Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Commando Krav Maga

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Commando Krav Maga

#16

Viesti AriJ »

Sepä oli taas blast from the past, JanneM :D
______________________
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Commando Krav Maga

#17

Viesti Mika »

Osaisiko @Vesa Vuorinen kommentoida näitä uusimpia käänteitä?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Commando Krav Maga

#18

Viesti Mika »

Välitän Vesa Vuorisen vastauksen. Kursivoin sen, jotta se erottuu paremmin tästä omasta tekstistäni.




On aina yhtä mukavaa lukea tällaista rakentavaa ja älykästä keskustelua nimimerkeillä kirjoittavilta ihmisiltä. Minä olen tietoisesti jättänyt väliin keskustelupalstojen lukemisen ja kommentoinnin juuri tämänkaltaisten keskustelujen ja viestien takia. Lähetän nyt Mika Perkiömäen pyynnöstä lyhyen kommentin tähän keskuteluun liittyen.

Fyysinen harjoittelu on kiinteä osa Commando Krav Magan konseptia. Harjoituksista noin 30-50% on fyysistä harjoittelua. Harjoittelemme myös paljon ulkona, erityisesti kesäisin. Fyysisen harjoittelun ei tarvitse aina olla niin vakavaa. Joskus voimme tehdä vaikka pukkihyppelyä, josta täällä ihmiset tuntuivat erityisesti pitävän. Voimme myös tehdä vaikka vatsalihaksia yli puoli tuntia yhtäjaksoisesti. Juoksemme laskettelurinteessä ja teemme paljon circuit-tyylistä harjoittelua. Punnerramme ja hypimme paljon osana muuta harjottelua. Järjestimme kesäkuussa erityisesti fyysistä kuntoa painottavan erikoisharjoituksen, jossa 24:n tunnin aikana käveltiin yli 40 km vaikeakulkuisessa maastossa, tehtiin kahden tunnin kunto-osuus ja paljon muita fyysisesti vaativia tehtäviä. Jos täällä joku kokee harjoittelumme jotenkin kevyeksi tai lajiin sopimattomaksi, se on jokaisen oma mielipide. Meillä on yli 50 jäsentä jotka ovat olleet harjoitteluumme tyytyväisiä.

Tuo lyhyt esittelyvideomme tehtiin joistakin tekniikoista, joita olimme opetusvideoiksi jäsenillemme tehneet. Siinä ei tarkoituksellisesti ole esitelty kovin paljon tekniikoita, eikä esimerkiksi CKM:n yllätyshyökkäysharjoittelua yhtään. Minä kiitän kirjoittajia vihjeistä uuden organisaation toiminnan nostamiseksi. Haluaisin kuitenkin kohteliaasti huomauttaa, että kaikki kurssimme ovat olleet tämän vuoden aikana täynnä. Jäsenistämme myös hyvin harva pidempään harrastanut on lopettanut lajin. Tämä kai kertonee ainakin sen, että jotain teemme täällä CKM Finlandissa oikein.

Minä en ota kantaa lajin perustajan Moni Aizikin taustoihin, enkä kokemukseen Israelin armeijan palveluksessa. Olen itse ollut kahdessa Aizikin pitämässä ohjaajakoulutuksessa Israelissa, eikä minulla sen perusteella ole syytä epäillä hänen taustojaan. Muuta sanottavaa minulla ei tästä aiheesta ole.

Minulle on tullut paljon kyselyitä esimerkiksi pääkaupunkiseudulta ja muualta Suomesta. Koska toimimme Pirkanmaalla, olen suositellut kysyjille aina jotain paikallisia seuroja esimerkiksi Krav Magan tai defendon suhteen. Olen korostanut alusta asti aina kaikille sitä, että Commando Krav Maga on vain minulle se toimivin ja paras järjestelmä. Minä toivoisin myös kohteliaasti, että vastaavasti CKM keskustelut pidettäisiin asiallisina. Mielipiteitä saa ja voi olla asioista. Niitä voidaan kuitenkin ilmaista monella tavalla. Minä esittelen mielelläni CKM:ää käytännössä ilmaiseksi kaikile, jotka haluavat sitä tulla kokeilemaan. Minun harjoituksiini voi tulla katsomaan ja kokeilemaan lajia, jos siltä tuntuu. Kannattaa joskus vilkaista CKM Finlandin Facebook sivua. Siellä on kuvia ja videoita harjoituksistamme.

