✋:. Meistä on hienoa, kun selailet Potkun, Pohjoismaiden suurimman kamppailulajiyhteisön keskusteluja. Toivottavasti löydät mielenkiintoisia keskusteluja ja otat reippaasti osaa niihin. Samassa voisit sallia Ad Block -ohjelmasi näyttää mainoksia Potkun sivuilla, jotta voimme jatkossakin ylläpitää näitä keskusteluja. Voit myös liittyä etupotkijaksi, jolloin yksi etusi on mainokseton Potku. Kiitos kun ymmärrät. 🙇♂️
Puni kirjoitti:
Metsälenkillä tulee useimmiten myös merkittävästi päkiäpainoisempaa suoritusta ja se taas on myrkkyä tasasella, jossa noin teknisesti edullisin tapa edetä on "kantapää" edellä ja low-drop kengillä (matala kantapää).
Mä olen tätä juttua lenkillä miettinyt. Suurin osa reitistäni on semmoista lähes asfaltinkovaa pintaa. Semmoista kevyen liikenteen väylää siis, mikä menee metsässä (siitä nimitys metsä-pppp). Jalan alle tuntuu käytännössä samalta kuin asfaltti; eli tuskin kovinkaan pahaa virheoppimista pääsee tulemaan?
On siellä matkalla kyllä ihan polkua ja on myös asfalttia. Hyvin vaihtelevaa siis, mutta pääosin tuota lähes asfaltinkovaa pintaa.
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon
^ei päkiällä juoksu ole "virhe", sama efekti korostuu myös ylämäissä, kroppa kallistuu eteen, askel lyhenee ja päkiä pyrkii johtamaan liikettä laskeutumalla kenoasennon mukaisesti painopisteeseen.
Ajattelin kyllä metsäsäsä juoksun semmoiseksi missä on enempi juurakkoa ja jännäkakka pomppimista, mainittemastasi "pururadasta" en osaa sanoa juuta enkä jaata. Ite kyllä teen waltavan eron asfaltilla ja hiekkatiellä/pururadalla (nykyisin ovat enimmäkseen kivituhkaratoja) juoksemiseen, mutta minä ja jalkani ovatkin sellaisia herkkiksiä.
No joo se voi olla että jos/kun tätä juoksuharrastusta vielä jatkaa, niin alkaa huomaamaan herkemmin eroja eri alustojen välillä. Mutta toi mun lenkkipolku on pääasiassa tosiaan kaiketi sellaista kovaa kivituhka-juttua. Tai jotkut voivat muistaa kun oli saviteitä. Semmosta luonnonkovaa pintaa siis.
Se mun tuore juttu eli rantakalliot on sitä jännäkakka pomppimista. Ne siirtymät lenkkipolulta kalliolle ja takas on sitten taas juurakkoa. Haastavaa mutta mä tykkään!
-Tuntematon
Nyt kun on kolmas lenkkipäivä putkeen niin tietysti piti koittaa että miten se 1500m irtoaa. Ajaksi kirmasin 7:15 eli muutama sekunti "väärään suuntaan". Ihmekkös tuo kun eihän tässä meikäläinen ole edellisistä lenkeistä kunnolla palautunut. Mutta otinkin jutun ihan intervalli-harjoittelun kannalta.
Mietin juostessani tuota asfaltilla juoksemisen eroa luonnonpintaan verraten. Ehkäpä tosiaa askellus on erilaista. Mikä kyllä voi johtua siitäkin että treenaaminen on tuottanut parempaa juoksutekniikkaa. Tai jotain.
-Tuntematon
obmijoy kirjoitti:
Vaikka et näytä edes niin ylipainoiselta kuin minä on sinullakin 20kg selaista massa joka ei auta kuntoilussa vaan ainoastaan antaa uskottavuutta ovelle. Eli miehekään miehen näköinen olet mutta urheilijat on erimaata, he ovat keveitä ja joka kilo on tehokasta työkykyä. Eräs minua isomman/vahvemman näköinen sotilasammattihenkilö painaa noin 72kg 172cm pitkä ja juoksee puolimaratonin 1,5h. On siis isoman näköinen kuin minä 90kg läskeineni. Siksipä omakin paino pitaäis saada 80kg että voisin olla terveempi nivelistäni. Urheilemalla paino putoaa ja lihakset voimistuvat tämä nyt ottaa aikaa muutaman vuoden. KÄRSIVÄLLISYYTTÄ etenet hienosti.
