Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti.
Liikenneturvallisuus
Valvoja: Valvoja
- AlexMachine
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 24
- Viestit: 6423
- Lauteille: Elokuu 2006
- Paikkakunta: Vaasa
- Etulaji: Nyrkkeily
- Sivulajit: Sra, IDPA
- Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima
Liikenneturvallisuus
Minua ihmetyttää miten Suomessa voi olla niin valtavasti tasoristeyksiä ilman puomeja tai varoitusvaloja ja kelloja.
Vuosittain kuolee saman verran kuin hirvikolareissa (loukkaantuneiden määrä on pienempi - ymmärrettävästi).
Ei tuo mikään valtavan iso investointi voi olla, jos edes varoitusvalot ja kellot laittaisi niihin joista puuttuu.
Toisaalta eihän tänne saada edes olosuhteiden mukaan vaihtuvia rajoituksia edes isoimmille väylille saati moottoriteille. Muutamia taitaa olla mutta mielestäni kaikki moottoritiet saisivat olla vaihtuvin rajoituksin.
Vuosittain kuolee saman verran kuin hirvikolareissa (loukkaantuneiden määrä on pienempi - ymmärrettävästi).
Ei tuo mikään valtavan iso investointi voi olla, jos edes varoitusvalot ja kellot laittaisi niihin joista puuttuu.
Toisaalta eihän tänne saada edes olosuhteiden mukaan vaihtuvia rajoituksia edes isoimmille väylille saati moottoriteille. Muutamia taitaa olla mutta mielestäni kaikki moottoritiet saisivat olla vaihtuvin rajoituksin.
The beatings will continue until morale improves.
-
- Viestit tässä aiheessa: 19
Liikenneturvallisuus
YJT kirjoitti: Itse en ole kovin liikenneorientoitunut, mutta kun lähden erikseen suorittamaan liikenteenvalvontaa, niin valitsen paikan mm seuraavien seikkojen perusteella:
- valvonta on tarpeen (s.o. paljon ylinopeuksia tai muita rikkeitä; mitä sitten valvotaankin)
- rikkeet vaarantavat liikenneturvallisuutta
- kansalaispalaute, eli mihin on toivottu valvontaa
- valvonta ko paikassa on ylipäätään mahdollista senhetkisillä resursseilla ja senhentkisissä olosuhteissa
Sen sijaan en valitse paikkaa esim sen perusteella, paljonko valtio saa sakkotuloja, eikä minua uskoakseni ole koskaan ohjeistettu / määrätty suorittamaan valvontaa sillä perusteella, että jostain paikasta saisi paljon sakkotuloja.
xxx
Mitä tulee Luupään kritiikkiin valvonnan kohdentamisesta, niin ainakin Helsingissä on asennettu kiinteitä valvontakameroita nimenomaan paikkoihin, joissa jalankulkijoiden turvallisuus vaarantuu. Lisäksi omien havaintojeni mukaan esim koulujen läheisyys on yksi kriteeri, millä valvontapaikkoja valitaan.
Niihin viime vuotisiin (ilmeisesti satamien läheisyydessä olleisiin) liikenneratsioihin en osaa ottaa kantaa, mutta poliisi suorittaa aika tasaisin välein esimerkiksi maahantulovalvontaa, ja Helsingin keskustan alueella sitä on luontevinta suorittaa satamien läheisyydessä. Villi veikkaus on, että valvonnassa kiinnitetään eniten huomiota ulkomaalaisiin ajoneuvoihin, joista luultavasti merkittävä osa on virolaisia.
En kyseenalaista sun sanomisia mutta eikö yksikään esimies ihmettele jos x ajassa ei saada riittävästi sakkoja? Entä millä kriteereillä sen vihreän ja punaisen transporterin jämän ja kameratolppien paikka valitaan? Useimmiten nähnyt sen länsiväylän alussa ennen larun siltaa. Molemmat kehät ovat nykyään täynnä kameratolppia mutta stadissa niitä olen nähnyt vain steissin ja lasipalatsin edessä sekä mechelininkadulla...joka on koulun vieressä. Toki omakohtaiset havainnot ovat suppea otanta.