Ystävällisin terveisin,
Vesa Vuorinen
CKM Finland
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Kyynikko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 3467
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Takalajit: MMA, shootfighting, eurooppalainen jujutsu, Latosa escrima, Pekiti tirsia kali, judo, voimankäyttö.

Commando Krav Maga

#19

Viesti Kyynikko »

"Tuo lyhyt esittelyvideomme tehtiin joistakin tekniikoista, joita olimme opetusvideoiksi jäsenillemme tehneet."

Toivon että esim 1:30 eteenpäin ei ole tarkoitus opettaa kenellekään mitään.. Olen keskustellut tästä erittäin kokeneen kamppailulajivalmentajan kanssa, ja hänkään ei osannut sanoa mitä ko mustapukuinen nainen yrittää tehdä torjunnan jälkeen. Toiminta näyttää oravan uimiselta. Muutenkin tekeminen on videolla aika epävarmaa monessa kohtaa.

On turha nakella niskojaan jos laittaa tuollaisen esittelyvideon lajista maailmalle. Yleensä seuran alkuvaiheessa valmentajat esittelevät tekniikat ja harjoittelijat sitten tekevät niitä pukkihyppyjä jos taitotaso ei vielä muuhun riitä.

Ja se on kiva että peruskurssit ovat nyt täynnä, se ei tietenkään kero mistään mitään . (Tätä palstaa kuitenkin jopa moderoivat ihmiset jotka ovat lähteneet pettyneenä huomattavasti isommista seuroista koska ovat huomanneet että opetettava asia on kuraa ja myös valmentajat..)


Ps. Jos lajin nimi on Commando Krav Maga ja videolla hypitään pukkihyppyjä jonossa naurattaa se ihmisiä. Se on luonnonlaki... :D Hyvä että huumori oli tarkoituksellista..kait??
"Ei pidä syyttää peiliä jos nenä on vino." - Nikolai Gogol

Mukamas viisas. Mukamas keppimiäs.
Vesa Vuorinen
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 33
Lauteille: Kesäkuu 2014
Paikkakunta: Valkeakoski

Commando Krav Maga

#20

Viesti Vesa Vuorinen »

Luultavasti kaikki muut ovat huomanneet mikä osa videosta on kuvattu harjoituksistamme, tai missä kohtaa tehdään tekniikoita. Mukava kuulla että videomme saa ihmiset noinkin paljon kiinnostumaan, että oikein puhutaan kokeneiden valmentajien kanssa. Olisi mielenkiintoista tietää miksi tämä video häiritsee noin paljon? Jos joku kokee sen antavan lajistamme huonon kuvan, sehän käsittääkseni ei ole keneltäkään teistä pois? Päinvastoin. Muiden lajien ihmisten pitäisi olla onnellisia, kun kaikki ihmiset lähetävät CKM:n parista muihin lajeihin.

Videomme on ajanut hyvin asiansa ja olemme saaneet siitä ihan positiivista palauetta yleisesti ottaen. Totta kai voisimme tehdä realistisemman videon, joka keskittyy vain lajin esittelyyn. Sellaiselle ei toistaiseksi ole ollut mitään tarvetta. Voimme käyttää halutessamme kattojärjestömmekin videoita, joilla esitellään enemmän itse lajia. Pelkään lajiesittelyyn käy vaikka videomme Moni AIzikin seminaarista Lempäälässä: " onclick="window.open(this.href);return false;. Tai video Israelin ohjaajakoulutuksesta: " onclick="window.open(this.href);return false;.

Minä en aio kommentoida tällaisia keskusteluja jatkossa tämän jälkeen. Halusin kuitenkin muutaman sanan sanoa, koska osa tämän ketjun palautteesta on hieman ikävää.

Lajin nimi viittaa sen alkuperään ja käytössä oleviin taktiikoihin ja tekniikoihin. Moni Aizik on halunnut lajinsa näin nimetä. Se on hänen asiansa. CKM on kuitenkin tarkoitettu kaikille iästä ja sukupuolesta riippumatta. Jos täällä jonkun mielestä tällaiseen lajiin ei sovi pieni kevennys silloin tällöin, vaikkapa pukkihyppelyn merkeissä, oma on asiansa.

