Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Minulle laji Joensuu-Liperi -akselilta

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

fuusetsu
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 539
Lauteille: Maaliskuu 2005

Minulle laji Joensuu-Liperi -akselilta

#1

Viesti fuusetsu »

Olen muuttanut Joensuun seudulle tänä vuonna ja taloremontin valmistuttua on aika aloitella taas harrastustoimintaa - siis kamppailutoimintaa. Kaikenlaisia lajeja on tullut harrastettua enemmän tai vähemmän aikaa. Pisimpään taidoa, Yuishinkai karatea ja Ryukyu kobujutsua. Näitä lajeja ei valitettavasti lähiseuduilta löydy. En myöskään aio harjoittaa lajien tuomista alueelle. Sitä olen jo tehnyt tarpeeksi.

Alla on kerätty lajeja Kamppailulajit.netistä. Kiinnostavimpien lajien alle olen merkinnyt kysymyksiä ja mietteitä. Lopussa on lista lajeista, jotka eivät tällä hetkellä minua kiinnosta.

Puuttuuko listalta lajeja, joita harrastetaan Joensuu-Liperi -alueella? Onko itsestään meteliä pitämättömiä treeniporukoita yms.?


Miksiköhän muuten Joensuussa ei harrasteta taidoa? Eikö niinkin kauan Suomessa harjoitetun lajin harrastajia ole tänne koskaan muuttanut? Muutenkin lajivalikoima on alueella jotenkin suppea. Kotkassa ja varsinkin Kuopiossa oli mistä valita. Joensuusta puuttuu kokonaan ainakin modernit itsepuolustuslajit (krav maga, defendo, yms.), joita olisin halunnut mennä nyt kokeilemaan. Karateskeneäkin hallitsee yksi seura.


Brasilian Ju-Jutsu
MMA Joensuu
- Mattopaini on aina hauskaa. Vähän yksipuolista hommaa aikaisempiin treeneihin, mutta toisaalta huonoin osa-alueeni. MMA Joensuu ei pidä alkeiskursseja lajista, vaan sitä treenataan lukkopainin ja BJJ:n ohella edistyneempien kanssa?


Capoeira
Grupo de Capoeira Luanda de Angola
- Vähän kiinnostaisi taidopohjalta kokeilla, mutta ei välttämättä ole minun juttuni kontaktin puuttumisen ja laulurinkien takia


Han Moo Do / Hoi Jeon Moo Sool
Joensuun Han Moo Do seura | Liperin Moo Do
- Joensuussa ei ilmeisesti ole enää seuraa?
- Liperin treenipaikka olisi sopivassa paikassa, mutta seura vakuttaa puolikuolleelta. Lajina eivät ehkä ihan ykkösvalintoja.


Judo
Joen Yawara
- Judoa kävin kokeilemassa Kuopiossa, kunnes rintalastaani tuli murtuma. Ensimmäisen vyön ehdin saada. Tarjolla näyttäisi olevan kuntojudoa, joten lasten sekaan ei joutuisi. Liperin Ylämyllyllä on jotain treenejä, mutta ei mainintaa sisällöstä. Heittokestävyyden puolesta vähän epäilyttää kuitenkin aloittaa uudelleen.
- Potkut, lyönnit ja IP-hommat puuttuu. Miinuksena myös se että kilpparipuolustus on sallittu ;)


Ju-Jutsu (Hokutoryu)
Joensuun Jujutsuseura Ryu-O
- Tämä olisi varmaankin Joensuun tarjonnasta lähinnä se, missä pystyisi eniten jo olemassa olevia taitoja hyödyntämään. Seuran sivuilla ei ole mitään mainintaa peruskursseista (paitsi hinnat). Hokutoryuun on ilmeisesti otettu nykyiseen ottelumuotoon mallia muodissa olevasta vapaaottelusta. Pidän sitä plussana, jos jotakin sen tyyppistä pääsisi myös treenailemaan / sparrailemaan.
- Miten Hokutaryussa suhtaudutaan, jos ei ole innokas käymään vyökokeissa?