En väitä että olisi joku salaliitto jossa valtio velvoittaa poliisia keräämään rahaa. Teidän homma on ottaa kiinni pahiksia joita varmasti saa eniten niissä paikoissa jossa on enemmän liikennevolyymia ja houkutusta antaa ylimääräistä kaasua. Se ei vaan välttämättä aina mene kulutettua euroa kohden 1-1 liikenneturvallisuuden edistämisen kanssa.
Mitä tulee sataman läheisyyteen niin se läheisyys on melko suhteellista kylässä joka on niemessä ja merenrannalla ja on täynnä satamia. Ne paikat eivät sumputtaneet satamia. Varmasti noitakin tarvitaan...yhä vain omakohtaisiin havaintoihin tukeutuen...en muista nähneeni moista satsausta ruuhka-aamuna koulujen liepeillä...
-
- kylkeenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 39
- Viestit: 4145
- Lauteille: Helmikuu 2005
- Paikkakunta: Lohja
Liikenneturvallisuus
Kyllähän toki erilaisia työajan seuranta- ja tilastointimekanismeja on. Meillä seurataan esimerkiksi katuturvallisuusindeksiä (joka koostuu tietyistä seurantarikoksista ja niiden määrästä), hälytysvastetta (eli kauanko kestää päästä keikkapaikalle), oma-aloitteisten tehtävien määrää, sekä liikennevalvontasuoritteita. Tämä viimeinen sisältää kaiken liikenteenvalvonnan (siis esim kevyenliikenteen valvonta, punavalot, raskaan liikenteen valvonnan, kännykän ja turvavyön käytön valvonnan, rattijuopumusvalvonnan, jne), ja kaikki kirjalliset suoritteet kuten sakot, kirjallliset huomautukset ja pysäköintivirhemaksut. Seurantaa tehdään ryhmätasolla, ja jos joku ryhmä ei pääse tavoitteeseen, niin siitä seuraa kehotus tsempata.luupää kirjoitti:eikö yksikään esimies ihmettele jos x ajassa ei saada riittävästi sakkoja? Entä millä kriteereillä sen vihreän ja punaisen transporterin jämän ja kameratolppien paikka valitaan? Useimmiten nähnyt sen länsiväylän alussa ennen larun siltaa. Molemmat kehät ovat nykyään täynnä kameratolppia mutta stadissa niitä olen nähnyt vain steissin ja lasipalatsin edessä sekä mechelininkadulla...joka on koulun vieressä.
Olen kyllä kuullut lähinnä kuulopuheiden tasolla, että jossain (ehkä Salossa?) on ollut myös henkilökohtaista seurantaa, mutta en tiedä tapahtuuko sielläkään mitään, jos tavoitteisiin ei päästä. Joka tapauksessa kokisin sen kaikkien kannalta ongelmallisena, mikäli poliisilla olisi joku sakotuskiintiö, mihin pitää päästä esim kuukausittain. Siinä kärsii paitsi yksittäisen veronmaksajan oikeusturva, myös poliisimiehen oikeusturva sekä poliisitoiminnan uskottavuus ylipäätään.
Kaupunkialueen kameratolpat ovat suhteellisen uusi juttu. Niitä on mainitsemiesi paikkojen lisäksi myös muualla, ja lisää on käsittääkseni suunnitteilla. Sen lisäksi kamera-autoja käytetään myös taajama-alueella vaihtelevissa paikoissa ihan päivittäin. Tämän voin myös kertoa faktana.
