Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Puolustusvoimien kuntotestit

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Rawson
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 680
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

Puolustusvoimien kuntotestit

#226

Viesti Rawson »

Onko kellään tietoa mistä voisi saada tiedot vuonna 1992 voimassa olleen puolustusvoimien lihaskuntotestin liikkeet ja pisterajat?
Purple belt papa power
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 44
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Puolustusvoimien kuntotestit

#227

Viesti Mjölnir »

Vastausta etsiskellessäni törmäsin tutkimukseen, jossa oli mm Kanadan asevoimien kuntotesti:

Vaikuttaa mielenkiintoiselta
kanada.PNG
Huomattavaa on, että uusissa testiosioissa ei ole enää ikä ja sukupuoli rajoja, testien rajat ovat siis samat kaikille Kanadan asevoimien sotilaille. Kanadassa tehtiin vuonna 2014 evaluointi siitä, miten uudet rajat ovat käytännössä toimineet ensimmäisen vuoden aikana. Fyysisen kunnon testeissä naiset eivät saavuttaneet miehiin verrattuna yhtä hyvää läpäisyprosenttia. Eroa ei kuitenkaan pidetä merkittävänä (9.7 % vs. 3.2 %) ja uusia sukupuolineutraaleja rajoja pidetään hyväksyttävinä. Eroja ei myöskään havaittu upseereiden ja aliupseereiden välillä. Sen sijaan vanhemmilla sotilailla oli muita enemmän vaikeuksia selvitä läpi testeistä. Ikään perustuvia huojennuksia ei kuitenkaan ole nähty tarpeelliseksi. Sen sijaan Kanadassa koroste-taan ikääntyvien sotilaiden harjoitusohjelman muokkaamista ja tarvittaessa harjoittelumäärien lisäämistä niin, että operatiivisten tehtävien edellyttämät fyysiset vaatimukset täyttyvät. (Gag-non ym. 2014).

https://www.doria.fi/bitstream/handle/1 ... _YEK57.pdf
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja. Ole hyvä ja rekisteröidy tai kirjaudu sisään.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 44
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Puolustusvoimien kuntotestit

#228

Viesti Mjölnir »

Rawson kirjoitti:Onko kellään tietoa mistä voisi saada tiedot vuonna 1992 voimassa olleen puolustusvoimien lihaskuntotestin liikkeet ja pisterajat?
Se oli todennäköisesti tämä silloin:
kuntotestivanha.PNG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja. Ole hyvä ja rekisteröidy tai kirjaudu sisään.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Rawson
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 680
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

Puolustusvoimien kuntotestit

#229

Viesti Rawson »

Mjölnir kirjoitti:
Rawson kirjoitti:Onko kellään tietoa mistä voisi saada tiedot vuonna 1992 voimassa olleen puolustusvoimien lihaskuntotestin liikkeet ja pisterajat?
Se oli todennäköisesti tämä silloin:
kuntotestivanha.PNG
Kiitos! Kyllä vaikuttaa samalta. Pitänee testata itsensä. Ei tuolloinkaan kiitettävän rajat kovin erikoisia olleet, mutta tuossa on sentään leuanveto mukana.
Purple belt papa power
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 44
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Puolustusvoimien kuntotestit

#230

Viesti Mjölnir »

Ponnistus kohti uusia kuntovaatimuksia
Puolustusvoimien nykyiset fyysisen toimintakyvyn vaatimukset eivät huomioi henkilön työtehtävän fyysisyyden tasoa. Joissain ulkomaisissa asevoimissa kuntotestausjärjestelmiä on jo muutettu.

Suomessa puolustusvoimien kantahenkilökunnan ja varusmiesten fyysistä toimintakykyä on vuodesta 2011 asti testattu käytännössä samoilla liikuntatesteillä. Näihin testeihin lukeutuvat 12 minuutin juoksutesti, vauhditon pituushyppy sekä minuutin mittaiset istumaannousu- ja etunojapunnerrustestit. Juoksutestin sijasta 40 vuotta täyttäneet voivat suorittaa polkupyörätestin.

