Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti.
Liikenneturvallisuus
Valvoja: Valvoja
- Kari Aittomäki
- päähänpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 61
- Viestit: 16087
- Lauteille: Helmikuu 2006
- Paikkakunta: Kokkola
Liikenneturvallisuus
Eikös juuri menny taas kohtalokkaasti pöpelikköön liuta nuoria kuskeja ku piti vähä rällätä?
Realiteettihan se toki on että rajoituksia noudattamalla kohtaat vaaratilanteita, mutta kyllä se perussyy on se valitettavan yleinen pakonomainen tarve ajaa pikku ylinopeutta. Porn Topi Willi ja Wapaa.
Realiteettihan se toki on että rajoituksia noudattamalla kohtaat vaaratilanteita, mutta kyllä se perussyy on se valitettavan yleinen pakonomainen tarve ajaa pikku ylinopeutta. Porn Topi Willi ja Wapaa.
- Mjölnir
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 15
- Viestit: 24803
- Lauteille: Joulukuu 2005
- Paikkakunta: Valkeakoski
- Etulaji: Jyrki Saario Defendo
- Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
- Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
- Yhteystiedot:
Liikenneturvallisuus
Tämä kyllä oikeasti pistää miettimään liikennekäyttäytymistä...Mika kirjoitti: Tämä on hiukan pelottava tieto.
Kännykkään puhuvan ja humalaisen kuskin reaktiokykyjä vertailtiin – poliisikin yllättyi | Kotimaa | Kaleva.fiTutkimuksen mukaan:
– Auto liikkui 31 metriä ennen ensimmäistä reaktiota kuljettajalla, joka oli selvin päin eikä käyttänyt ajon aikana matkapuhelinta.
– Auto liikkui 35 metriä ennen kuljettajan reaktiota, kun kuljettaja ajoi 0,8 promillen humalassa.
– Auto liikkui 39 metriä ennen kuljettajan reaktiota, kun kuljettaja puhui samalla puhelua hands free -kuulokkeella.
– Auto liikkui 45 metriä ennen kuljettajan reaktiota, kun kuljettaja piti puhelinta kädessään ajon aikana.
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/ka ... yi/698184/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)
Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
-Psalmi 23:4 (modattu)
Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
- DeusVult
- päähänpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 55
- Viestit: 8469
- Lauteille: Kesäkuu 2007
- Paikkakunta: Helsinki
Liikenneturvallisuus
No näinhän se vain on. Hyvänä vinkkinä voi pitää sitä että jos ajat rajoituksen mukaan, ohittaako sinut useampi auto kuin mitä itse joudut ohittamaan. Tietysti kyllä sitä voi körötellä siinä ja mutista mielessään että "Minä noudatan sääntöjä, ajakoot prkl kaikki muut niin kovaa kuin lystäävät!"Pasi Lunden kirjoitti: Siis meinaatko, että tuossa nopeuseroon ovat syyllisiä rajoituksia noudattavat?
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.
Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.
Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
- Mjölnir
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 15
- Viestit: 24803
- Lauteille: Joulukuu 2005
- Paikkakunta: Valkeakoski
- Etulaji: Jyrki Saario Defendo
- Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
- Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
- Yhteystiedot:
Liikenneturvallisuus
No eihän se nyt niin mene, että sääntöjä noudattava olisi jotenkin syyllinen, jos joku sääntöjä noudattamaton lähtee ohittamaan ja aiheuttaa sillä vaaratilanteen!DeusVult kirjoitti:No näinhän se vain on. Hyvänä vinkkinä voi pitää sitä että jos ajat rajoituksen mukaan, ohittaako sinut useampi auto kuin mitä itse joudut ohittamaan. Tietysti kyllä sitä voi körötellä siinä ja mutista mielessään että "Minä noudatan sääntöjä, ajakoot prkl kaikki muut niin kovaa kuin lystäävät!"Pasi Lunden kirjoitti: Siis meinaatko, että tuossa nopeuseroon ovat syyllisiä rajoituksia noudattavat?
