Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti.
Fillarit, nuo mainiot mankelit
Valvoja: Valvoja
- Dojon Jäykin
- kylkeenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 3
- Viestit: 2694
- Lauteille: Syyskuu 2010
- Paikkakunta: Helsinki
Fillarit, nuo mainiot mankelit
Auttakaapas miestä mäessä! Olen ostamassa uutta pyörää, ja oikeastaan nyt on kaksi vaihtoehtoa:
http://www.raispo.fi/polkupyorat/merida ... way-40d-15
ja
https://www.suomenpolkupyoratukku.fi/py ... -3054.html
Molemmat maksoivat 349, mutta Insera on alkuperäiseltä hinnaltaan kalliimpi. Lisävarusteista toki tulee hiukan lisää, mutta molempiin tarvittiin jotain lisää, joten hinta ei nouse erottavaksi tekijäksi. Insera oli mielestäni selvästi laadukkaamman oloinen. Siinä on nestelevyjarrut, Meridassa taas mekaaniset. Meridassa oli huonompilaatuinen satula ja kädensijat, ihan kauttaaltaan se tuntui huonompilaatuiselta osien puolesta. Meridan runkokoko oli 58, joka on minulle vähän suuri, Inserassa oli 56, joka taitaa olla minun kokoni. Merida tuntui vieressä seistessä hiukan korkealta, ja putken yli jalan heittäminen on hiukan hankalaa. Toisaalta muutenkin nousen kyytiin aina ennemminkin satulan takaa. Minulla on pitkät kädet ja jalat, eikä Merida ajaessa ollut lainkaan liian suuri. Juuri tässä onkin ongelma: se oli erittäin hyvä ajaa. En ole koskaan ajanut pyörällä, joka olisi rullannut noin hyvin ja tuntunut noin hyvältä ajaessa. Meridan etuhaarukassa on kevyt jousitus, joka hyvin hienovaraisesti pehmentää töyssyjä. Hyvin Inserakin silti kulki ja koska olivat eri kaupoista, ei vertailua päässyt aivan peräjälkeen tekemään.
LPEL: Kumman siis ostan? Laadultaan paremman, vai ajaessa paremman tuntuisen? Onko odotettavissa, että vuoden päästä asetelma olisikin erilainen?
http://www.raispo.fi/polkupyorat/merida ... way-40d-15
ja
https://www.suomenpolkupyoratukku.fi/py ... -3054.html
Molemmat maksoivat 349, mutta Insera on alkuperäiseltä hinnaltaan kalliimpi. Lisävarusteista toki tulee hiukan lisää, mutta molempiin tarvittiin jotain lisää, joten hinta ei nouse erottavaksi tekijäksi. Insera oli mielestäni selvästi laadukkaamman oloinen. Siinä on nestelevyjarrut, Meridassa taas mekaaniset. Meridassa oli huonompilaatuinen satula ja kädensijat, ihan kauttaaltaan se tuntui huonompilaatuiselta osien puolesta. Meridan runkokoko oli 58, joka on minulle vähän suuri, Inserassa oli 56, joka taitaa olla minun kokoni. Merida tuntui vieressä seistessä hiukan korkealta, ja putken yli jalan heittäminen on hiukan hankalaa. Toisaalta muutenkin nousen kyytiin aina ennemminkin satulan takaa. Minulla on pitkät kädet ja jalat, eikä Merida ajaessa ollut lainkaan liian suuri. Juuri tässä onkin ongelma: se oli erittäin hyvä ajaa. En ole koskaan ajanut pyörällä, joka olisi rullannut noin hyvin ja tuntunut noin hyvältä ajaessa. Meridan etuhaarukassa on kevyt jousitus, joka hyvin hienovaraisesti pehmentää töyssyjä. Hyvin Inserakin silti kulki ja koska olivat eri kaupoista, ei vertailua päässyt aivan peräjälkeen tekemään.
LPEL: Kumman siis ostan? Laadultaan paremman, vai ajaessa paremman tuntuisen? Onko odotettavissa, että vuoden päästä asetelma olisikin erilainen?