Karate (Wado-Ryu)
Joen Mawashi Ry
- Taitaa olla kilpakarateen painottava seura? Olen wadoharrastajan kanssa joskus jotain juttuja treenaillut, mutta kipinä ei syttynyt. Kesällä on tainnut olla jonkinlainen karaten kertauskurssi, nyt ei näy kurssimainoksessa. Vain +13-v kurssi aikuisille.


Miekkailu (Historiallinen, 1300-1800 luvut)
Joensuun Historiallisen Miekkailun Seura
- Historiallista miekkailua tuli jo luvattua mennä kokeilemaan. Edustushommissa tapasin yhden seuran opettajista ja siinä sitten loppuyö tuopin ääressä keskusteltiin kaikesta aiheeseen liittyvästä. Tämä ei välttämättä ole se mun juttu, mutta mielenkiinnolla odotan treenejä. Voin vaikka innostuakin.


Submission Wrestling/Lukkopaini
Grappling Team Joensuu | MMA Joensuu
- Lukkopaini kiinnostaa (ks. BJJ)
- Grappling Teamin sivuilla ei ole mitään mainintaa alkeiskursseista
- MMA Joensuu ei järjestä alkeiskurssia lukkopainissa, vaan sitä ilmeisesti treenataan vapaaottelun ja BJJ:n kanssa samoissa treeneissä


Thaiboxing/Muay Thai
Joensuun Thai Boxing Club | MMA Joensuu | Grappling Team Joensuu
- Mitähän eroa näissä seuroissa on thai boxingin suhteen? Miksi ihmeessä kolme saman lajin seuraa pienessä kaupungissa...


Vapaaottelu
Grappling Team Joensuu | MMA Joensuu
- Vapaaottelu kiinnostaisi, koska siinä pääsisi käyttämään aika monipuolisesti kaikkea sitä, mitä on tullut treenattua. IP-juttuja siellä ei ole, joka on vähän miinusta. MMA Joensuun sali on aika hyvällä sijainnilla työpaikkaan nähden. Mitähän eroja näillä seuroilla on vapaaottelun suhteen?


Aikido, Bujinkan Budo Taijutsu, Systema, Iaido (Muso Shinden Ryu), Kawaguchi Iaido, Kuntonyrkkeily, Miekkailu, Nyrkkeily, Paini, Taekwondo (Kukkiwon/WTF), Wushu/Kung-Fu (Qigong/Chi Kung)
- Ei kiinnosta
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Minulle laji Joensuu-Liperi -akselilta

#2

Viesti JanneM »

Jos BJJ kiinnostaa, niin MMA Joensuussa alkaa pikkuhiljaa kasvamaan BJJ porukkakin. SIellä pukutreenejä vetlee Pekka Ijäs.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Njor
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 153
Lauteille: Lokakuu 2012
Etulaji: karate
Sivulajit: nintendo

Minulle laji Joensuu-Liperi -akselilta

#3

Viesti Njor »

Jos on karatetaustaa niin wadoon voi luultavasti hypätä mukaan suoraan ilman peruskurssia. Jos karate kiinnostaa niin voihan siellä käydä katsomassa muutaman kerran että miltä tuntuu.

Hokutoryua voinee myös suositella ilman seuraa tuntematta. Kannattaa käydä salilla haistelemassa fiilistä.
Fight well - and if you´ll fall - surely Odin will take you to Valhalla.
Markus Ojala
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 124
Lauteille: Tammikuu 2011
Etulaji: Kendo

Minulle laji Joensuu-Liperi -akselilta

#4

Viesti Markus Ojala »

FYI, Listasta puuttui paikallinen kendoseura, Kawa Ken Kai ry, http://www.kawakenkai.org" onclick="window.open(this.href);return false;
Markus
Sei Shin Ken Kai ry
http://www.kendoseinajoki.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Minulle laji Joensuu-Liperi -akselilta

#5

Viesti Lasse Candé »