Yleisellä tasolla haluaisin vielä sanoa, että CKM:ää opetetaan kymmenissä eri maissa. Osa eri maiden organisaatioden vetäjistä on turvallisuusalan ammattilaisia, osa siviilejä kuten minä itse. Minä olen harjoitellut CKM:ää kohtalaisen pitkään. Minulla ei ole vaikuttavaa lajitaustaa muista lajeista, vaikka melko paljon olen kaikenlaista ehtinyt harrastamaan. Minä uskon kuitenkin tähän lajiin ja olen siihen keskittynyt jo monta vuotta. Voisin ohimennen todeta, että vaikkapa Gracie Barra Springfieldin BJJ:n pääohjaaja Marcos Barros on myös 4. tason CKM ohjaaja. Hän opettaa BJJ:n lisäksi CKM:ää omassa salissaan. Asian voi ajatella myös niin, että maineikas BJJ ohjaaja ja opettaja tuskin ottaa mitä tahansa lajia mukaan omaan saliinsa. Kun täällä nyt videoista pidetään, ohessa on muutaman muun BJJ ohjaajan kommentti CKM:stä: " onclick="window.open(this.href);return false;.

Jos tätä palstaa lukevista joku päätyy videomme perusteella analyysiin että CKM ja me ohjaajat olemme huonoja kokeilematta itse lajia henkilökohtaisesti, se on jokaisen oma asia. Ainakin minä itse muodostan mielipiteeni asioista hieman eri tavalla.

Minä jätän omasta puolestani tämän keskustelun tähän ja toivotan kuitenkin kaikille hyvää kesää!
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Commando Krav Maga

#21

Viesti Lasse Candé »

Ei tuosta ikävästä vakionegatiivisuudesta, jossa ei ole pätkänkään vertaa aitoa kiinnostusta, kannata välittää. Se on vain joillekin niin kivaa ja ei kovin kummoista lukijaa tarvitse havaitakseen informaatioarvo nollaksi.

Asiallisia tekstejä molemmat ja näinhän sitä tietoa tännekin tulee!


Tuli tästä mieleeni kun kerran aiemmin ehkä vuosikymmenen lopulla eräs jokseenkin suuresti täällä kyseenalaistettu vetäjä järjesti ilmaisen hyvän leirin todella hyvällä sijainnilla potkulaisille, niin meitä tuli foorumin puolelta kolme paikalle ja tämä ei pitänyt sisällään tietenkään yhtäkään äänekkäimmistä kriitikoista. Sävy kyllä myöhemmin parani ja oletan että tässä jeesasi se ilmainen leirikin. Välillä "ottaa" vähän aikaa täällä, mutta kyllä juttu yleensä hyväksi kääntyy. Tämä on nähty käytännössä aina kun on ollut jokin juttu johon ei kenelläkään aktiivipotkulaisella ole kytköksiä kavereiden tai muiden kautta. Mutta kuten sanottu, kyllä se sitten siitä aina.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Commando Krav Maga

#22

Viesti Mika »

@Vesa Vuorinen, varoituksen riskilläkin toistan Lassen sanoja. Muutama vakiokirjoittelija täällä aktivoituu oikeastaan vain, kun he saavat sanoa jotakin negatiivista. Itse en pidä siitä.

Omalta osaltani kiitän vastauksistasi ja toivotan samoin hyvää kesää ja hyvää menestystä CKM:lle. :)

Ylipotkija: tekstiä muokattu
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
sinappi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3282
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

Commando Krav Maga

#23

Viesti sinappi »

Kyynikko kirjoitti: Toivon että esim 1:30 eteenpäin ei ole tarkoitus opettaa kenellekään mitään.. Olen keskustellut tästä erittäin kokeneen kamppailulajivalmentajan kanssa, ja hänkään ei osannut sanoa mitä ko mustapukuinen nainen yrittää tehdä torjunnan jälkeen. Toiminta näyttää oravan uimiselta.
Tuo uintiliikkeitä muistuttava tekniikka esiintyy kahdessa Vuorisen linkittämässä videossa, joten se on varmaan ihan lajiin kuuluva juttu.