Tätä painoasiaa olen tässä satunnaisesti miettinyt. Että olisiko niin että tuollaisilla vuosia urheilleella se kroppa on muotoutunut omanlaisekseen ikäänkuin "collateral damagena". Eli siihen ei ole pyritty, mutta kun paljon treenaa niin kropasta vaan tulee tietynlainen.
Nimittäin kun ei kuulosta mielekkäältä että meikäläinen aloittaisi miinuskaloreilla elämisen laihtuakseni samalla kun yritän saada kuntoa ylös. Ehkä tuo voisi jotenkin onnistua juoksutreenin yhteydessä (mutta tuskin siinäkään), mutta punttisalihommissa lihas tuskin kasvaa mitenkään päin miinuskaloreilla. Eli pitäisi olla plussakaloreilla mistä kroppa ammetaa lihasten ja kunnon rakennusaineita.
Mutta silleen joo pitää paikkansa, että muutaman kilon voisi meikäläisen kropasta poistaa - jos siis vertaa ulkomuotoa johonkin urheilija-ihmiseen.
-Tuntematon
Fyssarilla tuli käytyä ja tällä kertaa tuollaisilla ohjeilla. Jos nyt ymmärsin oikein, niin edelleen jumpataan noita lapaluita pysymään lähellä selkärankaa. Ettei mene siis olkapäät sisäkiertoon.
Lisäksi tuli vinkiksi, että varsinkin voimaharjoittelussa (eli salihommissa) on ihmisen kropalla 3kk rytmi. Eli kolme kuukautta voi reenata ja sitten alkaa junnaamaan paikoillaan; tässä kohtaa kannattaisi pitää kahden viikon tauko. Tiedä sitten onko noin, mutta järkevältä tuo kuulostaa.
Itsehän nyt olen jättänyt salihommat tauolle että saa varmasti olkapäät kuntoon. Jos vaikka ensi viikolla kävisi koittamassa varovasti että mitä olkapäät tykkää rautojen kolistelusta.
-Tuntematon
Kävimpä tänään kirmaamassa sen rantakallio-lenkkini 38:42. Eli minuutin huonommin kuin viime kerralla, mutta tein kyllä hieman pidemmät koukkaukset kallioilla. Ja vatsaan alkoi pistämään kanssa tällä lenkillä.
Viimeksi kirosin kun jouduin muuttamaan lenkin loppupäätä mutta nyt hokasin että sehän on oikein bueno lopetus lenkille. Pitkänhuiskeata ylämäkeä n 500m jossa portaatkin välillä. Siihen voi puristaa viimeisetkin mehut koivista aitoon intervalli-henkeen. Sitten onkin toiset n 500m mukavaa alamäkeä kotiovelle missä jolkotella maitohappoja pois jaloista. Ei paha.
-Tuntematon
Tässähän oli pieni tilanteen poikanen lenkin jälkeen. Ihmettelinkin että mitähän se lääkärikopteri täällä pörrää. Ja miksi tossa kohdalla on poliisiauto parkissa. Rauhallista kulmakuntaa kun on niin kissalan poikien kulkuneuvo herättää huomiota. Puolet naapureistakin haahuili kadulla. Ei kun itsekin mukaan haahuilijoiden joukkoon.
No kappas, meikäläisen autosta oli kuskin puolen sivupeili pskana.
Tekijän auto oli parin sadan metrin päässä tien päässä ja poliisit oli sitä tutkimassa. Ilmoitin tietysti olevani autoni omistaja, annoin yhteystiedot ja tutkija ottaa myöhemmin yhteyttä. Kuski kuulemma lähti kopterilla eteenpäin ja asiasta tehdään rikosilmoitus.
Voihan se olla sairaskohtauskin, mutta veikkaan että oli aineissa. Varmaan takaa-ajotilanne ja matka lopput sitten näille holleille,päättyvä tie kun on.
Silleen onni onnettomuudessa että ainoastaan hurjastelijan auton pelkääjän puolen sivupeili oli osunut meikäläisen auton kuskin puolen sivupeiliin. Mihinkään muuhun autoon ei ollut tullut osumaa. Ja kun vähän miettii, että jos olisi hurjastellut 10-15cm enempi oikealla, niin mun autosta olisi mennyt kylki.