Täytyy sen verran korjata että Wadoseura ei ole kilpapainotteinen. Oikeastaan alkuunkaan.
Kuvake
Risto R
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3062
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Joensuu

Minulle laji Joensuu-Liperi -akselilta

#6

Viesti Risto R »

Yks tuttu vetää muistaakseni urheilutalolla treenejä Eddie Bravon 10th planet dshiu-dshitsun tyyliin. Treeniryhmän nimi on Skeletor Wrestling. :D

Ilmottele vaikka jos jostain syystä eksyt meidän treeneihin, niin tiedän olla paikalla. Jos ei muuta niin suuta soittamassa.
Joensuun historiallisen miekkailun seura
"I [sword] am Royal, enforce justice, propagate goodness and destroy evil." -Fiore dei Liberi, 1409

Liity etupotkijaksi!
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Minulle laji Joensuu-Liperi -akselilta

#7

Viesti JanneM »

Joo NIpaboneless vetää pienelle prikalle kymppiplaneetan juttuja Joenzoossa...
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
fuusetsu
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 539
Lauteille: Maaliskuu 2005

Minulle laji Joensuu-Liperi -akselilta

#8

Viesti fuusetsu »

JanneM kirjoitti: Jos BJJ kiinnostaa, niin MMA Joensuussa alkaa pikkuhiljaa kasvamaan BJJ porukkakin. SIellä pukutreenejä vetlee Pekka Ijäs.
BJJ-treeneihin menee tie ilmeisesti vapaaottelun peruskurssin kautta? Näin olettaisin kotisivujen perusteella. BJJ kiinnostaa, mutta koska siitä puuttuu potku-lyönti -osasto, niin joku kokonaisvaltaisempi laji olisi haussa. Mattopainia haluaisin kuitenkin osata, joten vapari MMA Joensuussa seuran lisälajeineen on yksi voittajaehdokkaista tällä hetkellä.

Kovin montaa iltaa en meinaa viikossa enää treeneissä viettää (1-3 riittää), joten montaa lajia en meinaa nyt ottaa kerralla opeteltavaksi. Voisihan sitä vuoden treenata BJJ:tä, vuoden potkista, vuoden wadoa, vuoden miekkailua, enkä vieläkään olisi oppinut kunnolla mitään...

Njor kirjoitti: Jos on karatetaustaa niin wadoon voi luultavasti hypätä mukaan suoraan ilman peruskurssia. Jos karate kiinnostaa niin voihan siellä käydä katsomassa muutaman kerran että miltä tuntuu.
Lasse Candé kirjoitti: Täytyy sen verran korjata että Wadoseura ei ole kilpapainotteinen. Oikeastaan alkuunkaan.
Juu, en tiedä tuosta seurasta enkä treeneistä mitään muuta, kuin mitä kotisivuista olen irti saanut. Kuinkahan pihalla olisin Wado-treenissä Yuishinkai-pohjalta? Katat on ainakin erilaiset, ilmeisesti myös kihon. Kaikki pariharjoittelut uusiksi jne? Kilpakarateottelua en ole treenannut yhtään.

Kata-treenaminen on ollut minulle aina mieluisaa, joten siinä mielessä karate olisi hyvä vaihtoehto. Katan treenaamisessa pitäisi olla kuitenkin mielekästä sisältöä. Sovellusten pitäisi olla järkeviä, eikä jälkikäteen päälle liimattuja. Yuishinkaissa se puoli oli kunnossa, taidossa ei niinkään (haluan siis liikesarjoilta erilaista sisältöä kuin mitä taidossa, ei niin, että taidon liikesarjat olisivat huonoja).

Njor kirjoitti: Hokutoryua voinee myös suositella ilman seuraa tuntematta. Kannattaa käydä salilla haistelemassa fiilistä.
Olen myös siinä käsityksessä, että Hokutoryussa on laaduntarkkailu kunnossa.