Kohdasta 0.55
[video][/video]

ja kohdasta 1.22
[video][/video]

Tähtäisikö tuo toiminta hyökkääjän häirintään samaan tapaan kuin senshidon shredder?
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Commando Krav Maga

#24

Viesti Andy »

Varmaan tuommoisella saa aikaan jonkinlaisen häirintähyökkäyksen, jonka turvissa voidaan esim. irtautua jos hyvin käy. Jos ajatellaan jotain treenaamatonta naista niin tuollainen on varmasti ainakin nopeampi opettaa jollain lailla toimivalle tasolle kuin oikeaoppinen lyöntitekniikka. Maksimitehot on tietysti aika heikot verrattuna melkein mihin vaan muuhun lyöntitapaan.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Huppu
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 493
Lauteille: Lokakuu 2010

Commando Krav Maga

#25

Viesti Huppu »

Vastaa mielestäni ns lumipesua. Varmasti aiheuttaa vähintääki hämmennystä reenaamattomassa kaverissa. Kokeneempiha saattaa toki shootata tonttiin tai vetästä tajun kankaalle, mutta ainahan joka lajissa kyse on siitä kuka tekee. Kyseessä on kuitenkin vain yksi tekniikka, jonka painoarvoa voimme varmaankin vain arvuutella.
Oss!
sinappi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3282
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

Commando Krav Maga

#26

Viesti sinappi »

Lasse Candé kirjoitti: Ei tuosta ikävästä vakionegatiivisuudesta, jossa ei ole pätkänkään vertaa aitoa kiinnostusta, kannata välittää. Se on vain joillekin niin kivaa ja ei kovin kummoista lukijaa tarvitse havaitakseen informaatioarvo nollaksi.
Oliko se yllätysnegatiivisuutta, kun keskustelun alkupäässä humoristisesti implikoit, että commando krav magassa harjoitellaan ilman alusvaatteita? :D
Vesa Vuorinen kirjoitti: Minä en ota kantaa lajin perustajan Moni Aizikin taustoihin, enkä kokemukseen Israelin armeijan palveluksessa. Olen itse ollut kahdessa Aizikin pitämässä ohjaajakoulutuksessa Israelissa, eikä minulla sen perusteella ole syytä epäillä hänen taustojaan. Muuta sanottavaa minulla ei tästä aiheesta ole.
Moni Aizikin mahdolliset kyvyt ja valmiudet kamppailussa tai kamppailulajin ohjaajana eivät oikeastaan kerro mitään hänen sotilastaustastaan. Käsittääkseni sotilaille opetettavan lähitaistelu- ja kamppailukoulutuksen ei ole tarkoitus tehdä heistä ylivertaisia aseettomassa kamppailussa tai lähitaistelussa. Siviilitaustainen kamppailulajin harrastaja saattaa helposti omata ammattisotilasta paremmat valmiudet 1 vs. 1 aseettomassa kamppailussa tai lähitaistelussa. Vaarallisten henkilöiden kiinniottamiseen erikoistunut sotilaskin hoitaa tehtävänsä menestyksellisesti partio- ja ryhmätoimintaan liittyvillä taktiikoilla ja tekniikoilla. Ei suinkaan sillä, että hän olisi jokaista kiinniottamaansa henkilöä kovempi kamppailija. Ase- ja veitsiuhkaan sotilas vastaa käyttämällä ampuma-asetta.

On yleisesti tiedossa, että itsepuolustuslajille on myyntivaltti se, että lajin sanotaan olevan osa erikoisjoukkojen sotilaiden tai muiden hurjien koulutuksessaan käyttämä, koska tällaisella saadaan luotua tietynlaisia mielikuvia. Siksi on ihan loogista, että jotkut lajipioneerit tai kamppailuohjaajat liioittelevat tai keksivät kokonaan tyhjästä palvelushistorian asevoimissa. Tästäkin löytyy läjäpäin esimerkkejä. Tietenkään tämä ei ole yhtä kuin että tekaistulla palvelushistorialla ratsastava henkilö olisi huono kamppailija tai huono ohjaaja.

Minusta noissa Vuorisen postaamissa videoissa Lempäälän seminaarilta ja Israelin ohjaajakoulutuksesta välittyi kuva siitä, että on hyvät jumpat.