Omassa viestissäni kerroin, millä kriteereillä itse valitsen valvontapaikkoja. En tiedä, miten kamera-autojen käyttäjät niitä valitsevat, mutta uskoisin että pyritään katsomaan sellaisia paikkoja, joissa valvonnalle on tarvetta. Kamera-autolla paikan valinta on kuitenkin uskoakseni helpompaa kuin normaalisti poliisipartiona, koska ei tarvitse kiinnittää huomiota esimerkiksi siihen, pystytäänkö autoja pysäyttämään sakottamista varten, koska tarkoitus ei edes ole pysäyttää niitä vaan lähettää sakko postissa. Sama pätee kameratolppiin. Esimerkiksi Mechelininkadulle tuli siihen koulun lähelle parikin tolppaa, kun se yksi lapsi jäi auton alle ja kuoli. Tämä siis siitä huolimatta, että onnettomuus ei liittynyt millään tavalla ajonopeuteen, vaan ennemminkin liikennesuunnitteluun. No, siinä on joka tapauksessa ajettu paljon ylinopeuksia joten kyllä se valvonta joka tapauksessa on tarpeen. Ja tässäkin pyritään kuuntelemaan sitä kansalaispalautetta, eli jos jonnekin toivotaan valvontaa niin se otetaan valvonnan suunnittelussa huomioon.
Niin, ja Helsingissä on kamera-autoja myös muita kuin ne punainen ja vihreä Portteri. Esimerkiksi se harmaa ja se sininen auto, jotka eivät kumpikaan ole pakettiautoja...
Seppo Vesala
(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
- Totte
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 11
- Viestit: 4384
- Lauteille: Toukokuu 2008
- Paikkakunta: Helsinki
Liikenneturvallisuus
Lisäksi on täysin turhaa yrittää painaa kaikki samaan muottiin. Jos seuranta tehdään ryhmätasolla voi eyhmän jokainen yksittäinen jäsen keskittyä siihen mikä luonnistuu parhaiten ja lopputulos kokonaisuudessaan on varmaan parempi.YJT kirjoitti:Joka tapauksessa kokisin sen kaikkien kannalta ongelmallisena, mikäli poliisilla olisi joku sakotuskiintiö, mihin pitää päästä esim kuukausittain. Siinä kärsii paitsi yksittäisen veronmaksajan oikeusturva, myös poliisimiehen oikeusturva sekä poliisitoiminnan uskottavuus ylipäätään.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
- Osmo Soininvaara
- Mika
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 147
- Viestit: 93835
- Lauteille: Joulukuu 2004
- Paikkakunta: Tampere
- Etulaji: HIIT, girya
- Sivulajit: pilates, yinjooga
- Takalajit: Tanglang
- Yhteystiedot:
- Totte
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 11
- Viestit: 4384
- Lauteille: Toukokuu 2008
- Paikkakunta: Helsinki
Liikenneturvallisuus
Onko nyt jotain mitä en tajua. Jos alaa 60 alueella 87 km/h, niin eikö silloin mennä jo päiväsakkojen puolelle?
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
- Osmo Soininvaara
- Mika
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 147
- Viestit: 93835
- Lauteille: Joulukuu 2004
- Paikkakunta: Tampere
- Etulaji: HIIT, girya
- Sivulajit: pilates, yinjooga
- Takalajit: Tanglang
- Yhteystiedot:
Liikenneturvallisuus
Tuon mukaan olisi näin:
Törkeämmistä, yli kolmenkympin ylinopeuksista kirjoitettaisiin jatkossakin päiväsakkoja.
Törkeämmistä, yli kolmenkympin ylinopeuksista kirjoitettaisiin jatkossakin päiväsakkoja.
-
- kylkeenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 39
- Viestit: 4145
- Lauteille: Helmikuu 2005
- Paikkakunta: Lohja
Liikenneturvallisuus
En ole tutustunut näihin suunnitelmiin muuten kuin iltapäivälehtien juttujen kautta ja silloinkin kursorisesti, mutta eilisen Ilta-Sanomien "rikemaksutaulukossa" huomion kiinnitti se, että ilmeisesti on katsottu, että esimerkiksi ilman ajovaloja ajaminen on arvioitu yhtä vakavaksi rikkomukseksi kuin punaisia päin ajaminen, ja yhden ylimääräisen matkustajan kuljettaminen oli vielä punaista päin ajamistakin törkeämpi juttu.