Markus Ojala kirjoitti: FYI, Listasta puuttui paikallinen kendoseura, Kawa Ken Kai ry, http://www.kawakenkai.org" onclick="window.open(this.href);return false;
Kiitos tiedosta. Kendo ei kuitenkaan minua tällä hetkellä kiinnosta. Tiedot kaikista kampailulajesta on tervetulleita tähän topikkiin. Toimii vaikka lähteenä, jos Potku.nettiin tulee se kaavailtu Kamppailulajit.netin korvaaja.

Risto R kirjoitti: Yks tuttu vetää muistaakseni urheilutalolla treenejä Eddie Bravon 10th planet dshiu-dshitsun tyyliin. Treeniryhmän nimi on Skeletor Wrestling. :D
Jahas. Onko tämä joku suljettu treeniryhmä? Lajina ilmeisesti BJJ-johdannainen, jossa treenataan myös/kokonaan ilman pukua? Minulla onkin taas jälleen skeletonista he-maniksi -projekti menossa, joten nimen puolesta kuulostaa hyvältä :lol:

Risto R kirjoitti: Ilmottele vaikka jos jostain syystä eksyt meidän treeneihin, niin tiedän olla paikalla. Jos ei muuta niin suuta soittamassa.
Tarkoitat ilmeisesti historiallista miekkailua? Löysin nyt nimenhuuto.comin kautta seuran kotisivut: http://johms.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false; jossa on mainos alkeiskurssista. Kurssi alkaa 14.9.2015 klo 19:30. Sinne olen näillä näkymin menossa käymään.


Tällä hetkellä varmimmat vaihtoehdot ovat:
  • Vapaaottelu MMA Joensuussa (+ ehkä painiskelua ohessa)
  • Wado
  • Hokutoryu
  • Historiallinen miekkailu (joka on minulle suurin kysymysmerkki sisällön ja treenien suhteen)
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Minulle laji Joensuu-Liperi -akselilta

#9

Viesti Lasse Candé »

Karatepohjat auttavat Wadossa tietenkin paljon. Toisaalta, kannattaa yrittää mahdollisimman nopeasti muuttaa suorituksia. Paritekniikat ovat aluksi varmasti helppo omaksua Yuishinkai-pohjalta, vaikka ovatkin uusia.

Joensuussa on kataopetus ihan Suomen parhaimmistoa tyylissämme. Mitä sovelluksiin tulee, on Wadossa kuitenkin kehonkäytön opetus sitä keskeisemmällä sijalla ja Joensuun opetus heijastelee tätä.

Joensuusta löytyy muutenkin laajaa Wado-osaamista. Esim idoreista ja tantodoreista (polvelta tehtävät ja veitsipuolustukset) löytyy osaamista.

Joensuun pääopettaja käy paljon reissussa. Esim paraikaa hän on Japanissa kisaamassa, kokemassa ja oppimassa. Ihan äkkiä ei lopu oppi kesken kyseisessä seurassa. Mainittakoon myös että seuralla on kokonaisuudessaan hyvä leirikulttuuri. Leirireissunsa on niin hyvin organisoituja että porukka kiertelee varsin kivasti ympäri Suomea ja myös ulkomailla. Tästä tietenkin seuraa että sieltä löytyy myös paljon hyviä pareja.
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Minulle laji Joensuu-Liperi -akselilta

#10

Viesti JanneM »

Jos monipuolisuus kiinnostaa, niin ehdottomasti MMA peruskurssille. Ota myös suoraan seuraan yhteyttä, että voitko käydä suoraan myös BJJ treeneissä?
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Hauki
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 114
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Joensuu

Minulle laji Joensuu-Liperi -akselilta

#11

Viesti Hauki »

Noista BJJ/lukkopainiympyröistä:

MMA Joensuulla voi tosiaan treenailla lukkopainia ja BJJ:täkin. Puvulla ei tosin ole tällä hetkellä kuin yksi säännöllinen vuoro viikossa, ja sekin on pelkkää sparria :) Jätkät kuitenkin juttelivat että syksyllä olisi suunnitteilla pukutekniikkaakin sisältävä vuoro. Noita pukuja on alkanut ilmaantua salille vasta ihan äskettäin. Mukaan pääsee vapaaottelun peruskurssin kautta, mutta jos sinulla on aiempaa vääntökokemusta niin varmaan suoraan painitreeneissäkin voit käydä. Kysy asiasta Jere Tontilta tai Timo Karttuselta. Treenit Peltolassa.

