Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Penkkitulos

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa

Paljonko nostat penkistä?

<10kg
0
Ei ääniä
10kg
0
Ei ääniä
20kg
0
Ei ääniä
30kg
0
Ei ääniä
40kg
2
3%
50kg
4
5%
60kg
2
3%
70kg
6
8%
80kg
8
10%
90kg
6
8%
100kg
16
20%
110kg
17
22%
130kg
10
13%
150kg
3
4%
170kg
3
4%
200kg
1
1%
250kg
0
Ei ääniä
300kg
0
Ei ääniä
>300kg
1
1%
 
Ääniä yhteensä: 79

Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Penkkitulos

#91

Viesti MikaM »

No joo. Olen teini-iästä (eka kosketus punttien kanssa) asti ollut yli 100% kunnossa, eli ihan itestään. Että yleispätevähän tuollanen taulukko ei voi olla. Vaikka varmaan kiva. Puolen vuoden treenillä pääsee tasolle 130%, joka tuossa on usean vuoden taso.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Penkkitulos

#92

Viesti YJT »

Joo, en tiedä mistä noi prosentit on saatu. Kai niistä jotain osviittaa saa, jos katsoo että penkkitulos korreloi jotenkin yleisen voimatason kanssa.

Kaverini on treenannut salilla monta vuotta (varmasti yli 10), taustalla on liikunta-alan opintoja (eli voisi olettaa että osaa laatia saliohjelman), on hakenut voimanosto-oppia mm. voimanoston ja voimamies-urheilun maailman huippunimiltä, kilpailee itse vahvamieskisoissa jne, mutta niin vaan taitaa penkkitulos olla alle 100%. Voi tietenkin olla, että johtuu siitä että ei ole ikinä harrastanut sellaista lajia jossa penkkitulosta tarvitsisi. Sellainen 18-tonninen rekka kuitenkin liikkuu aika kivasti tuollakin penkillä.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Penkkitulos

#93

Viesti Andy »

Vahvamieskisaajat ovat yleensä aika isolla rasvaprosentilla, koska lajeissa ei juurikaan ole tarkoitus liikuttaa omaa painoa vaan ulkoista kuormaa. Erilaisissa nosto- ja kantolajeissa suurempi kehon paino on jopa avuksi.

Prosentuaalinen tulos kehonpainostahan putoaa tosi paljon jos hankkii esim. 30 kiloa lisää rasvamassaa ja tulos pysyy samana. Olettaisin että nuo tulokset on ajateltu sellaiselle melko kiinteässä kunnossa olevalle kaverille.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Penkkitulos

#94

Viesti Andy »

Tässä on maailman kovin voimamies, Zydrunas "Sitruuna" Savickas. Koska mies painaa noin 180kg niin ei hän varmaan aivan hirveää prosenttimäärää omasta painostaan penkkaa.

Kuva
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Penkkitulos

#95

Viesti YJT »

Joo, toki on niin että voimamiehet hakevat sitä ylivoimaa eivätkä kireyttä. Taulukko tosin ulottuu 145 kiloon, ja koska aika harva on kireänä tuon painoinen, niin voisi ajatella että taulukko huomioisi tämän, ainakin jossain määrin. Olisiko taulukko tarkempi, jos se olisi laskettu rasvattoman painon mukaan? Tai siinä olisi joku kerroin joka huomioisi rasvaprosentin?

Mutta ajatteli vahvamieskisaajan penkkitulosta sitten suhteessa omaan painoon tai ihan kiloina, niin onhan se aika selvää että pelkästä penkkituloksesta ei voi vetää kovin suoraan yhtäläisyysmerkkejä yleiseen voimatasoon. Esimerkiksi mave olisi huomattavasti parempi mittari, mutta ei välttämättä siitäkään voisi ihan suoraan kaikkea päätellä.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Penkkitulos

#96

Viesti Andy »

Sitruunahan vetää maasta 410kg ja voimamiestyyliin 440kg. Penkkienkkakin on toki kunnioitettavat 285kg.