Kuva: kuvituskuva
Kuva
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Commando Krav Maga

#27

Viesti Lasse Candé »

No se oli ehkä sitten nimenomaan sitä yllätysnegatiivisuutta. :D
Harkitsinkin kahdesti laitanko sinänsä jo vähän negatiivissävytteiseen ketjuun surkean läpän, joka läppänäkin on pelkästään jo heitetyn toistoa. Ymmärrän että läpän tarkoitettu hyväntahtoisuus ei välttämättä välity. Näin jälkikäteen mietittynä, olisi varmaan pitänyt harkita kolmesti.

Ja olin tietoinen tuosta viestistäni myös edellistäni kirjoittaessani ja ehkä ei tästä aiheesta sitten tämän enempää.
obmijoy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3461
Lauteille: Maaliskuu 2009

Commando Krav Maga

#28

Viesti obmijoy »

Kaikissa treenaamissani lajeissa on alkulämitelyksi hypitty hyppyjä pukkihyppyjäkin.
On aika haastavaa alkaa kehumaan lajia joka näyttää perushyvältä kuten kaikkimuutkin realistiset ip lajit. Siksipä onkin fiksummantuntuista nostaa esiin asioita jotka pistävät silmään. Itsepuolustuslajit ovat kohta kuin karate... jokaisen persoonallisuuden/vahvanpersoonan on luotava oma tyylisuunta?
Oikeastaan ihan sama. Jos vertaisi lukemaanopimiseen niin sihenkin on eri opimistapoja, mutta ei kuminkaan kymmeniä? Lisääntyyköhän ip-lajien eritylisuunat vieläkin tästä?
Jos asuisin CKM alueella ja aikoisinharrastaa ip lajia harrastaisin ckm varsinkin jos kokisin ekoissa treeneissä ohjauksen laadukaaksi.
ALOITTELIJA perehdy tähän:
linkki
tärkeintä on venyt. ja keskivart. vahvistus, jotta voi harjoitel. turvallisesti linkki
http://kiusatunvastaisku.blogspot.com/p ... tulle.html
https://www.youtube.com/watch?v=VJK2hIf6Ptg&t=3s
Vesa Vuorinen
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 33
Lauteille: Kesäkuu 2014
Paikkakunta: Valkeakoski

Commando Krav Maga

#29

Viesti Vesa Vuorinen »

Haluaisin kiittää asiallisista viesteistä tähän ketjuun. Ihan ohimennen todeten ainakin minun on hieman vaikeaa logata tänne sekä vanhoilla että uusilla tunnuksilla. Tein nyt vielä uudet tilapäistunnarit, koska halusin vielä muutaman sanan sanoa. Ehkä tuossa tunnusten rekisteröinti-ja aktivointisysteemissä on jotain ongelmaa.

Ylipotkija: Sinulla on vain yksi tunnus. Aiemmat tunnuksesi on yhdistetty alkuperäiseen tunnukseesi. Säännöissä kielletään kaksoisrekisteröityminen. Ole hyvä ja lue yksityisviestisi. Ota yhteyttä jos et pysty kirjautumaan: admin@potku.net.

Kuitenkin, jos on asiallista palautetta tai kysymyksiä CKM:n suhteen, minulle voi lähettää suoraan sähköpostia. Osoitteeni löytyy CKM Finlandin kotisivuilta, http://www.commandokravmagafinland.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;. Vastaan kyllä mielelläni aiheeseen liittyviin kysymyksiin. Valiettavasti minulla on paljon muita asioita CKM:n lisäksi, joihin aikaa menee. Tästä syystä en pahemmin käy esimerkiksi keskustelupalstoilla. Osasyynä on ollut se, että yleensä näkemissäni keskusteluissa on lähinnä keskitytty juuri lajin mollaamiseen. Oman kokemukseni mukaan tuollaisten keskustelujen kommentointi ei mihinkään johda. Kohta on vain uusia viestejä tai uusia keskusteluja. Korostaisin vielä, että jos minulla olisi enemmän aikaa niin vastailisin kyllä ilokseni asiallisiin viesteihin.

