Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti.
Liikenneturvallisuus
Valvoja: Valvoja
- Mika
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 147
- Viestit: 93841
- Lauteille: Joulukuu 2004
- Paikkakunta: Tampere
- Etulaji: HIIT, girya
- Sivulajit: pilates, yinjooga
- Takalajit: Tanglang
- Yhteystiedot:
Liikenneturvallisuus
Tässä on oiva esimerkki tilastoharhasta.
http://www.ksml.fi/uutiset/talous/jyvas ... 5923bedd72" onclick="window.open(this.href);return false;
Jyväskyläläiset ovat hyvin keskivertoja kolaroijia - Talous - Keskisuomalainenfin kautta vakuutettuna on Ifin analyytikko Jari Lammelan mukaan vajaa neljännes, 24,5 prosenttia, suomalaisista autoilijoista. Hänen mukaansa tilastoa voi pitää kattavana otoksena, sillä eri tekijöiden vaikutus vahinkoihin ei juurikaan riipu vakuutusyhtiöstä.
Tilastosta selviää myös muita autovahinkoihin liittyviä tekijöitä. Miehet ovat naisia useammin osallisena vahinkotapauksissa noin 35. ikävuoteen asti, jolloin asetelma kääntyy toisinpäin, joskaan naisten osuus ei missään ikävaiheessa nouse nuorten miesten tasolle. Esimerkiksi 18-vuotiaista miehistä 140 tuhannesta ja 45-vuotiaista naisista puolestaan reilut 80 tuhannesta on mukana vahinkotilanteessa.
– Syynä naisten korkeampaan riskiin keski-ikäisten ikäluokissa on se, että perheen lapset tulevat ajokortti-ikään ja saavat yleensä ensimmäiseksi autoksi juuri sen äidin auton. Kyseessä ei siis ole se että naiset itse olisivat riskialttiimpia kuljettajia, Lammela huomauttaa.
http://www.ksml.fi/uutiset/talous/jyvas ... 5923bedd72" onclick="window.open(this.href);return false;
- DeusVult
- päähänpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 55
- Viestit: 8469
- Lauteille: Kesäkuu 2007
- Paikkakunta: Helsinki
Liikenneturvallisuus
Poliisilta järkipuhetta liittyen aiottuun sakkorajan alentamiseen:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015070 ... 2_uu.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;Lisää riskejä
Itä-Uudenmaan poliisissa liikenneasioista vastaava ylikomisario Harri Auvinen asettaa sanansa varovasti, mutta myöntää, että ongelmia on odotettavissa.
- En hirveästi lämpene nopeuksien alentamiselle. Se hankaloittaa valvontaa, hän toteaa.
Auvisen mukaan tolppakameroiden uudelleen säätäminen ja sakkotaulukkoon numeroiden vaihtaminen ovat varsin yksinkertaisesti toteutettavissa. Tiukemmat puuttumiset tien päällä sen sijaan voivat aiheuttaa paitsi ruuhkia myös suoranaisia vaaratilanteita.
Yhtenä riskinä ovat kuskit, jotka entistä herkemmin lähtevät ohittelemaan "varman päälle" aiempaa hiljempaa ajavia autoilijoita.
Tosi ongelma
Kovaa ylinopeutta ajavat ja muita törkeästi ohittelevat kuskit voivat "turvallisin mielin" suhahtaa ohi pientareelle pysähtyneen poliisiauton, jossa kirjoitetaan rikesakkoa viiden kilometrin nopeusylityksestä.
Liikkuvan poliisin päällikön tehtävistä Itä-Uudenmaan poliisilaitoksen päälliköksi siirtynyt Kari Rantala sanoo aina halunneensa ohjata poliisivalvontaa liikenteen todellisiin ongelmiin.
- Pyrimme yhä poimimaan itselleen ja muille vaaraksi olevat kaaharit, Rantala sanoo.
Hän toivoo, ettei huomio liikaa keskittyisi väittelyyn pienistä ylinopeuksista.
- Liikenneturvallisuuskeskustelussa on muita erittäin tärkeitä aiheita, joista yksi on kuljettajan ajoterveyteen liittyvät asiat.