Grapplingteam on tainnut olla vähän hiljaisemmalla viimeajat mutta ymmärtääkseni treenit pyörii sielläkin. Pelkkää lukkopainia (+ thaikkupuoli erikseen). Ville Matikainen taitaa aktiivisimmin siellä treenejä vedellä, kysy häneltä. Treenit Rantakylässä.

Ja Skeletor Wrestling treenailee tosiaan lukkopainia 10 planeettasysteemillä. Heillä ei ole peruskursseja, vaan mukaan voi mennä suorilta (muistaakseni 5 euroa kerta, saattoi olla joku kuukausivaihtoehtokin). Muutamalla kaverilla on siellä myös puvut, joten myös puvuilla ajoittain treenaavat. Niko Rotko vetää siellä treenejä. Treenit urheilutalolla. Tässä vielä kesän treeniajat, kun tästä hämyporukasta voi olla vähän vaikea kaivella tietoja :) Tiistai 20.00 - 21.30 5-tatami, torstai 20.00-21.30 3-4-tatami, lauantai 12.00 - 14.00 3-4-tatami.

Judostakin voisi vähän sanoa. Yawaralta tosiaan löytyy kolme kuntojudotreeniä viikossa syyskuusta lähtien + lauantain vapaa vuoro. Samoin löytyy kolme yleistä/kilparyhmän treeniä. En tiedä millaisia treenejä haluat, mutta kuntojudon treenit on oikeastaan kaikki aika kevyitä ja pehmeitä, pienempi kynnys varmaan niissä käydä. Toisaalta jos vääntää haluat niin sitten suoraan vaan yleisiin treeneihin, niissä käy porukkaa joka osaa ottaa juuri sopivalla teholla. Tai ainakin jotkut osaa :) Kokeilemassa tai vierailemassa voi aina käydä vapaasti. Treenit urheilutalolla.
Antti Rantaeskola
fuusetsu
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 539
Lauteille: Maaliskuu 2005

Minulle laji Joensuu-Liperi -akselilta

#12

Viesti fuusetsu »

Lasse Candé kirjoitti: Karatepohjat auttavat Wadossa tietenkin paljon. Toisaalta, kannattaa yrittää mahdollisimman nopeasti muuttaa suorituksia. Paritekniikat ovat aluksi varmasti helppo omaksua Yuishinkai-pohjalta, vaikka ovatkin uusia.
Jos Wadoon menen, niin tietenkin tekemisen tyyli muutetaan heti tyylisuunnan mukaiseksi. Niin monta "näin meillä lajissa X tämä tehdään"-tyyppiä on tullut treenejä vetäessä vastaan, että yritän olla sortumatta itse siihen. Tekniikkavertailut tehdään treenien ulkopuolella.

Tässä on minulla yksi miettimisen aihe: haluanko opetella vielä täysin uuden japanilaisen tyylin? Urheilulajit olisi tässä mielessä helpompi vaihtoehto. Minä kun olen aikamoinen tekniikan säätäjä, eli en opettele asioita vain sinne päin. Onneksi osaan nykyään antaa itselleni vähän löysääkin välillä.

Aina kaikki ei kuitenkaan mene ihan suunnitelmien mukaan. Judon vyökokeessa kokeen pitäjä kysyi minulta lopuksi, olenko harrastanut aikaisemmin jujutsua, kun lähdin heittojen jälkeen ukesta poispäin, tai ainakin yritin pysyä vankasti pystyssä. Tämä tapa oli jäänyt minulle Yuishinkaista, enkä ollut kiinnittänyt huomiota siihen sitä ennen. Sama vyökokeen vetäjä teetätti minulla aika paljon erilaisia heittoja, sellaisiakin joita emme olleet edes treenanneet. Pyysi vain lisää jalkaheittoja, kunnes näki että minulta loppui repertuaari (tuli varmaan keksittyä pari uuttakin heittoa). En ollut tavannut vyökokeen pitäjää ennen koetta. Ihan hauska koe.

