muistaisivat varoa pieniäkin ylinopeuksia, kertoo poliisiylitarkastaja Risto Lammi.
Olisi kiva jos tätä ajattelua harjoittaisi enemmän myös "ne jätkät" jotka päättävät ylinopeuskameroiden sijoittelusta.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 6438
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Liikenneturvallisuus

#983

Viesti AlexMachine »

Olisi mielenkiintoista nähdä tilastoja paljonko kolareita aiheutuu pienistä ylinopeuksista johtuen ja paljonko esim kärkikolmion/stop-merkin huomiotta jättämisestä, vilkun käyttämättömyydestä jne...
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
Pasi Lunden
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 709
Lauteille: Syyskuu 2010
Paikkakunta: Turku

Liikenneturvallisuus

#984

Viesti Pasi Lunden »

Harvoin onnettomuudet johtuvat vain yhdestä tai kahdesta tekijästä eli riskeistä. Lottovoittokin lienee todennäköisempi kuin yhden-kahden riskin aiheuttama onnettomuus.

Ylinopeus on riski, joka sattuessaan sopivasti yhteen muiden riskien (osajoukon) kohdalle, aiheuttaa vaaran. Vaaran aikana voi tapahtua onnettomuus.

Yritän siis sanoa, että yksittäistä tekijää on aika lailla mahdotonta sanoa syypääksi. Tietty riski saattaa olla päällä vaaran/onnettomuuden sattuessa, muttei sillä välttämättä ole mitään tekemistä itse vaaran/onnettomuuden kanssa.
Taijin harjoittaja
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1725
Lauteille: Elokuu 2011

Liikenneturvallisuus

#985

Viesti Taijin harjoittaja »

AlexMachine kirjoitti: Olisi mielenkiintoista nähdä tilastoja paljonko kolareita aiheutuu pienistä ylinopeuksista johtuen ja paljonko esim kärkikolmion/stop-merkin huomiotta jättämisestä, vilkun käyttämättömyydestä jne...
Joku on tutkinut tuota asiaa hieman:

Liikenneonnettomuuksien syitä
Martin Mauer
Kävin läpi Moottori-lehden onnettomuusraportit tammikuusta 2011 toukokuuhun 2011.

1) päihteet, itsemurha, "ajokunto", vanhuus -> 33 tapausta (43,4 %)
2) riittämätön ajoneuvon käsittelytaito -> 13 tapausta (17,1 %)
3) havaintovirhe -> 13 tapausta (17,1 %)
4) yleinen varomattomuus -> 6 tapausta (7,9 %)
5) syy tuntematon -> 4 tapausta (5,3 %)
6) riskiohitus -> 4 tapausta (5,3 %)
7) tekninen vika -> yksi tapaus (1,3 %)
8) hirvikolari -> yksi tapaus (1,3 %)
9) ylinopeus -> yksi tapaus (1,3 %)

http://sfnet.keskustelu.liikenne.narkiv ... sien-syita" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
Pasi Lunden
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 709
Lauteille: Syyskuu 2010
Paikkakunta: Turku

Liikenneturvallisuus

#986

Viesti Pasi Lunden »

Repesin.

Mulla olisi muuten ollut olisiko 2006-> melkein kaikki Moottorit, mutta heitin kolmea vuotta vanhemmat kierrätykseen. Pahus, olisi voinut laajentaa otantaa. Tai sitten ei..
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 147
Viestit: 93921
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Liikenneturvallisuus

#987

Viesti Mika »

Tämä on hiukan pelottava tieto.
Tutkimuksen mukaan:

– Auto liikkui 31 metriä ennen ensimmäistä reaktiota kuljettajalla, joka oli selvin päin eikä käyttänyt ajon aikana matkapuhelinta.

– Auto liikkui 35 metriä ennen kuljettajan reaktiota, kun kuljettaja ajoi 0,8 promillen humalassa.

– Auto liikkui 39 metriä ennen kuljettajan reaktiota, kun kuljettaja puhui samalla puhelua hands free -kuulokkeella.

– Auto liikkui 45 metriä ennen kuljettajan reaktiota, kun kuljettaja piti puhelinta kädessään ajon aikana.
Kännykkään puhuvan ja humalaisen kuskin reaktiokykyjä vertailtiin – poliisikin yllättyi | Kotimaa | Kaleva.fi
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/ka ... yi/698184/" onclick="window.open(this.href);return false;
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 6238
Lauteille: Joulukuu 2010

Liikenneturvallisuus

#988

Viesti Aihki »

Velipojan vaimo oli aikanaan VTT liikennepuolella tutkijana, mm. silloin kun tätä suurta ylinopeussumaa purettiin. Mieleen jäi lähinne se, että virallinen poliittinnen taho väitti ylinopeuden sinänsä olevan riski, tutkimustulokset muistaakseni kuitenkin totesivat, että nopeuserot ovat (aiheuttavat) riski. Nämä ovat joskus samoja ja joskus eri asioita.
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 55
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Liikenneturvallisuus

#989

Viesti DeusVult »

Aihki kirjoitti: tutkimustulokset muistaakseni kuitenkin totesivat, että nopeuserot ovat (aiheuttavat) riski. Nämä ovat joskus samoja ja joskus eri asioita.
Sanoisin että aika usein ne ovat eri asioita. Hyvällä kesäsäällä motareilla porukka (=kaikki joiden ajoneuvolla suinkin pääsee niin kovaa) vetää ihan surutta ainakin 10-20km/h ylinopeutta, etenkin illasaikaan kun liikennettä on vähän vähemmän. Siinä nopeusrajoituksen mukaan ajeleva toimii auttamatta jarruna ja aiheuttaa paljon turhia ohituksia.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Pasi Lunden
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 709
Lauteille: Syyskuu 2010
Paikkakunta: Turku

Liikenneturvallisuus

#990

Viesti Pasi Lunden »

Siis meinaatko, että tuossa nopeuseroon ovat syyllisiä rajoituksia noudattavat?

Mitähän pitäisi tehdä esimerkiksi kuorkeiksi rekisteröidyille nopeudenrajoittimellisille pakuille? Noiden kohdallahan nopeusero hurjastelijoiden kanssa on jo 30-60km/h?
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 116 kurkkijaa