Jos joku ajaa huomattavaa alinopeutta, se on eri asia
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)
Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
-Psalmi 23:4 (modattu)
Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
- Kari Aittomäki
- päähänpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 61
- Viestit: 16087
- Lauteille: Helmikuu 2006
- Paikkakunta: Kokkola
Liikenneturvallisuus
Mä itte pyrin hahmottamaan sen siten, että jos joku ajaa huomattavan hitaasti, hänellä on siihen syy.
Saattaa esim etsiä jotain kartalta, tutustua auton johonkin nippeliin tai jopa olla saamassa sairaskohtausta.
Ei muuta ku turvallisuusväliä ja auto tarkkailuun.
Suututtelu ei mitään edusta.
Saattaa esim etsiä jotain kartalta, tutustua auton johonkin nippeliin tai jopa olla saamassa sairaskohtausta.
Ei muuta ku turvallisuusväliä ja auto tarkkailuun.
Suututtelu ei mitään edusta.
- Mika
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 147
- Viestit: 93839
- Lauteille: Joulukuu 2004
- Paikkakunta: Tampere
- Etulaji: HIIT, girya
- Sivulajit: pilates, yinjooga
- Takalajit: Tanglang
- Yhteystiedot:
Liikenneturvallisuus
Niin tekee. Tosin uskon myös, että henkilökohtaiset erot voivat olla aika suuria. Kun ajaminen automatisoituu, on kuski muutenkin turvallisempi kuin kokematon kuski. Tuon tutkimuksen kuskeista en tosin tiedä mitään.Mjölnir kirjoitti: Tämä kyllä oikeasti pistää miettimään liikennekäyttäytymistä...
Käytän bluetoothia autossani. En ole sen kertaakaan havainnut vaikuttavan ajoturvallisuuteeni. Se on kyllä tapahtunut pari kertaa, että puheeni keskeytyy, kun esimerkiksi liityn motarille ruuhka-aikaan. Liikenneturvallisuus on aina kaikkea muuta toimintaa huomattavasti tärkeämpää.
Suututtelusta olen samaa mieltä. Silti on niin, että esimerkiksi Tampereen kokoisessa kirkonkylässä ei yksinkertaisesti ole mitenkään mahdollista pitää mitään vaikka 10 metrin turvavälejä. Se on sula mahdottomuus.Kari Aittomäki kirjoitti: Mä itte pyrin hahmottamaan sen siten, että jos joku ajaa huomattavan hitaasti, hänellä on siihen syy.
Saattaa esim etsiä jotain kartalta, tutustua auton johonkin nippeliin tai jopa olla saamassa sairaskohtausta.
Ei muuta ku turvallisuusväliä ja auto tarkkailuun.
Suututtelu ei mitään edusta.
Kaupunkialueella ei tutustuta karttaan tai nippeleihin. Niin tehdään kotipihassa tai jollakin pysäköintialueella.
Tänään näin kun yksi arviolta 55-vuotias akka räpläsi kännykkäänsä ajaessaan keltaista uusio-Kuplaansa. Kyllä hän oli potentiaalinen turvallisuusriski, koska hänen ajamisensa oli hidasta ja arvaamatonta. Onneksi minä ajoin hänen perässään eikä joku kokematon kuski.
Maaseudulla on totta kai ihan erilaista ajella ja vaikka pitkät turvavälit säilyttäen, jos itse niin haluaa. Tiheässä ja vilkkaassa taajamassa se ei vain onnistu samalla tavalla.