Ammattisotilaiden on suoritettava testit vuosittain. Ainoa tulosvaatimus on kuntoindeksitason 1,5 saavuttaminen. Tulosvaatimus on sama henkilön työtehtävästä riippumatta. Toimistotyöntekijältä ja erikoisrajajääkärikouluttajalta vaaditaan siis normitasolla samaa fyysistä toimintakykyä, vaikka työn vaatimukset ovat hyvin erilaiset. Vain kansainvälisiin kriisinhallintaoperaatioihin valittavilla on erikseen suunnitellut kuntovaatimukset.

Ulkomailla tehtäväkohtaisiin kuntovaatimuksiin on kiinnitetty runsaasti huomiota. Esimerkiksi Norjan puolustusvoimat ottaa vuoden 2017 alusta käyttöön uuden kuntovaatimusjärjestelmän. Siinä eri vaatimustason tehtävissä toimivilta edellytetään erilaista kuntoa. Samalla norjalaiset uudistavat testejään siten, että ne mittaavat aiempaa paremmin sotilaalle tarpeellisia fyysisiä ominaisuuksia.



Puolustusvoimien liikuntasuunnittelija Kai Pihlaisen mukaan Suomeenkin on suunnitteilla uusi liikuntatestausjärjestelmä, joka ottaa huomioon henkilön työtehtävän vaatimukset. Niiden oli alun perin tarkoitus tulla käyttöön jo ensi vuonna, mutta näillä näkymin ne lykkääntyvät ainakin vuoteen 2018 saakka. Muutosaskelista päätetään seuraavan kerran joulukuussa kokoontuvassa ohjausryhmässä.

Suomi seuraa asian valmistelussa tarkasti muiden maiden toimia.

– Norja ottaa uuden järjestelmän käyttöön ensi vuonna. Ruotsi valmistelee parhaillaan uusia testejä. Heilläkin on suunnitteilla tehtävätasoisuutta testaukseen. Useimmilla suurilla asevoimilla kuntovaatimukset perustuvat jo nyt tehtävän vaatimuksiin, Pihlainen luettelee.

Norjan maanpuolustuksen korkeakoulussa tutkijana työskentelevä Anders Aandstad kertoo, että Norjan uudessa järjestelmässä testattu henkilö luokitellaan fyysisen kunnon mukaan yhdeksänportaiselle asteikolle. Siinä taso yksi on heikoin ja yhdeksän vahvin.

– Pääsääntöisesti esikuntatehtävissä toimivilta tullaan edellyttämään kuntotasoa 1–3, kenttätehtävissä toimivilta tasoa 4–6 ja erikoisjoukkotehtäviin valittavilta tasoa 7–9. Naisille ja iäkkäille kuntorajat tasojen 1–8 saavuttamiseksi ovat hieman matalammat, mutta ylimmän tason vaatimukset ovat kaikille samat sukupuolesta ja iästä riippumatta, Aandstad selvittää.



Tehtäväkohtaisten kuntovaatimusten uudistuksen ohessa norjalaiset ovat myös muuttaneet testejään siten, että ne mittaavat aiempaa monipuolisemmin eri fyysisiä ominaisuuksia. Uusiksi testeiksi tulevat Suomessa hyväksi havaittu vauhditon pituushyppy sekä kuntopallon työntö. Aandstad perustelee muutoksia sotilasliitto Naton teettämien tutkimusten tuloksilla.

– Vanha testausjärjestelmämme suosi pienikokoisia ja kevytrakenteisia ihmisiä. Ainakin vauhditon pituushyppy ja osittain myös kuntopallon heitto helpottavat erikokoisten henkilöiden vertailua, Aandstad havainnollistaa.

Norjaan ei kuitenkaan ole Aandstadin mukaan vielä tulossa suoraan tietyssä tehtävässä toimimista mittaavia testejä. Kanadassa sen sijaan on jo otettu askel tähän suuntaan. Kanadan asevoimien tutkimus- ja kehittelykeskuksessa työskentelevä Patrick Gagnon esitteli syyskussa Suomessa kansainväliselle sotilasliikunta-alan asiantuntijajoukolle kanadalaisten suunnitteleman tehtäväradan. Siinä fyysistä toimintakykyä mitataan sotilaille tyypillisten tehtävien avulla. Tällaisia ovat esimerkiksi taakan nostaminen, kantaminen ja lastaaminen sekä kaivaminen.

