Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Sienestäminen

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Oletko sienestänyt?

En koskaan
13
27%
Kerran
1
2%
Muutamia kertoja
11
22%
Lukuisia kertoja
20
41%
Olen kävelevä sieniopas
4
8%
 
Ääniä yhteensä: 49

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Sienestäminen

#31

Viesti Mika »

Joo, aihe on sinänsä ihan vakava. Viime viikolla taisi yksi kokonainen perhe jossain Keski-Suomessa päästä sairaalahoitoon, kun rohkeus ylitti sienituntemuksen.

Jokin ihan yleinen sieni tuo on, joten ehkäpä joku sen tuosta kuvasta tunnistaa. :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Pyrkele
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 1999
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Rovaniemi
Etulaji: Tai shin mun
Sivulajit: Pena
Takalajit: Mave

Sienestäminen

#32

Viesti Pyrkele »

No sitten tuskin mainitsemani matsutake. Vaikka hiukan samaa näköä onkin, mutta se on käsittääkseni harvinaisempi
"Homoläppä on parasta. Ja tissit"
-Pyry Parviainen; Kulttuurivaikuttaja ja älykkö.

Meidät löytää myös instasta https://www.instagram.com/taishinmun/
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

Sienestäminen

#33

Viesti Elina »

Vie paikallisille martoille :) Ne tunnistaa sieniä ihan palveluna. Tuli mieleen ukonhattu, mutta siis minähän en ole mikään sieniasiantuntija ollenkaan.

Itte oon tänä syksynä täällä E-Karjalassa hurahtanut sienestelemään. Aloitin heinäkuussa kantarelleilla, kun kuitenkin könyän metissä geokätköilyn tiimoilta ja aattelin yhdistää hyödyn. Lisäksi samalla tuli löydettyä mustikkapaikkojakin, ni alkoi ne sienetkin kiinnostaa. Eipä mennyt kauaakaan sitten kun olin ihan pulassa sienten kanssa, kun pieneen pakastelokeroon ei enää mahtunut. Piti hankkia pakastin. :')

Yksi työkaveri on opastanut sienten tunnistuksessa ja samoin täti. Näin ollen oon tässä syksyn mittaan tutustunut kantarellien lisäksi erilaisiin tatteihin, vaaleaorakkaaseen, lampaankääpään, suppilovahveroihin ja mustatorvisieneen.

Parastahan tässä on se, että saa hääriä mettässä ja toiseksi parasta se, että saa ilmaista ruokaa. Mutta kauheasti aikaahan siivoamiseen menee, jos esim. tulee niinkin kova satsi, kuin 1,5 viikkoa sitten, kun kerättiin kahteen naiseen 70 litraa.
Kuvake
Pyrkele
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 1999
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Rovaniemi
Etulaji: Tai shin mun
Sivulajit: Pena
Takalajit: Mave

Sienestäminen

#34

Viesti Pyrkele »

Elina kirjoitti:Vie paikallisille martoille :) Ne tunnistaa sieniä ihan palveluna. Tuli mieleen ukonhattu, mutta siis minähän en ole mikään sieniasiantuntija ollenkaan.
Ai siis tämä?: http://www.plantagen.fi/ukonhattu-100011195-fi
Oletko varma että olet varmasti poiminut sieniä ja vielä syötäviä? :p

Minulla kyllä harmittaa että noita kanttarelleja ei löydy meiltä. Niitä tulis kerättyä kyllä jo ihan itellekki
"Homoläppä on parasta. Ja tissit"
-Pyry Parviainen; Kulttuurivaikuttaja ja älykkö.

Meidät löytää myös instasta https://www.instagram.com/taishinmun/
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Sienestäminen

#35

Viesti Mika »

Martat voisikin olla hyvä kohde, kiitoksia. :)

Niin, en mä siis oikeasti tiedä, onko tuo kovinkin yleinen sieni. Mutta sen selvitän!
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Sienestäminen

#36

Viesti Totte »

Minulle on kerrottu, että luotettavaan tunnistukseen tarvitaan aina myös lähdä lakin alapuoli ja koko jalka. Pelkästään tuon kuvan perusteella kukaan ei siis voi sientä tunnistaa.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Sienestäminen

#38

Viesti Mika »

Niinpä.
Suomuorakas herättää aina huomiota. Isot, usein ryhmissä kasvavat voimakassuomuiset lakit ovat päältäpäin erehdyttäneet sienten poimijan keräämään niitä jopa ukonsieninä, mutta alapinnan piikkisyydestä huomaa heti niiden olevan orakkaita.


Eli suomuorakkaasta oli kyse. Onhan se selvästi ukonsienen näköinen. Selvisi siis. :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Kerkko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 1612
Lauteille: Helmikuu 2006

Sienestäminen

#39

Viesti Kerkko »

Mikan sieni voi hyvinkin olla lampäänkääpä. Täytyisi nähdä vähän tarkemmin, tuo kun on vain päältä kuvattu. Katsopa kuvia ja murra sienestä pala. Jos menee kellertäväksi, se vahvistaa olettamusta. Miellyttävä tuoksu.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Sienestäminen

#40

Viesti Mika »

Sieniä paremmin tuntevat sen nähtyään nimesivät sen suomuorakkaaksi. Koska se ei ollut nuori, se poistettiin. :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Kerkko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 1612
Lauteille: Helmikuu 2006

Sienestäminen

#41

Viesti Kerkko »

Ai katos, luin niin hätäisesti, että sain tuosta tulkittua, että ei ollut suomuorakas. :oops: Mutta joo, alapuolesta tunnistaisi helposti orakkaaksi. Ei taida muissa sienissä olla noita piikkejä alla.

Viime vuosina olen sienestänyt paljon. Ekspertti en vielä ole, valitettavasti. Hauskaa puuhaa. Tykkään kulkea metsissä, löytäminen on mukavaa ja sienet ovat hyviä. Tänä vuonna on löytynyt kantarelleja aivan valtavasti.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Sienestäminen

#42

Viesti Mika »

Kerkko kirjoitti:Tänä vuonna on löytynyt kantarelleja aivan valtavasti.
On tästä sateisesta kesästä ollut siis hyötyäkin. :D
shrooms.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja. Ole hyvä ja rekisteröidy tai kirjaudu sisään.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
nipsuli
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 965
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Helsinki
Takalajit: HJJ, BJJ, modernisoitu shaolin kung fu, thainyrkkeily, escrima

Sienestäminen

#43

Viesti nipsuli »

Suppilovahveroitakin näyttäisi nousevan ihan kivasti. Kävin perjantaina hakemassa ison satsin, lisäksi löytyi karvarouskuja sekä mustatorvisieniä.
Kuvake
Kerkko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 1612
Lauteille: Helmikuu 2006

Sienestäminen

#44

Viesti Kerkko »

Harmikseni en oo koskaan löytäny noita torvisieniä muutamaa enempää. Suppilovahveroita keräsin toissa vuonna niin paljon, että niitä on kuivattuna vieläkin. Viime vuosi jäi niiden osalta osittain tästä syystä väliin. Ihan hyvin ovat minusta kestäneet säilytystä. Tänä vuonna aion kyllä kerätä taas, vielä ei ole montaa näkynyt.

Herkkutatteja olisi kiva löytää enemmän. Lähes kaikki löytämäni ovat tänä vuonna olleet jo pilalla.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Sienestäminen

#45

Viesti Mika »

Nuorikkko kävi metsässä ja löysi myös noita mustia torvisieniä. :)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja. Ole hyvä ja rekisteröidy tai kirjaudu sisään.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 72 kurkkijaa