https://en.wikipedia.org/wiki/Žydrūnas_Savickas" onclick="window.open(this.href);return false;
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Penkkitulos

#97

Viesti Ile »

Esimerkiksi meikäläisellä tämä viimeksi alkanut melko määrätietoisen voimaharjoittelun jakso on kestänyt nyt yli vuoden ja pohjien rakentamisen jälkeen mukana on "isompiakin" liikkeitä ja treenit on melko koviakin yms.. ja olen kovemmassa kunnossa kuin vuosiin, mutta kertaakaan en ole edes lämmittelyliikkeenä kokeillut penkkipunnerrusta tänä aikana. Eli ainakin omalla kohdalla penkkitulos korrelloisi oletettavasti aika huonosti yleisen voimatason kanssa.

Onneksi tuli jo nuorempana otettua se markan pena. ;)
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Penkkitulos

#98

Viesti obmijoy »

Andy kirjoitti: Ja kun muutaman kerran ottaa nyrkin päähän tuommoiselta +150kg penkkipunnertavalta kaverilta niin sitä huomaa että on sillä penkkituloksellakin väliä matsissa. Supermassa Marko Savolainen muuten löi aika kovaa...
Jep ero on selvä. Iskun vaikutus tuntuu nuskassa asti vaikka kaveri ei edes sparranut lujaa. Kampaillut 15v ja penkki 200kg
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Penkkitulos

#99

Viesti MikaM »

Ile kirjoitti: Esimerkiksi meikäläisellä tämä viimeksi alkanut melko määrätietoisen voimaharjoittelun jakso on kestänyt nyt yli vuoden ja pohjien rakentamisen jälkeen mukana on "isompiakin" liikkeitä ja treenit on melko koviakin yms.. ja olen kovemmassa kunnossa kuin vuosiin, mutta kertaakaan en ole edes lämmittelyliikkeenä kokeillut penkkipunnerrusta tänä aikana. Eli ainakin omalla kohdalla penkkitulos korrelloisi oletettavasti aika huonosti yleisen voimatason kanssa.

Onneksi tuli jo nuorempana otettua se markan pena. ;)
Voit vastata yksärilläkin, jos haluat. Tai johonkin toiseen threadiin. Tai luonnollisesti ignoorata koko jätkän. Miten harjoittelet ja mikä on tavoite? Mitkä ovat tähän asti olleet tulokset, ehkä jopa numeeriset?
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Penkkitulos

#100

Viesti Mjölnir »

Andy kirjoitti: Sitruunahan vetää maasta 410kg ja voimamiestyyliin 440kg. Penkkienkkakin on toki kunnioitettavat 285kg.

https://en.wikipedia.org/wiki/Žydrūnas_Savickas" onclick="window.open(this.href);return false;
Minulla on täysin sama paino-mave-suhde. Jos Savickas painaa 180 kg, niin minä painan tasan puolet siitä. Minun raakamave on 205, mikä on tasan puolet tuosta 410 kg:sta. Eli paino-mave-suhde 2,28.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Penkkitulos

#101

Viesti MikaM »

Savickas on kyllä melko lailla lihonut viime vuosina.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

Penkkitulos

#102

Viesti MarkkuT »

Mjölnir kirjoitti: Minulla on täysin sama paino-mave-suhde. Jos Savickas painaa 180 kg, niin minä painan tasan puolet siitä. Minun raakamave on 205, mikä on tasan puolet tuosta 410 kg:sta. Eli paino-mave-suhde 2,28.
Tuolla kätevä laskuri voimanostossa käytettyjen Wilks-pisteiden laskuun:

http://wilkscalculator.com/kg

Tässä sinun tapauksessasi Wilks-pisteinä ero on sinun 130 vs. Savickasin 220, eli "jonkin verran" tuo virallinen kaava poikkeaa suorasta jakolaskusta. :)

Onko muuten kellään tietoa järjestetäänkö voimanostossa Wilks-kisoja? Eli, että nostajat pistettäisiin pisteiden perusteella paremmuusjärjestykseen painoluokasta riippumatta. Painonnostossa Sinclair-kisoja järjestetään, tuossa vanha Urheiluruudun juttu yksistä sellaisista:

[video][/video]

Ylipotkija: Video upotettu.