Rantala sanoo, ettei Poliisihallitukselta vielä ole tullut uusia sakotusohjeita.
- Jos korkeammalta taholta tällaisia tulee, toki joudumme ne ottamaan huomioon.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.
Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.
Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Liikenneturvallisuus
Mun mielestä poliisin lausunto ajattelee asiaa siten, että autoilijat jatkaisivat ajamista nykyisellä tavalla välittämättä uudesta sakotuskäytännöstä.
Todellisuudessa on neljää erilaista autoiljatyyppiä:
a) ei uskalla ajaa sallittua nopeutta
b) pyrkii noudattamaan liikennemerkillä osoitettua nopeutta
c) pyrkii noudattamaan sakkorajaa
d) ei erityisemmin välitä rajoituksista
Tyypit A ja D ovat melko marginaalisia ryhmiä, mutta heihin muutos ei vaikuta rajan laskemisen osalta mitenkään. B-tyypin kuljettaja saa helpommin sakkoja, mikäli hänellä lipsahtaa nopeus välillä yli rajoituksen, joten hän joutuu keskittymään nopeuteensa aikaisempaa enemmän. C-tyypin autoilija joutuu vain sovittamaan nopeutensa muuttuneeseen rajaan, jolloin muutos efektiivisesti vain laskee todellista nopeusrajoitusta 5km/h.
Itse näen muutoksessa positiivisena seikkana sen, että B- ja C-tyypin autoilijoiden nopeudet vastaavat jatkossa paremmin toisiaan, jolloin C-tyyppi ei koe niin suurta ohitustarvetta ajaessaan B:n takana.
Todellisuudessa on neljää erilaista autoiljatyyppiä:
a) ei uskalla ajaa sallittua nopeutta
b) pyrkii noudattamaan liikennemerkillä osoitettua nopeutta
c) pyrkii noudattamaan sakkorajaa
d) ei erityisemmin välitä rajoituksista
Tyypit A ja D ovat melko marginaalisia ryhmiä, mutta heihin muutos ei vaikuta rajan laskemisen osalta mitenkään. B-tyypin kuljettaja saa helpommin sakkoja, mikäli hänellä lipsahtaa nopeus välillä yli rajoituksen, joten hän joutuu keskittymään nopeuteensa aikaisempaa enemmän. C-tyypin autoilija joutuu vain sovittamaan nopeutensa muuttuneeseen rajaan, jolloin muutos efektiivisesti vain laskee todellista nopeusrajoitusta 5km/h.
Itse näen muutoksessa positiivisena seikkana sen, että B- ja C-tyypin autoilijoiden nopeudet vastaavat jatkossa paremmin toisiaan, jolloin C-tyyppi ei koe niin suurta ohitustarvetta ajaessaan B:n takana.
- Dojon Jäykin
- kylkeenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 7
- Viestit: 2694
- Lauteille: Syyskuu 2010
- Paikkakunta: Helsinki
Liikenneturvallisuus
Lisäksi löytyy pieni ryhmä joka ei ikinä aja sallittua nopeutta periaatteellisista syistä. Tai jotain.
Pitävät sitä turvallisena kun mennään 80 alueella 70km/h. Jos sitten tuolla samalla osuudella nopeusrajoitus nostettaisiin (ja kesä/talvinopeus alueilla nostetaankin mutta tarkoitan enemmän vakio olosuhteissa) sataseen niin sitten ajaisivat kyllä 80-90km/h. Ihan vaan koska se on turvallisempaa...
Pitävät sitä turvallisena kun mennään 80 alueella 70km/h. Jos sitten tuolla samalla osuudella nopeusrajoitus nostettaisiin (ja kesä/talvinopeus alueilla nostetaankin mutta tarkoitan enemmän vakio olosuhteissa) sataseen niin sitten ajaisivat kyllä 80-90km/h. Ihan vaan koska se on turvallisempaa...