Fillarit, nuo mainiot mankelit
Väärä linkki tuohon ensimmäiseen, Merida oli tämä: http://www.raispo.fi/polkupyorat/merida ... sway-15-mdKerkko kirjoitti:Auttakaapas miestä mäessä! Olen ostamassa uutta pyörää, ja oikeastaan nyt on kaksi vaihtoehtoa:
http://www.raispo.fi/polkupyorat/merida ... way-40d-15
ja
https://www.suomenpolkupyoratukku.fi/py ... -3054.html
Molemmat maksoivat 349, mutta Insera on alkuperäiseltä hinnaltaan kalliimpi. Lisävarusteista toki tulee hiukan lisää, mutta molempiin tarvittiin jotain lisää, joten hinta ei nouse erottavaksi tekijäksi. Insera oli mielestäni selvästi laadukkaamman oloinen. Siinä on nestelevyjarrut, Meridassa taas mekaaniset. Meridassa oli huonompilaatuinen satula ja kädensijat, ihan kauttaaltaan se tuntui huonompilaatuiselta osien puolesta. Meridan runkokoko oli 58, joka on minulle vähän suuri, Inserassa oli 56, joka taitaa olla minun kokoni. Merida tuntui vieressä seistessä hiukan korkealta, ja putken yli jalan heittäminen on hiukan hankalaa. Toisaalta muutenkin nousen kyytiin aina ennemminkin satulan takaa. Minulla on pitkät kädet ja jalat, eikä Merida ajaessa ollut lainkaan liian suuri. Juuri tässä onkin ongelma: se oli erittäin hyvä ajaa. En ole koskaan ajanut pyörällä, joka olisi rullannut noin hyvin ja tuntunut noin hyvältä ajaessa. Meridan etuhaarukassa on kevyt jousitus, joka hyvin hienovaraisesti pehmentää töyssyjä. Hyvin Inserakin silti kulki ja koska olivat eri kaupoista, ei vertailua päässyt aivan peräjälkeen tekemään.
LPEL: Kumman siis ostan? Laadultaan paremman, vai ajaessa paremman tuntuisen? Onko odotettavissa, että vuoden päästä asetelma olisikin erilainen?
-
- kylkeenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 13
- Viestit: 1621
- Lauteille: Heinäkuu 2009
- Paikkakunta: Klaukkala.
Fillarit, nuo mainiot mankelit
Ottaisin ehkä inseran koska siinä on jäykkä etupää, noissa halvemmissa pyörissä olevat etujoustot on aika onnettomia, eli ne painaa paljon ja niiden hyöty on vähäinen, tiedän kokemuksesta.
Fillarit, nuo mainiot mankelit
Etupää tosiaan oli aika painava. Voisiko se olla muuten osasyy siihen, että pyörä rullasi niin hyvin? Ylämäessä taas varmastikaan ei olisi kovin hyvä juttu.MikkeM kirjoitti:Ottaisin ehkä inseran koska siinä on jäykkä etupää, noissa halvemmissa pyörissä olevat etujoustot on aika onnettomia, eli ne painaa paljon ja niiden hyöty on vähäinen, tiedän kokemuksesta.
-
- kylkeenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 13
- Viestit: 1621
- Lauteille: Heinäkuu 2009
- Paikkakunta: Klaukkala.
Fillarit, nuo mainiot mankelit
Luulen, että muut tekijät on kyseessä kuin paino, ehkä rengasvalinta ...
Noissa etujousituksissa yleensä halpa on huono, eli sen jousto ei ole riittävä ja/tai se on painava/heppoinen ja se voi viedä voimaa polkemisesta, eli jos on kovin löysä, niin kun poljet , se vie polkuvoimaa, koska pumppaa edes takaisin, varsinkin silloin jos tulee painoa etupäälle.
Henk.koht . suosisin jäykkääetupäätä, näistä kahdesta, ainoa pieni hyvä puoli on etujousituksella voit ajella rotvallia päin, kun ylittelet teitä, mutta sen hyötö on aika pieni.
Toisaalta tuossa hintaluokassa ei saa kovin laadukasta pyörää, vähemmän osia, vähemmän rikki mentävää.
Huomautan, etten ole mikään pyöräfriikki, eli nämä ovat vain tavisfillaroijan omia kokemuksia.
Noissa etujousituksissa yleensä halpa on huono, eli sen jousto ei ole riittävä ja/tai se on painava/heppoinen ja se voi viedä voimaa polkemisesta, eli jos on kovin löysä, niin kun poljet , se vie polkuvoimaa, koska pumppaa edes takaisin, varsinkin silloin jos tulee painoa etupäälle.
Henk.koht . suosisin jäykkääetupäätä, näistä kahdesta, ainoa pieni hyvä puoli on etujousituksella voit ajella rotvallia päin, kun ylittelet teitä, mutta sen hyötö on aika pieni.