Edit: Miksi nuo videot on muuten pakko aina upotella? Laitoin tarkoituksella linkkinä, jotta veisi vähemmän tilaa, koska kyseinen pätkä oli niin sivussa itse aiheesta. :)
Ain't no one.
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Penkkitulos

#103

Viesti Ile »

MikaM kirjoitti: Voit vastata yksärilläkin, jos haluat. Tai johonkin toiseen threadiin. Tai luonnollisesti ignoorata koko jätkän. Miten harjoittelet ja mikä on tavoite? Mitkä ovat tähän asti olleet tulokset, ehkä jopa numeeriset?
Kiitos kysymästä, vastaan helppouden vuoksi suoraan tässä ketjussa, vaikka pääosin onkin off topic.

Mun tilanne on siis se, että ikä alkaa jo nelosella, ja haluan kehittää ja ylläpitää kohtuullisen "toiminnallista" ja tavallaan kamppailutyyppistä lihasvoimaa ja tehdä sen pitkäjänteisesti loukkaantumiset ja haitallisemmat kipeytymiset välttäen.

Tyypillinen suosikkiliike on vaikkapa toistoleuanveto, jossa en ole nyt vähän aikaan kokeillut rajojani mutta haluaisin lähitulevaisuudessa rikkoa puhtailla toistoilla vanhan ennätykseni, joka on 19 (kehonpainoni lienee noin 90 kg). Leanvetojen ja taljavetojen lisäksi yläkropan pääliikkeitä ovat erilaiset pystyasennossa tehtävät punnerrukset. Pääasiassa toistomäärät eivät yläkropan liikkeissä kuitenkaan tähtää sellaiseen kestävyyteen kuin leuanvedossa vaan tyypillisesti mennään vähän isommilla painoilla.

Mulla on perinteisesti ollut selkäongelmia ja vähän polvikipujakin, sekä näihin liittyen vääriä käsityksiä siitä etteivät tietyt liikkeet sopisi minulle. Jotkut kyykky- ja maastavetotyyppiset "isommat" liikkeet ovatkin mulle tulleet tavallaan uusina liikkeinä mukaan, kun olen huomannut, että tietyt versiot oikein tehtyinä sopivatkin ihan hyvin. Mitään maksimeita en ole kokeillut mutta osassa liikkeistä sarjapainot menevät yli sadan kilon.

Kyllä se penkkipunnerruskin saattaa jossain vaiheessa tulla mukaan. Nyt vain ohjelmani on mielestäni ollut ihan tasapainoinen ilman sitä.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Penkkitulos

#104

Viesti MikaM »

Meillähän on yllättävänkin samanlainen tarina, jopa leuanvetoennätys! Penkkipunnerrushan on kyllä kokovartaloliike, Siten, että hyvä suoritus vaatii koko kroppaa vaikutusten toki korostuessa tietenkin navan yläpuolelle. (Vähän topiccia tähänkin)
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Penkkitulos

#105

Viesti Ile »

MikaM kirjoitti: Penkkipunnerrushan on kyllä kokovartaloliike, Siten, että hyvä suoritus vaatii koko kroppaa vaikutusten toki korostuessa tietenkin navan yläpuolelle. (Vähän topiccia tähänkin)
Joo, ja nyt kun on saatu taas pohjatyöt tehtyä, niin on kyllä muutenkin kiva päästä välillä tekemään vähän enemmän sellasia "testosarjoja" ja siihen penkki olisi kieltämättä hyvä liike. Toki siinäkin pitäisi taas jumpata tekniikka kuntoon, ennen kuin kannattaa mennä lyhyihin sarjoihin.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 39 kurkkijaa