Seppo Vesala
(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
- Samppa
- kylkeenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 57
- Viestit: 2239
- Lauteille: Syyskuu 2005
- Paikkakunta: Jyväskylä
Liikenneturvallisuus
Aika mielenkiintoisia linjauksia. Samaten itsellä kiinnittyi huomio tuohon "50 - 70 euroa, ylitys enintään 5km/h". Eli tarkoittaisiko tämä nyt sitä, että käytännössä mitään toleranssia ei ole. Toki tutkan mukaan vähennettävä, mutta enemmän kuulostaa jälleen kerran rahastukselta, kuin liikenteen turvallisuuden ajattelulta. Kamerat räpsymään yhden ylityksistä ja ihmiset kyttäämään silmä kovana mittaria.YJT kirjoitti:En ole tutustunut näihin suunnitelmiin muuten kuin iltapäivälehtien juttujen kautta ja silloinkin kursorisesti, mutta eilisen Ilta-Sanomien "rikemaksutaulukossa" huomion kiinnitti se, että ilmeisesti on katsottu, että esimerkiksi ilman ajovaloja ajaminen on arvioitu yhtä vakavaksi rikkomukseksi kuin punaisia päin ajaminen, ja yhden ylimääräisen matkustajan kuljettaminen oli vielä punaista päin ajamistakin törkeämpi juttu.
-
- kylkeenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 39
- Viestit: 4145
- Lauteille: Helmikuu 2005
- Paikkakunta: Lohja
Liikenneturvallisuus
Kyllä siinä kai edelleen tulee jokin toleranssi olemaan; ihan käytännön syistäkin. Lisäksi tulee se varmuusvähennys, joka vähennetään tutkan nättämästä luvusta automaattisesti.
Seppo Vesala
(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
- Mika
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 147
- Viestit: 93835
- Lauteille: Joulukuu 2004
- Paikkakunta: Tampere
- Etulaji: HIIT, girya
- Sivulajit: pilates, yinjooga
- Takalajit: Tanglang
- Yhteystiedot:
Liikenneturvallisuus
Kevennän vähän ketjua videolla etelänaapuristamme.
- Mika
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 147
- Viestit: 93835
- Lauteille: Joulukuu 2004
- Paikkakunta: Tampere
- Etulaji: HIIT, girya
- Sivulajit: pilates, yinjooga
- Takalajit: Tanglang
- Yhteystiedot:
Liikenneturvallisuus
Kolmasosa juhannuksen peltipoliiseista on julkistettu.
Helsingin poliisi on julkistanut juhannuksen menoliikennettä varten listan 30 nopeusvalvontakameran varmasta paikasta. Kameroita on menoliikenteen aikana päällä noin 90. Viikonloppuna määrä saattaa vähentyä.