- Mjölnir
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 15
- Viestit: 24803
- Lauteille: Joulukuu 2005
- Paikkakunta: Valkeakoski
- Etulaji: Jyrki Saario Defendo
- Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
- Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
- Yhteystiedot:
Liikenneturvallisuus
Uusi Suomi kirjoitti: Yhdysvaltalainen professori on sitä mieltä, että korkeammat nopeusrajoitukset parantaisivat liikenneturvallisuutta.
Stephen Boyles on Austinin University of Texasin liikennealan professori. Mielipidekirjoituksessaan hän toteaa, että nykyiset nopeusrajoitukset eivät lisää liikenneturvallisuutta, päinvastoin.
Boyles kirjoittaa, että suurin vaara syntyy erilaisista kuljettajista, toiset ajavat liian lujaa ja toiset yrittävät ajaa nopeusrajoitusten mukaan. Nopeuserot kasvavat liian suuriksi ja synnyttävät aggressiivisuutta autoilijoissa.
Boyles ehdottaakin korkeampia nopeusrajoituksia, joita useampi kuljettaja noudattaisi. Silloin nopeuserot vähenisivät ja riskit pienenisivät.
Boylesin mukaan nopeusrajoitukset pitäisi säätää sen nopeuden mukaan, jota 85 prosenttia kuljettajista ajaa.
Silloin vain yksi seitsemästä ajaisi ylinopeutta Boylesin mukaan. Jos tämä määrä ylittyisi, pitäisi nopeusrajoitusta nostaa. Silloin yhä useampi auto kulkisi samaa nopeutta ja liikenneturvallisuus paranisi.
- Nopeusrajoitukset pitäisi säätää kuljettajien mukaan, eikä päinvastoin. Jotkin tiet voisivat olla kokonaan ilman nopeusrajoituksia, Boyles toteaa.
Boylesin mukaan pitäisi luottaa kuljettajiin. Useimmat osaavat ajaa itselleen turvallisinta nopeutta - ilman nopeusrajoituksia, hän toteaa kirjoituksessaan.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)
Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
-Psalmi 23:4 (modattu)
Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
- Mika
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 147
- Viestit: 93841
- Lauteille: Joulukuu 2004
- Paikkakunta: Tampere
- Etulaji: HIIT, girya
- Sivulajit: pilates, yinjooga
- Takalajit: Tanglang
- Yhteystiedot:
Liikenneturvallisuus
Olen miettinyt tuota useasti, ja on tässäkin ketjussa aiheesta muistaakseni vähäsen keskusteltu.
Osaisiko joku kertoa, mitä tutkittua haittaa tuosta voisi koitua?
Sen tiedän että lisäkseni @Samppa kannattaa tuota.
Osaisiko joku kertoa, mitä tutkittua haittaa tuosta voisi koitua?
Sen tiedän että lisäkseni @Samppa kannattaa tuota.
- DeusVult
- päähänpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 55
- Viestit: 8469
- Lauteille: Kesäkuu 2007
- Paikkakunta: Helsinki
Liikenneturvallisuus
Olen proffan kanssa täysin samaa mieltä. Saksassakin tunnutaan pärjäävän ihan kohtalaisen hyvin vaikka on olemassa teitä joilla ei ole ilmeisesti lainkaan nopeusrajoituksia. Ja ei, nämä eivät ole kaikki mitään kahdeksankaistaisia kiitoratoja, vaan ihan tuollaisia Kehä I:een verrattavia isompia teitä, joilla maksimissaan kaksi kaistaa yhteen suuntaan. 120 km/h on täysin riittämätön rajoitus nykyaikaisilla moottoriteillä, hyvällä säällä ja ennenkaikkea nykyaikaisilla autoilla, jotka ottavat vaivatta vaikka 150 mittariin ennenkuin kuski edes huomaa ajavansa kovaa. Ihan bräniköillä autoilla - siis puhutaan jostain Volkkareista, ei Lamboista - voi usein ajaa vaikka kahta sataa ilman että vauhdin huomaa kunnolla muuten kuin katsomalla mittariin. Joku 80-luvun corolla nyt alkaa tietysti täristä ja hytistä ja heittelehtiä jo jossain 130 km/h vauhdissa, mutta aika harvalla näitä enää nykyään onneksi on, vaikka Suomessa onkin (onko nykyään vielä?) Euroopan vanhin autokanta.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.
Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.
Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
- Mika
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 147
- Viestit: 93841
- Lauteille: Joulukuu 2004
- Paikkakunta: Tampere
- Etulaji: HIIT, girya
- Sivulajit: pilates, yinjooga
- Takalajit: Tanglang
- Yhteystiedot:
Liikenneturvallisuus
Tuo on hyvä kysymys. Tässä on tilastoa, mutta se on vuodelta 2010, eikä siinä ole kuin valittuja maita Euroopasta.DeusVult kirjoitti: --vaikka Suomessa onkin (onko nykyään vielä?) Euroopan vanhin autokanta.
Henkilöautojen keski-ikä eräissä Euroopan maissa 2010 - Autoalan Tiedotuskeskus
http://www.autoalantiedotuskeskus.fi/ti ... aissa_2010" onclick="window.open(this.href);return false;
- Mjölnir
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 15
- Viestit: 24803
- Lauteille: Joulukuu 2005
- Paikkakunta: Valkeakoski
- Etulaji: Jyrki Saario Defendo
- Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
- Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
- Yhteystiedot:
Liikenneturvallisuus
Tällainen ajatus sääntelyn poistamisesta sotii kyllä vahvasti meidän holhousyhteiskuntaa vastaan.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)
Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
-Psalmi 23:4 (modattu)
Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
- Mika
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 147
- Viestit: 93841
- Lauteille: Joulukuu 2004
- Paikkakunta: Tampere
- Etulaji: HIIT, girya
- Sivulajit: pilates, yinjooga
- Takalajit: Tanglang
- Yhteystiedot:
Liikenneturvallisuus
Jaha, kun 40 km/h -alueella ajaa 51 km/h, saa siitä peltipoliisin kautta lahjaksi 170 euroa.
Harmi kun en muista, ajoinko itse autoa tuolloin. Olen myös yrittänyt opetella tavaksi vetää aurinkolippa alas aina peltikytän kohdalla, mutten yhtään muista, teinkö niin tuolloin. Taidanpa ihan huvikseni kiistää tämän sakon. Saan ainakin lisää maksuaikaa.
Harmi kun en muista, ajoinko itse autoa tuolloin. Olen myös yrittänyt opetella tavaksi vetää aurinkolippa alas aina peltikytän kohdalla, mutten yhtään muista, teinkö niin tuolloin. Taidanpa ihan huvikseni kiistää tämän sakon. Saan ainakin lisää maksuaikaa.
- DeusVult
- päähänpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 55
- Viestit: 8469
- Lauteille: Kesäkuu 2007
- Paikkakunta: Helsinki
Liikenneturvallisuus
Lainaatko autoasi kavereille niin usein, että et muista kuka sitä on jonain tiettynä päivänä ajanut? Vai siis meinaatko että kuski oli joko sinä tai emäntä, et vain muista kumpi?Mika kirjoitti: Harmi kun en muista, ajoinko itse autoa tuolloin
Miksi? Meinaatko, että kiistämällä syyllisyytensä voisi kokonaan välttyä sakoilta? Jos se olisi noin helppoa, niin tietyt tienpätkäthän (kuten vaikka kolmostie T:reeltä Vaasaan tai vitostie Heinolasta Mikkeliin) kannattaisi ajaa aina kommandopipo päässä.Mika kirjoitti: Olen myös yrittänyt opetella tavaksi vetää aurinkolippa alas aina peltikytän kohdalla,
Kyllä, jo entuudestaan jähmeän koneiston ruuhkauttaminen valituksilla ihan just because I can on tietysti aina hyvä idea, vaikka hyvin tietäisikin vian olleen ihan siinä omassa issessään.Mika kirjoitti: Taidanpa ihan huvikseni kiistää tämän sakon. Saan ainakin lisää maksuaikaa.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.
Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.
Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
- Mika
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 147
- Viestit: 93841
- Lauteille: Joulukuu 2004
- Paikkakunta: Tampere
- Etulaji: HIIT, girya
- Sivulajit: pilates, yinjooga
- Takalajit: Tanglang
- Yhteystiedot:
Liikenneturvallisuus
En tosiaan muista, kuka sitä juuri tuolloin ajoi. Siksi kiistän tuon (allekirjoitin sen jo). Jos mukana olisi tullut valokuva, asia olisi selvä. Nyt se ei sitä ole, ja sen saavat selvittää ne, jotka siitä palkkaa saavat.
Mitä tulee kommandopipo päässä ajamiseen, niin käsittääkseni se on oiva tapa välttää peltipoliisisakot. Suomessa sakon saa kuski, ei auton omistaja tai haltija. Ihminen tunnistetaan kasvoistaan. Jos kasvoja ei näy, sakkoa ei voi määrätä. Jos olen väärässä, joku tietävämpi voi korjata. En muista olenko kuullut, että joku olisi noin toiminut.
Mitä tulee kommandopipo päässä ajamiseen, niin käsittääkseni se on oiva tapa välttää peltipoliisisakot. Suomessa sakon saa kuski, ei auton omistaja tai haltija. Ihminen tunnistetaan kasvoistaan. Jos kasvoja ei näy, sakkoa ei voi määrätä. Jos olen väärässä, joku tietävämpi voi korjata. En muista olenko kuullut, että joku olisi noin toiminut.
- DeusVult
- päähänpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 55
- Viestit: 8469
- Lauteille: Kesäkuu 2007
- Paikkakunta: Helsinki
Liikenneturvallisuus
https://www.poliisi.fi/liikenneturvalli ... nevalvonta" onclick="window.open(this.href);return false;Automaattisessa nopeusvalvonnassa ilmitulleiden liikennerikosten esitutkinnassa sovelletaan samoja säädöksiä kuin tieliikenteessä muutenkin. Ennen varsinaista esitutkintaa poliisi lähettää ajoneuvon rekisteriin merkitylle omistajalle tai haltijalle kirjeen, jossa tiedustellaan valvontalaitteiden kuvaaman ajoneuvon kuljettajaa. Kirjeessä kerrotaan, että tapahtuma on valokuvattu.
Kun ajoneuvon omistaja tai haltija vastaa kirjeeseen ja ilmoittaa tiedot ajoneuvoa kuljettaneesta henkilöstä, poliisi lähettää tutkintapyynnön kuljettajan kotipaikan poliisilaitokselle. Automaattivalvonnalla ja siihen liittyvällä esitutkinnalla kertyvistä tiedoista pidetään automaattivalvontarekisteriä.
Enintään 20 km:n ylinopeuksista määrättävä rikesakko voidaan lähettää kuljettajaa selvittämättä auton rekisteriin merkitylle omistajalle, haltijalle tai tilapäiselle käyttäjälle tavallisella kirjeellä. Rikesakon saanut voi vastustaa rikesakkoa ilmoittamalla asiasta tekopaikan poliisille 30 päivän kuluessa siitä kun hänen on katsottava saaneen asiasta tiedon. Rikesakon saanut voi myös maksaa rikesakon, vaikka ei ole itse syyllistynytkään rikkomukseen. Tällöin rikkomus kuitenkin merkitään ajokorttirekisteriin asianomaisen henkilön rikkomukseksi ja otetaan huomioon harkittaessa ajokieltoon määräämistä toistuvien liikennerikkomusten johdosta. Poliisi voi myös kuljettajaa selvittämättä antaa rikesakon sijasta vähäisestä ylinopeusrikkomuksesta postitse lähetettävän kirjallisen huomautuksen auton omistajalle, haltijalle tai tilapäiselle käyttäjälle. Huomautus ei aiheuta muita seuraamuksia eikä siitä tehdä vastaavaa merkintää rekisteriin.
Epäilisin että jos kuljettajan henkilöllisyys ei suoralta kädeltä selviä, on poliisilla niin halutessaan mahdollisuus alkaa selvittämään sitä tutkinnan keinoin.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.
Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.
Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Lauteilla
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 83 kurkkijaa