- DeusVult
- päähänpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 55
- Viestit: 8469
- Lauteille: Kesäkuu 2007
- Paikkakunta: Helsinki
Liikenneturvallisuus
Lain mukaan ei tietenkään ole syyllinen. "Huomattava alinopeus"kin on vähän sellainen juttu että ilmeisesti se pitää olla TOOODELLA huomattava, tyyliin ajat 40km/h mottoritiellä, ennenkuin poliisi alkaa osoittelemaan syyttävällä sormella. Mutta kyllähän se vaan niin on että jos esimerkiksi 1000m tienpätkällä on tietyllä hetkellä sanotaan nyt vaikka 67 autoa, jotka kaikki ajavat 140km/h paitsi sinä joka ajat 115km/h, niin sinä olet vähintäänkin moraalinen syyllinen nopeuseroihin ja ohituksiin.Mjölnir kirjoitti:No eihän se nyt niin mene, että sääntöjä noudattava olisi jotenkin syyllinen, jos joku sääntöjä noudattamaton lähtee ohittamaan ja aiheuttaa sillä vaaratilanteen!DeusVult kirjoitti:No näinhän se vain on. Hyvänä vinkkinä voi pitää sitä että jos ajat rajoituksen mukaan, ohittaako sinut useampi auto kuin mitä itse joudut ohittamaan. Tietysti kyllä sitä voi körötellä siinä ja mutista mielessään että "Minä noudatan sääntöjä, ajakoot prkl kaikki muut niin kovaa kuin lystäävät!"Pasi Lunden kirjoitti: Siis meinaatko, että tuossa nopeuseroon ovat syyllisiä rajoituksia noudattavat?
Jos joku ajaa huomattavaa alinopeutta, se on eri asia
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.
Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.
Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
-
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 6
- Viestit: 901
- Lauteille: Syyskuu 2005
- Paikkakunta: Helsinki
Liikenneturvallisuus
Miten niin moraalisesti syyllinen? Jos ajan 115 km/h laillisesti niin kyseessä on ilmeisesti moottoritie -silloin luulisin kyllä että vasemmalla kaistalla ajavat voivat ohittaa - ei silmänräpäyksessä - ajamalla 120 km/h. Tekeekö se 67 auto vs 1 autoa ylinopeutta jollain tavalla hyväksyttävämmäksi? Ajatus on mielestäni luokkaa "fifty million flies can't be wrong, eat shi....."
Syyllinen laittomiin ohituksiin on vain ja ainoastaan ohittaja.
Syyllinen laittomiin ohituksiin on vain ja ainoastaan ohittaja.
- Kari Aittomäki
- päähänpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 61
- Viestit: 16087
- Lauteille: Helmikuu 2006
- Paikkakunta: Kokkola
Liikenneturvallisuus
Juurikin näin. Ylinopeutta ajava on se amaootta. Etenkin jos ainoa motivaatio on.. jokin selittämätön jokin. Munat irti ja pakkaseen pariksvuotta.
Jos se onnistuu spanskeilta ni onnistuu se hämäläisiltäki.
Itte olen ottanu sen kannan että EN suostu ajamaan muun liikenteen tahdissa ollakseni viilee. Jos mä etin jotain ni mä etin jotain, tööttäilkööt.
Muutoin samaa mieltä, mutta olen ajellut kiihkeässä kaupunkiajokulttuurissa ja saanut osakseni ymmärtäväisyyttä selkeästi eksyttyäni/osoitetta etsiessäni.Mika kirjoitti: Kaupunkialueella ei tutustuta karttaan tai nippeleihin. Niin tehdään kotipihassa tai jollakin pysäköintialueella.
Jos se onnistuu spanskeilta ni onnistuu se hämäläisiltäki.
Itte olen ottanu sen kannan että EN suostu ajamaan muun liikenteen tahdissa ollakseni viilee. Jos mä etin jotain ni mä etin jotain, tööttäilkööt.