Lasse Candé kirjoitti: Joensuussa on kataopetus ihan Suomen parhaimmistoa tyylissämme. Mitä sovelluksiin tulee, on Wadossa kuitenkin kehonkäytön opetus sitä keskeisemmällä sijalla ja Joensuun opetus heijastelee tätä.
Yuishinkaissa on katoille olemassa bunkai-kumitet, eli perusparisovellukset. Onko Wadossa virallisesti mitään vastaavaa. Yuishinkaissa on "tilannepuolustus" nimellä oleva harjoitus, joka on myös vyökoevaatimuksena. Pari hyökkää ennalta määräämättömillä tekniikoilla (tietenkin joskus rajatulla määrällä) ja niihin pitää osata reagoida oikein. Tämä oli ihan parhautta, kun järjestelmä tuki muutenkin tuon tyyppistä tekemistä. Onko Wadossa mitään vastaavaa perusharjoitusta?

Lasse Candé kirjoitti: [...]Tästä tietenkin seuraa että sieltä löytyy myös paljon hyviä pareja.
En menisi lyömään vetoa :). Olen 172 cm ja 63 kg (nyt lihavimmillaan ikinä 65 kg). Vääntelyihin harvemmin löytyy saman painoluokan paria, ellei kyseessä ole juniori tai nainen. Isoilla saleilla tietenkin paremman mahdollisuudet. Toki tarkoitit kai enemmänkin taidoiltaan hyviä pareja.

JanneM kirjoitti: Jos monipuolisuus kiinnostaa, niin ehdottomasti MMA peruskurssille. Ota myös suoraan seuraan yhteyttä, että voitko käydä suoraan myös BJJ treeneissä?
Minulla ei ole mitään pohjaa BJJ:stä. Olisin positioitten yms. kanssa ihan pihalla. Lukkopainitaustaa on sen verran, että taidoseurassa kolme nuorta kamppailun multitalenttia vetäjää kävi treenaamassa lukkopainia jossakin pikkuporukassa ja sitä sitten treenattiin vuoden verran aika paljon taidotreeneissäkin. Yksi heistä muuten kieltäytyi hienotunteisesti vetämästä alkeiskurssia sanoin: "Voinhan mä vetää, mutta siellä sitten painitaan joka kerta 1,5 tuntia". Minun kotiseurastanihan olen kuullut kommenteina mm: "Väärin perustettu" (muiden lajien harrastajien tuoma) ja tuoreimpana: "Taidoseura, jossa treenataan kaikkei muuta paitsi taidoa" (pitää tällä hetkellä 100 % paikkansa) :D.

Noista paineista on kuitenkin jo hirveästi aikaa ja sen jälkeen mattojuttuja on tullut aktiivisesti treenattua lyhyen aikaa vain judossa. "Polvipaineja" on toki tullut lämmittelyinä otettua tasaisin väliajoin. Joten en taida esitellä itseäni seuralle painijana pyytäen suoraan pääsyä jatkoryhmään. Muutenkin olen yrittänyt mennä uusiin lajeihin peruskurssien kautta, jos sellaisia on ollut aikuisille tarjolla. Sieltä ovat sitten ainakin judossa ja potkiksessa katsoneet milloin on ollut mahdollisuuksia osallistua sparriryhmiin.


Haukilta hyvä informatiivinen viesti! Ihan ei ole vielä selvää, minne suuntaan olen menossa, mutta vaikuttaa siltä, että jos vääntämään haluaa, niin sitä tästä kaupungista löytyy.