– Pälkäne, valtatie 12, Kärväntälä etelä
– Nokia, valtatie 12, Sorvantie itä
– Kalajoki, valtatie 8, Kalajoki manner pohjoinen
– Pudasjärvi, valtatie 20, Taipaleenharju länsi
– Mäntsälä, valtatie 25, valtatie 4:n liittymä itä
– Kuusankoski, valtatie 12, Koria itä
– Eurajoki, valtatie 8, Lapijoki
– Ulvila, valtatie 2, Friitala etelä
– Nastola, valtatie 12, Arola länsi itä
– Savonlinna, valtatie 14, Kallislahti länsi
– Leppävirta, valtatie 5, Paukarlahti pohjoinen
– Kruunupyy, valtatie 8, Hopsalantien risteys pohjoinen
– Helsinki, Kehä I, Myllypuro itä
– Luumäki, valtatie 6, Kaitjärvi itä länsi
– Inkoo, kantatie 51 Degerby itä
– Ii, valtatie 4, Merihelmi pohjoinen
– Hämeenkyrö, valtatie 3, Pentinmaa pohjoinen
– Lapinlahti, valtatie 5, Alapitkä pohjoinen
– Iisalmi, valtatie 27, Runni itä
– Leppävirta, valtatie 9, Airaksela länsi
– Parainen, maantie 180, Kirkkosalmi länsi
– Lieto, valtatie 10, Nuolemo länsi
– Nokia, valtatie 12, Tottijärvi itä
– Loimaa, valtatie 9, Ristimäenkulma etelä
– Nastola, valtatie 12, Arola itä länsi
– Keminmaa, valtatie 4, Ruottala pohjoinen K1
– Tuusula, kantatie 45, Vuohikkaankaar.liitt. pohjoinen
– Rovaniemi, valtatie 4, Lentoasema pohjoinen R18
– Mynämäki, maantie 192, Lauttanpää etelä
– Mynämäki, valtatie 8, Mynämotelli pohjoinen[
linkki
Helsingin poliisi on julkistanut juhannuksen menoliikennettä varten listan 30 nopeusvalvontakameran varmasta paikasta. Kameroita on menoliikenteen aikana päällä noin 90. Viikonloppuna määrä saattaa vähentyä.
– Pälkäne, valtatie 12, Kärväntälä etelä
– Nokia, valtatie 12, Sorvantie itä
– Kalajoki, valtatie 8, Kalajoki manner pohjoinen
– Pudasjärvi, valtatie 20, Taipaleenharju länsi
– Mäntsälä, valtatie 25, valtatie 4:n liittymä itä
– Kuusankoski, valtatie 12, Koria itä
– Eurajoki, valtatie 8, Lapijoki
– Ulvila, valtatie 2, Friitala etelä
– Nastola, valtatie 12, Arola länsi itä
– Savonlinna, valtatie 14, Kallislahti länsi
– Leppävirta, valtatie 5, Paukarlahti pohjoinen
– Kruunupyy, valtatie 8, Hopsalantien risteys pohjoinen
– Helsinki, Kehä I, Myllypuro itä
– Luumäki, valtatie 6, Kaitjärvi itä länsi
– Inkoo, kantatie 51 Degerby itä
– Ii, valtatie 4, Merihelmi pohjoinen
– Hämeenkyrö, valtatie 3, Pentinmaa pohjoinen
– Lapinlahti, valtatie 5, Alapitkä pohjoinen
– Iisalmi, valtatie 27, Runni itä
– Leppävirta, valtatie 9, Airaksela länsi
– Parainen, maantie 180, Kirkkosalmi länsi
– Lieto, valtatie 10, Nuolemo länsi
– Nokia, valtatie 12, Tottijärvi itä
– Loimaa, valtatie 9, Ristimäenkulma etelä
– Nastola, valtatie 12, Arola itä länsi
– Keminmaa, valtatie 4, Ruottala pohjoinen K1
– Tuusula, kantatie 45, Vuohikkaankaar.liitt. pohjoinen
– Rovaniemi, valtatie 4, Lentoasema pohjoinen R18
– Mynämäki, maantie 192, Lauttanpää etelä
– Mynämäki, valtatie 8, Mynämotelli pohjoinen[
linkki
- Mika
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 147
- Viestit: 93835
- Lauteille: Joulukuu 2004
- Paikkakunta: Tampere
- Etulaji: HIIT, girya
- Sivulajit: pilates, yinjooga
- Takalajit: Tanglang
- Yhteystiedot:
Liikenneturvallisuus
Hieman kuumottaa että tällainen järjen jättiläinen ajelee yleisillä teillä.
- Mika
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 147
- Viestit: 93835
- Lauteille: Joulukuu 2004
- Paikkakunta: Tampere
- Etulaji: HIIT, girya
- Sivulajit: pilates, yinjooga
- Takalajit: Tanglang
- Yhteystiedot:
Lauteilla
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 79 kurkkijaa