- DeusVult
- päähänpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 55
- Viestit: 8469
- Lauteille: Kesäkuu 2007
- Paikkakunta: Helsinki
Liikenneturvallisuus
Niin no tämä on vähän samanlainen filosofinen pohdinta kuin että jos minä menen aukomaan päätäni jollekin manneille ja saan puukosta, niin kuka on syyllinen? Lain mukaan mannet sillä päänaukominen ei ole rikos. Jos nyt lähdetään siitä että se on se nopeusero mikä on vaarallinen, ei niinkään se nopeus itsessään, niin silloin se joka ajaa nopeampaa tai hiljempaa kuin muut on se syyllinen siihen nopeuseroon, oli nopeusrajoitus sitten mikä tahansa.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.
Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.
Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
- Mika
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 147
- Viestit: 93839
- Lauteille: Joulukuu 2004
- Paikkakunta: Tampere
- Etulaji: HIIT, girya
- Sivulajit: pilates, yinjooga
- Takalajit: Tanglang
- Yhteystiedot:
Liikenneturvallisuus
Se on tietysti eri asia, jos etsii jotakin itselleen tuntemattomalta alueelta. Niihin nippeleihin ei silti tutustuta auton liikkuessa. Se on yksinkertaisesti huonoa suunnittelukykyä, joka voi vieläpä koitua vaaraksi itselle ja muille. Samasta syystä kuski ei myöskään lue karttaa vilkkaasti liikennennöidyllä tiellä. Jos osoite on hukkapiilossa, sitten ajetaan tien sivuun. Se on kohteliasta ja huomioivaa. Tuo asenne omasta asemasta erikoisuutena liikenteessä on varsin erikoinen ja itsepäinen. Se saattaa myös aiheuttaa vaaratilanteita, mikä on tässä yhteydessä vähän ironista, kun kerran sitä väitetään tehtävän liikenneturvallisuuden nimissä. Sitä se ei taida läheskään joka kerta olla, mutta toki sekin riippuu tilanteista.
Nykyihmisillä on navigaattori on ihan puhelimissaan. Se opastaa perille melko tai erittäin hyvin (itse olen useamman vuoden käyttänyt Wazea, joka ei ole vielä erehtynyt kertaakaan). Vanhan liiton karttamiehet tutkivat koordinaatteja sitten tien vieressä muiden kulkemista hidastamatta.
Ymmärrän paremmin kuin hyvin hitauden kulttuurin (siitäkin, kuten noista navigaattoreista, on oma ketjunsa), mutta liikennekulttuurin noin suuri muuttamisen tavoittelu on tuulimyllyjä vastaan taistelemista, vaikka tarkoitus sitten olisikin jalo. Don Quijote satutti lähinnä itseään, mutta liikenteessä on aina muitakin. Heitä ei ajatella silloin, kun toimitaan itse ihan muilla tavoin kuin muut. Massasieluisuus on liikenneturvallisuuden yksi peruskivi. Oma pää pidetään sitten muualla. Auto on kumminkin raskastekoinen ja tehokas tappoväline.
Nykyihmisillä on navigaattori on ihan puhelimissaan. Se opastaa perille melko tai erittäin hyvin (itse olen useamman vuoden käyttänyt Wazea, joka ei ole vielä erehtynyt kertaakaan). Vanhan liiton karttamiehet tutkivat koordinaatteja sitten tien vieressä muiden kulkemista hidastamatta.
Ymmärrän paremmin kuin hyvin hitauden kulttuurin (siitäkin, kuten noista navigaattoreista, on oma ketjunsa), mutta liikennekulttuurin noin suuri muuttamisen tavoittelu on tuulimyllyjä vastaan taistelemista, vaikka tarkoitus sitten olisikin jalo. Don Quijote satutti lähinnä itseään, mutta liikenteessä on aina muitakin. Heitä ei ajatella silloin, kun toimitaan itse ihan muilla tavoin kuin muut. Massasieluisuus on liikenneturvallisuuden yksi peruskivi. Oma pää pidetään sitten muualla. Auto on kumminkin raskastekoinen ja tehokas tappoväline.