Et silleen. Paikalla oli siis poliisiauto ja sinne mihin se FinnHems-kopteri laskeutui meni myös ambulanssi ja paloauto. Tiedä sitten miten dramaattisia käänteitä oli kun noin paljon oli virkavaltaa paikalla...
-Tuntematon
Kaikkea tässä on säädetty ja se niistä tekosyistä - eli pitkästä aikaa pääsin vasta tänään lenkille. Heitin sen rantakalliolenkin aikaan 37:58 eli en hyvin enkä huonosti. Hyvä niin.
Tänään tuli tehtyä viimeinen työvuoro ennen juhannusta eli huomenna lastaan jälkikasvun autoon ja sitten eikun rai-rai mökille.
-Tuntematon
Hittolainen kun ei ole tänne ehtinyt kirjoittelemaan. Töitä ä, töitä ja töitä.. Tälle viikolle tulee 68 tuntia ja oon jopa ehtinyt pari kertaa käymään lenkillä.
Poliisikoulun pääsykokeet on 10.8. eli kuulauden päästä. Pitäs alkaa preppaamaan kirjallisia varten, mutta töissä ei tietenkään voi lukea ja kotiin kun pääsee niin kieltämättä tällä työtahdilla on sen verta hapoilla että sohva on enemmän kuin pop. Mut joo, ei auta itku markkinoilla, se on vaan alettava pänttäämään ja pulinat pois.
Asunto menee myyntiin. Tai on jo myynnissä. Viidakkorumpu toi jo ensimmäisen ostajaehdokkaan. Päätin siis myydä itse ilman välittäjää. Et siinä suhteessa näyttää hyvältä.
-Tuntematon
Viime sunnuntaina kävin koittamassa pitkästä aikaa paljonko irtoaa 1500m. Hyvinhän se irtosi, ajaksi tuli 06:56. Siis sillä "omalla" pätkällä, joka on käytännössä lievää ylämäkeä koko matkan. Tavoitteena tässä mulla oli alle 7min, eli se on nyt paketissa. Veikkaisin, että kuntokokeessa kun lykätään numero rintaan niin hyvässä lykyssä voi toi tonniviissataa mennä jopa alle 6:30.
Melko puhki olen työputkesta, mutta päätin silti tänään käydä koittamassa normi lenkkiä, eli sitä missä kirmaan rantakallioillakin. Ajaksi tuli 35:55 Eli 1,5 min parempi kuin aikaisempi paras aika. Ja vaikka koko matkan tuntui että ei irtoa ei sitten millään. Mutta irtoshan se sittenkin.
-Tuntematon
Olkapäätkin alkaa olemaan bueno. Oikea välillä ilmoittelee tietyistä asennoista, mutta esim leukoja pystyy vetämään.
Tänään koitin etunojapunnerruksia ja heti olkapää ilmoitti että no-go. Ei sitten tehdä niitä.
Vaan ens viikolla pitäis mennä piitkästä aikaa salille kattoon että miten penkki kulkee. Saas nähdä mitä olkapää siitä tykkää jos etunojakin on ei-kiitos. No kuukauden päästä tarvis vaan 2x65kg punnertaa, että eiköhän se onnistu vaikka olkapää sitä kiroaisikin.
-Tuntematon
Työvuoroa pukkaa. Tai oikeastaan työputkia toistensa perään. Tänään on sellainen puolittainen vapaapäivä kahden eri työputken välissä.
Niinpä kävin heittämässä kallio-lenkkini. Ajaksi tuli 35:38, eli aikaisempi paras tulos (35:55) parani hieman. Vaikka jouduin kerran pudottamaan hetkeksi kävelyyn kun vatsaan pisti ihan miehekkäästi.
Olkapää ei kestä tehdä etunojia edes kevennetyksi. Yritin nimittäin niitä tiskipöytää vasten, ei onnaa sano olkapää. Prkl. Pitäs kyllä päästä jossain välissä salille koittamaan miten penkki onnistuu, mutta se onnistuu aikaisintaan reilun viikon päästä. Semmosta työputkea meinaan nyt pukkaa että lompakko kyllä kiittää, mutta aina ajoittain varmaan on havaittavissa lievää työnteon ikävää sivumakua.
-Tuntematon
Kellään ajatusta siitä, että miten tuosta vatsaan pistämisestä pääsisi eroon? Sitä kun tahtoo olla lähes joka lenkillä. Oikealle ylös siis pistää ja helpottaa, kun vähäksi aikaa tiputtaa vauhdin kävelyksi.
-Tuntematon