No se on sun mielipide. Oma osaaminen on kuitenkin se mikä loppupeleissä ratkaisee, ei sopeutumiskyky. Jos on oikeasti taitava, niin vastus on se joka sopeutuu. Se joka joutuu muuttamaan omaa ottelutyyliään enemmän, eikä pääse määräämään kamppailun tahtia, yleensä häviää. Niin kilpailutilanteessa kuin in teh street. Poikkeuksia toki on, mutta aika harvassa. Sopeutumiskyky on taito, joka tulee vain korkean osaamisen kautta. Kymmenen eri parin kanssa harjoittelu yhdessä treenissä on sillisalaattia, josta ei suurta hyötyä saa. Ellei sitten koko porukka ole saman tasoista ja painoista, mutta silloinkin oppiminen on hitaampaa, kuin yhden tutun ja tasaveroisen parin kanssa.Mika kirjoitti: antti_lk, onhan se toki noinkin. Mielestäni on silti tärkeää, että heti alussa opitaan erilaisten ihmisten erilaisia tapoja. Jos joku on tuollainen testohärkä, hänet pitää ottaa esille ja kengittää siinä muiden nähtävillä.
Parien vaihtamisella on myös sosiaalista merkitystä, joskin opettajalla on tässä oma sijansa.
Itselläni ei ole tapana hakata tai hakkauttaa innokkaita ja fyysisesti lahjakkaita nuoria muun porukan edessä vain sen takia, että ovat parempia harjoiteltavassa asiassa kuin keski-ikäiset vellipussit. Pointtini oli vain se, että parien vaihtelemisesta saatava hyöty on suuresti liioiteltua ja perustuu monella enemmän pinttyneisiin tapoihin, kuin järjenkäyttöön. Minun olisi pitänyt valmentajana tajuta olla pistämättä tuota nuorta atleettia ja puolustuskyvytöntä kuntonyrkkeilijää pariksi, koska tasoero miesten puolustusosaamisessa oli aivan liian suuri. Syy siihen, että yksi kamppailuharrastus loppui yhteen (kilpa)treeniin, oli minun, ei nuoren testohärän, joka ei tehnyt mitään väärää tai tahallaan lyönyt kuntoilijalta nenää verille.
Kamppailutreenit ovat jo itsessään ihan riittävän sosiaalinen tapahtuma. Kaikkien kanssa vuorotellen höntsäily ei tuo merkittävää lisäarvoa missään muodossa. Treenin jälkeen voi sitten mennä vaikka yhdessä kahville, jos kokee sosialisoinnin niin tärkeäksi. Tai sitten voi keskittyä siihen kamppailuun ja sen oppimiseen.