- Pasi Lunden
- munillepotkija
- Viestit tässä aiheessa: 10
- Viestit: 709
- Lauteille: Syyskuu 2010
- Paikkakunta: Turku
Liikenneturvallisuus
Nopeuskin on muuten itse asiassa nopeusero. Ei nopeuksien ja nopeuserojen vaarallisuutta voi suoraan verrata. Eri asioita ja toisaalta sama asia.
-
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 6
- Viestit: 901
- Lauteille: Syyskuu 2005
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Liikenneturvallisuus
Eli ylimmän sallitulla nopeudella tai sen alapuolella ajaminen on DV:n mielestä rinnastettavissa liikenteessä pään aukomiseen, kertoo jotain jonkun ajatusmaailmasta ....Sitäpaitsi vertaus ontuu koska se päänaukominen voi itseasiassa jopa täyttää rikoksen tunnusmerkit eikä se silti oikeuta siihen puukottamiseen vai?
Jos palataan siihen 67 vs 1 / 140 vs 115 ja oletetaan että sallittu nopeus on se 120 niin silloinhan kuitenkin ne 67 korottaa sitä nopeuseroa enemmän kuin se joka ajaa vain 5 km/h alle ylimmän sallitun nopeuden.
Tuon nopeuden vaikutuksen vähättely on ongelmallinen taas sen vuoksi että nopeuden kasvaessa ylitetään yhä enemmän ihmisten fysiologista reaktionopeutta - eli vähennetään mahdollisuuksia reagoida riittävän nopeasti.
Jos palataan siihen 67 vs 1 / 140 vs 115 ja oletetaan että sallittu nopeus on se 120 niin silloinhan kuitenkin ne 67 korottaa sitä nopeuseroa enemmän kuin se joka ajaa vain 5 km/h alle ylimmän sallitun nopeuden.
Tuon nopeuden vaikutuksen vähättely on ongelmallinen taas sen vuoksi että nopeuden kasvaessa ylitetään yhä enemmän ihmisten fysiologista reaktionopeutta - eli vähennetään mahdollisuuksia reagoida riittävän nopeasti.
- Pasi Lunden
- munillepotkija
- Viestit tässä aiheessa: 10
- Viestit: 709
- Lauteille: Syyskuu 2010
- Paikkakunta: Turku
Liikenneturvallisuus
Puhumattakaan esim. liike-energiasta.
Nopeuden nostaminen 30->60 nelinkertaistaa monta asiaa, selvästikin hyi-hyi (kolmenkympin tikkarin kohdalla siis). Nopeuden nostaminen 90->120 ei toki nelinkertaista noita asioita, mutta joudutaan silti tilanteeseen missä nuo asiat ovatkin 16-kertaisia verrattuna tuohon 30 nopeuteen. Muitakin efektejä liike-energian lisäksi on, liittyen MikaelIF:nkin mainitsemaan kuljettajan havainnointikykyyn (käytännön reaktioaika, näön tunneloituminen), nopeuden/suunnanmuutosten vaikutus ajoradalta poikkeamisen nopeuteen jne. Tässä kohtaa nopeuserot kannattanee pitää pieninä sillä kun jotain tapahtuu, tapahtuukin asioita noin 16 kertaa enemmän.
Esimerkiksi 90 ja 120 nopeudella johonkin törmäävät ovat siinä mielessä erilaisia, että 90 "köröttelijä" kuljettaa mukanaan noita asioita 9-kertaisesti ja 120 "kiituri" 16-kertaisesti (verrattuna 30 nopeuteen).
Onnettomuudessa 140 nopeutena jyrää lähes 22 kertaa enemmän, kuin 30.
Sori yksiköiden jemmaus.