Pihlaisen mukaan kanadalaisten testausmetodeille olisi käyttöä myös Suomessa.

– Henkilö, jonka kehon paino on pieni, saattaa pärjätä hyvin perinteisissä fyysisen toimintakyvyn testeissä, mutta tilanne muuttuu, kun päälle laitetaan taisteluvarustus. Sen paino on suhteellisesti suurempi kevytrakenteiselle ihmiselle.

Suomeen kaivattaisiin Pihlaisen mielestä myös testiä, joka mittaisi oman kehon kohottamista. Esimerkiksi kaupunkitaistelussa kiipeämiskyky on tärkeä ominaisuus.



Jonkinlaisia muutoksia on jo näköpiirissä, mutta niiden sisällöstä ei ole vielä tarkempaa tietoa. Vuosittaiseen lihaskuntotestiin lokakuussa osallistunut majuri Tero Parikka toivoo näkevänsä tehtäväkohtaiset kuntovaatimukset ja -testit tulevaisuudessa myös Suomessa.

– Uskon, että tehtäväkohtaiset kuntovaatimukset parantaisivat henkilöstön suorituskykyä.

Parikan mielestä henkilöstön kunnon kohoaminen lisäisi myös joukkojen suorituskykyä ja uskottavuutta. Hän kuitenkin arvelee, etttä muutostyön haasteeksi voi osoittautua vastustus uudistusta kohtaan.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 44
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Puolustusvoimien kuntotestit

#231

Viesti Mjölnir »

Tässä on vertailtu pohjoismaisten armeijoiden kuntotestejä

https://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream ... sequence=1

Itse pidän erityisesti tanskalaisesta, joka olenkin osiltaan ottanut osaksi Sotilaskuntoon 2018 -projektia, jossa minulla on 13 osallistujaa treenaamassa puolen vuoden ajan
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
tonik
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 920
Lauteille: Helmikuu 2007

Puolustusvoimien kuntotestit

#232

Viesti tonik »

90luvulla tuli tehtyä tanskalaisten marssi, dancon march nimellä oli sillon. Huomannut että sama nykypäivänä suomessa ainakin erikoisrajajääkäreillä. Ei tainnut olla testinä mutta vaativat hyväksytyn suorituksen.
Se oli reilu 40km 25kg reppu selässä ja rynkky kannossa, piti mennä muistaakseni alle 6 tuntia.
Itse olen pyrkinyt pitämään kunnon lihaskunnon osalta kiitettävässä, tämä suomen armeijan testi siis. Liekö enää sama mutta suurin osa tietänee.
15 leukaa 110kiloiselle vaati eniten mulla, muut melko helposti.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 44
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Puolustusvoimien kuntotestit

#233

Viesti Mjölnir »

tonik kirjoitti:Itse olen pyrkinyt pitämään kunnon lihaskunnon osalta kiitettävässä, tämä suomen armeijan testi siis. Liekö enää sama mutta suurin osa tietänee.
15 leukaa 110kiloiselle vaati eniten mulla, muut melko helposti.
Nykyään noi lihaskuntotestit ovat minuutin etunojapunnerrus, minuutin istumaannousu, 3 x vauhditon pituushyppy.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 44
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Puolustusvoimien kuntotestit

#234

Viesti Mjölnir »

Nyt kun olen neljä kertaa pitänyt osia tanskalaisista kuntotesteistä, huomaan, että selkä-pakara-takareisiosasto, jota esim suomalaisissa inttitesteissä ei juurikaan ole, on monilla paljon huonompi kuin vatsalihakset.

Myös tuo viivajuoksu, eli 30 sekunnin ajan 20 m etäisyydellä olevia viivojen välejä juosten, sitten 30 sekunnin tauko, toistetaan 10 kertaa, on ihan mielenkiintoinen. Kaikki kokeilleet ovat olleet enemmän ja vähemmän aivan loppu. Itse olen juoksennellut siinä kirittämässä, mutta en ole joutunut täysillä vetämään. Pitäis varmaan kokeilla joku päivä itsekin tehdä täysillä.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 38 kurkkijaa