Yksi oma huomio vielä itsestä. Huomasin viime taidotreenikaudellani, että minulla ei ole enää oikein iskunkestävyyttä. Asiaan voi tietenkin vaikuttaa se, että taidosparrissa oli yleensä vastassa jos ei maajoukkuelaisia, niin vähintään entisiä. Siinäkin mielessä vaparin peruskurssi voisi olla hyvä asia, kun saisi paketin kasattua jälleen kuntoon pikkuhiljaa. Se on muutenkin aika levällään.
Kuvake
Risto R
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3062
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Joensuu

Minulle laji Joensuu-Liperi -akselilta

#13

Viesti Risto R »

Joo, noiden speksien mukaan Historiallinen miekkailu ei oo se juttu mitä sie haet. Vaikka meilläkin pääse aina silloin tällöin vääntämään, niin mattopainia on sitäkin vähemmän, eli ei juuri ollenkaan. Lyöntejä ja potkuja ei ole kuin nimeksi ja nekin aika sivuosassa. Sinällään vähän harmittaa kun oisit ollu just mulle sopivan kokonen treenipari, kuten sanottu tämän kokoisia harvemmin tulee vastaan.

Tosin eihän sitä koskaan tiedä mistä sitä innostuu! Tervetuloa käymään!
Joensuun historiallisen miekkailun seura
"I [sword] am Royal, enforce justice, propagate goodness and destroy evil." -Fiore dei Liberi, 1409

Liity etupotkijaksi!
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Minulle laji Joensuu-Liperi -akselilta

#14

Viesti Lasse Candé »

Wadossa ei ole virallista bunkaita. Joissain liikkeissä sovellukset ovat niin ilmeisiä että näitä voi tietenkin pitää jonkin näköisenä bunkaina. Enemmän meillä on kuitenkin keskiössä se, miten liikkeet tulee suorittaa. Se mihin tai minkä ominaisuuksien harjoitteluun suoritustavat soveltuvat hyvin on sitten eräänlainen kommenttiraita. Niin, Wadossahan siis katoja on säädetty hieman ja tästä johtuen tietenkin osa alkuperäisestä bunkaista menetetään.

Paritekniikat kuitenkin pyörittelevät selvästi samoja asioita kuin katat. Lisäksi on olemassa ainakin yksi Wadon bunkaivideo ihan hyvältä Wadokalta.

Wadossa on se hyvä puoli että oppi ei lopu ihan äkkiä kesken ja organisaatiotkaan tuskin pettävät, esim yksittäisistä menehtymisistä. Varsinkaan Wadokai, joka on Joensuun seuran organisaatio ja reilusti suurin. Joensuun pääopettaja sai muuten ihan äsken viidennen danin Japanin reissulla.

Mitä pareihin tulee, kyllä noilla spekseillä pääset tekemiseen ihan kunnolla kiinni. Joensuun seuralla on monipuolinen harrastajapohja. Ja juu, viittasin nimenomaan siihen että löytyy taidollisesti päteviä pareja.
fuusetsu
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 539
Lauteille: Maaliskuu 2005

Minulle laji Joensuu-Liperi -akselilta

#15

Viesti fuusetsu »

Olen treenannut Ryukyu kobujutsussa erilaisten historiallisten aseiden kanssa, joten ei eurooppalainen historiallinen miekkailu ole mitenkään kaukaa haettu, varsinkaan kakkoslajiksi. Se, onko minulla nykyään aikaa kakkos-, kolmois- ja nelosharrastuksiin onkin sitten eri asia.

Yuishinkai-treeniporukassa oli mukana yksi vannoutunut wadoka. Vertailtiin välillä katojen tyylieroja ja tultiin siihen tulokseen, että Yuishinkain bunkait eivät suurelta osin käy ollenkaan yhteen Wadon vastaaviin katoihin.

Karate taitaa nyt jäädä vapaaottelun jalkoihin. Katsotaan ensi kesänä, jos järjestävät uuden kertauskurssin, niin ehkäpä sitten sinne voisi mennä kokeilemaan lajia.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 58 kurkkijaa