Nopeuden nostaminen 30->60 nelinkertaistaa monta asiaa, selvästikin hyi-hyi (kolmenkympin tikkarin kohdalla siis). Nopeuden nostaminen 90->120 ei toki nelinkertaista noita asioita, mutta joudutaan silti tilanteeseen missä nuo asiat ovatkin 16-kertaisia verrattuna tuohon 30 nopeuteen. Muitakin efektejä liike-energian lisäksi on, liittyen MikaelIF:nkin mainitsemaan kuljettajan havainnointikykyyn (käytännön reaktioaika, näön tunneloituminen), nopeuden/suunnanmuutosten vaikutus ajoradalta poikkeamisen nopeuteen jne. Tässä kohtaa nopeuserot kannattanee pitää pieninä sillä kun jotain tapahtuu, tapahtuukin asioita noin 16 kertaa enemmän.
Esimerkiksi 90 ja 120 nopeudella johonkin törmäävät ovat siinä mielessä erilaisia, että 90 "köröttelijä" kuljettaa mukanaan noita asioita 9-kertaisesti ja 120 "kiituri" 16-kertaisesti (verrattuna 30 nopeuteen).
Onnettomuudessa 140 nopeutena jyrää lähes 22 kertaa enemmän, kuin 30.
Sori yksiköiden jemmaus.
- Kari Aittomäki
- päähänpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 61
- Viestit: 16087
- Lauteille: Helmikuu 2006
- Paikkakunta: Kokkola
Liikenneturvallisuus
Mika, valitsin väärän sanaparin aiemmin. Turvallisuusväli on tottatosiaan assosioitunut maantieajoon.
Kaupunkioloissa vastaava käytös olisi sitä, että kun on havaittavissa empimistä tai muuta kämmäämistä... EI ajeta siihen puskuriin ja koeteta tehdä ahdistavaa tilannetta entistä' ahtaammaksi.
Tuskin sinäkään autokoululaisen kohdatessasi käyt hankaloittamaan opetteluaan?
Tarkoitin sanoa, ja kirjoitinkin, että kaikenlaiseen käytökseen niin liikenteessä on syynsä. Sen syyn arvuuttelu tai arvottaminen tuntuu olevan joillekuille tärkeää.
Mulle tärkein juttu on päästä perille ja olla tappamatta ketään. Juuri äsken ohitin porukan alaluokkalaisia, jotka pitivät tienvarressa omaakivaa niin etteivät juuri ympäristöä tarkkailleeet.
Perässätulevan kärsimättömyydestä huolimatta mä ryö-min lasten ohi, töttäsin mennessäni. Keskareita palkkioksi. Mutta eipä käynyt kuinkaan.
Eikä tota alentuvaa asennetta kannata kenenkään ylläpitää (tarkoittaaa kaikkia muita paitsi sinua). Paskempia kuskeja olette kuitenkin.
Lujaa ajaminen on pippelin venkuttelua.
Kaupunkioloissa vastaava käytös olisi sitä, että kun on havaittavissa empimistä tai muuta kämmäämistä... EI ajeta siihen puskuriin ja koeteta tehdä ahdistavaa tilannetta entistä' ahtaammaksi.
Tuskin sinäkään autokoululaisen kohdatessasi käyt hankaloittamaan opetteluaan?
Tarkoitin sanoa, ja kirjoitinkin, että kaikenlaiseen käytökseen niin liikenteessä on syynsä. Sen syyn arvuuttelu tai arvottaminen tuntuu olevan joillekuille tärkeää.
Mulle tärkein juttu on päästä perille ja olla tappamatta ketään. Juuri äsken ohitin porukan alaluokkalaisia, jotka pitivät tienvarressa omaakivaa niin etteivät juuri ympäristöä tarkkailleeet.
Perässätulevan kärsimättömyydestä huolimatta mä ryö-min lasten ohi, töttäsin mennessäni. Keskareita palkkioksi. Mutta eipä käynyt kuinkaan.
Eikä tota alentuvaa asennetta kannata kenenkään ylläpitää (tarkoittaaa kaikkia muita paitsi sinua). Paskempia kuskeja olette kuitenkin.
Lujaa ajaminen on pippelin venkuttelua.
Lauteilla
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 71 kurkkijaa