Toisaalta tuossa hintaluokassa ei saa kovin laadukasta pyörää, vähemmän osia, vähemmän rikki mentävää.
Huomautan, etten ole mikään pyöräfriikki, eli nämä ovat vain tavisfillaroijan omia kokemuksia.
Fillarit, nuo mainiot mankelit
Myyjä arveli, että laakereissa voisi olla syy rullaavuuteen. Itselle tuli mieleen sekin, että ainakin Meridan renkaat olivat aivan täynnä, joten jos Inserassa oli vähänkään tyhjää, niin tämä voi jo tehdä eroa.
Tämä itsellekin tuli mieleen jousituskysymyksessä, ja kysyin myyjältäkin tästä. Hän sanoi, että ruostua se voi, jos joutuu paljon sään armoille, mutta epäilen kyllä vähän samaa kuin sinä.
Minulla ei ole ollut hybridiä jousituksella. Aluksi se tuntui ajatuksena hyvältä, mutta en ole enää niin varma. Edellinen pyöräni oli aikanaan kalliimpi kuin näistä kumpikaan, mutta ei se koskaan mielestäni mitenkään täydellinen peli ollut. Sen ostin vähän käytettynä.
Toisaalta tuossa hintaluokassa ei saa kovin laadukasta pyörää, vähemmän osia, vähemmän rikki mentävää.
Tämä itsellekin tuli mieleen jousituskysymyksessä, ja kysyin myyjältäkin tästä. Hän sanoi, että ruostua se voi, jos joutuu paljon sään armoille, mutta epäilen kyllä vähän samaa kuin sinä.
Minulla ei ole ollut hybridiä jousituksella. Aluksi se tuntui ajatuksena hyvältä, mutta en ole enää niin varma. Edellinen pyöräni oli aikanaan kalliimpi kuin näistä kumpikaan, mutta ei se koskaan mielestäni mitenkään täydellinen peli ollut. Sen ostin vähän käytettynä.
-
- kylkeenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 13
- Viestit: 1621
- Lauteille: Heinäkuu 2009
- Paikkakunta: Klaukkala.
Fillarit, nuo mainiot mankelit
Halpa pyörä halvat osat jne, toki itsekkin jouduin ostamaan halvahkon pyörän yksinkertaisesta syystä, laadukkaampaan ei ollut rahaa, eli se ostetaan mihin on varaa ja millainen käyttötarkoitus/kuinka paljon ajaa/jne..
- JanneM
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 7
- Viestit: 20197
- Lauteille: Tammikuu 2005
- Paikkakunta: JKL
Fillarit, nuo mainiot mankelit
Itse ostin tällaisen alkukesästä. (Kuvassa ei oma pyörä kun ei ole omasta fillarista hyvää kuvaa)
Poika halusi aloittaa BMX Racingin harrastamisen ja tulin ostaneeksi itselleni sitten tuollaisen BMX Cruiser sarjan pyörän, eli 24" renkailla varustetun BMX fillarin (normaali BMX pyörä on 20")
TUolla on ajeltu vähän Laukaan BMX radalla ja Huhtasuon Pumptrackilla. Vierailtu on myös muilla radoilla. Missään muualla en ole tuota käyttänyt kuin radoilla.
Kivaa touhua.
Poika halusi aloittaa BMX Racingin harrastamisen ja tulin ostaneeksi itselleni sitten tuollaisen BMX Cruiser sarjan pyörän, eli 24" renkailla varustetun BMX fillarin (normaali BMX pyörä on 20")
TUolla on ajeltu vähän Laukaan BMX radalla ja Huhtasuon Pumptrackilla. Vierailtu on myös muilla radoilla. Missään muualla en ole tuota käyttänyt kuin radoilla.
Kivaa touhua.
Fillarit, nuo mainiot mankelit
Ostin nyt sitten tuon Inseran. Kyllä se vaan oli sen verran laadukkaamman oloinen. Jarrut esimerkiksi selkeästi paremman oloiset.
Mulla oikeastaan olisi varaa aika kalliiseenkin, koska en kovin ahkerasti käytä rahojani. Mutta tosiaan käyttötarkoitus saneli, ja lisäksi se, että pelkään varkaita ja vandalismia. Edellinen pyöräni päätyi varkaiden käsiin, ja sitä ennen siitä myös on viety osia. Ei kauheasti innosta hankkia kovin hyvää peliä, kun pyöräilynikin on työmatkoja ja kauppareissuja. Eiköhän tuo ole ihan hyvä. Toki tätä tulee varmasti vielä tehokkaammin kiinnitettyä johonkin. Silti pelottaa jonnin verran.MikkeM kirjoitti:Halpa pyörä halvat osat jne, toki itsekkin jouduin ostamaan halvahkon pyörän yksinkertaisesta syystä, laadukkaampaan ei ollut rahaa, eli se ostetaan mihin on varaa ja millainen käyttötarkoitus/kuinka paljon ajaa/jne..