Haluaisin sanoa pari sanaa tuosta keskustelua aiheuttaneesta lyöntitekniikasta nimeltä Cat Strikes. Kyseessä on juurikin enemmän häirintätekniikka kuin varsinainen lyönti. Syy on hyvin yksinkertainen: tuollaisen huitomisen osaa jokainen. Vanha tai nuori, nainen tai mies. Kaikki pystyvät huitaisemaan muutaman kerran vastustajaa naamaan. Tämä riittää yleensä tekemään sen, että tilanteesta pääsee irti. Tai mahdollistaa jonkun muun tekniikan käyttämisen perään. Minä myönnän sen että joskus osa ihmisistä tekee harjoituksissa kyseisen teknikan hieman huolimattomasti. Se saattaa näyttää ulospäin tästä johtuen hieman hassulta välillä. Vakuutan että silmille tulevat lyönnit lujaa tehtynä eivät ole yhtään hauskoja. Minua lyöntiin Israelissa 2014 vastaavalla lyönnillä kasvoihin niin, että yhden sormen kynsi osui silmään. Suomeen päästyäni silmälääkäri totesi naarmun silmässä. Tästä johtuen olen itse korostanut aika paljon sitä, että harjoituksissa pitää lyödä olkapäähän kovempaa / reilusti ohitse. Osa ihmisistä ehkä tämänkin takia lyö sen aika varovasti. Meillä on sama tekniikka käytössä esimerkiksi kuristustilanteissa pystyssä ja maassa. Sen takia, että Cat Strikes aiheuttaa aina jonkinlaisen reakition. Tämä antaa aikaa ja mahdollisuudeen poistumiseen / muihin tekniikoihin. Toivon tämän selventäneen asiaa.

Sanon vielä tekniikoista sen verran, että CKM:Ssä ei lyödä nyrkillä (paitsi vasaralyöntejä), eikä kovin paljon potkita. Lähinnä matalia potkuja jalkoihin. Siinä on paljon hallintaan ja kontrolliin perustuvia tekniikoita. Ase-ja veitsitekniikoissa pääajatus on mahdollisimman pian kontrolloida ja / tai poistaa ase vastustajalta. Tämä on minusta suurin ero vaikkapa krav magaan, jossa tekniikat ovat erittäin suoraviivaisia. Tämä siksi että usein on kysytty tuota eroa CKM:n ja magan välillä.
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Commando Krav Maga

#30

Viesti Point »

Itselle tuli ensimmäisenä mieleen, kun katsoi esittelyn videon fyysisiä harjoitteita, että onpa hauskan näköistä jumppaa ja kiva tekemisen meininkin. Ei ihme jos kurssit ovat täynnä ja asiakkailta tulee hyvää palautetta, sillä kivaahan tuo on. Moni ei ole tehnyt pukkihyppelyitä ja karhukävelyä sitten ala-asteen.

Sitten seuraavaksi tuli mieleen, että miksi? Fyysinen kunto on tietenkin hyvä lähtökohta puolustuskyvylle, mutta voisiko sitä tehdä enemmän omalla ajalla ja ohjaajan kanssa hakea enemmän niitä toistoja tekniikoihin, jotka sitten parantavat niitä mahdollisuuksia puolustautua? Toki fyysisesti harjoitteet voivat nostaa myös yhteishenkeä ja saada aikaan hyvän fiiliksen, mutta ollaanko tuossa yhdessä lähtemässä sotaan (jos sallit hölmön vertauksen)? Miten tietty fyysinen harjoiteta vaikuttaa lajin tekniikoihin? Brassissa kyllä veivataa niitä katkarapuja ja kuperkeikkoja vaikka kuinka, mutta niillä taidoilla on oma funktionsa. Miten karhukävely parantaa veitsiuhkista selviytymistä? Tai 30 min kimppa vatsalihaksia?

Seuraavaa esittelyvideosta tehdessä kannattaa ehkä keskittyä niihin tekniikoihin esittelyyn, sillä ne voivat kiinnostaa enemmän itsepuolustusta haluavia ihmisiä. Tuosta videosta tuli mieleen, että kyseessä on kiva liikuntaharrastus jossa vähän leikitään pyssyillä.

Nämä kysymykset ja ehkä pieni kritiikki koski tuota videota, ei lajia, koska en ole sitä käynyt kokeilemassa.
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 24 kurkkijaa