- Mika
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 29
- Viestit: 93836
- Lauteille: Joulukuu 2004
- Paikkakunta: Tampere
- Etulaji: HIIT, girya
- Sivulajit: pilates, yinjooga
- Takalajit: Tanglang
- Yhteystiedot:
Fillarit, nuo mainiot mankelit
Maastopyörässä on paksummat renkaat kuin kaupunkipyörässä, jolloin se on tukevampi maastossa. Vastaavasti sillä on raskaampi polkea kaupungissa kuin kaupunkipyörällä. Samasta syystä kilpapyörässä vasta ohuet renkaat onkin.
Mikä on fatbiken tarkoitus? Kuvan mukaisen rannalla ajamisen ymmärrän, mutta kun näitä näkee katukuvassa näin vähemmän lumiseen aikaan jonkin verrankin.
Mikä on fatbiken tarkoitus? Kuvan mukaisen rannalla ajamisen ymmärrän, mutta kun näitä näkee katukuvassa näin vähemmän lumiseen aikaan jonkin verrankin.
Re: Fillarit, nuo mainiot mankelit
Läski obviously toimii myös kaikkialla missä maaperä on pehmeä. Märkä pururata, umpimettä, muta, suo ja tietysti kangasmetsän hietikot ja ranta.
Myös kivikot ja juurakot tasoittuu leveällä matalapaineisella kumilla.
Läskipöörän suunnittelusta riippuen ne voi olla retkeilyllisempiä tai maastopyörämaisempia. Monenlaiseen ajoon ne sopii. Ja luonnosta nauttimiseen.
Maantiepyörien kapea kumi vaikuttaa ilmanvastukseen suotuisasti. 30km/h nopeuksissa ilmanvastus on merkittävin etenemistä vastustava tekijä.
Ei läski raskas ole ajaa mutta jotkut renkaat on asfaltilla tahkeita ja nihkeitä rullaamaan.
Useimmiten läskien gummit on litkutettu ja renkaiden seinämät joustavia niin se tekee rullaamisesta vielä mukavampaa.
Monesti harrastajan läskipöörä on montakertaa ns. kapunnikonkelia laadukkaampi ja jo siten mukavampi peli kruisailuun myös.
Myös kivikot ja juurakot tasoittuu leveällä matalapaineisella kumilla.
Läskipöörän suunnittelusta riippuen ne voi olla retkeilyllisempiä tai maastopyörämaisempia. Monenlaiseen ajoon ne sopii. Ja luonnosta nauttimiseen.
Maantiepyörien kapea kumi vaikuttaa ilmanvastukseen suotuisasti. 30km/h nopeuksissa ilmanvastus on merkittävin etenemistä vastustava tekijä.
Ei läski raskas ole ajaa mutta jotkut renkaat on asfaltilla tahkeita ja nihkeitä rullaamaan.
Useimmiten läskien gummit on litkutettu ja renkaiden seinämät joustavia niin se tekee rullaamisesta vielä mukavampaa.
Monesti harrastajan läskipöörä on montakertaa ns. kapunnikonkelia laadukkaampi ja jo siten mukavampi peli kruisailuun myös.
Bruce Lee elää!
- Mika
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 29
- Viestit: 93836
- Lauteille: Joulukuu 2004
- Paikkakunta: Tampere
- Etulaji: HIIT, girya
- Sivulajit: pilates, yinjooga
- Takalajit: Tanglang
- Yhteystiedot:
Fillarit, nuo mainiot mankelit
Miklu, kiitän valaisevasta vastauksestasi. Eli se on sitten hyvä pyörä kadullakin (vs. kehä).
Englannin fat on huomattavan paljon suomen läski-sanaa monipuolisempi ja monikäyttöisempi. Onko tosiaan niin, että fatbike on suomeksi läskipyörä?
Englannin fat on huomattavan paljon suomen läski-sanaa monipuolisempi ja monikäyttöisempi. Onko tosiaan niin, että fatbike on suomeksi läskipyörä?
Lauteilla
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 84 kurkkijaa